نگاهي به فيلم هاي اکران نوروزي سال 98

چشم نوازی فیلم های بهاری

مشعل - نوروز و تعطيلات آن را نقطه طلايي اکران فيلم هاي ايراني مي دانند. تقريبا بيشتر کارگردانان و سينماگران تلاش مي کنند تا نام فيلم شان در ميان اکران نوروزي قرار بگيرد. اين تلاش ها معنايي ندارد جز اينکه مردم تعطيلات نوروزي را يکي از بهترين فرصت ها براي ديدن فيلم هاي مورد علاقه شان مي دانند. خيلي ها ترجيح مي دهند تعطيلات نوروز به سينماها سري بزنند و به عنوان تفريح و گذران اوقات فراغتشان يک يا چند فيلم سينمايي ببينند. بعضي از علاقه مندان به سينما هم که موفق نشدند فيلم هاي جشنواره فجر را ببينند، تلاش مي کنند از آنجايي که معمولا برخي برگزيدگان جشنواره، در اکران نوروزي حضور دارند، سينما رفتن را در برنامه هاي اصلي خود قرار دهند؛ اما همه ماجراي اکران نوروزي به همين جا ختم نمي شود. روي ديگر سکه اکران نوروزي تازه پس از پايان تعطيلات، خودش را نشان مي دهد. روزهايي که بسياري از علاقه مندان به سينما ترجيح مي دهند يا فيلم هايي را که در تعطيلات نديده اند، تماشا کنند يا با خلوت تر شدن سانس ها، اوقات فراغتشان را با رفتن به سينما سپري کنند. روزهاي باقي مانده فروردين ماه پس از تعطيلات نوروزي و هفته هاي نخست ارديبهشت ماه را نمي توان از فرصت اکران هاي نوروزي جدا دانست؛ اما رفتن به سينما هردليلي که باشد، بد نيست پيش از ديدن هر فيلمي، درباره آن کمي بيشتر بدانيم تا در انتخابمان متناسب با هدفي که داريم، موفق تر شويم. اين بار تلاش مي کنيم با نگاهي اجمالي و مروري بر فيلم هاي قطعي شده اکران نوروزي، بتوانيم شما را ياري کنيم.

اعتياد، شهر و آدم هاي معمولي

سعيد روستايي با اينکه حضور خيلي کوتاهي در سينماي ايران دارد؛ اما از بدو ورودش جريان ساز بوده و مورد توجه علاقه مندان به سينما قرار گرفته است. او توانست با فيلم نخست و قبلي اش به نام «ابد و يک روز» هم به فروش بالايي در سينماها دست يابد و هم توجه منتقدان را به خودش جلب کند؛ البته «متري شش و نيم» او نيز در جشنواره فيلم فجر امسال مورد توجه قرار گرفت و ضمن نامزد شدن در چند رشته، برنده سيمرغ بهترين تدوين، (بهرام دهقاني)، بهترين صدابرداري، ( ايرج شهزادي) و بهترين فيلم از نگاه تماشاگران هم شد. بهترين فيلم از نگاه تماشاگران در بين سيمرغ هاي جشنوار ه فيلم فجر همواره از ارزش بسيار بالايي برخوردار است. در بخشي از داستان اين فيلم آمده است: «متري شش و نيم، داستان جست و جوي پليس مبارزه با مواد مخدر براي پيدا کردن فروشنده بزرگ شيشه در پايتخت است.» هر چند اين فيلم فضايي درباره آسيب هاي اجتماعي دارد؛ اما بسياري از منتقدان و کارشناسان معتقدند که بازي هاي يکدست بازيگران آن و فيلمنامه دقيقش بر جذابيت هاي آن افزوده است. از بازيگران اصلي اين فيلم مي توان به پيمان معادي، نويد محمدزاده، پريناز ايزديار و فرهاد اصلاني اشاره کرد.

