اپلیکیشن های کاربردی

   Here WeGo

 در اين نرم افزار در حالت آفلاين، مسيرهاي پياده روي و دوچرخه سواري هم نمايش داده مي شود. اين برنامه از سوي شرکت نوکيا توسعه داده شده که به احتمال زياد يکي از بهترين نرم افزارهاي ناوبري در ميان نرم افزارهاي موبايل است.برخلاف «گوگل مپ»، در اين نرم افزار در حالت آفلاين، مسيرهاي پياده روي و دوچرخه سواري هم نمايش داده مي شود. شما مي توانيد در حالت آنلاين، نقشه نقاط مختلف را به سادگي دانلود کنيد. مسيرها به صورت دقيق ذخيره مي شود و زماني که آفلاين باشيد، آدرس دقيق شما به صورت کامل نمايش داده خواهد شد. براي دانلود نقشه چند شهر و کشور به حجم زيادي روي دستگاه خودتان نياز خواهيد داشت.

XE Currency

 

اين برنامه کمک مي کند در عرض چند ثانيه ارزهاي مورد نظر خودتان را به يکديگر تبديل کنيد. کافي است قبلا ارز مورد نظر را وارد کنيد که برنامه در زمان اتصال به اينترنت به روزرساني هاي لازم را انجام دهد و هر زماني که شما در حالت آفلاين بخواهيد تبديل ارزي انجام دهيد، اين تبديل را با تغييرات اخير بازار انجام مي دهد. کاربرد اين نرم افزار، زماني است که در صف پرداخت هستيد و نياز داريد پول خودتان را به مقدار لازم تبديل کنيد. کافي است مبلغ را وارد کنيد که برنامه  اين کار را براي شما انجام دهد.

  Triposo

 

اين نرم افزار مي تواند تمامي  اطلاعات موجود در ويکي پديا، ويکي تراول و ديگر پايگاه هاي اطلاعاتي را در زمان آنلاين بودن، دريافت کند و زماني که شما به صورت آفلاين در آن منطقه هستيد، در اختيار شما قرار دهد. اگر به دنبال راهنماي سفر هستيد، Triposo را فراموش نکنيد. قبل از خروج از منزل بسته هاي اطلاعاتي مربوط به منطقه اي را که مي خواهيد سفر کنيد، دريافت کنيد، هرچند ممکن است حجم زيادي از اطلاعات روي گوشي شما بارگذاري شود. اسامي هتل ها، مسيرها، نقشه و اسامي رستوران ها از جمله اين اطلاعات هستند. ديگر ويژگي جالب اين نرم افزار، دستيار صوتي آن، تبديلات ارز و موارد ديگر است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

گوشه اي از رزمايش اقتدار 97 نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران؛ در مرحله نخست رزمايش اقتدار97 نزاجا، توپخانه هاي ثابت و متحرک نيروي زميني ارتش با حجم وسيع در کاليبرهاي مختلف مواضع دشمن فرضي را از فواصل بين 10 تا 30 کيلومتري با شليک گلوله هاي هوشمند و نقطه زن مورد اصابت قرار دادند و در مرحله دوم اين رزمايش، يگان هاي زرهي و پياده مکانيزه، با انجام عمليات هجومي و تک هماهنگ شده به سمت دشمن، مواضع و تجهيزات آنها را منهدم کردند. همزمان با انجام رزمايش، بالگردهاي هجومي هوانيروز، با حضور در منطقه، علاوه بر عمليات شناسايي، با اجراي آتش سنگين بر مواضع دشمن، از يگان هاي زرهي پشتيباني کردند.

عکس: فواد اشتري

 

 

عابران پیاده    قانونمند بــاشـیــد

بسياري از ما همان طور که سال هاست در آپارتمان زندگي مي کنيم و هنوز برخي از آداب زندگي آپارتمان نشيني را رعايت نمي کنيم، هنوز بسياري از رفتارهاي ترافيکي  را هم در زندگي روزمره و ترددهاي شهري به عنوان عابرپياده يا راننده يک وسيله نقليه رعايت نمي کنيم. از اينکه تاکسي ها در روزهاي باراني غيبشان مي زند، دلخور مي شويم، اما متوجه نيستيم که با ايستادن قبل از چهارراه براي تاکسي گرفتن، تردد خودروها را بند مي آوريم يا اينکه متوجه نيستيم که در زمان پياده شدن تازه دست در جيب ببريم و کرايه را حساب کنيم، تضييع حقوق ديگران است. خودمان از پشت چراغ ماندن عصباني مي شويم، اما پشت چراغ قرمز به عنوان عابرپياده صبر نمي کنيم. وسط سکوي ايستگاه کم عرض مترو مي ايستيم و راه را بند مي آوريم و اهميتي به ديگران نمي دهيم. خودمان جلوي ورودي درهاي قطار مترو يا اتوبوس به ميله ها مي چسبيم، چون مي خواهيم مثلا سه ايستگاه بعد پياده شويم و اهميتي نمي دهيم ديگر مسافران مي توانند سوار شوند يا نه؟ اما مگر نبايد هر آنچه براي خودمان نمي پسنديم، براي ديگران هم نپسنديم؟ اگر اين رفتارهاي ترافيکي اشتباه هستند و ما از آنها خوشمان  نمي آيد، پس چرا همچنان در جامعه وجود دارند؟

