در مورد کرونا و خدمت رسانی در این دوران نیز افزون بر سوخت رسانی، مسؤولیت های جدیدی متوجه همه سازمان ها از جمله شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران- منطقه خراسان رضوی شد که حفظ سلامت نیروی انسانی و مراقبت از آن، یکی از مهم ترین موارد است. بر همین اساس، پیرو دستورعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا کشور، شرکت ملی پخش خراسان رضوی نیز تمهیدات مختلفی را اتخاذ کرد که تاحد امکان، آسیبی متوجه  نیروی انسانی آن نشود.

به همین دلیل، از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در جامعه، رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا با هدف مراقبت هرچه بیشتر از نیروی انسانی و پیشگیری از ابتلائات جدید در دستور کار قرار گرفت و با جدیت هم پیگیری شد.

در روزهای آغازین شیوع کرونا، تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده، مواردی بودند که می توانستند خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهند. به همین دلیل، تلاش های زیادی صورت گرفت تا این ملزومات فراهم شود و در اختیار کارکنان ستادی و عملیاتی قرار گیرد.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی، گندزدایی محیط کار در واحدهای اداری و انبارهای نفت، کاهش ظرفیت نیروی انسانی در سازمان و دورکار کردن افراد، بویژه آنهایی که بیماری زمینه ای داشتند، به گونه ای که خللی در روند کار ایجاد نشود، تعطیلی اماکن عمومی مانند رستوران و باشگاه ورزشی، ممنوعیت برگزاری همایش ها و نشست های جمعی، تب سنجی روزانه کارکنان و کاهش مراجعات حضوری با استفاده از نرم افزار های مختلف و خطوط ارتباطی تلفنی از جمله مواردی است که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی آنها را براساس شیوه نامه بهداشتی ابلاغی ستاد مقابله با کرونا در دستور کار خود قرار داده تا کمترین آسیب متوجه نیروی انسانی شود.

 این مراقبت ها برای کارکنان عملیاتی فعال در انبارهای نفت منطقه چگونه انجام شد؟

 با توجه به ماهیت کار نیروهای شاغل در انبارهای نفت و ضرورت حضور آنها در این محیط، تلاش های زیادی انجام شد تا این عزیزان نیز از خطر ابتلا به کرونا در امان بمانند. مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح، ماسک، تب سنجی روزانه و پایش های روزانه برای اطمینان از رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محیط کار و گندزدایی های معمول تجهیزات انبارها نفت نیز از جمله مواردی است که در دوران کرونا به آن توجه شده است.

    با نگاه به مسؤولیت اجتماعی، این توجه و مراقبت ها به بیرون از سازمان هم تسری پیدا کرد؟

پاسخ سوال شما مثبت است. ناوگان حمل و نقل فراورده های نفتی، متشکل از رانندگانی است که به منظور توزیع فراورده های نفتی درسطح شهرها و جاده های کشور در حرکت هستند و لازم بود آنها نیز در فهرست مراقبت قرار گیرند؛ همین طور جایگاه های عرضه سوخت و متصدیان آنها.

خارج از موارد یاد شده، کمک هایی هم با عنوان کمک های مومنانه در سه نوبت انجام شد و اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در اختیار بخش های متقاضی قرار گرفت.

    این مراقبت ها هنوز ادامه دارد؟ تاکنون فوتی هم داشته اید؟

بله، این مراقبت ها همچنان ادامه دارد و بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی کسانی که با سیستم توزیع سوخت همکاری دارند، تاکید شده و می شود.

    وضعیت واکسیناسیون افراد چطور است؟

خوشبختانه با افزایش واردات واکسن، روند مطلوبی در واکسیانسیون ایجاد شده و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این شرکت افزون بر کارکنان خود در بخش های مختلف ستاد و عملیات، واکسیناسیون افراد شاغل در جایگاه های عرضه سوخت و رانندگان ناوگان حمل موارد سوختی را در دستور کار قرار داده و این مهم را به طورک امل انجام داده است.

 

«صدای زنگ موبایل و تلفن از سویی و گاه مراجعه یک مسؤول برای ارائه گزارش فوری از وضعیت سامانه سوخت از سوی دیگر. زمان زیادی از گفت و گو نگذشته، نگرانی توام با احساس مسؤولیت در صدا و چهره اصغری آشکار است، حتی نشستنش روی صندلی. کاش این گفت وگو در شرایط بهتری انجام می شد؛ اما به قول خودش شاید چنین فرصتی دست نمی داد.»

