
عطر ماندگار: از بیانات رهبر معظم انقلاب
صدایی رسا در ستایش از انقلاب
... وقتی انقلاب پیروز شد، او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. شاید در آن یکی دو سال اول انقلاب، کسی از ما به یاد شهریار نبود. یعنی گرفتاری ها آنقدر زیاد بود که مجالی برای این یادها پیش نمی آمد. یک وقت دیدیم صدای شهریار، در ستایش انقلاب، از تبریز بلند شد. دیدیم همه جزئیات انقلاب را او تعقیب می کند.
در همه مواقع حساس انقلاب، او نقش موثری ایفا کرد. یک جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد که یکی از سخت ترین تجربه های ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته؛ حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگره های مربوط به جنگ و شعر جنگ پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمی دید و نمی شنید و خودش لمس نمی کرد، به دشواری می توانست آن را باور کند. مردی در حدود هشتاد سال سن - بلکه بیش از هشتاد سال - در مجامع شعری حضور پیدا کند و برای هر مراسمی، شعر یا شعرهایی بگوید! این در حالی بود که از مثل او، چنین توقعی هم نبود. این، نشان دهنده نهایت اخلاص و صفا و بزرگواری آن مرد بود.
به هرحال، شهریار یک شاعر اسلامی و انقلابی بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب می سرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقه دوستی داشتند، مرتب فشار می آوردند، نامه برایش می نوشتند و شعر در هجوش می گفتند. حتی اطلاع داشتم که رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که «تو چرا برای انقلاب اسلامی، این طور دل می سوزانی!؟» و او مثل کوه ایستاده بود.
تولدى تازه
عن حمران قال: زرت قبر الحسين (ع) فلما قدمت جاءنى ابو جعفر محمد بن على (ع)…. فقال (ع) ابشر يا حمران فمن زار قبور شهداء آل محمد (ص) يريدالله بذلك وصله نبيه حرج من ذنوبه كيوم ولدته امه. (امالى شيخ طوسى، ج 2، ص 28)
حمران مى گويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين (ع) برگشتم، امام باقر (ع) به ديدارم آمد و فرمود:
اى حمران! به تو مژده مى دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (ص) را زيارت كند و مرادش از اين كار رضايت خدا و تقرب به پيامبر (صلوات الله علیه) باشد، از گناهانش بيرون مى آيد چون روزى كه مادرش او را زاد.
شکوه عاشورا در صحنه های دفاع مقدس
رويدادها در تاريخ، هرچه از زمان وقوع خود فاصله می گيرند، كم رنگتر و بي فروغتر می شوند و سرانجام به سايه روشني از يك خاطره يا حادثه در ذهنها بدل می شوند، اما تنها يك حادثه را می شناسيم كه در روزي داغ، در سرزميني كوچك وگمنام به نام «كربلا» رخ داد و امروز پس از قرنها و روزگاران دراز، دامن گستر و تأثير گذار و حركت آفرين، راه به فردايي درخشانتر می سپارد. شور و شكوه و شرارهاي كه عاشورا آفريد، هنوز و همواره قلمرو قلب و ذهن انسانها را فتح می كند و خون خيزش و حركت در رگها می دواند. اين ويژگي، اين سخن پيامبر(ص) را به ياد می آورد:
ان لقتل الحسين حراره في قلوب المومنين لا تبرد ابدا
از شهادت حسين، آتشي در قلب مؤمنان افروخته شود كه هرگز سردي و خاموشي نمي پذيرد.
كربلا، زنده، زاينده و فزاينده است؛ كوثري است كه می جوشد و هر عصر و نسلي به نسبت توان و تكاپو و ظرفيت خويش از آن بهره ميگيرد. كربلا به روحها طراوت، زيبايي، سرزندگي و شيوه خوب زيستن می آموزد كه حسين (ع) يعني خوب، يعني زيبا.
كربلا، اساسنامه ايمان، فهرست همه خوبيها و فرهنگنامه قبيله معرفت و عشق است. هيچ كس نيست كه با كربلا انس و الفت بيابد و شكفتن و باليدن و جوشش و حيات را در خود احساس نكند. جامعهاي نيز كه با فرهنگ عاشورا پيوند و آشنايي بيابد، سرشار پويايي، زايايي و توانايي خواهد شد. به همين دليل است كه كربلا، بهترين پايگاه الهام براي حركت و خيزش و قيام است و آنان كه معرفت عاشورايي يافته اند، انسان هاييهستند كه حريت، عزت، جوانمردي، پاكبازي، اخوت، صميميت، عرفان، ايمان وشهادت، درون مايه زيستن و قانون زندگي و جهت گيريهاشان خواهد شد.
