نگاهي به اکران هاي جديد سينما

از کار کمدی و اجتماعی تا مستند کیارستمی

مشعل گرماي تابستان روي گرماي حضور مخاطبان در سالن ها و رونق فروش فيلم ها تاثير بالايي داشته است. در هفته اي که گذشت چند فيلم ديگر هم اکران شده و علاقه مندان به سينما را به سالن ها کشانده است. البته کم کم ميزان فروش فيلم ها نيز واقعي تر از هر زمان ديگر شده است. اکران هنر و تجربه هم چند فيلم جديد را تجربه مي کند و نمي توان از فيلم هاي اين بخش از سينماي ايران بي توجه گذر کرد.

کارت پرواز

کارت پرواز از مجموعه فيلم هاي اکران شده در گروه هنر و تجربه است که مهدي رحماني آن را کارگرداني کرده است. فيلم به معضلات اجتماعي و خصوصا موادمخدر مي پردازد و اين بار از زاويه اي نو مي کوشد تا جابه جايي مواد مخدر را از طريق دختران آسيب ديده اجتماعي روايت کند. عوامل فيلم کارت پرواز درباره آن نوشته اند:« ندا براي حل بحران مالي‎اش، تصميم گرفته كه با بلعيدن مواد مخدر به ترانزيت آن روي بياورد.، اما اين كار برايش خطراتي در پي دارد...». بازيگران اصلي اين فيلم عبارتند از: منصور شهبازي، ندا جبرائيلي و محمدعلي نجفي.

 

ايکس لارج

 فيلم ايکس لارج کمدي است و چنان که هميشه هم گفته ايم، فيلم کمدي معمولا با استقبال روبه رو مي شود و کف فروش را به دست مي آورد. کارگردان اين فيلم محسن توکلي است و تهيه کننده توانمندي چون محمدحسين فرح بخش فيلم ايکس لارج را پشتيباني کرده است. البته ايکس لارج تلاش کرده که در کنار خنده گرفتن از تماشاچي اش به معضلات اجتماعي نيز بپردازد، اما همچنان مسئله خنديدن مخاطب برايش اولويت دارد. عوامل فيلم ايکس لارج درباره آن نوشته اند: «ايکس لارج داستان سه جوان امروزي را روايت ميکند که بعد از رهايي از زندان و در مسير تحقق روياهايشان، با اتفاقاتي غيرمنتظره روبرو مي شوند...». از بازيگران اصلي اين فيلم مي توان به اکبر عبدي، محمدرضا شريفي نيا، سحر قريشي، ميرطاهر مظلومي، يوسف تيموري، علي صادقي، رضا ناجي و بهاره رهنما اشاره کرد.

کار کثيف

فيلم کار کثيف را خسرومعصومي کارگرداني کرده است. کارگرداني که همه فيلم هايش بدون استثنا درباره مشکلات و معضلات اجتماعي بوده اند. معصومي فضاي شهري را خوب مي شناسد و با خشونت هاي اجتماعي و آسيب هاي آن به خوبي آشناست. اين مسئله را خصوصا در دو کار اخيرش «تابو» و «خرس» خيلي خوب نشان داده است. کار کثيف دنباله رو ديگر کارهاي معصومي است و از آسيب هاي اجتماعي سخن مي گويد. بيکاري و مهاجرت و درگير شدن با خشونت هاي ناگزير اجتماعي، از مهمترين مباحث فيلم «کار کثيف» است. عوامل فيلم درباره آن نوشته اند:« فيلم سينمايي «کار کثيف» مضموني اجتماعي دارد و به موضوع کار و مهاجرت مي پردازد...» از بايگران اصلي فيلم کار کثيف مي توان به پدرام شريفي، الهام نامي، شاهرخ فروتنيان و لوون هفت وان اشاره کرد.

دوباره زندگي

دوباره زندگي، فيلمي که در آن گلاب آدينه با شمس لنگرودي هم بازي شده اند و رضا فهيمي آن را کارگرداني کرده است. فيلم روايت گر تنهايي است، تنهايي آدم هايي که در شلوغي شهر گم شده اند و احساس بي مصرف بودن دارند. آنها مي روند که در گوشه تنهايي باقي مانده عمرشان را سپري کنند، اما يک آشنايي موجب مي شود که دوباره به زندگي بازگردند. اين بازگشت دو آدم تنها به زندگي به باهم بودن و ازدواج ختم مي شود.

 

همراه با باد

مستند همراه با باد، روايت گر شخصيت هنري عباس کيارستمي است. کارگرداني که سال ها براي سينماي ايران افتخار کسب کرد، هر چند فيلم هايش عمومي نشدند و مردم خيلي با آثارش آشنا نيستند، اما در محافل هنري و جشنواره هاي جهاني او چهره اي نام آشناست. اين مستند را مهدي شادي زاده ساخته است و در آن راوياني چون: آيدين آغداشلو، جواد مجابي، ليلي گلستان، کيانوش عياري و مريم زندي به روايت عباس کيارستمي مي پردازند.

 

نواهاي محبوب و صداهاي گرم

موسيقي هنري است که در ميان هنرها يکي از بالاترين علاقه مندان را دارد. پير باشيم يا جوان، کودک يا ميان سال بالاخره با موسيقي سر و کار خواهيم داشت. در ميان انواع موسيقي ها ترانه ها و تصنيف هاي ايراني يکي از دلنشين ترين و دلچسب ترين نوع موسيقي براي ما ايرانيان هستند. بنا داريم تا هر هفته ترانه و تصنيف زيباي ايراني را به شما معرفي کنيم اگر مي شناختيد که باز هم گوش کنيد و اگر نمي شناختيد هم به ما اعتماد کنيد و آن را بشنويد.

