به بهانه 28 ژوئن، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

علل روانی گرایش به اعتیاد

مشعل  اعتياد به مواد مخدر در جوامع بشري انواع مختلفي دارد. کشور ما به دليل شرايط جغرافيايي، اقتصادي و اجتماعي ويژ اي که دارد، از ساليان دور تا امروز، درگير مشکلات اعتياد به مواد مخدر است. آثار اعتياد به مواد مخدر بر فرد، اعضاي خانواده و جامعه پيراموني آنها متفاوت است و هر کدام به طور جداگانه بايد مورد بررسي قرار گيرد. معتادان از لحاظ عاطفي نابالغ، عصيانگر و بيقرار هستند و رفتاري خصومت زا دارند. آنها در موقعيت هاي مختلف، بخصوص در زماني که به مصرف مواد مخدر نياز دارند، تعادل روحي و جسمي خود را از دست مي دهند و دست به کارهاي خطرناک و جنون آميزي عليه خود و اطرافيانشان مي زنند.  بسياري از کارشناسان، اعتياد به مواد مخدر را حاصل شرايط دروني و حتي وراثتي، خانوادگي و تربيتي دانسته و بسياري ديگر، عوامل بيروني، اجتماعي و اقتصادي را در گرايش به مواد مخدر اثر گذار مي دانند. مطالعات نشان مي دهد که به ترتيب متغيرهاي افسردگي، طلاق والدين، معاشرت با افراد ناباب، سيگار کشيدن و در نهايت شکست تحصيلي، بيشترين تاثير را در گرايش گروه هاي مختلف، بخصوص جوانان به مصرف مواد مخدر دارد.  بعضي عوامل گرايش به مصرف مواد مخدر، ريشه هاي دروني و رواني دارد که در ادامه به برخي از اين عوامل که شناخت آنها در پيشگيري و کاهش اثرات آن تاثير گذار خواهد بود، اشاره مي کنيم؛ عواملي که مي تواند به کمک زندگي همه ما بيايد؛ چرا که نمي توان گفت اين بلاي خانمان سوز، فقط مختص ديگران است و ما هيچگاه دچار آن نخواهيم شد.

نارضایتی های اجتماعی و خانوادگی

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نارضایتی های خانوادگی و اجتماعی، بخصوص زمانی که فرد دچار کمبود، شکست یا محدودیت هایی در اهداف خود می شود، می تواند به سرخوردگی، انزوا و تمایل او به مصرف مواد مخدر برای تسکین آلام روحی منجر شود. این نوع نگرش، ارتباط زیادی با نوع تربیت و جهان بینی فرد دارد. هر اندازه فرد موفقیت های بیشتری در زندگی داشته باشد یا خود را در مسیر موفقیت قرار دهد و در جامعه و خانواده خود احساس شکست، سرخوردگی و اندوه نداشته باشد، آسیب ذکر شده نیز کمتر خواهد بود. به همین دلیل، لازم است که هم در مورد خودمان و هم در مورد اطرافیان، اعضای خانواده و دوستانمان به این موضوع توجه داشته باشیم و در مواقع شکست، آسیب های خانوادگی، اجتماعی و شغلی، هوای هم را داشته و یکدیگر را تنها نگذاریم.

کمبودهای از دست دادن خانواده و شکست های عاطفی

يکي از مهمترين دلايل گرايش افراد به استعمال مواد مخدر، وجود تنهايي و انزواي استرس زاست. کمبودها، شکست هاي عاطفي و خانوادگي يا از دست دادن يکي از اعضاي خانواده، از اصلي ترين عوامل تنهايي و انزوا ذکر شده است. معمولا افراد در اين زمان ها، نوعي خلأ را در درون خود و زندگي شان احساس مي کنند که نمي توانند آن را با چيز ديگري پر کنند. به همين دليل به سراغ مواد مخدر مي روند تا با تصوري نادرست، اصطلاحا کمتر متوجه خلأ روحي خود شوند. برخي افراد که اعضاي خانواده خود را از دست داده يا طلاق هاي يکطرفه داشته اند، زمينه مساعدي براي گرايش به مصرف مواد مخدر دارند. بنابراين لازم است خودتان يا اعضاي خانواده و دوستانتان در اين شرايط تنها نمانيد و بدانيد که اين مواد در همه انواع آن، همان بخش هاي با ارزش باقي مانده زندگيتان را هم نابود مي کند.

