راه استجابت دعا
اذا اراد احدكم ان لا يسال الله شيئا الا اعطاه فليئس من الناس كلهم.
امام صادق (ع) فرمودند: اگر مي خواهي آنچه از خداوند خواستي برآورده شود، اميدت را از غيراو قطع كن.
انسان اگر بخواهد موقعيتي پيدا كند كه هرچه از خداي متعال طلب كرد، خدا به او بدهد يعني دعاهايش مستجاب بشود، راهش اين است كه چشم طمع به دست مردم نداشته باشد. اگر اميدتان را از غير خدا قطع كنيد، آن وقت هرچه از خدا خواستيد، خدا به شما خواهدداد. البته ممكن است انسان چيزهايي را از خداي متعال طلب كند كه دست يافتن او به آن چيزها به ضرر اوست. عدم استجابت حاجت ودعا، گاهي اوقات به خاطر اين است.

ماجرای تبرک
حجت الاسلام استاد بندانی نیشابوری می گوید: در قم خدمت مرحوم میرزای تبریزی می رسیدم و از ایشان علاوه بر استفاده علمی،استفاده معنوی هم می بردم.
 ایشان با کمال خضوع و خشوع به پرسش های بنده جواب می داد و مسائل را حل می کرد. ایشان می دانست که من گاهی منبر می روم؛ بنابر این از من می خواست که برایشان دعا کنم. یک روز مناسبتی پیش آمد، خدمتشان رسیدم و عرض ادب کردم. از من سوال کردند: امروز کجا می روی؟! گفتم: آقا منبر دارم.
 مرحوم میرزا سوال کردند: در مجالس شما تبرکی هم می دهند؟! ممکن است از آنجا کمی تبرکی برایم بیاوری؟! گفتم: چشم آقا. در فکر فرو رفتم که این بزرگوار واقعأ چه اعتقادی دارد. با وجودی که خود مقرب است، اما عقیده و اعتقادش به تبرکی مجلس عزای اهل بیت (علیهم السلام) چه محکم و پابرجاست! به مجلس رفتم، در مجلس فقط چای دادند و من هم چند حبه قند برداشتم و خدمت میرزا رفتم و گفتم: آقا در آن مجلس فقط چای می دادند.
 مرحوم میرزا یک حبه قند از دست من برداشته، به دهان مبارکشان گذاشتند و فرمودند: این تبرک از مجلس توسل به اهل بیت (علیهم السلام) است.

 

كاربرد  عقل‏

«كَفاكَ مِنْ عَقْلِكَ ما اوْضَحَ لَكَ سُبُلَ غَيِّكَ مِنْ رُشْدِكَ.» نهج البلاغه حكمت 413
آن مقدار از عقلت تو را كفايت مى‏كند كه راه‏هاى گمراهى را از راه سعادت براى تو روشن كند.

نكته‏ها و پيام‏ها
1- حداقل نياز انسان به عقل در قلمرو دين و ايجاد مسؤوليت، اين است كه بتواند با آن، حق و باطل را از هم تشخيص دهد و در كسب فضايل و معنويت از آن بهره ببرد، چنان كه حضرت در جاى ديگر مى‏فرمايد:
بندگان خدا، تقواى الهى پيشه كنيد، تقواى صاحب خردى كه انديشه، قلبش را به كار گرفته است!
2- رشد عقل در امور دنيا و تدبير زندگى، گر چه خوب است و فضيلت به شمار مى‏رود، ملاك مسؤوليت و مؤاخذه انسان قرار نمى‏گيرد.
3- آفات عقل:
الف) آرزوى دراز: حضرت على (ع) در اين باره مى‏فرمايد:
بدانيد كه آرزو خرد را به راه خطا مى‏كشد و ياد خدا را به فراموشى مى‏سپارد.
ب) طمع‏ورزى: حضرت على (ع) درباره طمع‏ورزى چنين مى‏فرمايد:
بيشترين كشتارگاه خرد، زير برق شمشيرهاى طمع‏ورزى‏هاست.

