اميدت را قطع نکن

امام صادق(ع) فرمودند:

اذا اراد احدكم ان لا يسال الله شيئا الا اعطاه فليئس من الناس كلهم .

اگر مي خواهي آنچه از خداوند خواستي، برآورده شود، اميدت را از غير او قطع كن.

انسان اگر بخواهد موقعيتي پيدا كند كه هرچه از خداي متعال طلب كرد، خدا به او بدهد، يعني دعاهايش مستجاب بشود، راهش اين است كه چشم طمع به دست مردم نداشته باشد. اگر اميدتان را از غير خدا قطع كنيد، آن وقت هرچه از خدا خواستيد، خدا به شما خواهد داد. البته ممكن است انسان چيزهايي را از خداي متعال طلب كند كه دست يافتنش به آن چيزها به ضرر اوست. عدم استجابت حاجت و دعا، گاهي اوقات به خاطر اين است.

 

نکته اي از ملاقات با شيطان

حاج امام قلي نخجواني که استاد معارف آقا سيدحسين قاضي پدر مرحوم حاج ميرزاعلي آقا قاضي بود و نزد مرحوم سيد قريش قزويني در اخلاقيات و معارف الهيه مراتب استکمال را طي مي کرد، مي گويد: پس از آن که به سن کهولت و پيري رسيدم، شيطان را ديدم، هر دوي ما بالاي کوهي ايستاده بوديم. من دست خود را بر محاسن خود گذارده و به او گفتم: مرا سن پيري و کهولت فرارسيده، اگر ممکن است از من درگذر. شيطان گفت: آن طرف را نگاه کن. وقتي نظاره کردم، دره بسيار عميق را ديدم که از شدت خوف و هراس، عقل انسان مبهوت مي ماند. شيطان گفت: در دل من رحم و مروت و مهر قرار نگرفته، اگر چنگال من بر تو بند شود، جاي تو ته اين دره خواهد بود که تماشا مي کني.

 

اعتدال‏ در فکر و کردار

«عَلَيْكَ بِالْقَصْدِ فِى الْامُورِ فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصْدِ جارَ وَ مَنْ اخَذَ بِهِ عَدَلَ» غررالحكم ج4 ص291

بر تو باد به ميانه‏روى در كارها؛ هر كس از ميانه‏روى روى گرداند، ستم ‏مى‏كند و هر كس به آن چنگ زند، عدالت ورزد.

 

نكته‏ها و پيام‏ها

1- اصل اعتدال- پرهيز از افراط و تفريط- بايد به شكل فراگير در سراسر زندگى فردى و اجتماعى انسان حاكم باشد و هميشه و همه جا افكار، كردار و گفتار او را دربر گيرد.

2- دورى از مرز اعتدال و افتادن در ورطه افراط يا تفريط، ستم به خويش و اجحاف به ديگران است.

3- چنگ زدن به اعتدال؛ اعم از داشتن افكار متعادل، كردار عادلانه و گفتار سنجيده و معتدل، عين عدالت است.

الف- اعتدال در فكر و انديشه، همان تفكر ناب توحيدى است كه در ميان كلاف‏هاى سردرگم انديشه‏هاى خرافى (افراطى و تفريطى) كفر، شرك، دوگانه‏پرستى، رهبانيت و... با عنوان صراط مستقيم خودنمايى مى‏كند.

ب- اعتدال در كردار، نتيجه انديشه معتدل است. احكام و مقررات اسلامى به‏طور گسترده و پيگير درصدد تنظيم همه امور فردى و اجتماعى مسلمانان بر محور حق و اعتدال و پيشگيرى از افراط و تفريط هستند.

ج- زبان يكى از فعال‏ترين اعضاى بدن است و به نمايندگى از همه اعضا با ديگران ارتباط برقرار مى‏كند؛ پيمان مى‏بندد، خريد و فروش مى‏كند، جنگ و صلح راه مى‏اندازد و... به همين دليل بايد به دقت كنترل شود تا به ميانه‏روى و اعتدال عادت كند، جز در مواقع ضرورى سخن نگويد و سخن حق و صواب گويد.

 

واى بر عيب‏جويان‏

«وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» سوره همزه -1

واى بر هر طعنه زننده عيب جوى.

تبيين واژه‏ها

هُمَزه و لُمَزه هر دو صيغه مبالغه است، اولى از ماده «هَمْز» به معناى «شكستن» است.

