
سال گذشته بیش از یک میلیارد و 200 میلیون لیتر نفت گاز به نیروگاه های استان تحویل شد و امسال نیز پیش بینی می شود این مقدار افزایش یابد.
دربازه زمانی ابتدای امسال تاکنون نیز بیش از 700میلیون لیتر نفت گاز به نیروگاه های استان خرسان رضوی تحویل شده و از این نظر موجودی آنها مطلوب است.
از سوی دیگر سوخت مورد نیاز دیزل ژنراتورهای بخش های صنعتی مانند کارخانه تولید سیمان نیز تامین شده است. حدود 1500مصرف کننده صنعتی عمده مانند کارخانه سیمان و صنایع خرد مثل مرغداری ها درسطح استان فعالیت می کنند که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی، نفت گاز آن دسته از واحدهایی را که به شبکه گاز متصل نیستند، تامین می کند، ضمن آنکه به آنها در خصوص ذخیره سازی سوخت نیز اطلاع رسانی شده است. در بخش تامین خانوارهایی که مصرف کننده نفت سفید هستند هم باید بگویم، از مدت ها قبل از ورود به نیمه نخست امسال، نفت سفید مورد نیاز خانوارها از طریق توزیع در فروشندگی ها، تامین شده است. خوشبختانه با توسعه گازرسانی در بیشتر مناطق استان خراسان رضوی، مصرف این فراورده نفتی بسیار کاهش یافته و مصرف آن از ابتدای امسال و اوایل آبان ماه به حدود 25 میلیون لیتر رسیده است. زنگی دیگر به صدا در می آید و این بار اصغری را مجبور به قطع مصاحبه و پاسخگویی به طرف مقابل می کند. داستان هنوز ادامه دارد....«شرحی از وضعیت جایگاه ها و تلاش بی وقفه برای راه اندازی جایگاه های عرضه سوخت» و با گذشت دقایقی گفت و گو را ادامه می دهد:
مردم شرکت ملی پخش فراورده های نفتی را بویژه وقتی زمستان از راه می رسد، با نفت سفید می شناسند، در حالی که مصرف این فراورده بویژه با توسعه های اخیر در حوزه گازرسانی، تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، سهم آن از بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون لیتر مصرف انواع فراورده نفتی تنها 25 میلیون لیتر بوده که عدد قابل توجهی نیست.
با همه این احوال، تامین و توزیع این فراورده نفتی به صورت الکترونیک، اعلام کالابرگ و از طریق فروشندگی هایی که در سطح استان فعال هستند، در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی، از معدود مناطقی است که بیشترین مصرف نفت سفید را دارد. نزدیک به100هزار خانوار درسطح استان مصرف کننده نفت سفید هستند. به همین دلیل، همه ساله برای تامین این فراورده تمهیدات لازم در نظر گرفته می شود تا مشکلی برای خانوارهایی که مصرف کننده نفت سفید هستند، پیش نیاید.
در مجموع، تلاش همکاران من درشرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی عبور بدون دغدغه از زمستان و گرم نگاه داشتن کانون خانواده ها در این فصل است.
ساعت، یک بعدازظهر را نشان می دهد و این یعنی تقریبا یک ساعت و نیم گفت و گو با مدیری که در آن لحظه با همکاری همکارانش بحران جدی را در منطقه خود مدیریت می کند؛ بحرانی که هر لحظه اش رصد می شود تا مردم را از التهاب و نگرانی دور نگه دارد. اصغری اما همچنان پاسخگوی سوالات است.
هم اکنون میزان مصارف فراورده های نفتی مثل بنزین یا نفت گاز در سطح استان خراسان رضوی چگونه است؟
مصرف بنزین درمنطقه خراسان رضوی حدود5 میلیون لیتر در روز است که حدود 3.5 میلیون لیتر آن در کلانشهر مقدس مشهد مصرف می شود و بیش از70درصد مصرف بنزین به این کلانشهراختصاص دارد. این مهم از طریق 140 جایگاه عرضه فراورده های نفتی در گستره استان خراسان رضوی انجام می شود. مصرف نفت گاز نیز در همین حدود است که البته 3 میلیون لیتر آن مربوط به بخش غیرنیروگاهی است. نفت سفید نیز مصرفی ناچیز دارد که پیش تر به آن اشاره شد.