    بهتر است به ماموریت اصلی شرکت که تامین و توزیع پخش فراورده های نفتی است، برگردیم. بدون تردید کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از آن، تاثیر زیادی بر تامین و توزیع فراورده های نفتی داشته است. این موضوع بخصوص در ابتدای فراگیری و همه گیری این ویروس منحوس چگونه مدیریت شد؟

 با شیوع ناگهانی کرونا در جامعه، شرایط کار نیز باید به سمت وسویی پیش می رفت تا خدمت رسانی در حوزه تامین و توزیع فراورده های نفتی مختل نشود. خوشبختانه با درک منطقی همکاران از شرایط جدید، این مهم به نحوی پیش رفت تا ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی، خللی در خدمت رسانی ایجاد نشود.

در آن زمان و در نخستین نشست اضطراری برای مقابله با کرونا، کمیته ای با عنوان «سلامت» تشکیل شد و با رصد روزانه کرونا، تلاش کرد که با مراقبت های معمول مطابق با شیوه نامه بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد مقابله با کرونا، ضمن حفظ سلامت کارکنان، متصدیان جایگاه های عرضه سوخت و رانندگان نفتکش ها، شرایط را برای خدمت رسانی بهتر در جامعه فراهم کند.

از فضای مجازی هم غافل نماندیم و با استفاده ازسامانه تجارت آسان (سدف) که در همسویی با سیاست های دولت الکترونیک شکل گرفته است، تلاش شد از این بستر الکترونیکی نیز در مسیر سوخت رسانی بهتر استفاده شود.

سوخت رسانی تلفنی نیز از دیگر مواردی بود که در دوران کرونا به آن توجه و عمل شد؛ به این معنا که جایگاهداران برای تامین سوخت مورد نیاز خود به منظور عرضه به متقاضیان، تنها با ثبت و پیگیری در سامانه سدف، دریافت می کردند.

    در همین شرایط (کرونا)چه تغییراتی به لحاظ مصرف در سوخت هوایی ایجاد شد؟

مشهد مقدس، افزون بر کلانشهر بودنش، به واسطه وجود بارگاه مقدس آقا امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای دارد، به نحوی که در همه ماه های سال زائران متعددی ازنقاط مختلف کشور برای زیارت به خراسان رضوی سفر می کنند. طی حدود دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و پیشگیری از ابتلا به این بیماری  و فراگیر شدن آن، محدودیت هایی اعمال که نتیجه آن، کاهش سفر (زمینی و هوایی) شد.

در مجموع، مصرف فراورده های نفتی مانند بنزین و سوخت هوایی (ا تی ک)در دوران کرونا در بازه ای از زمان کاهش چشمگیری یافت که البته این کاهش مصرف از این بابت که نگرانی دیگری چون کرونا وجود داشت، خوشحال کننده نبود.

کاهش مصرف فراورده های نفتی، زمانی خوشحال کننده است که اولا مواردی مانند کرونا عامل آن نباشد و دوم اینکه در پی مدیریت مصرف ایجاد شده باشد. به هرحال در شرایط کرونا بویژه اوایل شیوع آن، سفرهای هوایی کاهش بسیار چشمگیری یافت و مصرف سوخت هوایی از حدود یک میلیون لیتر در روز به 70 هزار لیتر در روز رسید.

هم اکنون با بهتر شدن اوضاع و افزایش واکسیناسیون در سطح کشور، همچنین افزایش فعالیت های خطوط هوایی، سفرهای هوایی نیز بیشتر شده و تقریبا به 50 درصد اوج مصرف گذشته بازگشته ایم.

    با افزایش شمار واکسیناسیون تقریبا در سراسر کشور، محدودیت ها نیز کاهش یافته و این به معنای افزایش مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، همچنین حمل و نقل درون شهری است. با توجه به این شرایط، مصارف در بخش هایی مثل حمل و نقل چه تغییراتی داشته اند؟

با شیوع کرونا و فراگیر شدن آن در جامعه، مصرف بنزین نیز به دلیل نگرانی های ناشی از سفر با وسایل حمل و نقل جاده ای و ریلی نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

 پیش تر نیز به این نکته اشاره شد که مشهد مقدس به خاطر بارگاه آقا امام رضا(ع) ازجایگاه  ویژه ای برخوردار است؛ اما اعمال محدودیت های ناشی کرونا با هدف قطع زنجیره این ویروس موجب شد، سفر با این گونه وسایل نقلیه نیز کاهش یابد و همین مهم در مقطعی از زمان کاهش مصرف فراورده های نفتی را در پی داشت. این موضوع جایگاهداران را هم نگران کرده بود؛ اما درک شرایط، وضعیت را برای آنها قابل تحمل می کرد.

