«رویای زمین» را در این تابلوها ببینید

مشعل: گرايش هنرمندان به استفاده از زباله در ارائه آثار هنري ابتدا با هنرمندان کوبيست شروع شد که به دنبال مواد جديدي بودند تا آثاري نو و تا حدي برگرفته از واقعيت به وجود آورند و بعدها با صنعتي و مصرفي شدن جوامع، استفاده از زباله در آثار هنري  روشي براي نشان دادن نگراني ها، حساسيت هاي جامعه جهاني و اهميت دادن به محيط زيستي است که سلامتش با زباله هاي انسان ها به خطر افتاده است. در اين گونه از هنر از مواد بي‏مصرف، دورريزها و ضايعاتي که ممکن است تصوري از کاربرد مجدد آن نداشته باشيد، استفاده مجدد و زيبايي مي شود. در حال حاضر نيز آثار هنري بسياري در شاخه هاي مختلف مانند نقاشي، معماري، حجم و صنايع دستي توليد مي شود که ساختار اصلي آنها را انواع زباله و دورريختني تشکيل مي دهد.  مريم رهبري، يکي از هنرمنداني است که به صورت خودجوش و بدون آموزش هاي حرفه اي و تنها با انگيزه هاي فردي و انساني به اين مسير قدم گذاشته و تابلوهايي زيبا و فاخر را خلق کرده و نام اين حرکت را هم «روياي زمين» گذاشته است. روياي زمين تا به حال دو بار در قالب دو نمايشگاه مستقل در معرض بازديد عموم قرار گرفته و استقبال خوبي از اين حرکت ارزشمند صورت گرفته است. در دومين نمايشگاه روياي زمين که  با حمايت معنوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت  و در ساختمان مرکزي اين مجموعه برگزار شد، ديدار و گفت و گويي کوتاه با مريم رهبري داشتيم که در ادامه مي خوانيد.

  بسياري از مخاطبان اين هنر ممکن است اطلاعاتي از اين حرکت مفهومي در قالب هنر نداشته باشند، درباره آن کمي توضيح دهيد.

بنا بر ذهنيتي که از لوازم و اشياي دورريختني و زباله هاي اطراف خودمان داريم، آنها را بازيابي و با کمي  رنگ و خلاقيت تابلوهايي را خلق مي کنم. زرورقي که دور قوطي دلستر وجود دارد، دور پلاستيک ها مي پيچم يا لبه تابلوها را تزيين مي کنم، قوطي هاي خالي پلاستيکي، شامپو، شير و ... را به عنوان گلدان و گلبرگ گل ها، در تابلو به کار مي برم. درهاي ظروف يک بار مصرف غذاهاي مصرفي يا ساير لوازم مصرفي روزانه که همه مستقيم به سطل زباله مي اندازند، براي کارهاي من مي توانند کاربردي جديد داشته باشد.

علاوه بر اين، برخي مواد و لوازم طبيعي دورريختني مانند تنه هاي کنده شده درختان يا پوست تخم مرغ و تفاله چاي هم مورد مصرف دارند؛ به عنوان نمونه از تفاله چاي که دور ريخته مي شود، براي درست کردن لبه قاب ها استفاده مي کنم يا پوسته تخم مرغ سفيد و رنگي شده را در تزيين بخش هاي مختلف کار تابلو يا قاب مورد استفاده قرار مي دهم.

  براي اين کار هنري آموزشي داشته ايد؟ از چه زماني در اين مسير قرار گرفته ايد؟

خير. از کودکي به نقاشي و کارهاي هنري علاقه داشتم، اما هيچگاه رشته تحصيلي و شغلم همسو با کارهاي هنري نبوده است. در عين حال براساس خلاقيت خودم و اهميتي که به موضوع نجات زمين و مسائل محيط زيستي مي دادم، از حدود سه سال قبل اين کار را شروع کردم.