انقلاب اسلامي ايران و درون ماية آن نيز مُلهَم و متأثر از فرهنگ عاشوراست. خون شهيدان انقلاب اسلامي در زلال كربلا ريشه دارد و انقلاب ما بارقه و شعاعي از آتش ستم سوزي است كه در سال 61 هجري در ساحل فرات شعله كشيد. امام خميني(قدس سره) در يكي از سخنراني هاي خويش فرموده است:
اگر سيدالشهدا نبود، اين نهضت (انقلاب اسلامي) هم پيش نمي برد، سيد الشهدا همه جا هست «كل ارض كربلا» همه جا محضر سيدالشهدا است، همه منبرها محضر سيدالشهدا است، همه محرابها از سيدالشهدا است ... . امام حسين نجات داد اسلام را، ما براي يك آدمي كه نجات داده اسلام را و رفته كشته شده سكوت كنيم؟ ما هر روز بايد گريه كنيم، ما هر روز بايد منبر برويم براي حفظ اين مكتب، براي حفظ اين نهضتها؛ اين نهضت ها مرهون امام حسين (ع) است.
رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنهاي نيز می فرمايد:
شما ببينيد اين نصف روز حادثه(كربلا)، چه قدر در تاريخ ما بركت كرده و تا امروز هم زنده و الهام بخش است... اين در انقلاب و جنگ و گذشته تاريخ ما محسوس بوده است... ما اگر نخواهيم هشت سال جنگ خودمان را با آن هشتـ نه ساعت عاشوراي امام حسين مقايسه كنيم يا آن را خيلي درخشانتر بدانيمـ كه واقعاً هم همين است، يعني من حادثهاي را در تاريخ نميشناسم كه با فداكاري آن نصف روز قابل مقايسه باشد؛ همه چيز كوچكتر از آن است.
شباهت و همساني انقلاب عظيم عاشورا و انقلاب بزرگ اسلامي، اين همه ايثارها، شجاعتها، صبوريها و عظمتها را رقم زد و صحنههايي آفريد كه در آنها، شور، شعور، شوكت و شكوه عاشورايي را می توان يافت. همانگونه كه در سخن دقيق و روشن حضرت امام (ره) ديديم، همه نهضتهايي كه امروزه در جهان رخ می دهند و با انقلاب اسلامي همراهند، تأثير فرهنگ را در خويش دارند. رزمندگان ما كه در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفريدند و امّت بزرگ ما كه صبورانه در مقابل شدائد و سختيها ايستاد و رهبري كه ناشر همان فرهنگ و بر دوشدارندة همان رايت بود، نشان داد كه عاشورا نه تنها حادثه سال 61 هجري نيست، كه در هر زمان و مكان تكرارپذير است و به هر نسبت كه يك حادثه هويت فرهنگي عاشورا را بيابد، تأثير، دوام و عمق خواهد يافت. شايد بتوان گفت در طول قرنها مبارزه در تاريخ شيعه، هيچ انقلاب و حركتي همچون حركت انقلاب اسلامي و هيچ صحنههايي همچون صحنههاي دفاع مقدس، شبيه انقلاب عاشورا و كربلاي حسيني نيست. هزاران آيت و نشانه در جبهههاي دفاع مقدس، امروز را به ديروز عاشورا پيوند می زد و بوي كربلا را به شامهها می رساند. درنگ و تأملي اندك در شعارها، وصيّت نامهها، عمليات ها، نام عملیاتها، شبهاي عمليات، نامهها، مزارنوشتهها، سخنان رهبر و امام و مقتداي رزمندگان خانواده شهيدان، خاطرات، تابلو نوشتهها و همه مظاهر و جلوههاي جبههها، نشان ميدهد كه می توان پيوندي شگفت و قابل مطالعه ميان اين دو قطعه تاريخي يافت. مطالعه و پژوهش در اين زمينه و نشان دادن اين مشتركات و همسانيها نه تنها ترسيم و تبيين «زايندگي و تأثير گذاري و حيات فرهنگ عاشورا»، كه نشانه سلامت، عظمت، ارجمندي و قداست سالهاي دفاع مقدس و بزرگي و بزرگمنشي امّت امام برزگوار و انقلاب عاشورايي اسلامي است.
نقاط مشترک فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس
در نگاه كلي می توان به برخي وجوه مشترك میان دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس، این گونه اشاره داشت:
هر دو براي دفاع از حريم ارزشها و حفظ اسلام و رضاي پروردگار روياروي دشمن می ايستند.
رهبر هر دوحركت، فرزندان پيامبرند. همان صلابت، پايداري، ذلت ناپذيري، شهادت پذيري و روح ايثاركه در وجود مبارك اباعبدالله (ع) هست، در وجود امام خميني(ره) تجلي يافته است. امام به پيروي از سرور و سالار شهيدان، از هيچ فداكاري در راه مكتب و آرمانهاي الهي دريغ ندارد.
