خلاقیت و هوش ارتباطی کودکان

براي بررسي رشد خلاقيت در كودكان دانستن برخي اطلاعات مهم، ضروري است. خلاقيت گاهي با استعداد و ذوق تركيب مي شود، به همين دليل بايد ميان خلاقيت، هوش و استعداد تفاوت قائل شد. اما چه رابطه اي بين خلاقيت و هوش وجود دارد؟ اگر بپذيريم كه خلاقيت يك فرايند شناختي و انديشمندانه است، آن وقت مي توانيم به اين نتيجه برسيم كه سطوح بالاتر خلاقيت با سطوح بالاتر هوش در ارتباط هستند. درست است که ميزاني از هوش براي نشان دادن خلاقيت در بيشتر زمينه ها ضرورت دارد، اما بيشتر افراد باهوش، لزوما آدم هاي خلاقي نيستند. متخصصان در زمينه خلاقيت بر اين باورند که خلاقيت و هوش دو كيفيت متفاوت دارند؛ بنابراين هر كس تا حدودي از خلاقيت برخوردار است. صاحب نظران و افرادي كه در کار آموزش هستند، بايد اين نکته مهم را در نظر داشته باشند که خلاقيت براي فردي که داراي استعداد متوسط است به همان اندازه براي يك فرد نابغه موضوعي طبيعي است.  در ادامه به چهار ارتباط احتمالي هوش و خلاقيت اشاره خواهيم کرد.

کودکان با بهره هوشي پايين ممكن است ويژگي هاي خلاقيت زيادي را نشان دهند. اين کودکان از روش هاي سنتي در مدارس ناراحت هستند، محتاطانه عمل مي کنند و اعتماد به نفس ندارند. همچنين از شرايطي كه به آنها امكان نمايش خلاقيت را ندهد، بيزارند.

کودكان با بهره هوشي كم ممكن است ويژگي هاي خلاقيت کمي را به نمايش بگذارند: شايد به نظر برسد كه اين کودکان هدف و علت رفتن به مدرسه را نمي دانند. ممکن است زمان صحبت و تبادل با ديگران ويژگي هايي را به نمايش بگذارند كه بيشتر جسماني و انفعالي است. در برخي مواقع هم اين احتمال وجود دارد که از شرايط چالش دار دوري كنند.

کودكان با بهره هوشي زياد ممكن است ويژگي هاي خلاق زيادي را به نمايش بگذارند. افرادي كه در هر دو زمينه خوب و عالي هستند در برابر تغييرات انعطاف نشان مي دهند و خود را با شرايط متفاوت يادگيري به راحتي وفق خواهند داد. اين کودکان مي توانند رفتارهاي شخصي شان را براي مواجه شدن با موقعيت هاي جدي تعديل كنند. آنها اعتماد به نفس زيادي دارند و ممكن است گاه با رفتار خود جلب توجه كنند. كودكان با بهره هوشي بالا و خلاقيت فراوان معمولا براي درس و مشق خود اهميت قائلند و از موفقيت هايشان لذت مي برند. اين کودکان انگيزه هاي زيادي دارند.

  کودكان با بهره هوشي زياد ممكن است خلاقيت کمي را از خود نشان دهند.

اين كودكان بهاي زيادي به موفقيت در مدرسه مي دهند. دامنه توجه و اعتماد به نفس فراواني دارند، تابع مقررات هستند و معمولا به تقويت هاي مثبت، جواب خوب مي دهند. پژوهشگران در اين زمينه دريافته اند که آموزگاران دانش آموزاني را ترجيح مي دهند كه بهره هوشي زياد وخلاقيت اندك داشته باشند، به اين دليل که اين دانش آموزان، بهتر مي توانند خود را با قواعد و مقررات تطبيق دهند. كودكان خلاق، چه آنهايي كه بهره هوشي زيادي دارند و چه آنهايي كه از بهره هوشي كم برخوردارند، معمولا در چارچوب قرار نمي گيرند و ميل به كاوشگري در آنها زياد است.

