بسیاری از کارکنان صنعت نفت علاقه مند به ماهیگیری هستند

سرگرمی پرطرفدار  روی سکوهای نفتی

مشعل    مرد، از کیسه ای که پر ازتکه های نان خشک است ، چند مشت توی آب می ریزد و اندکی صبر می کند تا ماهی های بزرگ و رنگارنگ از عمق آن بالا بیایند و بعد  چوب بلندی را که سر آن، میله تیز و خم شده ای قرار دارد، با مهارتی خاص درون آب پرتاب می کند. این مدل از ماهیگیری را معمولا کارکنان شاغل روی  شناورهای عملیاتی سکوها انجام می دهند. ما نیز برای لحظاتی شاهد این مهارت در ماهیگیری دو نفر از کارکنان شناور عملیاتی سکوی نفتی نصر بودیم و آنها در این فاصله به اندازه شام خودشان چند ماهی گرفتند.

خورشید قبل از رفتن، به رنگ سرخ درآمده و زیبایی آبی آرام خلیج فارس را از اینجایی که ما نظاره گریم، چند برابر کرده است. از دیدن این ماهیگیری جالب به وجد آمده و عکس و فیلم می گیریم و مرد ماهیگیر بعد از اتمام کارش رو به ما تعارف می زند و می گوید: برایتان بیاورم ؟  ماهی ها بزرگ هستند و یکی از کارکنان، همانجا روی فضای باز شناور شروع به تمیز کردن ماهی ها می کند تا برای شام آماده شود. ماهی ها از مدل خاصی هستند که فک استخوانی و طوطی شکلی دارند. به همین دلیل پاک کردنشان سخت است. مرد ماهیگیر می گوید: پاک کردن این  نوع ماهی سخت است، برایتان چنگو (نوع دیگری از ماهی که قدی کشیده و بلند دارد و دارای فسفر زیادی است) می گذارم که هم خوشمزه است  وهم راحت پاک می شود. درحالی که از این همنشینی روی آب و با فاصله اندک بین سکو و شناور و مشاهده این مدل ماهیگیری ذوق کرده ایم ،  از کارکنان خداحافظی می کنیم و به طبقه بالایی سکو بر می گردیم.

 ماهی های صید سکو مشتری زیادی دارد

ماهیگیری روی سکوی نصر از سوی کارکنان انجام می شود و تعدادی از آنها که مهارت ماهیگیری با قلاب دارند ، در اوقات استراحتشان در محلی مشخص از سکو ماهیگیری می کنند. این کار جدا از تفریح در اوقات فراغت آنها، تا حدی به معیشت شان هم کمک می کند. بسیاری از آنها مازاد ماهی  راکه صید کرده اند، برای فروش در جزیره می برند و گاهی حتی اگر نوع خاص و پرطرفداری از ماهی باشد، صیدشان از قبل پیش فروش می شود. وقتی در منطقه عملیاتی جزیره سیری بودیم ، در مورد بازار ماهی و قیمت ها پرسیدیم و راننده ای که با ما بود، می گفت:" باید از قبل می گفتید تا با کارکنان روی سکو هماهنگ کنیم و سفارش بدهیم. الان دیگر چیزی نمانده !" آنطور که کارکنان می گفتند، بخشی از بازار روزانه ماهی درجزیره، در دست کارکنانی است که هر روز از سکوها برمی گردند.  عبدالله انصاری،  یکی از کارکنان سکوی نصر است که در بخش تعمیرات چاه های نفت فعالیت دارد. او 25 سال سن دارد  و  در زیرمجموعه های شرکت نفت فلات قاره مشغول به کار بوده که 16 سال  آن به کار روی  سکوی نصر  مربوط می شود. وقتی به طبقه پایین محل اسکان کارکنان می رسیم، او را می بینیم که درحال پاک کردن ماهی هاست. او می گوید: ماهی ها را از سه شب پیش گرفته و در سردخانه گذاشته و حالا که می خواهد برای رست(استراحت) برود، تمیزشان می کند تا خوب یخ بزنند.

 برای صید ماهی ساعت و محل مشخصی داریم

انصاری ادامه می دهد: بیشتر ماهی ها،  سنگسر  هستند؛ "اندک"، "جِک" و ...صید هم می کنم؛ البته"اندک"طعم  خوشمزه تری دارد.

 او که اهل پارسیان است، می گوید: با ماهیگیری آشنایی دارم و از این کار بسیار لذت می برم. از حدود ساعت 6 عصر که از کار فارغ می شوم، در دو نقطه مجاز یعنی زیر فلر و زیر پایه های LQ (سکوی مسکونی) مستقر می شوم و با قلاب ماهیگیری می کنم.

انصاری می افزاید: بستگی دارد که میزان صیدمان در مدت حضور روی سکو چقدر باشد. بعضی وقت ها کار زیاد است و فرصت ماهیگیری نیست؛ اما برخی مواقع که وقت آزادمان بیشتر است و تعداد ماهی هم بیشتر می شود، تا حدود 10 کیلو را برای استفاده خودمان می بریم و اگر بیشتر از آن باشد، مثلا از 10 کیلو بیشتر، آن را می فروشیم.

او می گوید: ماهی ها را اینجا تمیز می کنیم و در سردخانه می گذاریم. درجزیره هم فریزر داریم و تا موقعی که می خواهیم به خانه برویم، همانجا می ماند. تا خانه هم دو سه ساعت بیشتر راه نداریم و یخ ماهی ها در این فاصله باز نمی شود.

 در برخی سکوها ماهیگیری ممنوع است

البته کار ماهیگیری روی سکوها و تاسیسات نفتی که طرفدار زیادی بین کارکنان دارد، معمولا یکی از کارهای ممنوعه است و در بسیاری از تاسیسات دریایی غیرمجاز. به عنوان مثال، در سکوی ایلام و ابوذر که در مجموعه شرکت نفت فلات قاره هستند، به دلیل حوادث تلخی که رخ داده، ماهیگیری ممنوع شده است. این ممنوعیت، در برخی سکوها مثل "نصر" با توجه به شرایط سکو و صلاحدید مسؤول آن، قابل اغماض یا تغییر است و به این ترتیب کارکنان هم حس و حال بهتری دارند. مثلا روی تابلوی اعلانات رستوران سکوی نصر ،  برگه مقررات و الزامات ماهیگیری روی سکو نصب شده که کارکنان موظف به رعایت آنها هستند. این قوانین تا به امروز رعایت شده و خوشبختانه مشکلی پیش نیامده است.  کار روی سکوی های نفتی، سخت و طافت فرساست؛ اما فعالیت هایی مثل ماهیگیری البته با لحاظ ایمن بودن منطقه، می تواند  افزون بر بخش زیادی از کاهش خستگی روزانه، به نوعی به سرگرمی توام با رقابت میان کارکنان سکوها بدل شود و ساعاتی لذتبخش را برایشان رقم بزند. بی شک ماهیگیری، آن هم روی سکوی نفتی، حال و هوایی دیگر دارد.