ياد خدا در همه حال

امام باقر(ع) فرمودند:  لا يزال المؤمن في صلاه ما كان في ذكر الله قائما كان او جالسا او مضطجعا.

  مؤمن مادامي كه در ياد خداست، در حال نماز است. چه در حال ايستاده، چه در حال نشسته، چه در حال خوابيده.

ياد خدا بودن گاهي همراه با ذكر لفظي و گاهي بدون ذكر لفظي است. اينكه در قرآن مي فرمايد:«ويتفكرون في خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانك » تفكر در خلق آسمان ها وزمين وقدرت الهي واحاطه علمي پروردگار، اين در ياد خدا بودن است، اگرچه همراه آن تكبير، تهليل يا تسبيح و تحميدي هم نباشد، البته اگر ذكر لساني هم بود، طبعا يك فضيلت زائدي هم خواهد داشت.

 

ما فرزندان ابوترابيم

درخاطراتي از شهيد امام موسي صدر آمده است: عباي مشکي، لباده اي خاکستري، عمّامه اي تميز پيچيده...کفش هايي مشکي...هميشه واکس زده! هميشه خوش لباس بود... عبا و عمّامه هميشه بر آن قامت بلند برازنده بود...و اما عجيب است که با همة اصراري که در خوش لباس بودن داشت، هيچ وسواسي در تميز نگاه داشتن و آلوده نشدن عبايش نداشت. بي محابا، از تپه ها بالا مي رفت، در مزارع مي گشت، در کنار کشاورز پير مي نشست! بي هيچ دغدغه اي در ميانِ خرابه هاي حاصل از بمب هاي بي رحم و کنارِ زخمي ها و آوارگان روي خاک مي نشست و دل هايشان را به سلامي گرم مي کرد. کودکانِ يتيم را در آغوش مي کشيد، مي بوسيد، مي بوييد... اشک هايشان را پاک مي کرد...برايشان دعا مي کرد...دل نگران نبود از اين که لباسِ تميز و مرتبش آلوده شود يا کفش هايش خاکي وقت نماز هم همان عباي مشکين، حکم سجّاده را داشت برايش، کجا و در چه حالت؟! فرقي نداشت، بي هيچ اضطرابي کفش هايش را در مي آورد و مشغول نماز مي شد. حتي، گاهي، ميهماني را آن چنان عزيز مي داشت که عبايش را روي زمين پهن مي کرد و او را بر عبايش مي نشاند. روزي از اين شهيد مي پرسند: جاي سيد ما بالاتر از روي خاک نشستن است...و او مي گويد: «ما فرزندان ابوترابيم!»

 

نكوهش دنياپرستى

«فَانّى‏ احَذِّرُكُمُ الدُّنْيا فَانَّها حُلْوَةٌ خَضِرَةٌ حُفَّتْ بِالشَّهَواتِ وَ تَحَبَّبَتْ بِالْعاجِلَةِ وَ راقَتْ بِالْقَليلِ وَ تَحَلَّتْ بِالْامالِ وَ تَزَيَّنَتْ بِالْغُرُورِ لا تَدُومُ حَبْرَتُها وَ لا تُؤْمَنُ فَجْعَتُها غَرَّارَةٌ، ضَرَّارَةٌ، حائِلَةٌ، زائِلَةٌ، نافِدَةٌ، بائِدَةٌ، أَكَّالَةٌ، غَوَّالَةٌ...» نهج البلاغه خطبه 110

شما را از دنيا برحذر مى‏دارم؛ زيرا دنيا ظاهرش شيرين و با طراوت است و به شهوات و خواهش‏هاى نفسانى پيچيده است و به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى‏كند؛ با اينكه مواهب آن كم و ناچيز است، دل‏ها را به طرف خود مى‏كشاند، آرزوها را زيور خود ساخته و با فريب چهره مى‏آرايد، شادمانى و نعمت آن پايدارنيست از دردها و مشكلات آن ايمن نتوان بود، سخت فريبنده و زيانباراست؛ متغير، فناپذير و نابودشدنى‏است، شكمباره، تبهكار و كشنده است.

نكته‏ ها و پيام‏ها

-دنياى مذموم، فراهم آمده از امورى است كه انسان را از طاعت‏خدا و دوستى او و تحصيل آخرت بازمى‏دارد.

