واعظ دروني

 ابن آدم! إنّك لاتزال بخير ما كان لك واعظ من نفسك وما كانت المحاسبة من همّك وما كان الخوف لك شعاراً والحذر لك دثاراً.

گرچه انسان از موعظه ديگران بي نياز نيست،  لكن موعظه اي كه از درون انسان برمي خيزد،  بهترين موعظه است،  چون هركسي به صفات و عيوب خود از همه آگاه تر است.

بايد همت انسان اين باشد كه خود را محاسبه كند. اگر ديگران ما را محاسبه نكنند،  دليل نمي شود كه ما خود را محاسبه نكنيم.

 محاسبه،  از لغزش هاي آينده انسان جلوگيري مي كند.مراد از خوف،  خوف از خدا و عذاب او و كردار بد انسان است نه ترس از مردم و قدرت هاي پوشالي.حذر،  به معناي احتياط است لكن نه به اين معنا كه انسان دست از فعاليت بكشد بلكه بايد در ميدان هاي مختلف وارد شده اما همواره احتياط و پرهيز را رعايت كند كه معناي تقوا هم همين است.

 

نرم افزار قرآن کر يم با ويژگي هاي جديد

افزونه سه زبانه Word،  دسترسي آسان و درج قرآن با 21 ترجمه به زبان هاي مختلف با محتواي ؛ دستيابي آسان به متن و ترجمه کامل قرآن کريم با افزودن گزينه اي مستقل به محيط  word4 ترجمه فارسي و 17 ترجمه خارجي از سوي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي در اختيار کاربران قرار گرفته است.

 

نشانه‏هاى ايمان‏ چيست؟

«عَلامَةُ الْايمانِ،  انْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ،  عَلَى الْكِذْبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ وَ انْ لا يَكُونَ فى‏ حَديثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ وَ انْ تَتَّقِىَ اللَّهَ فى‏ حَديثِ غَيْرِكَ.»

 نهج البلاغه- حكمت 450

نشانه ايمان،  برگزيدن راستى است بر دروغ،  گرچه آن زيان رساند و اين‏سود آرد،  و نيز بيشتر از عمل حرف نزدن و به هنگام سخن درباره ديگرى،  تقواى الهى پيشه كردن.

نكته‏ها و پيام‏ها

1) به‏طور معمول انسان‏ها،  گفتار خود را بر مبناى مصالح و منافع خود تنظيم مى‏كنند. دروغگويى خود را نيز بر همين اساس نزد محكمه وجدان خويش،  توجيه مى‏كنند؛ درصورتى كه مقتضاى ايمان چيز ديگرى است. انسان مؤمن در هر حال راستى را برمى‏گزيند،  هر چند در راستاى منافع زودگذر و مادى او نباشد.

امام علي (ع) مى‏فرمايد: همواره راستگو باش،  گرچه از زيان آن بيمناك باشى،  زيرا راستى (هر چند زيان‏آور) از دروغى كه اميد منفعت در او مى‏رود،  بهتر است.

2)  بيش از آنچه انجام مى‏دهى،  به ديگران توصيه نكنى. چنان كه آن حضرت در مورد خويش مى‏فرمايد: اى مردم به خدا سوگند من شما را به هيچ طاعتى وادار نمى‏كنم مگر اين كه پيش از شما خودم به آن عمل مى‏كنم و شما را از گناهى بازنمى‏دارم ‏مگر اين كه خودم پيش از شما از آن كناره‏گيرى مى‏نمايم.

3)  رعايت تقوا،  هنگام سخن گفتن از ديگران؛ مانند پرهيز از غيبت و تهمت،  رعايت عدل و انصاف و تقوا در مشورت‏هايى كه از انسان مى‏شود. حضرت على (ع) مى‏فرمايد:

 «شاوِرْ فى‏ حَديثِكَ الَّذينَ يَخافُونَ اللَّهَ» در گفتار خود،  با مردم خدا ترس،  مشورت كن.

