نياز برادران ديني 

از امام صادق(ع) روايت شده است:

سدير صيرفي اهل صرافي بوده - صيرفي يعني صراف و کسي که دينار و نقره و مانند اينها مي خرد و مي فروشد- و قاعدتاً آدم پولداري بوده. (سلام کرد و نشست) به مجردي که نشست، ظاهرش اين است که حضرت بي مقدمه، بدون اينکه او سؤالي کرده باشد و حرفي زده باشد، رو کردند به او و فرمودند که اي سدير! هر کسي که پولش زياد شد، مالش زياد شد، حجّت خدا بر او زياد خواهد شد؛ چون خداي متعال عهد و پيمان گرفته از علما -علما هم فقط به معناي فقها نيست- از دانشمندان، دانايان، زبدگان، نخبگان جامعه که بر گرسنگيِ گرسنگان و سيري و پُريِ سيران و اغنيا صبر نکنند، اعتراض کنند. يک ظالمِ ثروتمندِ شکمِ پُري و مظلوم گرسنه اي را اگر ديدند [اعتراض کنند]. خب اين حجّت خدا است ديگر، اين عهد و پيمان الهي است. حضرت اينجا به سدير فرمود: اگر مال کسي زياد شد، حجت خدا بر او بزرگ خواهد شد، سنگين خواهد شد، خداي متعال بر او احتجاج خواهد کرد. حالا کسي که مال ندارد، يک جور است، کسي که مال دارد، طبعاً وضعش فرق مي کند؛ وظيفه دارد. اگر مي توانيد اين مال زيادي را که داريد، از خودتان دور کنيد، دفع کنيد، بکنيد. خب، چه جوري دفع کنيم؟ مثلاً بريزيم پولها را در آب، در دريا، در چاه؟ يا براي اينکه پول را از بين ببريم، خرج هاي مُسرفانه و بيجا کنيم، خرج بيخودي بکنيم؟ اينها مراد نيست.

(سدير گفت) چه جوري اين پول را از خودمان دفع کنيم؟(حضرت فرمود): راهش اين است که نگاه کنيد، ببينيد برادران شما چه نيازي دارند به اموال شما، آن نياز را برآورده کنيد.

 

رعايت قبله در نوافل

    پرسش: آيا رعايت قبله در نمازهاي مستحبي مثل نماز نافله است؟ آيا مي شود نماز مستحبي را بدون رعايت قبله خواند؟

 پاسخ: نماز نافله هم بايد به طرف قبله خوانده شود، مگر اينکه در حال حرکت، راه رفتن يا سواره، خوانده شود که رعايت قبله لازم نيست.

  پرسش: آيا در نماز نافله در حال سواره و راه رفتن و نيز در حال استقرار و اختيار مي توان رکوع و سجود را با ايماء و اشاره انجام داد و رو به قبله بودن را مراعات نکرد؟

  پاسخ: در حال سواره و راه رفتن لازم نيست قبله رعايت شود و رکوع و سجود با اشاره کافي است،  اما در حال استقرار يک مکان، بايد هم قبله را مراعات کند و هم رکوع و سجود را به نحو صحيح انجام دهد، اما مانع ندارد نافله را در حال اختيار هم نشسته بخواند.

 

احوال معصومين در ذکر خداوند

يكى از ويژگي هاى دين مقدس اسلام و ديگر اديان الهى اين است كه رهبران آن، جلوتر و بهتر از ديگران به آيين خويش پايبند بودند و هرگز كوچكترين قدمى بر خلاف قوانين و مقررات آن برنداشتند. «سيره اخلاقى» پيامبر (ص) و امامان (عليهم السلام) در بعد فردى و اجتماعى فرا راه زندگى پيروان آنهاست كه با الگو قرار دادن آن مى‏توانند بهترين روش اخلاقى را داشته باشند.

بخش اول: اخلاق فردى‏

 1. اهتمام به نماز

معصومين (عليهم السلام)، بهترين نمازگزاران بودند، چنانكه در كارهاى ديگرنيز «بهترين ها» بودند و حتى ضربت شمشير آنها از عبادت همه امت برتر بود.