- دنياى مذموم همان دلبستگى به دنياست.

- حضرت ضمن اينكه مردم را از دلبستگى به دنيا و دنيا پرستى برحذر مى‏دارد، صفات دنياى مذموم را اين‏گونه معرفى مى‏كند:

- شادمانى و نعمت آن پايدار نيست؛

- از دردها و مشكلات آن ايمن نتوان بود؛

- مغرور كننده و زيانبار است؛

- متغير و فناپذير است؛

- به هيچ كس وفا نكرده و پيوسته دارنده خود را هلاك مى‏كند؛

- آرزو، دنياپرستان را در خود جمع کرده است؛

- زيور غرور به خود پوشيده است؛

- ظاهرش شيرين و با طراوت است و به خاطر نقد بودنش جلب توجه مى‏كند و....

سيما و آثار نماز در حديث

نماز نور مؤمن است. الصَّلوةُ نورُ المُؤمِنِ.

نماز سيماى دين است. على (ع) فرمود: وجهُ دينِكُم الصَّلوة.

شيعه على (ع) و زيادى نماز و قرآن‏

امام باقر (ع) فرمود: انَّما شيعَةُ عَلىّ (ع) كَثيرةٌ صَلاتُهُمْ كثيرةٌتَلاوَتُهُمْ لِلْقُرآنِ. يعنى: شيعيان على (ع) زياد نماز مى‏خوانند و قرآن را زياد تلاوت مى‏كنند.

رشد فضايل اخلاقى و تكامل انسان و تقرب به خداوند متعال.

على (ع) مى‏فرمايد: الصَّلوةُ قُربانُ كُلِّ تَقىٍ. نماز موجب تقرّب و نزديكى هر تقواپيشه (به خداوند) است.

نماز موجب تقويت انضباط و پاكيزگى است.

 روح همه اعمال آدمى نماز است و ارزش ساير اعمال به آن است.

اوَّلُ ما يُحاسِبُ بِهِ الْعَبدُ الصَّلوةُ فَانْ قُبِلَتْ، قُبِلَ ما سِواها وَ انْ رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سائِرُ عَمَلِهِ.

نخستين عمل بندگان كه در قيامت حساب مى‏شود، نماز است، اگر قبول شود، ساير اعمال نيز پذيرفته مى‏شود و اگر قبول نشود، ساير اعمال پذيرفته نمى‏شود.

نماز، خودبينى و غرور انسان را در هم مى‏شكند.

حضرت على (ع) مى‏فرمايد: فَرَضَ اللَّهُ الايمانَ تَطْهيراً مِنَ الشِّركِ والصَّلوةَ تَنْزيهاً مِنَ الْكِبْرِ.

خداوند ايمان را براى پاكسازى انسانها از شرك و نماز را براى دورى آنان از تكبر واجب كرده است.

نماز عدالت اجتماعى و رعايت حقوق ديگران را در جامعه به دنبال دارد، زيرا در دين اسلام مقدمات نماز (مانند مكان نمازگزار، لباس و...) بايد از هر جهت بدون اشكال باشد.

نماز نشانه حكومت صالحان و عامل پيروزى آنها است.

 

پرسش و پاسخ

پرسش:  شان نزول آيه شريفه «و ان يكاد» چيست؟ و دليل اينكه براي چشم زخم مفيد است، چيست؟

