
گفت و گوی «مشعل» با مدیر اچ اس ای شرکت ملی نفت ایران
برنامه ریزی کلان برای تغییرات ساختاری
سمیه راهپیما بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل، یکی از مباحث مهم و کلیدی در صنعت نفت به شمار می رود؛ زیرا هر یک از آنها با نیروی انسانی در ارتباط است. مقوله نیروی انسانی، با بحث تجهیزات آنچنان در هم تنیده شده اند که برای حفظ آن باید دستورالعمل هایی مانند کاهش آسیب پذیری، جایگزینی تجهیزات فرسوده با جدید، حفظ محیط زیست پیرامون و...از سوی مسؤولان مصوب شود. در این زمینه، مدیریت اچ اس ای شرکت ملی نفت ایران گام های موثری برداشته که ورود آمبولانس های دریایی و هوایی با رویکرد فراساحلی نمونه ای از آن است. در ادامه به منظور آگاهی از برنامه ها و اقدام های شرکت ملی نفت ایران با عباس رزمی، مدیر اچ اس ای این شرکت گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:
چه نگاهی به مدیریت اچ اس ای در صنعت نفت دارید؟
نگاه ما در خلق ثروت، فراساحلی است. منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس در حوزه فراساحلی بیش از 700 میلیون متر مکعب گاز تولید می کند که این عدد، رقم کوچکی نیست. بنابراین سعی داریم با همان برنامه ای که از طریق وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم دیکته شده، در مسیر کاهش حوادث اچ اس ای و پدافند غیرعامل گام برداریم، به گونه ای که مخاطرات و حوادث صنعت نفت برای یک کارگر ساده تا مهندس آن قابل درک باشد؛ چراکه اگر انسان های سالم داشته باشیم، به طور قطع تجهیزات سالمی نیز خواهیم داشت؛ زیرا تجهیزات سالم، به حوادث تخریب کننده محیط زیستی منجر نخواهند شد. از این رو برای اداره همه این موارد، باید مدیریتی یکپارچه وجود داشته باشد و اقداماتی صورت گیرد تا میزان حوادث کاهش یابد که ما در پنج ماهه نخست امسال توانستیم حوادث کارکنانی و فرایندی منجر به فوت در شرکت ملی نفت ایران را به صفر برسانیم.
اما در شرکت های زیر مجموعه پیمانکاری، همچنان شاهد حوادث هستیم. به عنوان نمونه این شرکت ها برای جابه جایی کارکنان از وسایل نقلیه فرسوده استفاده می کنند که لازم است به منظور کاهش این آسیب پذیری، نقشه راه اچ اس ای ترسیم شود.
به اعتقاد شما کارکنان اچ اس ای باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟
اچ اس ای، پشت میز نشستن نیست و حضور مستمر در مناطق، یکی از برنامه های این مدیریت است. اکنون 169 منطقه در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور داریم که با برنامه ریزی کلان باید تغییراتی در آنها ایجاد کنیم. به عنوان مثال در حوزه اچ اس ای به لحاظ کمی و کیفی باید تغییر ساختاری صورت گیرد تا شاهد کاهش آسیب پذیری در حوزه های مختلف باشیم.
اکنون برخی تاسیسات فرسوده شده اند که برای پیشگیری از حوادث در این تاسیسات و خطوط لوله، باید نیروی انسانی و نظارت ها را بیشتر کنیم، از این رو تغییر ساختار، یکی از برنامه های کلان مدیریت اچ اس ای درشرکت ملی نفت ایران است که برای تحقق این امر، چارت های مختلفی تهیه کرده ایم تاکاهش کمی و کیفی حوادث را شاهد باشیم.
در حوزه ایمنی چه اقداماتی از سوی مدیریت اچ اس ای شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است؟
طی بازدیدها و ممیزی های مستمر، سعی بر تعیین تکلیف ساختار ایمنی داریم. ابنیه در ساختار تجهیزات، یکی از مباحث مهم است. هم اکنون ساختمان هایی با عمر بالای 70 تا 80 سال داریم و برخی کارکنان در مناطق جنوب کشور نیز در کانکس زندگی می کنند که برای رفع این معضل در بازدیدهای خود دستورالعمل هایی برای ایمن سازی تاسیسات و ابنیه لحاظ کرده ایم.
همچنین لازم است تجهیزات وتاسیسات مورد نیاز درحوزه ایمنی ازجمله ایستگاه های آتش نشانی و خودروهای آتش نشانی و تجهیزات مقابله با امداد و نجات به روزرسانی شوند.