آنان با آگاهى كامل از احكام، آداب و اسرار نماز، كاملترين نماز را به جاى مى‏آوردند و در آن هنگام، خود را در محضر حق مى‏يافتند، با تمام وجودشان در برابر او خضوع و خشوع مى‏كردند و هرگز به جز خدا توجهى نداشتند، ما از درك احساس درونى آنها هنگام راز و نياز و نماز ناتوانيم، اما حالات زيباى ظاهرى آن دلسوختگان عاشق خدا تا اندازه‏اى از درون پرغوغاى آنها حكايت مى‏كند كه «از كوزه همان برون تراود كه در اوست»:

امام على (ع) فرمود:

رسول خدا (ص) غذاى شام و هيچ چيز ديگر را بر نماز مقدم نمى‏داشت و آنگاه كه وقت نماز مى‏شد، گويى هيچ دوست و آشنايى ندارد، همچنين وقتى به نماز مى‏ايستاد، از ترس خدا رنگ چهره‏اش مى‏پريد.

اميرمؤمنان (ع) هنگام وضو گرفتن، از ترس خدا رنگش دگرگون مى‏شد.

فاطمه زهرا (س) وقتى به نماز مى‏ايستاد، نفسش به شماره مى‏افتاد. رسول اكرم (ص) درباره نماز او فرمود: دخترم فاطمه، سرور زنان عالم است... هرگاه در محراب نماز به پيشگاه‏خدا مى‏ايستد، نورش براى فرشتگان تجلى مى‏كند و خداى بزرگ به فرشتگان مى‏گويد: «اى ملائكه من! به كنيزم فاطمه كه سرور همه كنيزان من است، بنگريد كه در پيشگاه من ايستاده، اندامش از ترس من مى‏لرزد و با تمام وجودش به پرستش من روى آورده است. شما را شاهد مى‏گيرم كه من شيعيان او را از آتش [دوزخ‏] ايمن گرداندم.

امام حسن مجتبى (ع) نيز هنگام وضو گرفتن، رنگ رخسارش دگرگون مى‏شد و بدنش مى‏لرزيد، از او سبب را پرسيدند، پاسخ داد: «براى كسى كه در پيشگاه صاحب عرش مى‏ايستد، شايسته است كه رنگ كه رنگ چهره‏اش زرد شود و بدنش به لرزه افتد.»

امام عسكرى (ع) در وقتى كه سخت بيمار بود و ساعت هاى آخر عمرش را مى‏گذراند، برايش دارو آوردند، ولى آن را نياشاميد و فرمود: نخست، آب بياوريد تا وضو بگيرم. آنگاه نماز صبح را به جاى آورد، سپس ظرف‏دارو را بر دهان نهاد كه بر اثر لرزش شديد، دندانهايش به ظرف مى‏خورد، سپس آن حضرت به ملكوت اعلى پيوست.

از نظر كميت نيز، اهل بيت (ع) بسيار نماز مى‏خواندند. به تصريح قرآن مجيد، نماز شب بر پيغمبر (ص) واجب بود و آن را در چند مرحله از شب، به جاى مى‏آورد. اميرمؤمنان (ع) در هر شب، هزار ركعت نماز مى‏خواند، چنانكه حضرت سجاد (ع) نيز چنين مى‏كرد. همچنين امام حسين(ع) و...

سيره اهل بيت وحى گوياى آن است كه ايشان، همواره اولويت را به نماز مى‏دادند و هرگز در بر پايى آن كوتاهى نمى‏كردند و در گفتار و كردار از بيگانه و آشنا مى‏خواستند كه نماز را به بهترين شكل به جاى آورند و خود نيز در حد امكان بر اين کار اصرار مى‏ورزيدند:

اميرمؤمنان (ع) در بحبوحه جنگ صفين مراقب خورشيد بود، ابن عباس پرسيد: در پى چه هستيد؟ فرمود: منتظر ظهر هستم تا نماز بخوانيم.

گفت: ما اينك در حال نبرديم. چه وقت نماز خواندن است؟! فرمود: «ما براى چه با اينها مى‏جنگيم؟ جز براى نماز!»

و در واپسين روز زندگى خود، در وصيت نامه‏اش مى‏نويسد: للَّهَ اللَّهَ فىِ الصَّلاةِ فَانَّها خَيْرُالْعَمَلِ وَ انَّها عَمُوُد دينِكُمْ

خدا را خدا را درباره نماز [فراموش نكنيد] كه نماز بهترين عمل و ستون دينتان است.

