رئيس جمهوري:

جلوگيري از قاچاق روزانه 8 ميليون ليتر گازوئيل به خارج از کشور

رئيس جمهوري با بيان اينکه با اقدام هاي خوب انجام شده از قاچاق روزانه 8 ميليون ليتر گازوئيل به خارج از کشور جلوگيري شده است، گفت: در زمينه مقابله با قاچاق مي توان با استفاده از ظرفيت استارتاپ ها در زمينه رديابي، کنترل و هماهنگي گام هاي خوبي برداشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دکتر حسن روحاني، روز سه شنبه (يکم مردادماه) در نشست ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن قدرداني از تلاش هاي وزير کشور و رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در شرايط تحريم، بايد مراقبت فراواني در هزينه و مصرف دقيق ارزي داشته باشيم که با زحمت بسيار به دست مي آيد. وي با تاکيد بر اهميت مسئله سوخت براي کشور افزود: استان هاي مرزي بايد بتوانند سوخت را با مقداري تخفيف به کشورهاي همسايه بفروشند تا مردم مناطق مرزنشين کشور که مهم ترين محافظان مرزهاي ما هستند، از امتيازهاي آن برخوردار شوند. رئيس جمهوري گفت: مهم ترين موضوع نشست امروز در واقع ايجاد هماهنگي بيشتر و اتصال سامانه هاي کنترل و مقابله با قاچاق در کشور است که تکميل آن مي تواند کمک بسيار خوبي براي ما باشد.

 

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي خبرداد:

تشکيل کارگروه بررسي مشکلات مقابله با قاچاق سوخت

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از تشکيل کارگروهي در اين کميسيون به منظور بررسي مشکلات مقابله با قاچاق سوخت خبر داد.

سکينه الماسي درباره موضوع نشست عصر روز دوشنبه (31 تيرماه) کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي که با حضور عليرضا صادق آبادي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده هاي نفتي و امير وکيل زاده، مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران برگزار شد، گفت: در اين نشست آخرين وضع قاچاق سوخت در کشور بررسي شد و مسؤولان ذي ربط نيز توضيح هاي لازم را در اين خصوص ارائه دادند.

سخنگوي کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بايد تدابيري اتخاذ شود تا قاچاق سوخت کاهش يابد، افزود: قاچاق سوخت زيان هاي بسياري را به کشور وارد کرده است، از اين رو در اين نشست تصميم گرفته شد کارگروهي در کميسيون انرژي مجلس براي بررسي مشکلات مرتبط با قاچاق سوخت تشکيل شود.

الماسي تصريح کرد: اين کارگروه پيشنهادهاي دستگاه هاي مرتبط با بحث قاچاق سوخت را ظرف 48 ساعت جمع آوري و جمع بندي مي کند تا اگر اشکالات قانوني وجود داشت، در مجلس اصلاح شود، جمع بندي کامل در خصوص دلايل قاچاق سوخت نيز از طرف رئيس مجلس شوراي اسلامي به دستگاه ها اعلام مي شود.

 

در کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي بررسي شد:

کليات طرح اساسنامه شرکت ملي گاز ايران

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از بررسي کليات طرح اساسنامه شرکت ملي گاز ايران در اين کميسيون خبر داد.

حسين اميري خامکاني به نشست عصر سه شنبه (اول مردادماه) کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اشاره کرد و گفت: در اين نشست که با حضور نمايندگان وزارت نفت برگزار شد، کليات طرح اساسنامه شرکت ملي گاز ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت که البته بررسي بيشتر درباره آن و راي گيري به نشست آينده اين کميسيون موکول شد.

وي با بيان اينکه اساسنامه فعلي شرکت ملي گاز مربوط به سال 56 بوده و بررسي عادي آن در صحن علني مجلس زمان بر است، افزود: در تلاش هستيم اين طرح در قالب اصل 85 قانون اساسي و در کميسيون انرژي بررسي شده و براي تاييد به شوراي نگهبان ارسال شود.

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در سرفصل هاي تدوين شده طرح اساسنامه شرکت ملي گاز، شرايط تشکيل مجمع عمومي شرکت، نحوه انتخاب مديرعامل و محاسبه سود و زيان بيان شده است.

