تسریع در اجرای پروژه های پالایشی

سالاری در بخش دیگری ازسخنان خود در آیین امضای قرارداد سه جانبه تأمین، انتقال و توزیع فراورده های نفتی حوزه شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت (برندینگ) گفت: یکی از مهم ترین مؤلفه ها در زمینه مباحث مربوط به ناترازی انرژی، مدیریت تولید است که شاخصه اصلی آن، افزایش ظرفیت تولید بوده و به موازات آن پروژه هایی نیز در شرکت های پالایشی در حال اجراست که باید تسریع شود.  وی به کیفی سازی نفت کوره تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره و عنوان کرد: میزان گوگرد موجود در 12 میلیون نفت کوره تولیدی باید کیفی سازی و به فراورده سبک تبدیل شود. به این منظور در تلاش هستیم تا این پروژه در گام نخست با تلاش کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان و در کوتاه ترین زمان ممکن به سرانجامی مطلوب برسد.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تأکید کرد: تکلیف قانونی ما این است که نفت کوره به لحاظ گوگرد به نیم درصد برسد. یکی از تکالیف ما کیفی سازی است که با ترکیب جدید هیأت مدیره و تلاشی که همکاران من در پالایشگاه دارند، امیدواریم این پروژه بسرعت اجرایی و نفت کوره تولیدی در این پالایشگاه به فراورده های کیفی سبک تبدیل شود.  سالاری بر ضرورت رفع چالش های حوزه تولید تاکید کرد و با بیان اینکه همه شرکت های پالایشی باید با تدوین برنامه ای جامع در رفع موانع تولید اقدام کنند، افزود: مدیریت برنامه ریزی تلفیقی هم باید بسرعت مباحث زنجیره تولید را تعیین تکلیف و نهایی سازی کرده و با توجه به تخصیص های اعمال شده، پروژه های مورد نظر عملیاتی شوند.

 مدیریت چالش سوخت رسانی

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش درباره سوخت رسانی در شرایط افت فشار شبکه گازخانگی کشور نیز گفت: با توجه به شرایطی که در هفته های اخیر بر کشور به واسطه ناترازی گاز حاکم شد، همه کارکنان شرکت پالایش و پخش در ستاد و مناطق به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل بودند که به همگی آنها خدا قوت می گویم که توانستیم چالش سوخت رسانی در نیروگاه ها و دیگر بخش ها را به نحو مطلوب مدیریت کنیم و پشت سر بگذاریم.  سالاری بیان کرد: در بخش هایی که با افت فشار روبه رو شده بودند و جایگاه های عرضه سی ان جی قطع شده بود، در حوزه خانوار و صنایع با همکاری و همدلی مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و نشست های روزانه با مجموعه نیرو و دیسپچینگ وزارت نیرو و شرکت گاز هماهنگی های لازم انجام شد و خوشبختانه توانستیم، عرضه سوخت جایگزین، بنزین در بخش حمل ونقل و تأمین سوخت صنایع و نیروگاه ها را پوشش دهیم.  وی افزود: توزیع روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت در حوزه نیروگاهی، ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در بخش حمل و نقل، ۸۵ میلیون لیتر نفتگاز، ۱۵ میلیون لیتر در حوزه صنایع و حمل و نقل عمومی و تامین سوخت دیگر بخش ها نظیر صنایع سیمان عدد بزرگی است که به لطف خداوند و تلاش همکاران من در مجموعه تولید و حمل و نقل محقق شد و توانستیم شمال شرق کشور را به صورت کامل پوشش دهیم.  وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با تلاش شبانه روزی همه همکاران و تامین وسایل گرمایشی ذخیره ای توانستیم از این بحران عبور کنیم تا مردم کمتر دچار مشکل و آسیب شوند.

 توزیع 45 درصد  فراورده از سوی شرکت های زنجیره ای

علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران نیز در آیین امضای قرارداد سه جانبه پیرامون تأمین، انتقال و توزیع فراورده های نفتی حوزه شرکت های زنجیره ای توزیع (برندینگ) عنوان کرد: طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع فراورده های نفتی در سال 1397 با دستور وزیر وقت نفت کلید خورد و هم اکنون نزدیک به 45 درصد از فراورده های بنزین و نفتگاز ما از طریق شرکت های زنجیره ای توزیع می شود.  وی با بیان اینکه شرکت های زنجیره ای توزیع فراورده در مسیر اهداف اصلی خود که مباحث تولید و توزیع را در برمی گیرد، صورت نگرفته است، افزود: هم اکنون با رهنمودهای انجام شده ازسوی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و تبیین سیاست های راهبردی برای ایجاد این دسته از شرکت های زنجیره ای توزیع فراورده های نفتی گام های بزرگی برداشته شده و درصدد پیاده سازی و تسری دادن این طرح به همه پالایشگاه های 10 گانه در کشور هستیم.  مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران عنوان کرد: قدر مسلم با اجرایی شدن طرح برندینگ هریک از شرکت های پالایشی محصول بنزین تولیدی مختص خود را در جایگاه های تحت پوشش این شرکت های زنجیره ای عرضه خواهند کرد و امیدواریم در آینده ای نزدیک، بحث گسترش شرکت های زنجیره ای در ارتباط با همه شرکت های پالایشی محقق شود. نژادعلی تصریح کرد: مطابق با اصل 44 قانون اساسی، برخی فعالیت ها باید برون سپاری شوند که امیدواریم این اتفاق مبارک پیرامون ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع نیز هرچه سریعتر روند اجرایی به خود بگیرد.