خنده با طعم غصه

فيلم رحمان 1400 که از چند هفته پيش هم معلوم بود، بالاترين فروش را در فيلم هاي سينمايي امسال خواهد داشت، يک کمدي مفرح است. يکي ديگر از ساخته هاي منوچهر هادي، از تماشاچيان خنده هاي ممتد مي گيرد. خنده هايي که تضمين کننده فروش آن شده است؛ اما در ميان اين خنده ها غصه اي هم پنهان است؛ غصه اي که در لابه لاي داستان فيلم، خيلي ملايم راه خود را ادامه مي دهد و در انتهاي فيلم يادمان مي اندازد که ماجرايي که به آن خنديديم، اختلاف فاحش طبقاتي است. اختلافي که هر چند دستمايه لحظات طنز گونه درخشاني شده است؛ اما مخاطب را به فکر وامي دارد. رحمان 1400 خوش ساخت است و نبض مخاطب ايراني را مي شناسد و برخلاف اين تصور که برخي از آن با تعابيري چون کمدي سخيف يا مبتذل نام برده اند، از ديدگاه اجتماعي خوبي برخوردار است. ناگفته نماند که ابتداي هفته گذشته اين فيلم به دليل پاره اي مشکلات قانوني و حقوقي از اکران بيرون آمده و ممکن است با رفع آنها دوباره به چرخه اکران بازگردد.

زوج تکراري و موفق

اگر فيلم «اکسيدان» حامد محمدي را فراموش نکرده باشيم، مي توانيم «چهارانگشت» او را نيز فيلم قابل قبولي بدانيم. جواد عزتي و امير جعفري اين بار هم توانستند مانند اکسيدان، بازي هاي خوبي ارائه دهند. فيلم که درون مايه طنز دارد، تلاش مي کند با ورود به لايه هاي مختلف شخصيت ايرانيان هم نقدهايي ارائه دهد و هم نقاط قوت ها را باز گويد. لحظات مفرح فيلم ها، گواه  مصمم بودن کارگردان چهارانگشت براي ادامه راه و سبک و سياق پيشين خود است.

تختي در فضايي مه آلود

پس از سال ها انتظار، بالاخره يکي از کارگردانان خوب کشورمان تصميم گرفت فيلمي درباره غلامرضا تختي، اسطوره پهلواني کشورمان بسازد؛ البته در دهه 70 نيز بهروز افخمي تلاش کرد تا تختي را بر پرده سينماها بياورد و زندگي اين اسطوره اخلاق و جوانمردي ايران را به تصوير بکشد؛ اما آن پروژه ناتمام و ناقص ماند تا قرعه به نام توکلي بيفتد و در ميدان تختي با روايت زندگي او دست و پنجه نرم کند. فيلم «تختي» ضمن اينکه ارزش هاي فراواني دارد و عوامل آن زحمات زيادي را متحمل شده اند، بسيار غبار آلوده است. فضاي گنگ و نامفهوم فيلم، يکي از اساسي ترين ضربه ها را بر پيکره اش وارد کرده و بلاتکليفي داستاني اش تا حدودي آزاردهنده مي شود. «تختي»، ساخته بهرام توکلي البته که يک گام بلند در به تصوير در آوردن اين چهره اسطوره اي ايران معاصر است؛ اما اين گام به طور واضح و روشن، ناکافي است. پس باز هم چشم به راه هستيم تا يکي از سينماگران ايراني اداي دين ديگري کند به مرد بلند آوازه تاريخ معاصر ايران.

فروش با پيشوني سفيد

سالهاست که کارشناسان علوم تربيتي و البته خود سينمايي ها، از کم رنگ بودن و گاه بي رنگ بودن سينماي کودک در ايران گلايه دارند. سينماي کودک در دنيا به عنوان يک گونه سينمايي، عموما فروش هاي حيرت انگيزي داشته است. در واقع جذب کودکان به سينما، جذب والدين آنها به سينما نيز محسوب مي شود. چند سالي است که فيلم سينمايي «پيشوني سفيد» به کارگرداني سيد جواد هاشمي، توانسته است مخاطب خاص خود را به سينماها بکشاند. مخاطباني که همراه خود يک، دو يا گاه چند مخاطب ديگر را به همراه مي آورند. قسمت سوم پيشوني سفيد هم جزو فيلم هاي اکران نوروزي بود.