از آنجا كه افراد طعنه‏زن و خرده‏گير، شخصيت ديگران را درهم مى‏شكنند، به آنها «همزه» اطلاق شده است. دومى از ماده «لَمْز» در اصل به معناى غيبت ‏كردن و عيب جويى کردن است.

مفسران در تبيين مراد از اين دو لفظ، احتمالات زيادى داده‏اند؛ ولى با توجه به مجموع نظريه‏ها معلوم مى‏شود كه اين دو واژه به يك معناست و مفهوم وسيعى دارد كه هرگونه عيب جويى، غيبت، طعن و استهزا به وسيله زبان و علايم و اشارات، سخن‏چينى و بدگويى را دربر مى‏گيرد. همچنين افرادى كه با شكلك درآوردن به مسخره كردن ديگران پرداخته يا در شوخى‏ها، ديگران را بازيچه دست خود قرار مى‏دهند، از مصاديق اين آيه هستند.

 

تهديدى سخت

تعبير ويل در اين آيه، نشان‏دهنده موضعگيرى سخت قرآن درباره افراد عيب جو و مسخره‏كننده است. در توبيخ اين صف زشت، تعبيرات ديگرى نيز در قرآن وجود دارد كه درباره هيچ گناهى مانند آن ديده نمى‏شود، به عنوان مثال، در مورد منافقانى كه مومنان را مسخره مى‏كردند، مى‏فرمايد:

مى‏خواهى برايشان آمرزش بخواه، مى‏خواهى آمرزش نخواه، اگر 70 بار هم براى آنها آمرزش بخواهى، خدا آنها را هرگز نخواهد آمرزيد.

پيامبر اكرم(ص) فرمود:

 «اذَلُّ النَّاسِ مَنْ اهانَ النَّاسَ»

ذليل‏ترين مردم كسى است كه به مردم توهين كند.

بنابراين، با توجه به آيات و روايات مى‏توان گفت كه آبرو و حيثيت اشخاص در شرع مقدس اسلام، بسيار محترم بوده و هر كارى كه مايه هتك حرمت و تحقير مردم شود، گناهى بزرگ و نابخشودنى است كه خداوند با شديدترين لحن آن را تهديد به عذاب كرده است.

 

پرسش:منظور از «قَهّار» در مورد خدا چيست؟

پاسخ: اين واژه يكي از اسماي خداوند و به معناي شكننده كام هاست كه وزن صرفي آن (صيغه مبالغه) دلالت بر كثرت آن دارد. اين اسم در قرآن كريم شش بار آمده كه در تمام موارد با اسم الواحد همراه است. اين اسم يكي از مظاهر قدرت خداوند گوياي ظهور قدرت خداوند در مرتبه فعل است. اسماي ذات الهي مثل قدرت در دو مرتبه قابل ظهورند، يكي در مرتبه وصفي (صفات الهي) و ديگري در مرتبه فعلي (فعل الهي)

اگر برتري قدرت خداوند در مرتبه وصف اعتبار و ملاحظه شود، بر وي صفت قوي صادق است، اما اگر اين اسم در مرحله فعل ظهور يابد، يعني خداوند قدرت ديگري را در مرتبه ظاهر تحت سيطره خود قرار دهد، صفت قهر و غلبه بر قدرت، صادق شده و قهاريت خداوند ظهور مي يابد.

 ثبوت اين اسم بر خداوند يكي از ادله اثبات اختيار براي انسان در سلسله طولي است كه تعمق در معناي آن و اعتبار سيطره در آن ناظر به مكتب بين الامرين خواهد بود. اسم قاهر همانند اسم قهار از اسماي خداوند است كه دو بار در كتاب الهي ذكر آن آمده است.

اين اسم فاعل ماده قهر است. داراي تأكيد محكم تري نسبت به اسم قهار است. از همين جهت در آيه هايي كه قرار گرفته، به عنوان گزاره اي خبري از قدرت خدا حكايت مي کند؛ اين در حالي است كه اسم قهار در تمام آيات با اسم الواحده همراه گشته؛ اسم الواحد برخلاف اسم الاحد گوياي نفي تمام كثرات نيست. از همين رو غلبه ظهور يافته در اسم قهار نسبت به قاهر بيشتر است.

 

تقدير از ستاد اقامه نماز شرکت بهره برداري نفت کارون

ستاد اقامه نماز شركت بهره برداري نفت و گاز كارون براي هشتمين سال متوالي به عنوان ستاد شايسته تقدير ويژه استان خوزستان در سال 1396 برگزيده شد.