 

برگزاري نخستين مجمع اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر

اتاق بازرگاني ايران مسؤوليت اعزام هيات ايراني براي شرکت در نخستين مجمع اقتصادي کشورهاي حاشيه درياي خزر را که 20 و 21 مردادماه در آوازه ترکمنستان برگزار مي شود، به عهده گرفت.

نخستين مجمع کشورهاي حاشيه درياي خزر با حضور نمايندگان دولت ها، بخش خصوصي، جوامع دانشگاهي و برخي سازمان هاي بين المللي برگزار مي شود.

اين مجمع همزمان با روز جهاني درياي خزر و سالروز امضاي کنوانسيون رژيم حقوقي اين دريا (21 مردادماه) در سه بخش «نمايشگاه فناوري هاي نوآورانه خزر»، «همايش اقتصادي خزر» و «تشکيل نشست هاي نمايندگان دولت ها، شرکت ها و نمايندگان محافل تجاري» به بررسي ديدگاه ها مي پردازد.

علاقه مندان حضور در اين نشست مي توانند براي کسب اطلاعات بيشتر به تارنماي Https://cefavaza2019.gov.tm مراجعه کنند.

 

سخنگوي دولت:

توقيف نفتکش  انگليسي اقدام حقوقي درستي بود

سخنگوي دولت گفت: توقيف کشتي انگليسي در تنگه هرمز، اقدامي تلافي جويانه نيست، بلکه براي تضمين امنيت کشور در آب هاي سرزميني و براساس قوانين عبور از تنگه هرمز انجام شده و اقدام حقوقي درست و بجا ازسوي ايران است.

به گزارش ايرنا، علي ربيعي روز دوشنبه (31 تيرماه) در نشستي خبري در اين باره عنوان کرد: نفتکش انگليسي برخلاف قوانين و مقررات دريانوردي، نخست دستگاه موقعيت ياب خود را خاموش کرده بود و به جاي حرکت به سمت ورودي به خليج فارس در تنگه هرمز، از مسير جنوبي وارد شده و همچنين به هشدارها و تذکرهاي متعدد نيروهاي ما توجه نکرده است.

وي درباره توقيف کشتي ايران در تنگه جبل الطارق و توقيف کشتي انگليسي در تنگه هرمز در خليج فارس افزود: مواضع ما در اين زمينه روشن است، اما خيلي جالب است که تا کشتي انگليسي يک تخلف حقوقي انجام داده و جمهوري اسلامي ايران براي امنيت منطقه با اين کشتي برخورد مي کند، برخي کشورها براي رفع توقيف فوري اين کشتي به ما درخواست مي دهند، اتفاقا ما از اين کشورها مي خواهيم همين درخواست را به انگليس اعلام کنند.

ربيعي تصريح کرد: معتقديم مقايسه اين دو توقيف نارواست. نفتکش انگليسي مطابق مدارک موجود در محدوده آبي ايران توقيف شده است.

سخنگوي دولت ادامه داد: انگليسي ها وقتي کشتي ايراني را متوقف مي کنند و رفتار خصمانه از خود نشان مي دهند، نبايد انتظار داشته باشند ما واکنشي نداشته باشيم، البته ما تا به حال در تنگه هرمز بر اساس حسن نيت، اغماض مي کرديم. وقتي آنها غيرقانوني در جبل الطارق نفتکش ايراني را توقيف مي کنند که حتي اسپانيايي ها معتقدند در خاک آنها اين کار را غيردوستانه و خصمانه انجام داده اند ما نيز ملزم به اغماض نيستيم.

وي با تاکيد بر اينکه راه حل هاي ديپلماتيک براي حل مشکل نفتکش هاي (ايران و انگليس) وجود دارد، گفت: متاسفانه به سنت ديرينه آمريکايي - انگليسي عادت کرديم که وقتي آنها اقدام مي کنند بحق است، اما اقدام حقوقي و قانوني ديگري را که نه تلافي جويانه، بلکه براي اعمال حاکميت يک کشور در آب هاي سرزميني است، ناحق مي دانند.

