
رئیس امور مالی شرکت گاز استان بوشهر می گوید: منابع مالی شرکت معمولا از طریق منابع داخلی، ودایع مشترکین و سایر منابع شامل عوارض گازبها، وام داخلی و بند (د) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 تامین می شود، بنابراین منابع داخلی و منابع دریافتی بابت سرمایه گذاری شرکت اصلی از محل وجوه دریافتی بابت فروش گاز و از سهم شرکت با توجه به گزارشات ماهانه عملکرد بودجه تخصیص و تأمین می شود. به گفته سلیمی آزاد، خوشبختانه امور مالی شرکت گاز استان بوشهر با داشتن نیروهای جوان، متعهد، تحصیل کرده و با داشتن روحیه وجدان کاری توانسته همسو با اهداف برنامه ریزی شده شرکت گام بردارد؛ به طوری که این شرکت برای 6 سال متوالی در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی، گزارش مطلوب که بالاترین سطح گزارش است را کسب کرده و در مجمع عمومی سالانه مورد تقدیر قرار گرفته است، همچنین این شرکت در سال های 94 و 96 با حضور در جایزه ملی مدیریت مالی ایران، حائز رتبه در سطح گواهینامه و تقدیرنامه 2 ستاره شده است. به گفته وی، این واحد همسو با سیاست های شرکت ملی گاز ایران و به منظور وصول مطالبات از مشترکین نسبت به برگزاری جلسات وصول مطالبات به صورت ماهانه اقدام و از همه ظرفیت های ممکن از جمله استفاده از ظرفیت های قانونی ماده 3 قانون استفاده کنندگان غیر مجاز آب، برق و گاز مصوب مجلس شورای اسامی و استفاده از ظرفیت اعتبار اسنادی(LC ) جهت وصول حداکثری مطالبات از مشترکین عمده بهره گرفته است وی تاکید می کند: این شرکت همسو با اهداف پیش بینی شده در شرکت اصلی از سال 1397 نسبت به راه اندازی موفق سیستم بهای تمام شده بر مبنای فعالیت اقدام و هر سال با توجه به آموزش های مستمر همکاران مالی نسبت به بهبود کیفیت اطلاعات ورودی سیستم بهای تمام شده با کمک و همکاری همه واحدهای مربوطه قدم برداشته است.
لزوم تدوین راهبرد برای حوزه منابع انسانی
ایجاد انگیزه و افزایش رضایتمندی کارکنان، تلاش برای تقویت روحیه همکاری، صمیمیت، همدلی و افزایش حس اعتماد و مثبت اندیشی بین مسئولین و کارکنان، توانمندسازی و افزایش مهارت کارکنان، از جمله اولویت ها و برنامه های منابع انسانی است. مجید جلال نژاد، رئیس منابع انسانی شرکت گاز استان بوشهر می گوید: در حوزه خدمات کارکنان، اقدام های مرتبط با تامین نیرو، برنامه ریزی نیروی انسانی، حقوق و دستمزد، وام و مزایا و امور مربوط به انتصابات، ترفیعات، ارزشیابی، آمار و گزارشات و امور مددکاری و ایثارگران و ... انجام شده است. وی اظهار می کند: در حوزه آموزش، پس از تجزیه و تحلیل و نیازسنجی آموزشی، برنامه ریزی لازم برای اجرای موثر دوره ها صورت می گیرد و در حوزه خدمات اجتماعی و رفاهی، ارائه خدمات و خرید اقلام رفاهی، امور ورزش، مستغلات، انجام امور تأسیساتی و نگهداشت ساختمان ها و اماکن شرکت و نظارت بر عملکرد پیمان های خدماتی و ... جزو مهم ترین اقدام های صورت گرفته بوده است. وی نیاز به تجزیه و تحلیل مجدد مشاغل شرکت های گاز استانی، نیاز به اصلاح و به روزرسانی ساختار سازمانی، تعدد قرارداد نیروها در سازمان، عدم امکان جذب و نگهداشت نیروی رسمی در نواحی گازرسانی به دلیل شرایط پرداخت نامناسب و محرومیت استان و نبود سیستم یکپارچه آمار و اطلاعات حوزه منابع انسانی در صنعت نفت و گاز را از چالش های منابع انسانی برشمرده می گوید: با هدف ارتقای کیفی کارکنان برنامه هایی همچون نظارت بر کیفیت و اثربخشی دوره های آموزشی، تقویت دوره های کارگاهی و مهارتی، تربیت مدرسان داخلی به منظور توانمندسازی و انتقال تجارب و استقرارسیستم ارزیابی عملکرد کارکنان برنامه ریزی شده است. جلال نژاد ادامه می دهد: در بحث سلامت، پیگیری مسائل و مشکلات بهداشت و درمان کارکنان، هماهنگی و پیگیری لازم برای انجام به موقع طب صنعتی کارکنان، ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره به خانواده ها، نظارت و کنترل لازم بر سلامت اقلام پذیرایی در سازمان و ارائه خدمات ورزشی در این معاونت به صورت جدی پیگیری می شود. رئیس منابع انسانی شرکت گاز استان بوشهر در خصوص تبدیل وضعیت همکاران این شرکت می گوید: تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول قانون تفسیر بند «و» ماده 44 برنامه پنجم توسعه و تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول بند«د» تبصره 20 قانون بودجه سال 1400در دست اقدام است و منتظر اعلام مجوز از شرکت ملی گاز ایران برای این عزیزان هستیم.