دشمن رويارو با دو جريان، در نهايت قساوت، پستي، دنياپرستي و خودخواهي است.
هر دو جريان رسواگر ستم شدند و نقاب از چهره دروغ و تزوير ونفاق برافكندند.
در هر دوجريان از شهيدان شيرخوار تا پيران سالخورده می توان يافت.
ياران امام خميني (قدس سره) همچون شهيدان كربلا، كانون عرفان ومحبت الهي وسرشار ازشوق شهادت و فداكارياند.
همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه هاي دفاع مقدس ديده می شود؛ زمزمه هاي عاشقانه، نماز، عبادت، قرائت قرآن و آمادگي براي وصل و پيوند با محبوب.
پايداري و شكيبايي زنان امت امام خميني و نقش روشنگري و صبوري آنان، جلوهاي از صبوري و پيام رساني قافله اسيران كربلا است.
صحنهها و موقعيتهايي همچون صحنههاي كربلا بارها در جبهههاي دفاع مقدس اتفاق افتاد؛ مانند تشنگي، جدا شدن سرها، اسارت و...اين صحنه ها هماره ذهن ها را به صحنههاي كربلا پيوند می زند.
جبهههاي هشت سال دفاع مقدس جلوهگاه اخلاق، فضايل و ارزشهاي الهي و سازندهترين و پرشكوه ترين درسها بود؛ درسهايي كه رزمندگان در مكتب عاشورا آموخته بودند.معمولاً، در جبههها همه ارزشهاي اخلاقي، با كربلا تطبيق داده می شد.
پايان هشت سال دفاع مقدس، همچون پايان عاشورا، تمام شدن و توقف راه نبود، بلكه پس از آن، ايماني كه محصول خلوص و فداكاري رزمندگان بود، هشياري، تحرك و بيداريهاي بزرگي را رقم زد كه نه تنها تضمين سلامت جامعه، كه الهام بخش مبارزات در گوشه و كنار جهان شد. تأثير اين ايثار و خلوص را در رزمندگان لبنان نيز می توان يافت.
با بررسي مظاهر عاشورايي در دفاع مقدس، وجوه اشتراك اين دو نهضت و دو نمونه بزرگ تاريخي را باز می يابيم. هر چند قلمرو تحقيق، دوران هشت ساله دفاع مقدس است، اما به دليل پيوندي كه انقلاب اسلامي با نهضت عاشورا دارد، حضور اين ويژگيها را در سالهاي پس از دفاع مقدس نيز می توان در جامعه احساس كرد؛ به ويژه آن كه برخي ازمسائل هشت سال دفاع مقدس مانند بازگشت آزداگان، بازگشت پيكر مطهر مفقودالاثرها، شهادت نيروهاي تفحّص و به طور كلي استمرار جريان شهادت، اين باب را همچنان مفتوح نگاه می دارد.
از اين فراتر، نمي توان ارزشهاي انقلابي را كه نمادها و نمودهاي خويش را از كربلا و عاشورا دريافت كرده است، در حصار زمان، محدود و محصور كرد و اين انگاره كه ارزشهاي دفاع مقدس را تنها در همان سال هاي جنگ خلاصه و در همان فرصت تاريخي بررسي و مطالعه كنيم، نه علمي، نه مقبول و مطلوب و نه امكانپذير است.
يافتن وجوه مشترك و به زبان ديگر، جلوههاي عاشورا در دفاع مقدس، براي تاريخ فردا و آيندههايي كه جهاد و دفاع، ناگزير با سرنوشت و حيات جامعهها پيوند می خورد و به آنها الگويي مناسب نيازمند می شوند، بايسته و ضروري است.
نشست شیوه های دعوت به نماز در شرکت ره آوران فنون پتروشیمی
نشست تخصصی، شیوه های دعوت به نماز، پاسخ به شبهات مهدویت و آسیب های فضای مجازی، باحضور روحانیون و دبیران اقامه نماز شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در شرکت ره آوران فنون پتروشیمی برگزارشد.
حجت الاسلام محسن محمدپور، مشاور فرهنگی و رئیس شورای اقامه نماز شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هدف از این نشست ها را دانش افزایی امامان جماعت و دبیران اقامه نماز و در همسویی با مصوبات توافق سالانه وزارت نفت با ستاد اقامه نماز کشور برشمرد.
در این نشست علاوه بر اساتید مرکز تخصصی نماز و مهدویت قم، یکی از اساتید منطقه نیز مطالبی بیان کرد. در حاشیه این نشست یک روزه که ائمه جمعه منطقه نیز در آن حضور داشتند، دکتر برزگر، مدیر عامل منطقه ویژه نیز گزارشی از فعالیت های توسعه ای و چشم انداز آینده پتروشیمی در منطفه ارائه کرد.