راز دل:   ترانه «رازدل» از همایون خرم که در دستگاه ماهور ساخته شده است. همایون خرم، نوازنده ویولن و آهنگساز دورانی در موسیقی ایرانی است که برنامه گلهای رادیو پخش می شد. به گواه مخاطبان بی شمار همایون خرم، او در ساخت ترانه های ماندگار متخصص بوده است. علیرضا قربانی این ترانه را در آلبوم «رسوای زمانه» اجرا کرده است. فضای ارکسترال و دلنشین این ترانه صدای قربانی را شنیدنی تر از همیشه کرده است. در آغاز این ترانه می شنویم:

 ای بی وفا، راز دل بشنو، از خموشی من، این سکوت مرا ناشنیده مگیر

ای آشنا، چشم دل بگشا، حال من بنگر، سوز و ساز دلم را ندیده مگیر

آسمان عشق:  تصنیف «آسمان عشق» را محمدرضا شجریان در مخالف سه گاه ساخته است. این تصیف در آلبومی به همین نام منتشر شده و محمدرضا شجریان خوانندگی آن را به عهده داشته است. سازهای ایرانی و شعر مولانا، فضای ایرانی این تصنیف را پررنگ تر کرده است. ریتم لنگ این تصنیف و اوج خوانی های استاد شجریان بر جذابیت های آن افزوده و آن را دلنشین می کند. این تصنیف با ابیات زیر آغاز می شود:

چنان مستم، چنان مستم من امشب  که از چنبر برون جستم من امشب

چنان چیزی که در خاطر نیاید   چنان هستم، چنان هستم من امشب

حالا که می روی:  ترانه «حالا که می روی» از آخرین ساخته های فرید سعادتمند است، اثری که در آلبومی به همین نام با صدای محمد معتمدی منتشر شده است. شعر حالا که می روی را مهدی سیار گفته است. استفاده از فضای موسیقی فیوژن به همراهی بم خوانی های خاص معتمدی بر جذابیت های این ترانه افزوده است. هر چند سعادتمند را بیشتر به عنوان سازنده موسیقی سریال و فیلم می شناسیم اما ترانه حالا که می روی به عنوان اثری مستقل از تصویر، در دسترس علاقه مندان به موسیقی قرار گرفته است. ترانه حالا که می روی با این جملات آغاز شده است:

حالا که می روی همراه جاده ها برگرد و پس بده تنهایی مرا

بی خاطرات تو بی آرزوی تو دل را کجا برم شب گریه را کجا

هوای عاشقی:  از اواسط دهه شصت و خصوصا با آغاز دهه هفتاد، موسیقی تنبور وارد شهرهای دیگر ایران شد و امروز به قدری موسیقی تنبور که ساز مقامی و محلی منطقه کرمانشاه است، به گوش همه آشناست که گمان می رود از ابتدا این ساز جز سازهای موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی بوده است. از جمله کسانی که در شناساندن موسیقی و ساز باستانی تنبور به گوش همه ایرانیان تاثیر جدی داشتند، کیخسرو پور ناظری و البته شهرام ناظری است. تصنیف هوای عاشقی با صدای شهرام ناظری و آهنگسازی کیخسرو پورناظری در آلبومی به نام حیرانی و در دهه هفتاد منتشر شده است. این شعر ابوسعید ابوالخیر این گونه آغاز می شود:

من مست جام باقي ام، دارم هواي عاشقي

حيران روي ساقي ام، دارم هواي عاشقي

بهاردلنشین:  آواز اصفهان که از زیر مجموعه های دستگاه همایون است، همیشه زیباست. ترانه ها و تصنیف هایی که در مایه آواز اصفهان ساخته شده اند، خصوصا اگر قدیمی باشند، حال و هوای بسیار گوشنوازی دارند. ترانه بهار دلنشین به خوانندگی غلامحسین بنان و آهنگسازی روح الله خالقی هم از آن دست ترانه های ماندگار در مایه اصفهان است. سبک گل هایی این ترانه و شعر آن که توسط بیژن ترقی سروده شده است، از جذابیت های ویژه بهار دلنشین محسوب می شود. بهار دلنشین اینگونه آغاز می شود:

 تا بهار دلنشین آمده سوی چمن

ای بهار آرزو بر سرم سایه فکن

چون نسیم نو بهار بر آشیانم کن گذر

تا که گلباران شود کلبه ویران من

آشفته حالی:  ترانه «آشفته حالی» را که در سبک و حال و هوای موسیقی گلهایی ساخته شده است، علیرضا افتخاری خوانده است. البته این ترانه دلنشین توسط علی تجویدی از اساتید بنام موسیقی ایرانی و نوازنده ویولن در دستگاه شور ساخته شده است.

 آشفته حالی در فضای بم صدای افتخاری و با شعری از بیژن ترقی یکی از به یادماندنی ترین ترانه های موسیقی ایرانی را خلق کرده است. این ترانه با ابیات زیر آغاز می شود:

این همه آشفته حالی

این همه نازک خیالی

ای به دوش افکنده گیسو

از تو دارم, از تو دارم

ملکا     ذکر تو گویم:  حسام الدین سراج ذاتا صدای گرمی دارد و وقتی تصنیف «ملکا ذکر تو گویم» را که نوعی مناجات نامه است، می خواند، دلنشینی صدایش دو چندان است.

این ترانه را فرهاد رحیمیان بر روی شعری از حکیم سنایی از شاعران قرن پنجم در سبک عراقی ساخته است. فضای ارکسترال با ترکیبی از نوای دف بر زیبای این تصنیف ایرانی افزوده است.

این تصنیف با اشعار زیر آغاز می شود:

ملکا ذکر تو گویم که تو پاکی و خدایی

نروم جز به همان ره که توام راه نمایی