تعداد جایگاه: 140جایگاه عرضه فراورده های نفتی و130 جایگاه عرضه گاز طبیعی(سی ان جی)
افزایش جایگاه های سوخت: مجوز احداث 15 جایگاه داده و از سال گذشته چهار جایگاه در کلانشهر مشهد احداث و بهره برداری شد.
در سطح منطقه هم مجوز احداث 50 جایگاه داده شد که با توجه مسائل زیست محیطی و کمبود زمین که موضوع مهمی به شمار می رود، عدد قبل توجهی است.
پایش ها و نظارت بر جایگاه ها با توجه به شرایط کرونا چگونه انجام می شود؟
افزون بر پایش های معمول سازمان ملی استاندارد و پایش های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، همکاران من نیز در حوزه های فنی و نظارتی، پایش های دوره ای و سالانه را انجام می دهند. در این پایش ها، تجهیزات جایگاهی مانند نازل ها، تلمبه ها، همچنین محوطه سازی جایگاه، دوربین های مدار بسته و... همچنین کیفیت و کمیت فراورده های نفتی (بنزین و گازوییل) و مواردی از این دست با هدف خدمات رسانی بهتر به مردم کنترل می شود.
در شرایط کرونا نیز همین رویه ادامه دارد و افزون بر آن، به موارد بهداشتی مانند ضدعفونی کردن تجهیزات، استفاده اجباری از ماسک به وسیله افراد حاضر در جایگاه خاصه اپراتورها توجه ویژه شده است.
مشهد به دلیل حضور زائران آقاامام رضا(ع) غالبا شلوغ است و پرترافیک و جایگاه های عرضه سوخت این کلانشهر هم بویژه در اطراف حرم، متحمل بار ترافیکی هستند؛ در این کلانشهر به احداث چنین جایگاه هایی توجه شده است؟
سوخت رسانی، یک فرایند است و مدیریت در این حوزه نیز فرایندی دیگر. یکی از نگاه های مدیریتی این بود که احداث جایگاه های تک سکو در کلانشهر مشهد گسترش داده شود. در این زمینه گام هایی هم برداشته شده و شهرداری مشهد برای احداث این نوع جایگاه که می تواند در کاهش ترافیک شهری تاثیرگذار باشد، درخواستی داشت که موافقت اولیه آن هم صادر شده است. براساس این درخواست،10نقطه در نقاط مختلف شهر مشهد جانمایی شده؛ اما هنوز به مرحله موافقت اصولی نرسیده است.
خودروهای سیار سوخت رسان نیز در این منطقه موثر ظاهر شدند و از فروردین سال قبل با شیوع کرونا در کشور، پنج دستگاه پیدو به مردم خدمت رسانی کردند.
گازسوز کردن خودروهای عمومی و مسافربر شخصی، طرحی است که از سال گذشته کلید خورد. استقبال از این طرح چطور بوده است؟
براساس این طرح، اولویت نخست با گازسوز کردن خودروهای عمومی مثل تاکسی ها و وانت بارها بود. از آغاز اجرای طرح مزبور تاکنون حدود10هزار دستگاه خودرو عمومی گازسوز شده اند و بنا بر برآورده ها، حدود 1500دستگاه خودروی عمومی دیگر باید گازسوز شوند.
گام بعدی برای گازسوز کردن خودروها هم مسافربرهای شخصی مثل تاکسی های اینترنتی و سرویس های مدارس هستند که برای اجرای این بخش از طرح هم آمادگی داریم. هم اکنون در سطح استان خراسان رضوی 20 کارگاه مجاز برای گازسوز کردن خودروها فعال هستند.
از توزیع الکترونیکی گاز مایع که به نوعی یکی از اولویت های پالایش و پخش است، بفرمایید.
نخستین گام در زمینه توزیع الکترونیکی فراورده های نفتی، نفت سفید بود و از مرداد سال پیش، گاز مایع نیز به این سبد توزیع اضافه شد که البته در ابتدا مشکلاتی هم داشت؛ اما با اطلاع رسانی های گسترده ای که در این زمینه صورت گرفت، مسیر توزیع گاز مایع نیز همچون نفت سفید هموار و سهولت آن نیز بیشتر شد.