  بازيابي و دادن شکل جديدي از حيات به زباله ها چه حسي دارد؟

همه مشکلاتي در زندگي دارند، اما با خلق اين تابلوها و کارها حال بهتري پيدا مي کنم و اين حال خوب را هم به اطرافيانم منتقل مي کنم. وقتي وسيله يا شيئي که به عنوان دورريختني و زباله بوده، دوباره به کار مي گيرم، احساس مي کنم دوباره زنده شده و اين حس زندگي به من هم منتقل مي شود.

  چطور به اين نتيجه مي رسيد که وسيله دورريختني مي تواند قابليت استفاده در جاي ديگري را داشته باشد؟

يک بار مهران مديري در برنامه دورهمي  خود به يک خصوصيت خانم ها که «هر چيزي يک روز به کار مي آيد»، اشاره کرد و من حالا نمونه همين تفکرم که به هر چيز دورريختني فکر مي کنم و اينکه با چه تغيير و شکل جديدي مي تواند دوباره به چرخه زندگي برگردد.

  چرا نام اين کار را «روياي زمين» گذاشتيد؟

فکر مي کنم آنچه روي زمين براي ماست، بايد به بهترين شکل از آن استفاده کنيم و کمتر از آنها سوءاستفاده شود تا براي آيندگان هم بماند. وقتي مي بينم افرادي در جامعه اين حساسيت را ندارند يا بيش از اندازه زباله توليد مي کنند، اذيت مي شوم و تلاش مي کنم، اطرافيانم را بيشتر آگاه کنم تا زباله  کمتري توليد کنند. بايد ياد بگيريم که استفاده بهينه از اين دورريختني ها داشته باشيم. براي اين کار هم از خانواده خودم شروع کردم تا درسي براي جامعه باشد. برخي زباله هاي پلاستيکي دوره تخريب طولاني  دارند، اما برخي زباله ها مثل پوست انواع تخمه که در کارهاي من مورد استفاده قرار مي گيرد، دوره تخريب کمي  دارند و در بيشتر خانه ها توليد مي شوند و مي تواند به جاي ظرف زباله به شکل زيبايي دوباره به خانه ها برگردد و تبديل به تابلويي هنري شود. 

  هنرمندي غير از شما تابلوهاي هنري با زباله ودورريختني خلق کرده است؟

نه هنوز؛ در بخش هاي ديگر ورود داشته اند، اما اين گونه که تابلويي هنري با زباله و دورريختني ها درست کنند، نداشته ايم. از سه سال قبل که اين کار را شروع کردم تا امروز فعاليت مشابهي نديدم، اما در عين حال اين حرکت را در قالب روياي زمين در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ثبت رسانده ام. در اين مدت هم تلاش کردم که اول اين حرکت را به ثبت برسانم و نمايشگاه برگزار کنم تا مخاطبان عمومي بيشتري را آگاه کنم. اولين نمايشگاهم آّبان ماه امسال به مدت يک هفته در برج آزادي تهران برگزار و استقبال زيادي نيز از آن شد، در حالي که تبليغاتي براي آن نداشتم و به صورت داخلي معرفي شد، اما مورد استقبال قرار گرفت. 

  خلق اين تابلوها غير از دورريختني ها و زباله ها، هزينه هايي هم برايتان داشته است؟

بله. هزينه هايي مثل رنگ و چسب را به جز مواد دورريختي داشته، اما بيشتر از هزينه مادي، وقت و خلاقيت در آن هزينه شده است.  در حال حاضر 46 تابلو آماده شده است. البته در دو نمايشگاه برگزار شده، فروش زيادي نداشته ايم و لازم است حمايت هاي بيشتري از اين حرکت صورت گيرد. فکر مي کنم حمايت مالي در کنار حمايت معنوي هم مهم است.

  اين نمايشگاه ها و حرکت را ادامه مي دهيد؟

بله. به زودي با مذاکراتي که در حال انجام است، در تالار وحدت نمايشگاه «روياي زمين» برگزار مي شود.

