قرارداد 3 جانبه تأمین، انتقال و توزیع فراورده های نفتی حوزه برندینگ امضا شد

 برندینگ  در سیطره  پخش

مشعل    طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع فراورده های نفتی(برندینگ) و توسعه جایگاهی از نمونه طرح های نیمه کاره ای است که هم اکنون پیاده سازی و اجرایی کردن آن در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و برنامه ریزی های لازم به منظور رفع موانع و چالش های پیش روی این طرح نیز در دولت انجام شده است. بر این اساس، قرارداد سه جانبه تأمین، انتقال و توزیع فراورده های نفتی حوزه شرکت های زنجیره ای توزیع (برندینگ) باحضور جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران؛ علی اکبرنژاد علی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، همچنین مدیران عامل پالایشگاه اصفهان و شرکت راهبر ترابر امضا شد. هدف از امضای این قرارداد تقویت زیرساخت های زنجیره تأمین و توزیع فراورده در کشور، مدیریت مصرف سوخت و کاهش تصدی گری دولت در حوزه نقل و انتقال فراورده است.

از زمان مطرح شدن طرح برندینگ ازسوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان دستگاه متولی اجرای آن، شکل گیری شرکت های زنجیره ای (برندسازی) به عنوان الگوی جدیدی در کشور برای عرضه کیفی و رقابتی سوخت، کانون توجه بخش های مختلف قرارگرفت. نگاه کلان به موضوع برند در حوزه سوخت به چند موضوع اشاره دارد؛ نخست آنکه نقش نظارتی دولت در این حوزه افزایش و نقش اجرایی آن کاهش می یابد و این یعنی، عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی که به کاهش تصدی گری دولت اشاره صریح دارد. دوم آنکه عرضه کنندگان سوخت برای ارائه با کیفیت آن به مشتریان در کنار ارائه مطلوب خدماتی دیگر، در فضایی رقابتی قرار می گیرند و نکته آخر اینکه مصرف کنندگان به عنوان حلقه نهایی با طیب خاطر و با اعتمادی کامل، این کالا یا خدمات را دریافت کرده و از آن رضایت کامل خواهند داشت.

 یکپارچگی صاحبان مجاری عرضه

معاون وزیر نفت درامور پالایش وپخش در آیین امضای قرارداد سه جانبه تأمین، انتقال و توزیع فراورده های نفتی حوزه شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت (برندینگ) با اشاره به شکل گیری شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت (برندینگ) و این نکته که این طرح از سیاستگذاری مهم و راهبردی درحوزه انتقال و توزیع فراورده نفتی در کشور است، افزود: ازمهم ترین اهداف طرح برندینگ، یکپارچه کردن شرکت های صاحب مجاری عرضه است تا محصول تولیدی به طور مستقیم به دست مصرف کننده نهایی برسد و به لحاظ شاخص های کمی و کیفی هم مدیریت لازم صورت گیرد.  سالاری تصریح کرد: آنچه در حوزه برندینگ مور توجه و تاکید قرار گرفته است، اینکه سود وصرفه حاصل از آن برای تولیدکننده قابل توجه بوده، ضمن آنکه می تواند نسبت به کیفیت محصول تولیدی خود اطمینان خاطر داده و از آن دفاع کند.  وی عنوان کرد: شرکت های صاحب مجاری عرضه در قالب طرح برندینگ مشابه آنچه که در دنیا انجام می شود، می توانند فعالیت تولیدی را به موازات پیش برده و اتفاقی بزرگ را در حوزه برندینگ رقم بزنند.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران یادآور شد: گام نخست طرح برندینگ ازسوی پالایشگاه تبریز برداشته شد؛ اما با جایگاه های محدود. این در حالی است که بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، قرار بر این شد که طرح برندینگ ازسوی شرکت های مجاری عرضه در یکی از کلانشهرها نیز پیاده سازی شود.  سالاری ادامه داد: با توجه به اینکه 50 درصد بنزین و فراورده های تولیدی ازسوی شرکت پالایش نفت اصفهان در همان منطقه مورد مصرف واقع می شود، از این رو  این شرکت توانسته در قالب این طرح، حجم عظیمی از بنزین و فراورده را در شهر اصفهان پوشش دهد و نکته مهم دیگر این است که پالایشگاه نفت اصفهان مجهز به آزمایشگاه مرجع بوده و کیفیت محصولات تولیدی ارزیابی می شود و از طرف دیگر، مجاری عرضه نسبت به دریافت محصول تولیدی اطمینان خاطر خواهد داشت. همچنین در مسیر نقل و انتقال ظرفیت لازم ایجاد شده و در بخش خود منطقه عرضه می شود.