پاسخ: بسياري از مردم معتقدند در بعضي چشم­ها اثر مخصوصي است كه وقتي با اعجاب به چيزي بنگرند، ممكن است در آن تحولاتي منفي و مخرب ايجاد كند. گر چه اين مسئله از نظر عقلي امر محالي نيست، ولي توجيه علمي معتبري تا كنون براي آن ذكر نشده است؛ البته روايت « العين حق» گر چه در كتب درجه يك حديثي نيامده ولي در كلمات قصار امير مؤمنان(ع) در نهج البلاغه و در برخي کتاب هاي روايي ديگر هم آمده و روايات ديگري به اين مضمون كه همه مي تواند به اين معنا حمل شود كه چشم زخم زدن افراد حسود حق است، زيرا وقتي زيبايي و نعمت و خوبي ديگري را ببينند، نمي توانند تحمل كنند و حسد و كينه و عداوتشان آنان را به توطئه چيني وامي دارد كه چه بسا تا ريشه كني فرد پيش مي روند و اين حقيقتي است انكار ناپذير و به همين جهت هم دعا و تعويذ و استعاذه براي اين موارد به وفور وارد شده است، اما اين روايات دلالت صريح و قطعي بر تاثير خود چشم و نيروي فوق العاده و ضربه زننده در بعض چشم ها ندارند.  در روايتي آمده است: جبرئيل «رقيه» و تعويذي براي رسول خدا (ص) آورد كه اين جمله بود: «بِسْمِ اللَّهِ أَرْقِيكَ مِنْ كُلِّ عَيْنِ حَاسِدٍ اللَّهُ يَشْفِيك»= به نام خدا تو را در پناه خدا قرار مي دهم از شر هر چشم حسود تا خدا از آن شفا و امنت بدهد.  رسول خدا (ص) فرمود: با كتمان و پوشاندن نعمت هايتان (از آدم هاي بي ظرفيت و كم ظرفيت) كارتان را پيش ببريد، زيرا هر نعمت داري مورد حسادت است. حضرت يعقوب به تعليم خدايي مي دانست که وقتي افرادي، بخصوص آدميان كم ظرفيت، 11 برادر قوي هيكل و خوش سيما و...را با هم ببينند، حسادتشان گل مي كند و آنها را چشم زخم مي زنند و براي از بين بردن وحدت و اجتماع آنها توطئه مي کنند و... از اين رو فرزندان را سفارش كرد كه به گونه اي عمل كنند كه از اين مهلكه در امان باشند. محسود بودن فرد نعمت دار و مورد توطئه و حقد قرار گرفتن او، در روايات تصريح شده و به پناه بردن به خدا و تلاوت سوره هاي «معوذتين» (قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس) و ذكر هاي «لا حول و لا قوه الا بالله» و دعاهايي ديگر توصيه شده است.  با توجه به اين روايات و روايات گذشته، چه چشم زخم به معناي مشهور (تأثير مرموز چشم ها) وجود داشته باشد و چشم هايي بتوانند چنين ضررهايي بزنند يا نه، معنايش چشم هاي حسود باشد كه به توطئه چيني مي پردازند، در هر دو حال نوشتن اين آيه و همراه داشتن آن براي در امان ماندن از چشم زخم معمول شده و اگر با اعتقاد به قرآن و توسل به آن باشد، خوب است.

 

ديدار مديران صنعت نفت استان کرمانشاه با نماينده ولي فقيه

مديران شرکت هاي تابع صنعت نفت استان کرمانشاه به همراه رابط فرهنگي منطقه 7، با آيت الله مصطفي علما، نماينده ولي فقيه در استان کرمانشاه، ديدار و گزارشي از عملکرد شرکت متبوع خود در سال 97 را ارائه کردند.