ثبت بیش از 25 میلیون نفر_ ساعت کارکرد بدون حادثه
تأمین سلامت و امنیت جانی افراد و حفاظت از تجهیزات به عنوان سرمایه ملی با در نظر گرفتن تداوم پیشرفت کار، به عنوان رویکرد واحد اچ اس ای در حوزه ایمنی مطرح است. شناسایی و ارزیابی مخاطرات محتمل در جریان فرآیندها و فعالیت های شرکت به منظور به حداقل رساندن خسارت های ناشی از حوادث در اولویت قرار دارد. غلامرضا بند امیری، رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیر عامل شرکت گاز استان بوشهر می گوید: آمادگی برای شرکت در فرآیند ارزیابی تعالی اچ اس ای، نیاز سنجی آموزش اچ اس ای کارکنان و پوشش حداکثری آموزش، مدیریت هوشمند و یکپارچه برای پیشگیری از ویروس کرونا، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی، حفاظت از محیط زیست، برگزاری جلسات کمیته ایمنی، سلامت و ایمنی ساختمان، ثبت آمار حوادث و شبه حوادث و تجزیه و تحلیل آنها به منظور جلوگیری از تکرار موارد مشابه و صدور اقدام های اصلاحی و پیگیری آنها، از برنامه های سال جاری این واحد تعریف شده است. وی می گوید: این واحد برای اجرای مقررات و الزام های اچ اس ای و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با برگزاری مستمر دوره های آموزشی، اجرای بازرسی های ایمنی، صدور اقدام های اصلاحی و پیگیری آنها و همچنین درس آموزی از حوادث رخ داده، توانسته است به 25 میلیون و 800 هزار نفر - ساعت کارکرد بدون حادثه از ابتدای تأسیس شرکت گاز استان بوشهر تاکنون دست پیدا کند. بندامیری تاکید می کند: تاکنون اقدام هایی همچون مکانیزه کردن فرآیند بوسنجی شبکه های گاز سراسر استان از طریق سامانه CMMS از سال 1399، استقرار نرم افزار اچ اس ای، پیگیری بیمه تأسیسات و بیمه مشترکین در مقابل حوادث ناشی از گاز طبیعی، تهیه خط مشی زیست محیطی، بهداشت و ایمنی و ابلاغ آن در سطح شرکت، برنامه ریزی جهت انجام بازرسی های ادواری و ممیزی اچ اس ای و نظارت بر انجام آن، استقرار سیستم های مدیریتی و سرعت بخشیدن و تداوم هر چه بیشتر تحقق اهداف تعالی اچ اس ای، توجه به سلامت و ایمنی افراد به عنوان پیش نیاز صیانت از منابع انسانی و افزایش بهره وری سازمان، رفع عدم انطباق های ناشی از ممیزی سال قبل و یکپارچه کردن همه نظام های مدیریتی، گسترش فرهنگ اچ اس ای با تکیه بر آموزش و نظارت در همه پروژه ها، فعالیت ها و نواحی با ایجاد سیستمی مناسب و ارزیابی شرایط بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی به طور نظام مند و به صفر رساندن حوادث و آسیب ها از طریق حذف شرایط ناایمن و ارتقای سلامت افراد به ثمر رسیده است. بند امیری تصریح می کند: مجموعه این اقدام ها باعث شد تا این شرکت، تندیس های زیست محیطی از سال 93 به بعد در همایش های صنایع و خدمات سبز کشوری و کسب رتبه های برتر در بین 31 شرکت گاز استانی از سال 89 تا 96 را به دست آورد. وی در پایان، مواردی نظیر وجود ساختار مناسب و منابع کافی برای اصلاح مستمر، حاکمیت دیدگاه فرآیندی در سطح شرکت، برنامه ریزی، مدیریت صحیح و اجرای اقدام های اثربخش در حوزه مدیریت شرایط اضطراری و بحران، تعریف مناسب ارتباط مجموعه با پیمانکاران، تعریف مناسب ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، ارزیابی مداوم ریسک فعالیت های شرکت و ... را از مهم ترین دلایل موفقیت این واحد عنوان کرد.