 اصفهان، پایلوت طرح برندینگ

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، عرضه فراورده ازسوی تولیدکننده را یکی دیگر از مهم ترین اهداف طرح برندینگ برشمرد و اظهار کرد: در این طرح جایگاه و عرضه کننده، خود صاحب حمل ونقل شده و می توانند محصول و فراورده را از انبار نفت شرکت ملی پخش فراورده های نفتی دریافت و به موازات آن به منطقه مصرف کننده تحویل دهند. دامنه این طرح بتدریج در دیگر شهرها گسترش خواهد یافت؛ اما در گام نخست به صورت پایلوت در پالایشگاه اصفهان اجرایی و آسیب شناسی می شود و در مراحل بعدی دیگر، پالایشگاه ها می توانند ورود کنند و حداقل حوزه درون شهری را پوشش دهند.  معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیان کرد: بحث های برون شهری و . . . نیز در بقیه سیاست ها و روابط مالی بتدریج اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم مصرف کنندگان عمده را مدیریت کنیم و مانع انحراف از مسیر شویم و در عین حال کیفی سازی را بهبود ببخشیم که این موضوع سبب یکپارچگی تولید، توزیع و مصرف خواهد شد. سالاری تصریح کرد: امروزه شرکت هایی که به نوعی صاحب مجاری عرضه هستند، تحت پوشش تولیدکننده قرار می گیرند و کار تولید را به موازات آن انجام می دهند که این مسأله، در اصل یک افتخار و گامی بزرگ در حوزه برندینگ است و می توانیم برندسازی واقعی را در مجموعه شرکت شکل داده و ساماندهی کنیم.  وی افزود: مجوزهایی که در گذشته در این حوزه ارائه شده بود، غربالگری شده و اگر این پوشش ها انجام شود، عملا از مشتری دفاع شده و اینکه تولیدکننده محصولش را عرضه می کند و از محصول خودش هم می تواند دفاع کند و سیاست مدیریت مصرف سوخت هم در کشور اتفاق خواهد افتاد.  مدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فراورده های نفتی ایران ابراز امیدواری کرد که این قرارداد زمینه ای برای اقدام های بعدی باشد و به دیگر پالایشگاه های کشور تسری یابد و بتوانیم محصول را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسانیم و سیاستی که در طرح برندینگ نهفته است، در همه ابعاد در این قرارداد پیاده سازی شود و زیرساختی که در شرکت حمل ونقل اصفهان تشکیل شده است، در دیگر شرکت های پالایشی نیز شکل بگیرد.

افزایش ظرفیت انتقال در چرخه حمل ونقل

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بیان کرد: امیدواریم با مجوزی که با مجموعه های بانکی برای واردات خودرو به شرط اسقاط امضا شد، بتوانیم ظرفیت انتقال را در چرخه حمل ونقل افزایش دهیم و بخش بیشتر مجاری عرضه داخل شهری به این طرح اضافه شود و بتوانیم از این ظرفیت در مواقع بحران استفاده کنیم.  سالاری با اشاره به اینکه به لحاظ مدیریت مصرف نیز اقدام هایی شده تا در سبد حمل ونقل تغییراتی انجام شود و حمل ونقل ریلی را یک اولویت قرار دهیم، افزود: امروز هم ظرفیت هایی در جنوب کشور ایجاد شده و در حوزه توسعه شبکه خطوط نیز اقدام هایی در حال اجراست که به لحاظ تأمین امنیت انرژی و مسائل محیط زیستی اثربخش است.  وی با اشاره به اینکه پیش از این مجاری عرضه نظام کارمزدی به سمت حق العمل کاری پیش می رفت، تأکید کرد: امیدواریم پس از این، شرکت های پالایشی که صاحب تولید فراورده هستند، مستقیم ارتباط میان تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده را محقق کنند.