 

سوء   تفاهم

سوء تفاهم، فيلمي به کارگرداني احمدرضا معتمدي به تازگي اکران شده است. بعد از پرواز سيمرغ هاي جشنواره فيلم فجر و شايد تازماني که اکران نوروزي مشخص شود، بد نباشد باز هم سري به سينماها بزنيم. عوامل فيلم سوءتفاهم درباره آن نوشته اند«گاهي ميان مشاهده و واقعيت فاصله است، براي يافتن حقيقت دقت و آگاهي لازم است... وقتي عشق دستمايه کلاهبرداري مي شود، شايد جاي ظالم و مظلوم تغيير کند...اينجاست که عاشق واقعي بايد تاوان دهد تا از فريب مبرا شود...اين فيلم شما را به انديشيدن پس از تماشا تشويق مي کند.». از بازيگران اصلي فيلم سوء تفاهم مي توان به مريلا زارعي، کامبيز ديرباز، هانيه توسلي، پژمان جمشيدي، اکبر عبدي و مهدي فخيم زاده اشاره کرد. «ديوانه اي از قفس پريد» ساخته معتمدي هم در يادها مانده است.

 

آرام من

محمد معتمدي و اکثر خواننده هاي موسيقي ايراني کم کم از انتشار آلبوم به توليد و اجراي تک آهنگ رو کرده اند. محمد معتمدي اين روزها و پس از ارائه چند تک آهنگ، باز هم تک آهنگ ديگري ارائه داده است. اين تک آهنگ که «آرام من» نام دارد، از سوي مسعود کرامتي آهنگ سازي و تنظيم شده است. صداي محمد معتمدي اين روزها در تيتراژ پاياني سريال «گرگ و ميش»، توجه هاي زيادي را جلب کرده است. پيش از اين نيز از ترانه تيتراژپاياني فيلم سيانور به کارگرداني بهروز شعيبي که با خوانندگي محمد معتمدي اجرا شد، استقبال بسيار خوبي شد و مخاطبان سينما و تلويزيون را بيش از پيش به صداي اين خواننده موسيقي ايراني علاقه مند کرد.

 

از خوب به عالي

کتاب «از خوب به عالي» با عنوان اصلي Good to great نوشته جيم کالينز است. کالينز به عنوان استادي که سال ها به مطالعه شرکت هاي باثبات و عالي پرداخته، امروز در شرکت ها و بخش هاي مختلف اجتماعي به مديران رهنمود مي دهد. او عضو رسمي دانشکده بازرگاني دانشگاه استنفورد و جايزه استاد برجسته را نيز از همين دانشگاه دريافت کرده است. در پشت جلد کتاب آمده است: وجه تمايز کتاب از خوب به عالي از سايز کتاب هاي مديريتي، نگرش خلاق آن است به اين معنا که اصول و روش هاي مديريتي را از قالب کليشه هاي هميشگي خارج مي کند و مي گويد که همه ما در هر زمينه اي که فعال باشيم، مي توانيم بالا و بالاتر برويم. مي توانيم افق ديد خود را وسعت بخشيم و خود را از چمبره ماندن در وضعيت صرفا «خوب» برهانيم.کتاب از خوب به عالي، ظاهرا يک کتاب اقتصادي و به عبارتي مديريتي است، اما در نهايت، هدف آن ارتقاي سطح تفکر بشر و رسيدن به رفيع ترين جايگاه هاست.

ايده کتاب چيست؟

ايده اصلي کتاب اين است: چرا بعضي از شرکت ها موفق هستند و رشد مي کنند، اما برخي ديگر هيچ رشدي ندارند؟ در واقع سوالي که ذهن جيم کالينز را به خود درگير کرد، اين بود آيا شرکت هايي که بتوانند با خطرها مقابله کنند و متوسط بودن در دراز مدت يا وضعي بدتر از آن را به برتري در درازمدت تبديل کنند، وجود دارند؟ اگر چنين است، پس ويژگي هاي متمايز و جهاني فرآيند تبديل شدن يک شرکت از مرحله خوب به عالي کدامند؟ در پي يافتن پاسخ اين سوال، کالينز با گروهي از محققان و متخصصان در طول مدت 5 سال به بررسي اين موضوع پرداختند و مجموعه اي از شرکت هاي ممتاز را شناسايي کردند که از مرحله خوب به عالي جهش کرده و اين نتايج را به مدت حداقل 15 سال حفظ کرده بودند.