آیا نظارتی از سوی شما در فرایند اچ اس ای شرکت های پیمانکاری صورت می گیرد؟
نیروهای اچ اس ای باید چند هزار نفر باشد تا بتوانیم نظارت کامل داشته باشیم. برای رفع این مشکل، یکی از نگاه های کلان، فرهنگ سازی پیمانکاران است. طی یک سال گذشته، بازدیدها و ممیزی های منظمی داشته ایم که شروع این روند از سوی شرکت های تولیدی و خدماتی، فرهنگ سازی را به همراه دارد.
تا زمانی که از نزدیک در جریان فعالیت شرکت های تولیدی، حفاری و صادراتی نباشیم، نمی توانیم گوشزدهای لازم و تغییر فرهنگ را با بازدیدها و ممیزی ها به وجود آوریم.
اکنون ماشین های آتش نشانی با قدمت 60-50 سال همچنان کار می کنند. برای نوسازی آن چه اقداماتی صورت گرفته است؟
69 دستگاه خودروی آتش نشانی در شرکت ملی نفت ایران داریم که برای نوسازی 17 دستگاه از این تعداد مصوبه گرفته شده که اکنون در مرحله ساخت و خرید هستند. خرید 5 دستگاه استیشین بزرگ در عسلویه نیز مورد تایید قرار گرفته که این به همت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و هیأت مدیره آن باز می گردد.
زمانی قیمت یک دستگاه خودروی آتش نشانی 800 میلیون تومان بود؛ اما اکنون این رقم به 18 میلیارد تومان رسیده و نمی توان هر خودرویی را در هر منطقه ای استفاده کرد. به عنوان مثال در بی بی حکیمه (یک) و (2) (منطقه گچساران) نمی توان یک سازه سنگین را در خودروی آتش نشانی گذاشت و با آب، پودر، فوم و... در پیچ ها و سر بالایی های این منطقه رفت و آمد داشت؛ چرا که با دوبار رفت و آمد در این مسیر از رده خارج می شود.
با وجود بازدید ها و نامه نگاری های انجام شده، حتی یک مورد از مسائل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل در هیأت مدیره بدون تصویب مدیریت اچ اس ای مورد بررسی قرار نمی گیرد، ضمن آنکه هر هفته در جلسه های هیأت مدیره یک مصوبه در حوزه اچ اس ای و پدافند غیرعامل داریم.
چه برنامه هایی در سال 1401 در بخش های دیگر اچ اس ای دارید؟
برای سال 1401 هماهنگی هایی با مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران داشته ایم و در حوزه تهدیدات و پیشگیری اچ اس ای و پدافند غیر عامل بیش از 11 هزار میلیارد تومان مصوب در بخش های مختلف اخذ شده که این دگرگونی و تغییر نگاه لازم است تا بتوانیم با پیگیری های مستمر، ساماندهی منظم داشته باشیم. اگر برای ساماندهی وضعیت آتش نشانی پیگیری نداشته باشیم، نمی توانیم برای رفع نیازهایمان هدفگذاری کنیم.
متاسفانه برخی اقدامات و فعالیت ها از دوران گذشته انباشته شده است؛ اما برای اجرایی کردن آنها نظارت و پایش برنامه های عملیاتی را پیش بینی کرده ایم.
اکنون بر تمام مباحث و موضوعات ایمنی و آتش نشانی شرکت های نفت نظارت داریم که با رفت و آمد و بررسی می توانیم بسیاری از مسائل و اهداف را از مجموعه ها دریافت کنیم که نتیجه آن به روز رسانی و نوسازی خودروهای آتش نشانی و خرید استیشن های آتش نشانی است.
سلامت کارکنان یکی از محورهای مهم در اچ اس ای به شمار می رود. در این زمینه چه اقداماتی از سوی مدیریت شما صورت گرفته است؟
راهکارهای خوبی در این حوزه پیشنهاد داده ایم. کمبودهایی در زمینه آمبولانس های هوایی، دریایی و زمینی داریم و زمانی که 7 تا 8 میلیارد تومان برای خرید آمبولانس خشکی هزینه می کنیم، می توانیم به همین میزان یک آمبولانس دریایی را خریداری کنیم. هدفگذاری و راهکارهایی برای خرید آمبولانس های دریایی ارائه کرده ایم. سکوهایی داریم که بیش از 200 کیلو متر با خشکی فاصله دارند و در زمان شرایط جوی نامناسب، نیازمند آمبولانس هوایی هستیم.