 

بصيرت به خود‏

«بَلِ الْانْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصيرَةٌ وَ لَوْ الْقى مَعاذيرَهُ» قيامت -14و15
بلكه انسان، خود بر (نيك و بد) خويش آگاه است، هر چند (براى خود) عذرهايى بتراشد.
قرآن در آيات فراوانى به بيان حالات، روحيات و رفتار انسانها پرداخته است. از جمله مى‏فرمايد: «انسان بسيار ستمگر و قدرناشناس است.»
 «هر گاه به انسان نعمتى دهيم، روى بگرداند و به تكبر، گردن افرازد.»
در اين آيه نيز علم انفسى انسان مورد تأكيد واقع شده است. اين آيه و آيات مشابه ديگر ناظر به همه انسان هاست، چه انسان هاى خوب و چه انسان هاى بد. همه انسان ها برنفس خويش، حالات و روحيات، نيّات و انگيزه‏هاى خويش آگاهند و خود را بهتر از هر كس مى‏شناسند. اين علم و آگاهى، ذاتى و فطرى است. انسان هاى باتقوا به اين علم و آگاهى اعتراف كرده و مى‏گويند: من به خودم از هر كس آگا ه ترم و خداوند به من از خودم آگاهتر.
انسان هاى گناهكار و گمراه، در مقام انكار اين آگاهى برآمده و به عذرتراشى مى‏پردازند، در حالى كه خود به انكار و موجه نبودن عذرهاى خويش واقفند.
علم به نفس واعمال خويشتن، يكى از مواهب بزرگ خداوند به انسان است و با تكيه بر همين علم است كه علماى اخلاق توصيه مى‏كنند، آخر روز، انسان با خويش خلوت كند و به حساب اعمال خود برسد و خوب و بد آنها را محاسبه كند، چون در تنهايى، ديگر نيازى به عذرتراشى نيست و او رها از عذرها به واقعيت و انگيزه‏هاى اعمال خويش مى‏نگرد و خوب و بد آنها را مى‏بيند. چه خوب است كه انسان از عذرتراشيها و ظاهرسازيهاى شيطانى پرهيز كند و واقعيت نفس خود را درنظر بگيرد و در زيباسازى باطن خود بكوشد تا ظاهرش نيز زيبا جلوه كند و گرنه اگر باطن زشت باشد و ظاهر را زيبا جلوه دهد، خداوند زشتى باطنش را آشكار خواهد كرد. امام صادق (ع) دراين‏باره فرمود: «به چه كار كسى مى‏آيد (و چه فايده‏اى دارد) كه خوبيش را آشكار كند و بديش را بپوشاند؟ آيا اين طور نيست كه وقتى به خودش رجوع مى‏كند، مى‏داند كه چنين نيست؟ و خداى سبحان مى‏فرمايد: بلكه انسان بر نفس خويش آگاه است. به درستى كه اگر باطن (انسان) اصلاح شد، ظاهرش نيز نيرومند مى‏شود.»

 

