واتابانه با بیان اینکه در کشور ژاپن از نفت و سوخت های فسیلی استفاده می شود، ادامه داد: در ژاپن برای تولید برق از سوخت های فسیلی استفاده می کنند؛ زیرا استفاده از انرژی هسته ای در سال 2011 کاهش یافته است. وی با اشاره به اهداف میان مدت و بلند مدت در کاهش گازهای گلخانه ای گفت: ژاپن قصد دارد در سال 2030 میزان انتشار گازهای گلخانه ای را نسبت به سال 2015 کاهش دهد و در اهداف بلند مدت تا سال 2050 به کربن خنثی برسد.
واتانابه در ترسیم مسیر دستیابی به کربن خنثی تا سال 2050 گفت: یکی از عوامل مهم در این زمینه، بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی است، همچنین حوزه هایی که برقی نیستند، الکتریکی شود.
تدوین راهبرد رشد سبز
مدیرسیاست نفت و LNG در آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن در ادامه به تدوین «راهبرد رشد سبز ژاپن» در سال گذشته اشاره و تصریح کرد:برای تدوین راهبرد رشد سبز، 14 بخش برای دستیابی به کربن صفر انتخاب شده اند که یکی از آنها هیدروژن و سوخت آمونیاک است. برای تحقق این هدف، ژاپن صندوق نوآوری سبز را با سرمایه 15 میلیارد دلار ایجاد کرده تا این صندوق به پیشرفت های فنی و فناوری دستیابی به اهداف 14 گانه کمک کند.
به گفته وی، برقی کردن بخش هایی که برقی نیستند، به همراه تولید برق، به روش کربن زدایی مانند استفاده از هیدروژن مورد توجه کشور ژاپن است.کشورهای درحال توسعه، نیازمند انرژی های تجدید پذیر هستند و تولید برق حرارتی در این زمینه می تواند بسیارحیاتی باشد. برای پایداری شبکه برق افزون بر انرژی های تجدیدپذیر از انرژی برق حرارتی نیز استفاده می کنیم، از این رو کربن زدایی در تولید برق حرارتی اهمیت پیدا می کند.
واتانابه ادامه داد: برای تولید برق حرارتی دو راه وجود دارد؛ در روش نخست می توان از روش CCUS استفاده کرد. این روش به فناوری هایی گفته می شود که برای جذب کربن، ذخیره سازی و استفاده از آن مورد استفاده قرار می گیرد. روش دوم، استفاده از سوخت هیدروژن و آمونیاک است که کربن صفر دارند. هیدروژن در نیروگاه های حرارتی و آمونیاک در نیروگاه های زغال سنگ مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با اشاره به شرایط تقاضای جهانی برای استفاه از هیدروژن آمونیاک تاکید کرد: تا سال 2070 تقاضای جهانی برای استفاده از هیدروژن به 520 میلیون تن خواهد رسید. همچنین از سوخت آمونیاک بیشتر در صنعت برق و حمل ونقل استفاده می شود. اکنون هیدروژن و آمونیاک با استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شوند و امیدواریم از روش هایی که همزمان با تولید هیدروژن، آمونیاک و کربن با یکدیگر ذخیره سازی می شوند، استفاده کنیم یا از انرژی الکتریکی تجدیدپذیر استفاده کنند تا از این طریق انتشار کربن را به صفر برسانیم. مدیرسیاست نفت و LNG در آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن همچنین با اشاره به سیاست هیدروژن ژاپن و راهبردهای آن برای دستیابی به هیدروژن گفت: ژاپن، نخستین کشوری است که راهبرد استفاده از هیدروژن را تدوین کرده و بعد از آن ایالات متحده نیز دست به کار مشابهی زده است. در سال 2015 نخست وزیر ژاپن اعلام کرد تا سال 2050 ژاپن می خواهد به سیاست کربن خنثی برسد و در این راه، هیدروژن را به عنوان یکی از بخش های با اولویت قرار دهد، ضمن آنکه این کشور تلاش می کند تا استفاده از هیدروژن را بیشتر معرفی و ترویج کند و هزینه های مالی آن را نیز کاهش دهد. این کار با استفاده از پروژه هایی که در صندوق نوآوری سبز ژاپن وجود دارد، در حال اجراست.
واتانابه ادامه داد: منابع انرژی در کشور ژاپن وجود ندارد و وارد کننده انرژی های نفت، گاز و... است و واردات هیدروژن نیز به آنها افزوده می شود، از این رو واردات، یکی از محورهایی است که در سطح عرضه وجود دارد و قصد داریم تا سال 2030 زنجیره تامین جهانی هیدروژن را پایه گذاری کنیم.
استفاده نیروگاه ها از سوخت هیدروژن
وی با بیان اینکه تا سال 2050 تمامی نیروگاه های ژاپن از سوخت هیدروژن استفاده می کنند و علاوه بر آن در قسمت های گرمایشی و صنایع فولاد و تولید مواد شیمیایی نیز می توان از این سوخت بهره گرفت، افزود: در سال 2022 نخستین حمل ونقل دریایی کشتی که حامل هیدروژن مایع بوده، از استرالیا به سمت ژاپن انجام شده که این حمل و نقل، شامل تخلیه و بارگیری هیدروژن مایع نیز بوده و می خواهیم تا سال 2029 استفاده از سوخت هیدروژن را تجاری سازی کنیم.
به گفته واتانابه، ژاپن قصد دارد به منظور ایجاد زنجیره تامین آمونیاک، با کشورهایی که در این زمینه غنی هستند، مانند خاورمیانه، استرالیا و آمریکای شمالی همکاری داشته باشد، ضمن آنکه در حال افزایش تقاضای استفاده از آمونیاک در سطح جهان هستیم و می خواهیم با کشورهایی که اکنون برای تولید برق از زغال سنگ استفاده می کنند، مانند مالزی، اندونزی و هند همکاری داشته باشیم. همچنین برنامه های بین المللی مانند کنفرانس بین المللی استفاده از سوخت آمونیاک در 28 سپتامبر 2022 به صورت آنلاین را برنامه ریزی کرده ایم.
مدیر سیاست نفت و LNG در آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن، به ارزیابی رشد تقاضای انرژی در آسیا پرداخت و گفت: به طور کلی تقاضای انرژی در جنوب شرق آسیا تا سال 2030 تا 60 درصد رشد خواهد کرد و در سال 2040 نیز سوخت های فسیلی، سهم 80 درصدی در تقاضای انرژی خواهند داشت و حدود 70 درصد سوخت های الکتریکی نیز تا سال 2040 به وسیله سوخت های فسیلی تامین خواهد شد.
در پایان نشست تخصصی «معرفی سیاست های کشور ژاپن در استفاده از هیدروژن و آمونیاک، برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا سال 2050» هر کدام از مدعوین سوالات خود را از مدیر سیاست نفت و LNG در آژانس منابع طبیعی و انرژی وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن پرسیدند که به آنها پاسخ داده شد.
صفرکردن گازهای فلر وکاهش گازهای گلخانه ای، موضوعی مهم برای حفظ سلامت بشریت است. بی تردید دستیابی به این هدف مهم، برنامه ریزی کلانی را از سوی همه کشورهای جهان می طلبد؛ برنامه هایی که در آنها به اجرای طرح هایی که به کاهش آلودگی های زیست محیطی منجر می شود، اهمیت داده شود وگام برداشتن در این مسیر، تضمینی برسلامت بشریت باشد.