طبعا با کمتر شدن محدودیت ها، شرایط بهتر و با کمتر شدن نگرانی ها، شمار سفرها نیز در بخش های ریلی و جاده ای بتدریج بیشتر شده است. سوخت رسانی در این بخش ها کاهش یافته و هیچگاه تعطیل نشده است.

 «داستان اختلال سامانه هوشمند سوخت و تلاش ها برای ورود هرچه زودتر و بیشتر جایگاه های عرضه سوخت به مدار ادامه دارد. گاه کسی می آید، زمانی هم زنگی به صدا درمی آید و اصغری به عنوان مدیر مسؤول این عملیات، با وجود گفت و گو با من، نیم نگاهی هم به روند این عملیات دارد و به عنوان فرمانده، عملیات را راهبری می کند. فکر او پیش سامانه هوشمند سوخت است. حق دارد که نگران باشد، چون بیرون از این اتاق خیل زیادی از جمعیت در پمپ بنزین هی منتظرند تا خیالشان از بابت تامین سوخت آسوده باشد و باک های تشنه بنزین خودروهای خود را پر کنند.» اما از سویی دیگر این اطمینان را هم به همکاران خود دارد که مسؤولیت محوله را به بهترین نحو انجام دهند و این تا حد زیادی از نگرانی اش می کاهد.

    از اوضاع مصرف فراورده های نفتی در شرایط کنونی بگویید.

هم اکنون روزانه حدود 15میلیون لیتر انواع فراورده نفتی در استان خراسان رضوی تامین و توزیع می شود که این عدد در6 ماه نخست امسال به بیش از 2.5 میلیارد لیتر رسیده است.

البته این نکته را باید یادآور شوم که این میزان مصرف در شرایط عادی بیشتر است؛ اما به واسطه کرونا و شرایط ناشی از آن، طی حدود دو سال گذشته هم در ایام نوروز و هم در  تابستانی که از آن عبور کردیم، مثل سال های قبل بودند. این ایام زائران متعددی را به سمت مشهد می کشاند که کرونا مانع شد؛ اما با همه اوصاف، سوخت رسانی کماکان و بدون توقف انجام  می شد، منتها با شیوه های جدیدی که شرایط ایجاب کرد.

مصرف بنزین، امسال نسبت به سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی، حدود 10درصد رشد داشته، نفت سفید از کاهشی 20درصدی برخوردار بوده که البته این مهم با توسعه شبکه گازرسانی ارتباط مستقیم دارد. مصرف گاز مایع و توزیع آن تغییر محسوسی نداشته و شرایط توزیع این فراورده به نحوی انجام شد که هیچ نگرانی برای مصرف کنندگان آن بویژه در اواخر ماه صفر ایجاد نشود.

جایگاه های عرضه سی ان جی نیز هم پای جایگاه های عرضه بنزین فعالیت و متصدیان آنها به مراجعان خدمت رسانی می کنند. در این حوزه رشد مصرف 5درصدی را شاهد هستیم،  به طوری که هم اکنون روزانه یک میلیون و 600هزار مترمکعب سی ان جی از طریق 130 جایگاه در منطقه خراسان رضوی توزیع می شود.

مصرف سوخت خطوط هواپیمایی(ا تی ک) نیز که تقریبا به صفر رسیده بود، هم اکنون به بیش از500 هزار لیتر رسیده و با بهتر شدن اوضاع کرونا و همچنین افزایش سفر زائران به مشهد مقدس، تا حدودی به شرایط اولیه نزدیک شد ه ایم.

   اگر موافق باشید، به  زمستان و گذر از آن بپردازیم. وارد نیمه دوم سال شده ایم و به گفته برخی مسؤولان، پاییز و زمستان نسبتا سردی را پیش رو خواهیم داشت. برای گذر از این دوره زمانی چه تدابیری پی بینی شده است؟

همانطور که وزیر نفت و معاون وی، آقای سالاری در مصاحبه هایشان اعلام کرده اند، تامین سوخت و سوخت رسانی، به عنوان اولویتی مهم در نظر گرفته شده است.

یکی از این اولویت ها درحوزه سوخت رسانی، تامین سوخت در بخش نیروگاهی است. در استان خراسان رضوی6 نیروگاه فعال است(پنج نیروگاه درمشهد ویک نیروگاه در نیشابور) که تامین سوخت آنها اهمیت بسزایی دارد.