حضرت سيدالشهدا (ع) در ظهر عاشورا، هنگام اذان، در وسط ميدان به نماز ايستاد و با اينكه در تيررس دشمن قرارداشت، نمازش را به جماعت اقامه كرد.حضرت صادق (ع) نيز آخرين سخنى كه بر زبان راند، درباره نماز بود و به همه دوستان و آشنايان خويش هشدار داد:انَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلاةِ شفاعت ما، نصيب كسى كه نماز را سبك بشمرد، نمى‏شود.

ادامه دارد...

 

پرسش: اگر بخواهيم «بدون تغيير و بدون تحريف ماندن» قرآن را براي كسي ثابت كنيم، به جز اينكه از خود قرآن كريم شاهد بياوريم، چه دليل ديگري قابل ارائه است؟

پاسخ: اين كه براي اثبات تحريف نشدن قرآن به خود آيات استناد كنيم، كافي نيست. مگر اين كه اين استناد در درون خود يك استدلال عقلي يا دليل تجربي داشته باشد.

ما با استدلال عقلي و با دلايل محكم و اطمينان آور يقين مي يابيم كه قرآن تحريف نشده است.

نازل كننده قرآن خداست كه قادر مطلق است و همان گونه كه با گماردن ملائكه نگهبان بر وحي، آن را سالم از تحريف و دستبرد هر شيطاني از لوح محفوظ به قلب رسول نازل كرده و از زبان ايشان به قلب بندگان رسانده است، همان خداي قادر اراده كرده آن را براي ابد بشر سالم نگه دارد، زيرا حجت خدا بر بشر تا قيامت است و خدا حافظ حجت خويش است و بر حفظ حجتش توانا و كسي را قدرت ضربه زدن به حجت خدا كه در كنف حفظ خداست، نيست.

آيات قرآن دلالت دارد كه قرآن در لوح محفوظ است و توسط جبرئيل امين و ملائكه مقرب از آنجا به قلب رسول خدا نازل شده و ملائكه نگهبان و مراقبند تا اين آيات از لوح محفوظ تا قلب رسول خدا (ص) و از آنجا تا قلب بندگان در امان از تحريف باشد.اگر خداوند قرآنش را كه حجت هدايتگر اوست، در امان از تحريف به بندگان نرساند، نمي تواند در قيامت آنان را برگمراهي توبيخ کند و چون اين قرآن حجت بر بندگان تا قيامت است، پس بايد تا قيامت در امان از تحريف در امان بماند و اين اراده خدا بايد باشد وگرنه آيندگان بر گمراهي خود توجيه خواهند داشت.

پس بر خدا لازم است همان گونه كه قرآن را در امان از تحريف از لوح محفوظ به قلب پيامبر (ص) و از آنجا به سمع و فهم بندگان معاصر رسانده براي هميشه تاريخ هم در امان از تحريف آن را نگه دارد و قطعا خدا بر اراده خود غالب است و كسي نمي تواند بر اراده خدا غالب شود و در قرآن دخل و تصرف كند. آيه زير ناظر به اين وجوب عقلي است كه خدا بر خود قرار داده است: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون ما قرآن را نازل كرديم

و به طور قطع نگهدار آنيم

يعني ما چون هدايتگريم، هم قرآن را نازل كرديم و هم آن را حفظ خواهيم كرد

با توجه به اين استدلال محكم عقلي يقين داريم قرآن در امان از دستبرد و تحريف و كم و زياد به دست ما رسيده است.

 