عابرپیاده هم مسئولیت دارد

بسیاری بر این باورند که چون عابرپیاده هستند، در همه امور و مکان ها و زمان ها اولویت و ارجحیت با آنهاست و مسئولیتی در قبال اطراف خود ندارند. اگر هنوز این تصور را داریم، باید یادآور شویم که براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی، اگر هنگام وقوع تصادف عابرپیاده با خودرو، راننده تمام مقررات رانندگی را رعایت کرده باشد، اما عابر از پل یا محل خط کشی عبور نکرده باشد، راننده دیگر مثل گذشته مقصر شناخته نمی شود.  باید توجه داشته باشید که برای عبور از عرض خیابان هنگام شب از محل هایی که دید کافی دارد، عبور کنید. لباس روشن به تن داشته باشید و با صبر و آرامش بعد از خلوت شدن مسیر تردد کنید. خودروهای سنگین مثل اتوبوس های شهری با توجه  به بزرگی و مسافرانی که حواسشان را پرت می کنند، ممکن است متوجه تردد ما در اطرافشان نشوند، پس خودمان باید بیشتر دقت کنیم. پل عابرپیاده برای بسیاری از شهروندان سالخورده یا کودکان و افراد کم توان گزینه سختی است، اما شمایی که سالم هستی و مشکلی ندارید، نباید برای راحت کردن کارتان و نزدیک کردن راهتان، زودتر رسیدن یا تنبلی، جانتان را به خطر بیندازید. به خصوص که در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران بسیاری از پل های عابرپیاده مکانیزه و دارای پله های برقی و آسانسور شده اند. خط عابرپیاده قانون خاص خودش را برای خودروها و البته عابران پیاده دارد.

مسافرانی که ترافیک درست می کنند

تجمع مسافران در بخشی از یک میدان یا چهارراهی شلوغ که تردد را قفل می کنند؛ حتما بارها با این منظره در سطح شهر مواجه شده اید که تجمع تعدادی مسافر برای گرفتن تاکسی باعث می شود حجم زیادی از تاکسی ها برای مسافرگیری هجوم بیاورند و توقف کنند و همین چند لحظه ها روی هم جمع شده و ترافیکی سنگین و قفل شده را به وجود می آورد. در این مورد هم فضای شهری که استاندارد نیست و هم راننده تاکسی مقصر هستند، اما اگر آن عابرپیاده یا مسافر به جای محل تقاطع کمی بالاتر یا پایین تر بایستد، ترافیک کمتری ایجاد می شود و دیگر خودروها غیر از تاکسی امکان تردد بیشتری پیدا می کنند. در بسیاری از موارد مسافران در هر نقطه ای از خیابان که نزدیک به مقصدشان باشد، بدون توجه به اینکه آنجا شرایط توقف دارد یا نه درخواست توقف به آن خودرو یا تاکسی می دهند. این توقف های یکباره می توانند باعث تصادف یا ترافیک های نقطه ای و بی دلیل شوند.

قوانینی ناگفته برای مترو و اتوبوس  سواری

به عکس قوانین مربوط به عابران پیاده که قوانین قدیمی و لازم الاجرا هستند، قواعد و قوانینی که در مترو و اتوبوس حاکم است، جدیدتر و کمتر گفته شده هستند. در باور عموم هم این گونه به نظر می آید که مسافران مترو و اتوبوس قربانیانی هستند که مجبور به استفاده از این وسیله نقلیه هستند و هر اتفاقی در این محیط رخ دهد، فقط باید خودشان را به هر قیمتی نجات دهند. جدای از برخی موارد مثل همراه نداشتن حیوان خانگی که به شکل عینی روی در و دیوار مترو و اتوبوس تذکر داده می شود، برخی از موارد هم هستند که به شکل عینی و شفاهی گفته نمی شود، اما شرایط محیطی اقتضا می کند همه ما این موارد را رعایت کنیم. اینکه صبر کنیم ابتدا مسافران قبلی پیاده شوند، بعد ما سوار شویم. اینکه پس از سوار شدن از درها فاصله بگیریم و جلوی درها تجمع نکنیم و با خودخواهی اجازه ندهیم دیگران سوار شوند. اینکه در فضای محدود چند متری و شلوغ سکوی ایستگاه همان وسط بایستیم و نگذاریم دیگران به راحتی تردد کنند. اینکه روی پله برقی ندویم و سمت راست آن بایستیم و کسی را هم هل ندهیم.

چراغ قرمز را نمی بینیم 

محل تردد از روی این خط های سفید مجاز است و این گونه نیست که هر قسمتی از خیابان برای تردد عابرپیاده خط عابر بگذارند. خط عابرپیاده پشت چراغ قرمز، شرایط متفاوتی دارد و شما تنها با چراغ سبز باید به فکر ادامه راه و گذر از خیابان بیفتید. تردد عابر از روی خط در حالی که چراغ قرمز است، تخلف محسوب می شود و اگرچه در شهرهای ما کسی جلوی عابر پیاده را به عنوان مجرم نمی گیرد و جریمه نمی شود، اما در واقع ما با این کار فارغ از مسئله حق الناس ، سبب اختلال در تردد و تضییع زمان دیگر همشهریان شده ایم و چهره شهر را به شهری بی قانون تبدیل کرده ایم. نمونه های این اتفاق را که کمتر عابر پیاده ای پشت چراغ قرمز صبر می کند، زیاد در سطح شهر می بینیم و برای اصلاح بهتر است از خودمان شروع کنیم. یک عادت اشتباه دیگر عابران پیاده تردد در کنار خیابان و عدم استفاده از پیاده رو است که در بسیاری از موارد جان عابران را هم تهدید می کند. درست است که بسیاری از خیابان ها در شهرهای کوچک و بزرگ اصلا فضایی را به عنوان پیاده رو در نظر نگرفته اند یا پیاده روها عرض کمی دارند، اما بهتر است در صورت وجود پیاده رو از آنها تردد کنیم.