پرسش:منظور از خشم و رضایت خداوند چیست؟

پاسخ: در مورد راضی یا خشمگین همچنین خوشحال یا ناراحت شدن خداوند باید گفت:
صفاتي كه براي خداوند به كار مي روند، گاه براي انسان ها هم به کار می روند، اما نبايد فراموش كرد كه معناي به كار رفته براي ذات باري تعالي هيچ جهت نقصي را نبايد داشته باشد، چرا كه در جاي خود ثابت شده است خداوند متعال صفات را به طور تمام و كمال داراست و هيچ گونه نقص و عدمي در او راه ندارد. مثلا غضب در انسان حالتي است كه در اثر عوامل مخصوصي به فرد عارض مي‏شود و آن توأم با تأثر و تغيير حالت است. مي دانيم كه ذات باري تعالي ثابت و نامتغير است، پس بايد ديد مراد از غضب خدا كه در بسياري از آيات آمده است، چيست؟
در روايتي امام باقر (ع) از غضب الهي در آيه 81 سوره طه فرمودند: « غضب خدا عقاب اوست، اي عمرو هر كه پندارد خدا از حالي به حالي در مي‏آيد، او را با صفت مخلوق وصف كرده خدا را چيزي تحريك نمي‏كند تا او تغيير كند».  به عبارت ديگر، فرق بين غضب انسان وغضب الهي اين است كه خشم در انسان يك نوع هيجان و برافروختگي دروني است كه سرچشمه حركات تند و شديد و خشن مي‏شود و نيروهاي وجود انسان را براي دفاع، يا گرفتن انتقام، بسيج مي‏كند، اما در مورد پروردگار هيچ‏يك از اين مفاهيم كه از آثار موجودات متغير و ممكن است وجود ندارد، بلكه خشم الهي به معناي برچيدن دامنه رحمت و دريغ داشتن لطف از كساني است كه مرتكب اعمال زشتي شده‏اند.
درباره خشنودی و رضایت خداوند بايد گفت:
 در قرآن تعابیری مانند« رضی الله عنهم » به دفعات در مورد برخی از افراد به كار رفته است؛ مثلا آمده است:«امروز، روزي است كه راستي راستگويان، به آنها سود مي‏بخشد. براي آنها باغ هايي از بهشت است كه نهرها از زير (درختان) آن مي‏گذرد و تا ابد، جاودانه در آن مي‏مانند هم خداوند از آنها خشنود است  و هم آنها از خدا خشنودند.»
 همچنين در تعابیر مشابه آمده است: «وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ» (و او آمرزنده دوستدار (بندگان) است) با توجه به آيات شريفه اين سؤال مطرح مي‏شود كه مفهوم رضایت و محبت در مورد پروردگار چیست؟
ناگفته پيداست مفهوم رضایت و محبت در خدا و انسان ها متفاوت است، محبت در انسان يك نوع، توجه قلبي و جاذبه روحي است، در حالي كه خداوند نه قلب دارد و نه روح، بنا بر اين رضایت و محبت در مورد او به معناي انجام كارهایي است كه مايه خير و سعادت بندگان و نشانه لطف و عنايت اوست.محبت هنگامي كه در مورد خداوند به كار مي‏رود، به معناي آثار خارجي آن است و تنها در اينجا نيست كه به سراغ چنين تفسيري بايد رفت، در بسياري از اوصاف و افعال الهي، عين اين مطلب وجود دارد، مانند آنچه براي غضب الهي گفتيم كه خداوند، گنهكاران را «غضب» مي‏كند، به معناي اين است كه همچون يك شخص غضبناك با آنها رفتار مي کند، وگرنه خشم و غضب كه به معناي هيجان و برآشفتگي نفس آدمي است، در مورد خدا هرگز صادق نيست.  رضایت خداوند می تواند ابعاد گوناگونی داشته باشد و با تعابیری همچون مورد تایید بودن یا مشمول عنایات ویژه قرار گرفتن تبیین و تصویر شود؛ ولی در تمام این امور نمی توان فعل یا حالتی را به خداوند نسبت داد كه حاكی از تاثر و دگرگونی ذاتی باشد چون این تاثرات مربوط به موجودات حادث و متغیر و ممكن است نه خداوند كه این پیرایه ها در حریم وجوبی او راه ندارد.

 