 

ماجراهاي نوشتن يک پايان نامه

مسعود ده نمکي را با اخراجي ها بخصوص شماره (يک) آن مي شناسيم؛ البته او تا به حال فيلم هاي زيادي مثل رسوايي 1 و 2، اخراجي هاي1، 2 و 3 و معراجي ها ساخته است و اين بار نيز فيلمي با دستمايه طنز به کارگرداني اين فيلمساز، با نام «زنداني ها» جزو فيلم هاي اکران نوروزي بود. عوامل فيلم «زنداني ها» درباره آن آورده اند: «طاها، دانشجوي رشته الهيات براي نوشتن پايان نامه خود دو زنداني را با گذاشتن سند آزاد مي کند، غافل آز آنکه آنها دنبال نقشه اي ديگر هستند.» داستان جذابيت هاي خاصي دارد و اگر علاقه مند به کارهاي ده نمکي هستيد، از نظر کارشناسان و منتقدان، فيلم «زنداني ها» يکي از بهترين کارگرداني ها و خوش ساخت ترين اثر ده نمکي از آب درآمده است؛ البته او اين بار فضاي بازيگران را تاحدي تغيير داده و از بازي هاي هدايت هاشمي، بهنام تشکر، هومن برق نورد، برزو ارجمند، بهاره افشاري و بهنوش بختياري نيز بهره برده است.

ماجراهاي ژن خوب

سعيد سهيلي را بيشتر از هر چيز با گشت ارشاد 1و 2 مي شناسيم. فيلم هايي که پرفروش بودند و از دورن مايه اي طنز و اجتماعي بهره مي بردند. فيلم «ژن خوک» او که ماجراي ژن خوب را دستمايه داستان خود قرار داده، در نوروز امسال با فروش کمي مواجه شد. فروش فيلم در حالي است که سوژه مناسب و بازيگران خوب فيلم، انتظار بيشتري را براي جذب مخاطبان و علاقه مندان سينما ايجاد مي کرد. هادي حجازي فر، بازي را در فضايي کاملا متفاوت تجربه کرده و نازنين بياتي نيز بازي قابل توجهي را ارائه مي دهد. فيلم از درون مايه هاي طنز اجتماعي برخوردار است و بعيد نيست که بزودي مخاطبان بيشتري را جذب کند.

 

آماري از فروش فيلم ها تا ابتداي جمعه 23 فروردين

–رحمان1400: 21ميليارد و 250ميليون (27روز اکران)

–متري شش و نيم: 14 ميليارد و 600ميليون (26روز اکران)

–چهارانگشت: 6 ميليارد و 350 ميليون (27روز اکران)

–زنداني ها: 2ميليارد و 800 ميليون (27روز اکران)

–ژن خوک: يک ميليارد و 650ميليون (26روز اکران)

–پيشوني سفيد: يک ميليارد و 450ميليون (27روز اکران)

–غلامرضا تختي: 900 ميليون (27روز اکران)

 

نفت خواني

صنعت نفت غير از مهندسي و مسائل فني اش يک دنيا مطلب دارد. از پيوند نفت با تاريخ و فرهنگ تا اقتصاد و سياست و روابط بين الملل. کتاب هاي پيش رو چند پيشنهاد است براي مطالعه کاغذهايي که بوي نفت مي دهد.

تاريخ جامع ملي شدن نفت

نويسنده: احمد خليل الله مقدم / نشر علم

کتاب حاضر، پژوهشي است درباره نهضت ملي شدن صنعت نفت به رهبري دکتر مصدق که ضمن آن نويسنده، رخدادها، شخصيت ها و تحولات مرتبط بااين واقعه را براساس مشاهدات، خاطرات و مطالعات خود باز مي گويد. برخي مطالب کتاب از اين قراراست: «امتياز دارسي چيست؟«، «تقديم قرارداد الحاقي نفت به مجلس شوراي ملي»، «نطق تاريخي دکتر مصدق»، «جنگ نفت بين دولت و مجلس»، «نظريات گوناگون درباره قانون ملي شدن نفت»، «نخست وزيري دکتر مصدق»، «دکتر مصدق کيست؟»، «شکايت انگليس به دادگاه بين المللي لاهه»، «نقش حزب توده در زمان حکومت مصدق»، «دادگاه لاهه و شوراي امنيت»، «رويدادهاي 29تير 1331»، «پيروزي در دادگاه لاهه»، «ملي شدن شيلات»، «رودررويي مستقيم شاه و مصدق»، «سياست روسيه و آمريکا در ايران»، «کودتاي 28مرداد 1332» و «تجزيه و تحليل کودتاي 28مرداد.»