 تمرکز بر جوانان

محسن قدیری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان نیز به عنوان یکی از حاضران در آیین امضای این قرارداد سه جانبه ابراز امیدواری کرد که بتوانند طرح برندینگ را با همکاری و مشارکت مدیران و عوامل مجموعه پالایش و پخش فراورده های نفتی به نحوی مطلوب و اثرگذار اجرایی و مدیریت کنند.

وی عنوان کرد: درصدد هستیم تا بیشتر تجهیزات پالایشگاه را خودمان بسازیم. همچنین بر اساس برنامه های ارائه شده، 160 نفر از کارکنان پالایشگاه اصفهان تا سه سال آینده آموزش های لازم را خواهند دید تا در آینده بتوان از آنها در حوزه های مدیریتی بهره گرفته شود.  مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه تمام هدف گذاری این شرکت بر آموزش جوانان متمرکز شده است، گفت: در دو الی سه سال آتی برنامه های آموزشی متنوعی بر اساس نیازسنجی ها تدارک دیده شده که در صورت تحقق آن، می توان مدیران زبده و لایقی را به مجموعه صنعت نفت تزریق کرد.  قدیری ادامه داد: طرح برندینگ از نمونه طرح های جامع در حوزه توزیع فراورده های نفتی است و در این زمینه، شرکت پالایش نفت اصفهان تمام تلاش خود را به کار برده تا این طرح را به نحو احسن مدیریت و به عنوان یک نمونه کار موفق و اثربخش به دیگر پالایشگاه های کشور ارائه کند.

 برندسازی بنزین

ابراهیم کاویانی پور، مدیرعامل شرکت راهبر ترابر انرژی هم در آیین امضای این قرارداد عنوان کرد: به طورقطع و به یقین، امضای این دست از قراردادها در آینده ای نه چندان دور آثار و برکات فراوانی به همراه خواهد داشت. اتفاق مبارکی که امروز رقم خورده، مدیریت مصرف سوخت، افزایش بهره وری، نوآوری، کاهش تصدی گری دولت و افزایش رضایت مندی ذینفعان را به دنبال خواهد داشت.  وی افزود: با اتخاذ تدابیر لازم، مقرر شد بخشی از فعالیت های شرکت پالایش نفت اصفهان به شرکت های زیرمجموعه واگذار شود تا این شرکت ها با فراغ بال و چابکی بیشتر بتوانند در حوزه های تولید، بازرگانی و حمل ونقل فراورده های تولیدی مثمرثمر باشند و فعالیت کنند.  مدیرعامل شرکت راهبر ترابر انرژی به چشم انداز سه ساله این شرکت در حوزه تجارت و بازرگانی فراورده های نفتی اشاره و عنوان کرد: حمل بیش از دو میلیون و 200 هزار تن انواع فراورده های نفتی از طریق ناوگان جاده ای، در اختیار گرفتن 500 دستگاه تانکر نفتکش جاده ای و حمل بیش از 2 میلیون تن فراورده های نفتی از طریق شبکه ریلی از جمله اهداف مدنظر شرکت است که امیدواریم در سایه تدوین برنامه جامع و هدفمند محقق شود.  کاویانی پور به پروژه اتصال پالایشگاه اصفهان به شبکه ریلی شرکت راهبر ترابر انرژی اشاره کرد و آن را یکی از آرزوهای دیرینه این شرکت برشمرد و افزود: مبادله بیش از یک میلیون تن فراورده هم از دیگر برنامه های شرکت است که ظرف سه سال آتی انجام خواهد شد.  وی تصریح کرد: در حوزه جابه جایی اجزای پروژه های عظیم پالایشگاه اصفهان و هم هلدینگ پتروپالایشگاه اصفهان مقدماتی برای فعالیت در این حوزه تعیین شده که بر اساس برآوردهای اولیه ارزش حمل این فراورده ها رقمی بیش از 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود، از طریق شبکه حمل ونقل شرکت انجام می شود.  مدیرعامل شرکت راهبر ترابر انرژی خاطر نشان کرد: حضور در صنعت جایگاهی سوخت ما یکی دیگر از اهداف مهم این شرکت است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در کوتاه مدت، حداقل 200 جایگاه سوخت را در دستور کار برنامه مدیریتی خود خواهیم داشت.   کاویانی پور بر ضرورت برندسازی بنزین تولیدی هریک از پالایشگاه های کشور تاکید کرد و یادآور شد: در کشور ما بیش از آنکه تولید بنزین به عنوان یک شاخص و برند مطرح باشد، مسائل و مباحث مربوط به توزیع بنزین مطرح بوده و تولیدکننده ها باید در این زمینه گام های جدی بردارند تا بتوان وضعیت متفاوت تری را در زمینه برندسازی بنزین رقم زد. خوشبختانه با رویکرد متفاوتی که مجموعه مدیران شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی کشور در پیش گرفته اند، یک فرصت استثنایی پیش آمده که از آن می توان به نحو مطلوب بهره جست.