آتش سوزی در  برج جداسازی واحد آیزوماکس  پالایشگاه

صنعت نفت از صنايع پيچيده و با ريسک بالاست که بروز حوادث در آن می تواند خسارت های جاني و مالي جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در طول تاريخ، حوادث زيادي در اين صنعت رخ داده که پيامدهاي فراواني دربر داشته است؛ از این رو اهميت درس آموزی از حوادث و سوانح در اين صنعت، براي شناسايي مناطق پرريسک چند برابر می شود. همان طور که می دانید، دانش به دست آمده در مورد علل حادثه، می تواند اجازه استقرار اقدام های پيشگيرانه و کاهش دهنده حوادث در محل را صادر کند، ضمن آنکه بازخورد ناشي از آن نیز باعث بهبود رفتار ايمني در افراد مستقر در فضاي صنعت نفت خواهد شد. با بهره مندی از نکات «درس آموزی از حوادث» می توان از نوع وقايع ناخواسته تشديدکننده و بازدارنده آن، عواقب احتمالي وقايع ناخواسته و... به اقدام های کنترلي که می تواند عواقب ناشي از حوادث را محدود کند، دست يافت. به دليل اهميت اين موضوع، «مشعل» قصد دارد با چاپ برخي «درس آموزی از حوادث صنعت نفت ايران و جهان»، گامي در مسير کاهش حوادث بردارد. در ادامه، درس آموزی از حادثه «آتش سوزی برج جداسازي واحد آیزوماکس پالایشگاه» در يکي از مناطق عملياتي را می خوانید.

شرح حادثه

يكی از برج های جداکننده بخش تقطیر براي جدا کردن خوراک برگشتی سنگین از محصولات واکنشی و تفكیك به برش هاي با نقطه جوش مطلوب استفاده می شود. در اين واحد خوراک از برج یادشده از طريق پمپ ها پس از عبور از کوره از طريق خط 14 اينچ وارد سینی 3 برج می شود .

به دلیل مشكل در کمپرسور گردشی، واحد از سرويس خارج شده و در اين فرصت به دلیل عدم انطباق کیفی محصول ناشی از بالا بودن گوگرد به دلیل مشكل فنی احتمالی در برج،  بازرسی برج در دستور کار قرار می گیرد. واحد آيزوماکس از  سرويس خارج  می شود. پس از بستن  واحد، به منظور  فراهم  کردن  شرايط  ورود  و  بازرسی  داخل  برج، اقدام به شست و شوي  پاس هاي  کوره با بخار زنی شده و سپس مجوز کار  سرد با عنوان «مسدود کردن فلنج هاي برج» صادر و بازرسی ها و تعمیرات روي برج یادشده انجام  می شود. به منظور جلوگیري از ايجاد مشكل در کويل کوره ها در مدت تعمیرات برج، ضمن روشن نگهداشتن مشعل کوره در  وضعیت شعله کوتاه، دماي دودکش کوره در حدود 277 درجه فارنهايت نگه داشته می شود.

پس از انجام تعمیرات، پروانه کار سرد با شرح کار برداشتن مسدودکننده ها (De-blank) صادر می شود. به این منظور تیم تعمیراتی 7 نفره به همراه يك نفر از بهره برداري، اقدام به برداشتن مسدودکننده هاي ورودي ها و خروجی هاي برج در قالب 2 گروه  کاري می کنند. در حین برداشتن مسدودکننده خط 14 اينچ خروجی کوره و  ورودي برج، پس از باز کردن  پیچ هاي  نیمه بالايی  فلنج، حدود  سه و  نیم  دقیقه  قبل  از  وقوع  آتش سوزی،  ابتدا  ريزش  مايع از فلنج یادشده مشاهده می شود؛ به گونه ای که مايع خارج شده تا فاصله حدود 3 متري در سطح زمین پخش شده و در ادامه بر اساس مشاهدات شهود حادثه، بخارات خاکستری رنگ نیز از محل فلنج به بیرون نشت پیدا می کند و با رسیدن اين بخارات به عامل جرقه، آتش سوزي از قسمت  پايین  برج، آغاز  می شود. پروفايل آتش ابتدا به صورت آتش توپی(Ball fire) گسترده بوده و بعد از مدت کوتاهی به صورت آتش فورانی (Jet fire) ادامه می يابد. 4 دقیقه پس از وقوع حريق، تیم آتش نشانی در محل حاضر و اقدام به اطفای حريق می کند و درنهایت پس از مدت حدود 17 دقیقه آتش خاتمه می یابد.

شما چه کاری می توا نید انجام دهید؟

   تخلیه کامل هیدروکربن موجود در کويل هاي کوره و مسیرهاي منتهی به برج

  خاموش کردن کوره: در اين حادثه به منظور جلوگیري از ايجاد مشكل در تیوب کوره ها،  به جاي انجام Caustic wash روي کوره، مشعل هاي کوره در حالت شعله کوتاه  و تنظیم دماي دودکش در حدود 277 درجه فارنهايت (حدود 157 درجه سانتی گراد) در سرويس نگه داشته می شود.

  صدور پروانه کار مجزا براي برداشتن هر مسدودکننده: در اين حادثه يك مجوز براي چند مسدودکننده صادر شده است.

آیا می دانستید

بر اساس ضوابط لازم است براي برداشتن هر مسدودکننده پروانه کار مجزا صادر شده و به طور کامل  محیط ايمن شده و کنترل هاي محیطی به طور دقیق انجام شود.