ربيعي عنوان کرد: البته دنيا سال هاست به اين موضوع ها عادت کرده که يک کشور به زور تحريم هايي را اعمال و به زور آن را دنبال مي کند. گروهي از کشورها تحريم هايي را اعلام مي کنند و روي آن مي ايستند و اعلام مي کنند بقيه کشورها به اجراي آن تحريم ها بايد عمل کنند. با اين رويکرد ببينيد چه هرج ومرج بين المللي رخ خواهد داد، هر گروهي از کشورها تحريمي يکجانبه را پايه ريزي و نظم و قاعده تجاري دنيا را بر اساس آن اداره کنند.

سخنگوي دولت تصريح کرد: در قبال اتفاق هايي که درباره نفتکش انگليسي در تنگه هرمز افتاده، با اين نوع رفتارها روبه رو هستيم، اما بي شک اقدام ما حقوقي بوده و همسو با امنيت و حفظ محيط زيست آب هاي منطقه انجام شده و بدون ترديد وقتي رفتارهاي غيردوستانه و خصمانه مشاهده مي شود، هيچ دليلي براي اغماض از رفتارهاي غيرقانوني وجود ندارد.

 

موافقت هيات دولت  با افزايش سرمايه شرکت ملي نفت ايران

هيات وزيران با پيشنهاد وزارت نفت مبني بر افزايش سرمايه شرکت ملي نفت ايران از محل اندوخته سرمايه اي موافقت کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، هيات دولت در جلسه عصر يکشنبه (30 تيرماه) به رياست دکتر حسن روحاني، رئيس جمهوري، با پيشنهاد وزارت نفت مبني بر افزايش سرمايه شرکت ملي نفت ايران از محل اندوخته سرمايه اي تا سقف مبلغ يک ميليون و 284 هزار و 860 ميليارد ريال منقسم به 128 ميليون و 486 هزار سهم 10 ميليون ريالي موافقت کرد.

هيات وزيران همچنين با هدف راهبري توسعه سواحل مکران و به منظور بهره برداري کامل از استعدادهاي سواحل جنوب شرقي کشور، بهره مندي جامعه محلي و استفاده از سرمايه ها و فرصت هاي بين المللي، تشکيل شوراي توسعه سواحل مکران را به تصويب رساند. هيات دولت در ادامه، آيين نامه اجرايي مربوط به تعيين فهرست و ميزان عوارض کالاهايي را که مصرف آنها منجر به توليد پسماند مخرب محيط زيست مي شود، تصويب کرد. منابع درآمدي حاصل از اين آيين نامه براي بازيافت پسماندهاي حاصل از کالاهاي مزبور (ايجاد تاسيسات منطقه اي تبديل پسماند به مواد و انرژي) با اولويت مشارکت بخش غيردولتي (حداقل مشارکت بخش غيردولتي 60 درصد) تخصيص داده مي شود تا بر اساس نرخ هزينه مديريت پسماند هزينه شود.

 

براساس اعلام رسمي شرکت ملي نفتکش ايران:

نفتکش هپينس-1 پس از 2 ماه و 20 روز راهي آب هاي ايران شد

شرکت ملي نفتکش ايران اعلام کرد: نفتکش هپينس- 1 که چندي پيش به دليل نقص فني در موتورخانه به جده عربستان منتقل شده بود، سرانجام روز شنبه پس از دو ماه و 20 روز، با هدايت دو يدک کش راهي آب هاي کشور شد.

کشتي غول پيکر هپينس-1 (Happiness 1) دهم ارديبهشت ماه امسال هنگامي که در درياي سرخ به سمت کانال سوئز در حرکت بود، در 70 مايلي بندر جده دچار آبگرفتگي در موتورخانه شد. شرايط اضطراري نفتکش سبب شد اين کشتي بر اساس عرف و قوانين بين المللي دريايي به لنگرگاه بندر جده عربستان به عنوان نزديک ترين بندر امن منتقل شود.

با انجام پاره اي اقدام هاي اوليه و استقرار ثبات نسبي در وضع کشتي، دو فروند يدک کش توسط شرکت ملي نفتکش ايران به بندر جده اعزام شد تا اين نفتکش را به آب هاي کشور انتقال دهد.