آيين تکريم و معارفه رئيس شوراي اقامه نماز شرکت ملي صنايع پتروشيمي

آيين تکريم و معارفه رئيس شوراي اقامه نماز و امور روحانيون شرکت ملي صنايع پتروشيمي با حضور بهزاد محمدي، معاون وزير و مدير عامل اين شرکت برگزار شد.بهزاد محمدي، معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي روز چهارشنبه (19 تيرماه)در  اين آيين که با حضور احمد مجيدي، دبير شوراي فرهنگي و اقامه نماز وزارت نفت و اسماعيل قنبري، مدير منابع انساني شرکت ملي صنايع پتروشيمي برگزار شد، گفت: ترويج نماز و توجه به مسائل فرهنگي از اهميت ويژه اي در صنعت پتروشيمي برخورداراست.وي افزود: در بحث اقامه نماز بايد نگاه جديد و رو به جلو را با جديت مورد توجه قرار دهيم و بيش از گذشته تلاش کنيم و توسعه نوآورانه داشته باشيم.مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي گفت: هم اکنون 108 هزار نفر در مجتمع ها و طرح هاي پتروشيمي در حال کار هستند که در سال 1400 با توليدي شدن طرح هاي توسعه اي در حال ساخت، اين رقم به 123 هزار نفر در بخش هاي مختلف صنعت خواهد رسيد و بر همين اساس، دامنه فعاليت هاي ديني و فرهنگي روز به روز گسترده تر مي شود.محمدي تصريح کرد: اميد است با همدلي و همکاري، شاهد پيشرفت و افزايش کيفيت فعاليت هاي معنوي و ديني درصنعت پتروشيمي باشيم و آنها را در ابعاد مختلف در اين صنعت پيشرو نهادينه کنيم.معاون وزير نفت درامور پتروشيمي دراين آيين از تلاش ها و اقدام هاي حجت السلام سيدمهدي حائري زاده درپايان دوره ماموريت 3 ساله وي قدرداني و براي حجت الاسلام محسن محمد پور، رئيس جديد شوراي اقامه نماز و امور روحانيون شرکت ملي صنايع پتروشيمي در مسئوليت جديد آرزوي توفيق و خدمت کرد.احمد مجيدي، دبير شوراي فرهنگي و اقامه نماز وزارت نفت نيز دراين آيين با اشاره به اين که حجت الاسلام حائري زاده از فضلاي خوش فکر و خلاق روحانيون کشور هستند، گفت: ضروري است چرخش نخبگان صورت گيرد و شاهد ظهور استعداد هاي مختلف در صنعت نفت باشيم.در ادامه اين مراسم، حجت الاسلام محسن محمدپور، رئيس جديد شوراي اقامه نماز و امور روحانيون شرکت ملي صنايع پتروشيمي، با اشاره به حضور روحانيون در بخش هاي مختلف صنعت نفت و لزوم توجه به اهميت شوراي اقامه نماز گفت: بايد در حوزه هاي معنوي و در مسير اهداف صنعت نفت حرکت کنيم.

 

شهيد خليل پايان پرست

مدت كوتاهي از ورود شهيد خليل پايان پرست به شركت ملي نفت نگذشته بود که عاشقانه در سخت ترين شرايط جنگ و بمباران هاي هوايي دشمن بعثي در پروژه بهره برداري كرنج مشغول خدمت شد و بر اثر اصابت تركش بمباران به درجه رفيع شهادت نائل شد. برادر اين شهيد درباره وي مي گويد: «توصيه وي همواره به برقراري روابط گرم و صميمي با بستگان و اطرافيان بود و جمله معروف حضرت امام (ره) را كه «ما مرد جنگيم»، روي در و ديوار منزل روستايي اش مي نوشت و جوانان روستا را به حضور در جبهه هاي جنگ و اطاعت از رهبري تشويق مي كرد». مهرباني، خونگرمي و به جا آوردن صله رحم از جمله خصوصيات بارز اخلاقي اين شهيد بوده است.

 

زندگى دنيوى، دليل زندگى اخروى‏ 

عَجِبتُ لِمَن انَكَرَ النَّشْأَةُ الاخُرى و هويَرى النَّشْاةَ الاولى.

در شگفتم، از كسى كه زندگى اين دنيا را مى‏بيند و باز زندگى دنياى ديگر (آخرت) را قبول ندارد.

نهج البلاغه

 

مصالحه انگليسي!

در روايتي از آيت الله بهجت آمده است: دولت انگليس هر وقت مي خواست در هندوستان ميان مسلمانان و هندوها اختلاف و درگيري ايجاد کند، کافي بود گاوي را مخفيانه در محله هندوها سر ببُرد. هندوها مي گفتند: حتما مسلمان ها کرده اند و به جان هم مي افتادند. بعد هم خودش مي آمد و ميان آنها صلح مي کرد و از آنها مال المصالحه مي گرفت! يک پوست گردو به اين طرف مي داد و پوست ديگر را به طرف ديگر و مغز را براي خودش برمي داشت. مصالحه و تقسيم عادلانه!

منبع: در محضر بهجت، ج3، ص149

 

انتشار آثار مکتوب حجت الاسلام قرائتي در قالب اندرويد

متن کامل 40 عنوان از آثار منتشر شده حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي به همراه دوره کامل «تفسير نور» وي از سوي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.