22 خدمت شناسه دار در دفاتر پیشخوان دولت
با هدف تکریم ارباب رجوع در خصوص کاهش ارائه خدمات حضوری و ایجاد بسترهای لازم به منظور ارائه خدمات الکترونیک و بر خط به ذی نفعان خصوصا در شرایط پاندمی بیماری کرونا، واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت گاز استان بوشهر اقدام به ارائه خدمات در منازل به صورت کاملا غیر حضوری و بر خط از طریق میز خدمت الکترونیک کرد؛ به گونه ای که مشتریان بدون نیاز به حضور در دفاتر پیشخوان دولت و یا ادارات گاز قادر به دریافت خدمات خواهند بود. علیرضا بیرمیزاده، رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت گاز استان بوشهر می گوید: به منظور سهولت دسترسی و تسریع در دریافت برخی خدمات، این واحد اقدام به ارائه 22خدمت شناسه دار شرکت در دفاتر پیشخوان دولت کرده است؛ به طوری که متقاضیان و مشترکان می توانند با مراجعه به نزدیک ترین دفتر پیشخوان خدمات دولت الکترونیک به دریافت خدمات اقدام کنند. وی تصریح می کند: شرکت گاز استان بوشهر با تعهد به جامعه و مسئولیت پذیری به عنوان یکی از ویژگی های ارزشمند جامعه بشری، سعی داشته با استفاده از فناوری برای مشتریان خود ارتقای شفافیت، آگاهی و تعهد، پاسخگویی مناسب، بهبود فرآیندها، حفظ محیط زیست و ... را فراهم آورد، به همین منظور با ایجاد بستر و ارتباطات لازم بین سازمان ها در خصوص حذف دریافت کاغذی مدارک هویتی، حذف صورتحساب های کاغذی و حذف کلی کاغذ در چرخه خدمات، در عمل به مسئولیت اجتماعی در حوزه زیست محیطی، اقدام های لازم و مؤثری انجام داده و با ارائه خدمات بدون کاغذ و برخط به وظیفه سازمانی و مدنی خود در قبال حفظ محیط زیست با شعار «پیش به سوی خدمات بدون کاغذ» عمل کرده است. بیرمیزاده می گوید: شفافیت، کم هزینه ترین، ساده ترین و قابل اعتمادترین ساز و کار برای افزایش مسئولیت پذیری، پاسخگویی، مشارکت فعال و مؤثر مردمی و در نتیجه افزایش کارآمدی است؛ به همین دلیل این واحد از ابتدای سال جاری با ایجاد سامانه شفافیت به آدرس ir.boushehr-nigc.shfaf اولین گام در مسیر توسعه شفافیت را برداشته و این پورتال به صورت مستمر از نظر محتوا و بستر به منظور ارتباط دوسویه با ذی نفعان به روزرسانی می شود. واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت گاز استان بوشهر در عمل به مسئولیت های اجتماعی سازمان در جهت افزایش رضایت و اعتماد مشتریان و همچنین به منظور شناخت بهتر درخواست های ذی نفعان با هدف توسعه و استحکام تعامل با آنها، اقدام به ایجاد سامانه ارتباط با مشتریان به آدرس ir.boushehrgas.crm کرده است. به منظور بهره گیری از نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات و سهولت پاسخگویی، مشتریان می توانند با استفاده از کانال های ارتباطی متفاوت مانند تارنما، سامانه پیام کوتاه و تلفن گویا به ارتباط دوطرفه با شرکت گاز استان بوشهر اقدام کنند. رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت گاز استان بوشهر اعلام کرد: پیاده سازی و استفاده از ساختارهای هوشمند و جایگزینی با ساختارهای قدیمی به منظور مقابله موثرتر با تهدیدهای سایبری و زیست محیطی، پیاده سازی و ایجاد زمینه مناسب برای دسترسی کارمندان به سرویس ها و سامانه های داخلی در هر زمان و هر مکان به صورت ایمن و پیاده سازی و استفاده از ساختارهای فوق همگرا به منظور کاهش هزینه ها و پیچیدگی ها در زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از پروژه های در دست اجرای این واحد است.