با تلاش هاي گسترده شرکت ملي نفتکش ايران و رايزني هاي سياسي و ديپلماتيک مقام هاي کشور و همچنين پرداخت هزينه هاي مربوطه، سرانجام اين کشتي روز شنبه (29 تيرماه) پس از دريافت مجوز از دولت عربستان، آب هاي اين کشور را به مقصد ايران ترک کرد.

در مدت نزديک به سه ماه گذشته، کاپيتان و ديگر کارکنان خدوم و زحمتکش اين کشتي به دليل آب گرفتگي موتورخانه و محدوديت هاي ايجاد شده ناشي از آن، وضع نامناسب آب و هوايي و همچنين بلاتکليفي چند هفته اي، شرايط بسيار سختي را پشت سر گذاشتند که تحمل آن جز با عشق به ميهن و فداکاري در راه حفظ جريان صادرات نفت ايران و تامين منافع ملي امکان پذير نبود.

شرکت ملي نفتکش ايران ضمن ابراز خرسندي از آغاز عزيمت نفتکش هپينس-1 و 26 خدمه آن به سمت آب هاي کشور، از همکاري و پيگيري هاي ارزنده همه نهادها و سازمان هاي ذي ربط که در طول مدت نزديک به سه ماه، تلاش هاي ارزنده اي را براي زمينه سازي برگشت اين کشتي نفتکش انجام دادند، صميمانه سپاسگزاري مي کند.

 

اعتراض چين به تحريم هاي ضدايراني آمريکا

چين اعلام کرد که به شدت با تحريم يک شرکت چيني از سوي آمريکا به دليل معامله نفتي با ايران، مخالف است.

به گزارش خبرگزاري رويترز از پکن، وزارت امور خارجه چين روز سه شنبه (يکم مردادماه) اعلام کرد که به شدت با تحريم آمريکا ضد يک شرکت انرژي چيني به دليل نقض ادعايي تحريم ها ضد بخش نفت ايران، مخالف است.

هوا چونيينگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين، پس از آن اين مخالفت را اعلام کرد که مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد آمريکا شرکت ژوهاي ژنرونگ چين را به دليل مشارکت آگاهانه در يک معامله خريد نفت خام از ايران تحريم کرده است.

 

 

رشد قيمت   به دليل کاهش ذخيره سازي نفت در آمريکا

قيمت شاخص نفت خام برنت ساعت 6 و 30 دقيقه روز چهارشنبه (دوم مردادماه) به 64 دلار و سه سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا به 57 دلار رسيد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، قيمت نهايي شاخص نفت خام برنت روز سه شنبه (يکم مردادماه) 63 دلار و 83 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا 56 دلار و 77 سنت بود.

افزايش تنش در خاورميانه و انتشار آمارهايي مبني بر کاهش ذخيره سازي نفت در آمريکا، مهم ترين دلايل افزايش قيمت نفت بودند.

ادوارد مويا، تحليلگر مؤسسه آمريکايي اواندا گفت: نزديک شدن احتمالي توافق تجاري (آمريکا و چين)، به رشد قيمت کالاهاي پرخطر کمک کرد و براي سومين روز پياپي قيمت نفت را بالا برد.

 

افزايش قيمت نفت به دليل تنش در خاورميانه و ليبي

قيمت شاخص نفت خام برنت ساعت 7 و 34 دقيقه روز دوشنبه (31 تيرماه) به 63 دلار و 32 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا به 56 دلار و 10 سنت رسيد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، قيمت نهايي شاخص نفت خام برنت در روز جمعه (28 تيرماه) 62 دلار و 47 سنت و قيمت شاخص دبليوتي آي آمريکا 55 دلار و 63 سنت بود.

نگراني درباره اختلال در عرضه نفت از منطقه خاورميانه و همچنين تعطيلي بزرگ ترين ميدان نفتي ليبي، از جمله عوامل رشد قيمت نفت بودند.

ادوارد مويا، تحليلگر مؤسسه اواي ان دي اي گفت: افت تقاضاي جهاني و افزايش ذخيره سازي در آمريکا به ايجاد جو کاهش قيمت در بازار نفت کمک کرده، اما اين مسئله ممکن است ادامه نداشته باشد، زيرا تنش ها در خليج فارس همچنان بالاست.