سيروس شهبازي، مدير عامل شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: در سال 97 با وجود تنگناهايي که از نظر اقتصادي وجود داشت، 271 روستاي استان به شبکه گازرساني متصل شد که اقدام مهمي در جهت عمران روستايي بود. مدير عامل شرکت گاز استان کرمانشاه افزود: سال گذشته 500کيلومتر انشعاب انجام و بيش از 22هزار مشترک به مجموع استفاده کنندگان گاز طبيعي در استان کرمانشاه اضافه شد و هم اکنون 565هزار مشترک در بخش هاي مختلف تحت پوشش خدمات گازرساني هستند. در ادامه مراد حاصل مرادي، مدير شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمانشاه نيز، ضمن ارائه گزارش عملکرد اين شرکت ملي در سال 97 گفت: در حادثه سيلي که در سال جاري به وقوع پيوست. به همت همکاران شرکت ملي پخش فرآوردهاي نفتي استان کرمانشاه تمام جايگاههاي عرضه سوخت کاملا طبيعي و به صورت مديريت شده به کار خود ادامه دادند و مشکل خاصي نداشتيم.  مدير شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي منطقه کرمانشاه، کمک رساني سوختي به استان لرستان به عنوان استان معين را مطلوب ارزيابي کرد.   مهرداد حقيقيان، مدير خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب نيز در اين ديدار، گزارشي از وضعيت خطوط لوله نفت در مقابله با سيل در چند روز گذشته ارائه کرد و گفت: آب بردگي بخشي از خطوط لوله 16 اينچ رو گذر باي پاس در عبورعرضي از رودخانه سيمره کيلومتر 88 حد فاصل مرکز انتقال برداسبي/تاسيسات انتهاي کرمانشاه در اثر سيلاب هاي اخير، فقط باعث افتادن لوله و پايه هاي نگهدارنده پل شد که خوشبختانه لوله دچار شکستگي نشده است.وي با اشاره به اهميت مسائل زيست محيطي گفت: به منظور حفظ مسائل زيست محيطي و احتمال بريدگي لوله هاي همجوار با سيلاب نسبت به تخليه نفت خام درون لوله رو گذر به طول 550 کيلومتر اقدام و طي عملياتي نسبت به مسدود کردن مسير باي پاس رودخانه از مسير اصلي در هر دو طرف رودخانه اقدام شد. مدير خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب افزود: ساير خطوط لوله منطقه از جمله خط لوله 8 اينچ نفت شهر /پايطاق/کرمانشاه و همچنين خط لوله 10 اينچ کرمانشاه /سنندج/نيروگاه آماده بهره برداري بوده و تنها در سيلاب هاي اخير به صورت مقطعي دچار آب بردگي شده که با فرونشست آب و قطع بارندگي عمليات ترميم و ايمن سازي انجام مي شود.در پايان اين ديدار، آيت علماء مجموعه اقدام ها و تدابير شرکت هاي نفتي را در خور تحسين و چشمگير توصيف و براي مديران و کار کنان شرکت هاي تابع صنعت نفت استان کرمانشاه آرزوي موفقيت کرد.

 

شهيد عطاء الله اكبري

شهيد عطاء الله اكبري از مهر 1364 وارد شركت ملي نفت شد. پيش از ورود به شركت نفت، شور و عشق حق طلبي و مبارزه با ظلم وپلشتي در وجود او موج مي زد؛ به طوري كه از دوران نوجواني در روستاي محل سكونتش به مبارزه عليه طاغوتيان پرداخت و در راهپيمايي ها شركت فعالانه داشت. علاقه خاص او به ائمه اطهار و دين اسلام باعث شد كه مبارزات خود را در انقلاب ادامه داده و با وقوع جنگ تحميلي به صحنه مبارزات حق عليه باطل بشتابد. اين شهيد سرانجام پس از بارها حضور در جبهه هاي حق عليه باطل در 28 دي 1365 در كربلاي شلمچه به خيل شهدا پيوست. در قسمتي از وصيت نامه شهيد آمده است: «در جبهه مؤمنان كه سراسر عشق است و ايمان، حوادثي پيش مي آيد و جلوه هايي از امدادهاي غيبي پديد مي آيد كه موجب استواري رزمندگان در ايمانشان و نورانيت و صفاي روحشان مي شود. به كليه بستگانم توصيه مي كنم در عزاي من گريه نكنند و مرا ببخشند و حلال كنند».

 

مراحل فريب شيطان‏

شيطان ابتدا «مُسوِّل» است، سپس امّاره به سوء. اول به عنوان دستيار، كمك می كند و پيشنهاد می دهد؛ يعنى زشت را زيبا و زيبا را زشت جلوه می دهد و وقتى انسان را اسير كرد، فرمان می ‏دهد و آنگاه انسان، دانسته و از روى عمد گناه می كند؛ يعنى مى‏داند اين كار بد است، اما چون به دام شيطان افتاده و مبتلا شده آن را انجام می دهد.

کپي و تکثير سي دي هاي مذهبي

 پرسش: آيا کپي و تکثير   سي دي هاي سخنراني يا عزاداري يا نرم افزار مذهبي و فرهنگي با ساير سي­دي ها تفاوت دارد؟

 پاسخ: احوط اين است که در نسخه برداري و تکثير نوارهاي کامپيوتري که در داخل توليد شده است، حقوق صاحبانشان از طريق کسب اجازه از آنان رعايت شود و فرقي در حکم موارد ياد شده وجود ندارد.

 

نرم افزار« پيامبر نور» آمد

نرم افزار اندرويدي «پيامبر نور» حاصل همکاري ايرانسل و مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي (نور) تهيه شده و در اختيار کار بران قرار گرفته است.