تئوکراسي آمريکايي: سياست و مخاطرات مذهب راديکال
 نفت و استقراض در قرن 21
نويسنده: کوين فيليپس و مترجم: شهريار خواجيان / اختران

کوين فيليپس، استراتژيست پيشين حزب جمهوري خواه آمريکا نزديک به سه دهه مفسر سياسي و اقتصادي بوده است. وي در نشريات مختلفي مقاله نوشته و آثار بسياري از خود برجاي گذاشته است. فيليپس در اين کتاب نشان مي دهد که همه قدرت هاي سلطه گر جهاني، از روم باستان تا امپراتوري بريتانيا، به دليل مشکلات مشترکي سقوط کردند: آميزه مضحکي از لقمه هاي بزرگ تر از دهان، مذهب افراطي، منابع کاهنده و بدهي هاي بسرعت رو به افزايش. وي عقيده دارد دقيقا همين مشکلات گريبانگير هويت سياسي و اقتصادي آمريکا در آغاز قرن جديد است. فيليپس با بررسي 100 سال سياست خارجي و جنگ در خاورميانه نشان مي دهد که چگونه همه آنها بازتابي از دلمشغولي آمريکا به نفت بوده است. او سپس به اوج گيري مذهب بنيادگرا و متعصب اونجليکان در ايالات متحده و تبيين خطوط کلي سنت ديرپاي يک مذهب راديکال بنيادگرا و فرقه گرا مي پردازد که تحت رهبري بوش نقش سياسي بي سابقه اي يافته است. نگارنده در پايان به شيوه مستندي نشان مي دهد که چگونه محافل تجاري بسيار نزديک به واشنگتن، اصول ماليه سالم را، که زماني شاخص سياست هاي مالي جمهوري خواهان بود، زير پا گذاشته اند و عملا سلامت اقتصاد کشور را در گرو سفته بازان مالي قرار داده و حجم بي سابقه اي از بدهي هاي عمومي و خصوصي پديد آورده اند.

بيداري اسلامي و اقتصاد سياسي نفت خاورميانه

نويسنده: سعيد ميرترابي/ دانشگاه امام صادق (ع)

موضوع کتاب، بررسي ميزان تأثير اقتصاد سياسي نفت منطقه خاورميانه  بر جنبش مردمي موسوم به بيداري اسلامي و تأثير بيداري اسلامي بر تحولات بازار نفت جهان است. نگارنده در اين اثر مي کوشد تا ريشه ها و عوامل بروز قيام هاي مردمي در کشورهاي عربي خاورميانه را با توجه به مناسبات موجود در جوامع منطقه، از نظر اقتصاد سياسي نفت بررسي کند. بر اين اساس، پس از تبيين مباني نظري تحقيق، مهم ترين مفاهيم موجود در مطالعات نفت و سياست را مطرح کرده و سير تحول نظريه پردازي درباره آثار رانت هاي خارجي بر حوزه هاي اقتصادي و سياسي در اين کشورها را بررسي کرده است. سپس، مباني اقتصاد سياسي بازار نفت جهان را تشريح کرده و پيشينه پيوند تعاملي ميان تحوّلات سياسي در خاورميانه و بازار نفت جهان را مورد بررسي قرار داده است. بررسي ريشه ها و عوامل بروز قيام هاي مردمي در کشورهاي خاورميانه، تأثير بيداري اسلامي در تهديد موقعيت متحدان آمريکا در منطقه، تشريح تلاقي آثار عوامل ژئوپليتيکي و بنيادي بازار نفت و. . .، از ديگر مباحث مطرح شده در پژوهش حاضر است.

بوي نفت مي آيد، انگليسي ها آمدند

نويسنده: علي يعقوبي نژاد / علمي

موضوع اين کتاب تصويري، شرح تاريخ عملياتي نفت در جنوب غربي ايران و حوزه هاي نفتي در خوزستان است. در اين مجموعه، مطالب مرتبط با نفت در منطقه عملياتي مناطق نفت خيز در جنوب ايران و با هدف به تصوير کشيدن گوشه هايي از فرهنگ جامعه نفتي و غارت اقتصادي منابع نفتي و هجوم فرهنگي کنسرسيوم شرکت هاي نفتي چند مليتي گردآوري شده است.  مطالب اثر در 10 فصل تنظيم شده و طي آن، مروري کلي بر حوادث و اتفاقات مهم و تأثيرگذار در صنعت نفت جنوب، از کودتاي 28 مرداد تا جنگ تحميلي عراق عليه ايران صورت گرفته است. نگارنده اثر، از نزديک شاهد عيني اغلب وقايع بوده و تلاش کرده تا تصوير روشن تري از اين دوره پرفراز و نشيب تاريخ سرزمين ايران را تبيين کند.