البته در این زمینه هنوز موارد اشتباهی از سوی برخی دارندگان خودرو انجام می شود و از این گاز مایع به عنوان سوخت خودرو استفاده می کنند که این کار ازپایه اشتباه است. برخی باغ ویلاها نیز از این نوع گاز به منظورگرمایش استفاده می کنند که این موضوع نیز قابل تایید نیست و به این دسته از مصرف کنندگان هشدار داده ایم و پرونده هایی هم تشکیل شده است.
موضوع اتوگاز چیست؟
موضوع استفاده از گاز مایع در خودروهاست که البته هنوز در این خصوص دستورعملی صادر نشده است. در حال حاضر بیشتر تمرکز روی توسعه جایگاه های عرضه گاز طبیعی (سی ان جی) است.
یکی دیگر از مواردی که به عنوان اولویت مهم در شرکت ملی پالایش و پخش ایران به عنوان ستاد به آن توجه شده است، ذخیره سازی فراورده های نفتی و توسعه مخازن برای این مهم است. در حوزه عملیاتی شما با توجه به وسعت استان و زائرپذیر بودن آن، چنین نیازی احساس و اعلام شده است؟
یکی از معدود مناطقی هستیم که به صورت استیجاری انبار ذخیره سازی بخش خصوصی را در اختیار داریم. افزون بر این، با توجه به بالا بودن سطح فضای انبار نفت منطقه و امکان توسعه آن، درخواست احداث دو مخزن(هریک به ظرفیت 40 میلیون لیتر) به ستاد داده شده است.
خراسان مرز زمینی با کشور همسایه، افغانستان دارد. در خصوص ارسال سوخت به این کشور برای شما تکلیف مشخصی وجود دارد؟
تامین سوخت مرزی از طریق جایگاه های مرزی و فروش آن براساس نرخ تعادلی، از طریق فروش درباک انجام می شود. نرخ تعادلی برای هر لیتر گازوییل که هم اکنون بین 13 تا14هزار تومان است و مبنای محاسبه فروش مرزی است. این نرخ در ایران برای هر یک لیتر گازوییل 600 تومان و در آن سوی مرز بیش از اینهاست.
این اختلاف قیمت در این سو و آن سوی مرز ایران و افغانستان برای افراد سودجو قابل توجه است و به همین دلیل عرضه خارج از مجاری رسمی توزیع از طریق فروش مرزی عمدتا فروش درباک انجام می شود؛ این مهم تا حدود زیادی خیالمان را از بابت عرضه خارج شبکه توزیع آسوده کرده؛ اما لازم است کماکان به این موضوع و مراقبت های مربوط به آن توجه شود.
درباره تغییر و تحولات آن سوی مرز هم کماکان وظیفه و تکلیف گذشته خود را انجام می دهیم. در6ماه نخست امسال نیز 30میلیون لیتر گازوییل از طریق جایگاه های مرزی با نرخ تعادلی به خودروهای عبوری به آن سوی مرز فروخته شده است. این نرخ متغیر است و هر 15 روز یکبار تغییر می کند.
موضوعی مانده که بخواهید در آخر به آن اشاره کنید؟
بحران هرچه می خواهد باشد؛ زلزله، سیل، کرونا یا ... ، فرقی نمی کند. همیشه پای کار بوده ایم و آماده خدمت؛ اما مایلم چند جمله ای هم در ارتباط با موضوع سامانه هوشمند سوخت و اتفاق مربوط آن بگویم. در این ماجرا افزون بر توجه ویژه و ضروری تر به موارد به نرم افزاری سامانه، دو نکته مهم خودنمایی می کند؛ نخست صبوری و همراهی مردم و سپس تلاش بی حد و حصر مجموعه صنعت نفت، بخصوص شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران. این بسیار مهم است و جای تشکر دارد.
رفت وآمدها به اتاق مدیریت بحران هنوز قطع نشده و در این رفت و آمدها، اخباری به گوش می رسد که برای علی اصغر اصغری، مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان، امیدوار و دلگرم کننده است؛ اخباری که خیال او را تا حدود زیادی از بابت خدمت رسانی به مردم آسوده می سازد. او و همکارانش، آن شب و شب بعد را هم تا دیروقت در اداره ماندند که سوخت رسانی در کمترین زمان ممکن به حالت عادی بازگردد.