وسوسه های نمره بهتر و شب های امتحان سخت

برخي جوانان و نوجوانان براي تمرکز بر امتحان هاي خود و يا به دنبال وسوسه ايجاد هوش بيشتر در فهميدن درس ها، مطالعه مضاعف و در نهايت به دست آوردن نمره هاي بهتر، از قرص ها و مواد هيجان آور استفاده مي کنند تا آينده اي روشن را براي خود رقم بزنند، اما غافل از اين که اين مواد بسيار بيشتر از آنچه فکرش را مي کنند، زندگيشان را به نابودي مي کشاند. نوجوانان در سني هستند که حرف شنوي کمتري از اعضاي خانواده خود دارند و در عين حال بشدت تحت تاثير گروه همسالان و قهرمانان زندگيشان قرار مي گيرند. لازم است والدين، فرزندانشان را بدون تعارف، از خطرها و عواقب مصرف مواد اعتياد آور آگاه کنند و در مقابل، نوجوانان و جوانان نيز بايد بتوانند با والدين خود به عنوان يک دوست حرف بزنند و اهداف و آرمان هايشان را با آنها مطرح کنند، در غير اين صورت تمايل به گروه هاي دوستانه، در آسيب هاي ذکر شده و اعتيادآور، در اولويت آنها قرار مي گيرد.

اعتیاد با زمینه های افسردگی در کمین است

به نظر بسياري از روانشناسان، افسردگي بيماري عصرجديد است. آنها معتقدند که بسياري از افراد جامعه، حتي بدون آنکه بدانند، دچار سطحي از اين بيماري هستند، در حالي که خود فرد متوجه نيست، اما اثرات آن بر زندگي اش نمود کاملي دارد. وجود افسردگي مقطعي و مزمن، يکي از زمينه هاي اصلي براي گرايش به مواد مخدر، بخصوص مخدرهاي صنعتي است. آنها براي گريز از اندوه و به دست آوردن شادي به سوي مواد مخدر مي روند. در حالي که بايد با مشاهده علائم افسردگي به پزشکان متخصص مراجعه کنند و تحت درمان با داروهاي مناسب قرار بگيرند، برخي ديگر نيز خود درماني را شروع کرده و يا به توصيه دوستان و اطرافيان، داروهايي را مصرف مي کنند که در اين بين ممکن است گرفتار قرص هاي روانگردان يا ساير مواد مخدر صنعتي شوند. از اين رو بايد توجه داشته باشيم که افسردگي کوتاه مدت يا بلند مدت، عارضه اي است که ممکن است براي بسياري از ما در هر زماني به وجود بيايد. پس لازم است در مواجهه با اين بيماري، به جاي خود درماني، به پزشک متخصص مراجعه کنيم و مراقب دام هاي پنهان و گسترده مواد مخدر باشيم.

  چه بشنویم؟

آلبوم «ناگفته»، يکي از پرفروش هاي بازار موسيقي کلاسيک اين سال هاست که شهرام ناظري و پسرش، حافظ ناظري و گروه شان، چند نوبت کنسرت پر فروش با آن داشتند. در اين آلبوم از نوازندگان غيرايراني در ضبط قطعات استفاده شده که زيبايي اين اثر را دو چندان کرده است.

 

خزان گلشن

خجل شـدم ز جواني که زندگـاني نيـسـت                       به زندگاني من فرصت جواني نيست

من از دو روزه هستي به جــان شـدم بـيـزار                      خداي شکر که اين عمر جاوداني نيست

هـمه بـه گريـه ابــر سـيه گـشـودم چـشـم                      دراين افق که فروغي ز شادماني نيست

بـه غـصـه بلـکـه بـه تـدريـج انـتحار کـنم                       دريغ و درد که اين انتحار آني نيست

نـه من به سيلي خود سرخ مي کنم رخ و بس                     به بزم ما رخي از باده ارغواني نيست

بـبين بـه جلد سـگ پاسبان چه گرگـانـند                       به جان خواجه که اين شيوه شباني نيست

ز بلـبل چــمـن طـبع شـهريـار افســوس                        که از خزان گلشن شور نغمه خواني نيست

شهريار

 

شبي که ماه کامل شد

«شبي که ماه کامل شد»، فيلمي به کارگرداني نرگس آبيار، نويسندگي مرتضي اصفهاني و نرگس آبيار و تهيه کنندگي محمدحسين قاسمي محصول سال 1397 است. اين فيلم در جشنواره فجر سال گذشته، به نمايش درآمد و با نامزدي در 13 حوزه، توانست 6 سيمرغ بلورين بهترين فيلم، بهترين کارگرداني، بهترين بازيگر نقش اول مرد، بهترين بازيگر نقش اول زن، بهترين بازيگر نقش مکمل زن و بهترين چهره پردازي را به خود اختصاص دهد. «شبي که ماه کامل شد» اين روزها در حال اکران است و مي توانيد آن را در سينماها ببينيد.