قدردانی  نماینده ولی فقیه از عملکرد شرکت گاز استان کردستان

 آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان از عملکرد موفق شرکت گاز این استان قدردانی کرد.آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت گاز استان کردستان ضمن خداقوت به کارکنان شرکت گاز این استان که با توانایی و پشتکار مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند، افزود: امیدوارم خداوند تعالی به مسؤولان توفیق خدمت بیشتر به این مردم شریف و نجیب را عطا فرماید تا با ارائه خدمات بیشتر، كمبودهای گذشته به نحو احسن جبران شود زیرا به گواه شاهدان، شركت گاز استان در مسیر توسعه عدالت اجتماعی بسیار موفق عمل کرده است.آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی گفت: با ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و حساسیت تقویت اقتدار كشور، مسؤولان می باید تلاش خود را چند برابر کنند تا خدمات رفاهی نظام مقدس جهموری اسلامی در سراسر كشور گسترش یابد، بخصوص در استان كردستان كه از زمان رژیم منحوس شاهنشاهی، محرومیت را با خود حمل می كند و وظیفه ماست که این كمبودها را جبران كنیم. نماینده ولی فقیه در استان كردستان یادآوری کرد: خوشبختانه در صنعت گاز و در زمینه های استخراج، پالایش و انتقال گاز طبیعی خودكفا هستیم و تجهیزاتی را كه قبلا از آن محروم بودیم و از خارج وارد می كردیم، به یاری خداوند و تلاش مهندسان و كارشناسان در كشور طراحی و ساخته می شود و از واردات بی نیاز شده ایم.آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی با بیان اینکه استفاده از منابع موجود به برنامه ریزی دقیق و منطقی نیاز دارد، اضافه كرد: استفاده بهتر و كارآ از منابع موجود، باعث افزایش بهره وری می شود.

احداث گلخانه های کوچک
وی به اهمیت و ضرورت تغییر نگرش از مصرف به تولید اشاره کرد و گفت: در بسیاری از منازل به ویژه در روستاها می توان در پشت بام ها با احداث گلخانه های كوچك در مسیر تولید محصولات قدم برداشته و با این اقدام موثر، هم از گاز به صورت بهینه استفاده کنیم و هم به نوعی در قالب تولیدات جزء در جهت درآمدزایی به خانواده ها کمک خواهد شد.وی گفت: با این طرح هم مصرف گاز کاهش می یابد و بهره وری بالا می رود و هم با درآمد پایدار در جهت تولید گام اساسی برداشته ایم و این خود نوعی سرمایه گذاری است.

 

شهید سید ابوالحسن محسن الحسینی

شهید سید ابوالحسن محسن الحسینی  سال 62 وارد شرکت ملی نفت شد،پيش از انقلاب دو بار از سوی ساواك دستگير و پس از پيروزي انقلاب با شروع جنگ تحميلي به صورت داوطلب به جبهه هاي جنگ اعزام شد. او پس از چندين بار حضور در خط مقدم جبهه به دنبال مجروح شدن هاي پي درپي 7 بار تحت عمل جراحي قرار گرفت و جانباز 35 درصد شناخته شد. پس از بهبود نسبي و شاغل شدن در شركت نفت، دراثر آثار مجروحیت دوران جنگ به درجه رفیع شهادت نائل شد.خواهر شهيد در وصف خصوصيات نيكوي اخلاقي او مي گويد:
« فردي با ايمان و راستگو و از غيبت بيزار بود. به نماز و فرايض ديني بسيار اهميت مي داد».

 قرائت امام جماعت
 پرسش:
الف) اگر قرائت امام جماعت صحیح نباشد، مثلا به جای کسره، فتحه بخواند، آیا اقتدا صحیح است؟
ب) تکلیف نمازهایی که قبلا به ایشان اقتدا کرده ایم، چیست؟
 پاسخ:
الف) اگر قرائت امام جماعت ـ حتی نسبت به حرکات حروف ـ صحیح نباشد، اقتدا صحیح نیست.
ب) اگر نمی دانستید قرائت امام جماعت اشکال دارد یا اعتقاد داشتید اقتدا صحیح است، نمازهای گذشته صحیح است.

دقایقی با قرآن
کتاب «دقایقی با قرآن» نوشته محسن قرائتی، شامل سیصد نکته و لطیفه با موضوع های اخلاقی، اعتقادی، کلامی، اجتماعی است. نویسنده قسمتی از این نکات را در پیام های سه دقیقه ای و برخی را در پیام های یک دقیقه ای ارائه داده است. وی در همه این نکات ابتدا با نقل آیه و ترجمه آن به نکات و پیام آن به صورت مختصر می پردازد و در این زمینه از روایات تفسیری بهره برده است. مجموعه حاضر را می توان یک دائره المعارف قرآنی دانست که حاوی صدها موضوع قرآنی در زمینه های متعدد است که مؤلف آنها را به شکل موجز در یک مجلد ارائه داده است.