در اجلاس نماز استان خوزستان و آيين تجليل از خادمين نماز که  با حضور دکتر شريعتي، استاندار خوزستان و مديران دستگاه هاي اجرايي استان برگزار شد،  هيات ارزيابي و داوري ستاد اقامه نماز استان خوزستان، شركت بهره برداري نفت و گاز کارون را از ميان 130 دستگاه اجرايي استان براي هشتمين سال، به عنوان ستاد «شايسته تقدير ويژه» برگزيد.

دبير ستاد اقامه نماز استان خوزستان با اعلام اين مطلب که فرايند ارزيابي عملکرد ستاد اقامه نماز دستگاه ها در مرداد 97 به پايان رسيده است، گفت: از بين 130دستگاه و سازماني که مورد ارزيابي قرار گرفتند، 25 دستگاه «شايسته تقدير ويژه» و 34 دستگاه شايسته تقدير شناخته شدند که در اين آيين با اهداي لوح تقدير از عملکرد مديران و دبيران ستاد اقامه اين دستگاه ها تجليل شد.

سيدموسي بلاديان در بخشي از اظهارات خود از اهتمام محسن دهان زاده، مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون، به امر نماز و اقدام هاي قابل توجه اين مجموعه در توسعه فرهنگ فريضه نماز به صورت ويژه تقدير کرد.

شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون در کنار رسالت توليد نفت و گاز خام، همواره در اشاعه فرهنگ نماز و پاسداشت ارزش هاي ديني پيشگام بوده است. در اين زمينه مي توان به احداث و توسعه نمازخانه ها در تاسيسات و برپايي نماز جماعت مستمر در واحدهاي ستادي و عملياتي، تجهيز نمازخانه ها، تعيين اهداف و برنامه ها در زمينه ترويج اقامه نماز در ميان كاركنان و خانواده هاي آنان، برگزاري دوره هاي آموزشي براساس نظرسنجي از نمازگزاران، اجراي دوره هاي مهدويت، برگزاري همايش ها و اجلاس هاي نماز و دعوت از سخنرانان برجسته به مناسبت هاي مختلف اشاره کرد.

 

شهيد غلامحسين زماني

شهيد غلامحسين زماني   آذر سال 62 وارد شرکت ملي نفت ايران شد. اخلاق نيکو و شور انقلابي او در بين همکاران زبانزد بود. در بحبوحه سخت ترين روزهاي جنگ در کنار حفظ و پاسداري از توليد نفت با وجود همه مشکلات، هرازچندگاهي خود را به جمع رزمندگان اسلام در جبهه هاي جنگ مي رساند و در عمليات هاي مختلف شرکت مي کرد. سرانجام روح پاکش، روز 12 ارديبهشت سال 65 بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن بعثي به خيل عظيم شهدا پيوست و جاودانه شد. درباره خصوصيات اخلاقي اين شهيد از قول يكي از دوستان وي نقل شده است: «وي جواني پرشور و حال بود. اخلاق و رفتار نيكو او را به عنوان فردي نمونه بين اطرافيان نشان مي داد. دوستان، همواره از او به نيكي ياد مي كنند و ياد و خاطره اش ميان همه ما زنده است».

 

خمس سرمايه گذاري در بورس

  پرسش:آيا به سرمايه اي که در بورس يا در محل ديگر سرمايه گذاري شده است، در سررسيد سال خمسي، خمس تعلق مي گيرد و بايد خمس آن پرداخت شود؟

 پاسخ: مبلغ سرمايه گذاري شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است.

شرط بندي يک طرفه

  پرسش: خودم و برادرم بعضي مواقع بازي مي کنيم؛ برادرم مي گويد اگر تو بردي، به تو فلان مقدار پول مي دهم ولي من نه، آيا اين شرط بندي قمار محسوب مي شود و حرام است؟ اگر پول ببرم، آيا پول حرام است؟

 پاسخ: اگر بر اساس شرط مذکور پولي پرداخت شود، قمار و حرام است.

 

نرم افزار اندرويدي «خانه بهشتي»

موسسه فرهنگي انتشاراتي ستاد اقامه نماز نرم افزار اندرويدي «خانه بهشتي» که به صورت يک کتاب مجازي به کوشش موسسه فرهنگي انتشاراتي ستاد اقامه نماز منتشر شده، به تازگي در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. اثر حاضر با يک مقدمه و شش فصل به مباحثي چون «اهميت و جايگاه نماز در قرآن و روايات»، «نماز به منزله سر براي اسلام»، «نماز به منزله ستون براي خيمه اسلام» و... پرداخته است.