 

ذوق و خلاقيت

واژه هاي خوش ذوق، با استعداد و خلاق با وجود تفاوت هایی که میانشان وجود دارند، با یکدیگر در ارتباط هستند. كودكان خوش ذوق در زمينه های به خصوصی خوب ظاهر مي شوند. به طور مثال اینکه شاید كودكي ذوق موسيقي داشته باشد، اما در این زمینه خلاق نباشد. استعداد و ذوق مي تواند توانايي در عمل و اجرا را به نمايش بگذارد که اين لزوما به معناي توانايي در خلق سرودي جديد نيست. يك آهنگساز خلاق ممكن است استعداد اجرا نداشته باشد. نکته ای که شاید ندانید اینکه در برخی نظام های مدرسه اي، كودكاني كه خوش ذوق هستند، شناسايي مي شوند. این کودکان ممكن است از بهره هوشي بالاتری از متوسط برخوردار باشند (بهره هوشي 130 يا بالاتر). بسياري از مدارس هنگام ثبت نام دانش آموزان به هوش و استعدادهاي آموزشي آنها بها مي دهند و امتيازاتشان را لحاظ مي كنند، اما به جنبه هاي خلاقيت توجهی ندارند.  با توجه به بررسي هاي انجام شده، مي توان گفت كه ذوق، استعداد و بهره هوشي كيفيت هاي متفاوتی دارند. خلاقيت مي تواند يكي از ويژگي هاي ذوق زياد باشد. با این حال گاهی با كودكان خوش ذوقي مواجه می شويم كه خلاقيت ندارند. همچنین خلاقيت مي تواند يكي از ويژگي هاي هوش باشد. در این مورد هم ممکن است به كودكاني بربخوريم كه در عین با هوشی، خلاقيت ندارند.

راه های افزایش هوش 

افزایش هوش واستعداد کودکان ارتباط تنگاتنگی با رفتارهای آنها دارد.  شن بازی، خواندن کتاب، داستان و شعر همراه با تکرار آن حتی از روی اشکال برای کودکان بسیار مفید است و باعث افزایش استعداد آنها می شود.

بریدن و چسباندن اشیا و به نوعی ساخت کاردستی با وسایل دورریختنی با کمک والدین، آواسازی و ساخت وسایل ساده برای تولید صدا و ریتم باعث می شود کودکان بیاموزند که چطور از هر وسیله ای خلاقانه استفاده کنند.

 انجام بازي هايي که به تفکر نياز دارند، در افزایش هوش کودک تاثیر زیادی خواهند داشت. بازي با مکعب ها، لوگو و ديگر وسايل کمک آموزشي مطابق با سن کودک مي تواند مهارت هاي ظريف از جمله هماهنگي چشم و دست را افزايش دهد که این موضوع به رشد هوش کودکان کمک می کند.

استفاده کودکان از الگوی تفکر خلاق باعث رشد خلاقیت می شود و از آنها کودکان خلاق می سازد.

 

نکات ریز  آشپزی

خانم هاي خانه دار با دانستن برخي نکات ريز آشپزي مي توانند به خوش طعم تر شدن غذاهايشان کمک کنند و از پختن غذا هاي خوشمزه لذت ببرند.

  براي خوشمزه تر شدن قورمه سبزي يک ساعت مانده به سرو، داخل آن رب انار بريزيد.

 براي اينکه آش رشته لعاب داشته باشد و خوشمزه تر شود، کمي بلغور گندم همراه حبوبات خيس کنيد و با هم بپزيد.

 براي ترد شدن گوشت، روي تمام قسمت هاي آن مخلوطي از سركه و روغن زيتون بماليد و اجازه دهيد کمي بماند.

 براي اينکه پنير پيتزا خوب کش بيايد، قبل از اينکه پيتزا را داخل فر بگذاريد، روي آن آب اسپري کنيد.

 براي خوشمزه تر شدن کتلت داخل مواد آن زيره و پودر آويشن بريزيد.

 براي اينکه بفهميد تخم مرغ هايتان خوب آب پز شده يا نه، آن را بچرخانيد. اگر چرخيد خوب پخته، اگر نه هنوز نپخته است.

 براي اينکه ماکاروني و لازانيا به هم نچسبد و خوشرنگ شود، داخل آب آن کمي زردچوبه بريزيد.

 براي اينکه يک قيمه خوشمزه داشته باشيد، در پايان پخت چند قطره گلاب به آن اضافه کنيد و بلافاصله زير آن را خاموش کنيد.

 براي اينکه لوبياپلو عطر و بوي خوبي بگيرد، در پايان پخت مواد، يک قاشق مرباخوري پودر گل سرخ به آن اضافه کنيد.

 براي اينکه پوست بادمجان هاي کبابي زود و بدون دردسر کنده شود، بعد از کباب شدن، آنها را داخل يک نايلون بريزيد تا چند دقيقه بماند، بعد از اين کار به راحتي پوستشان کنده مي شود، بدون اينکه گوشت بادمجان آسيبي ببيند.

 براي اينکه برنج خوب قد بکشد، در لحظه هاي آخر که قصد آبکش کردنش را داريد، يک ليوان آب سرد به آن اضافه کنيد.

 براي اينکه برنج به ته ديگ ناني قابلمه نچسبد، روي نان را بايد کمي خيس کرد.