 

با سرعت حرکت نکنيد

روزي مردي ثروتمند در اتومبيل جديد و گران قيمت خود با سرعت فراوان از خيابان کم رفت و آمدي مي گذشت. ناگهان از بين دو اتومبيل پارک شده در کنار خيابان، يک پسر بچه پاره آجري به سمت او پرتاب کرد. پاره آجر به اتومبيل او برخورد کرد. مرد پايش را روي ترمز گذاشت و سريع پياده شد و ديد که اتومبيلش صدمه زيادي ديده است. به طرف پسرک رفت تا او را بسختي تنبيه کند. پسرک گريان، با تلاش فراوان بالاخره توانست توجه مرد را به سمت پياده رو، جايي که برادر فلجش از روي صندلي چرخدار به زمين افتاده بود، جلب کند. پسرک گفت: «اينجا خيابان خلوتي است و بندرت کسي از آن عبور مي کند. هر چه منتظر ايستادم و از رانندگان کمک خواستم، کسي توجه نکرد. برادر بزرگم از روي صندلي چرخدارش به زمين افتاده و من زور کافي براي بلند کردنش ندارم. براي اينکه شما را متوقف کنم، ناچار شدم از اين پاره آجر استفاده کنما.»

مرد متاثر شد و به فکر فرو رفت. برادر پسرک را روي صندلي اش نشاند، سوار ماشينش شد و به راه افتاد.

نتيجه داستان: در زندگي چنان با سرعت حرکت نکنيد که ديگران مجبور شوند براي جلب توجه شما، پاره آجر به طرفتان پرتاب کنند!

 

هنر جنگ

سون جو (سان تزو) مؤلف کتاب «هنر جنگ»، نفوذي بيکران بر کتاب هاي باستاني چين، در زمينه استراتژي نظامي دارد. اين کتاب، بيش از 2500 سال پيش در چين نوشته است؛ اما امروز همچنان از اعتبار و شايستگي بسيار بالايي برخوردار است. افسران آمريکايي در طول جنگ جهاني دوم، اين کتاب را بدقت مي خواندند. ژاپني ها براي دهه هاي متوالي به مطالعه آن مي پرداختند و گفته مي شود که افسران چيني در قرن بيستم آن را از حفظ بودند؛ اما امروز اين کتاب دستمايه کار مديران است و يکي از پرفروش ترين کتاب در زمينه مديريت و کسب و کار محسوب مي شود. مديران و صاحب نظران متعددي بر اين کتاب حاشيه و تفسير نوشته اند. «هنر جنگ» براي تمامي مديران و علاقه مندان به مسائل نظامي جالب و سودمند خواهد بود. اين کتاب در وهله اول کاملا نظامي و جنگي است که خيلي ساده، خلاصه و اصولي، تاکتيک ها و تکنيک هاي جنگ را توضيح مي دهد، تکنيک هايي که پس از خواندنشان، اين حس را در خواننده به وجود مي آورند که چقدر ساده هستند و همه اين روش ها را مي دانند و مي شناسند؛ اما هنرِ «هنر جنگ» در اين است که علاوه بر آن که اين روش ها را دسته بندي و جزء به جزء و فصل به فصل در خود جمع کرده، راه هاي استفاده از روش هاي حتي متناقض را بيان کرده است. مزيت ديگر اين کتاب، آوردن مثال ها و شواهدي است که بعد از نوشته شدن کتاب، در جهان واقعي و ميدان رزم رخ داده و کاملا با پندهاي کتاب يکسان است؛ اما بدون شک، مزيت اصلي کتاب در اين است که تمام دستورهاي بيان شده را مي توان در هر زمينه و در هر رشته ديگري به کار بست و از آنها براي کسب موفقيت استفاده کرد. «هنر جنگ»، به ما مي آموزد که به «احتمال» اينکه دشمن حمله خواهد کرد، تکيه نکنيم، بلکه به آمادگي خود براي مواجه شدن با آن تکيه کنيم.

 روي شانس حمله نکردنش حساب نکنيم؛ بلکه خود را غيرقابل حمله کنيم. «صدبار پيروزي با صد نبرد هنر نيست، مطيع و مقهور کردن ارتش دشمن، بدون نبرد با آنها هنر اصلي است.»