 

خدا ونداز رگ گردن نزديكتر است‏

«وَلَقَدْ خَلَقْنَاالْانْسانَ وَ نَعْلَمُ ماتُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ اقْرَبُ الَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ»

سوره ق-16

ما آدمى را آفريده‏ايم و از وسوسه‏هاى نفس او آگاه و از رگ گردنش به او نزديكتريم.

قرآن رابطه انسان با خدا را رابطه «قيومى»،  «احاطه‏اى» و «رب و مربوبى» مى‏داند. در اين آيه نوع ديگرى از رابطه را بيان مى‏كند و آن،  رابطه «قُربى و معيّتى» است؛ به اين معنا كه خداوند با همه موجودات پيوسته همراه است و در هيچ زمان و مكانى از آنها جدانيست.

 «وَ هُوَ مَعَكُمْ ايْنما كُنْتُمْ»

و او با شماست هر جا كه باشيد.

البته مقصود از نزديكى و معيّت،  مانند نزديكى دو جسم با يكديگر نيست،  بلكه مانند كالبد و روح است كه اتصال و نزديكى آنها از مقوله هم فضايى،  هم زمانى و مثل آن نيست. حضرت على (ع) مى‏فرمايد: او با همه چيز است،  بدون پيوستگى و غير از همه چيز است بدون گسيختگى.

تشبيه و تمثيل

نزديكى و قرب خدا به انسان،  از شدت وابستگى ما به او سرچشمه مى‏گيرد. از اين رهگذر است كه در فرهنگ و ادبِ عارفان و حكيمان اين معيت و رابطه در قالب تشبيه‏ها و تمثيل هاى گوناگونى تجلى يافته است؛ از جمله: دريا و قطره‏هايش،  گل و برگهايش،  جسم و سايه‏اش،  دريا و امواجش،  گل و عطرافشانيش. ولى هيچ يك از آنها نمى‏تواند بدرستى بيانگر نوع ارتباط خدا با جهان و انسان باشد و خود قرآن كه نزديك‏بودن خدا به انسان را نزديكتر از شاهرگ و شريان قلب مى‏خواند براى تقريب ذهن است وگرنه قرب خدا از آن بالاتر و برتر است، هرچند مثالى رساتر از آن در محسوسات پيدا نمى‏شود. صاحب الميزان در اين باره مى‏نويسد:

 جمله «نحن اقرب اليه من حبل الوريد» مى‏خواهد مقصود را با عبارتى ساده و همه فهم ادا كند وگرنه مسأله نزديكى خدا به انسان مهمتر از اين و خداى سبحان بزرگتر از آن است،  چرا كه خداوند كسى است كه نفس آدمى را آفريده و آثارى براى آن قرار داده است. او بين انسان و نفسش و بين او و افعالش واسطه و حتى از خود انسان به وى نزديكتر است و چون اين مطلب،  مهم و تصورش براى مردم دشوار است آن را در حداقل عبارت ممكن بيان كرده‏است.»

 

پرسش: آيا مردم در همه عصر ها حجت يا پيامبر داشتند؟ اگر نداشتند،  تکليف کساني که در آن دوران بودند،  چيست؟

پاسخ: قرآن كريم در اين باره با اشاره به حكمت بعثت انبيا (عليهم السلام) فرمود: «...لئلا يكون للناس علي الله حجه بعد الرسل؛ تا براي مردم پس از فرستادن پيامبران در مقابل خدا بهانه و حجتي نباشد.»

 در نهج البلاغه آمده: «لا تخلو الارض من قائم لله بحجه اما ظاهرا مشهورا و اما خائفا معمورا،  لئلا تبطل حجج الله و بيناته...؛ زمين هيچ گاه از حجت خالي نيست كه براي خدا با برهان روشن قيام كند يا آشكار و شناخته شده،  يا بيمناك و پنهان تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نرود.»در روايتي ديگر آمده: «ان الارض لا تخلو من حجه؛ زمين هيچ گاه بدون حجت الهي نخواهد بود.»

در حديث ديگر حجت به امام معنا شده و در آن آمده است: «لو بقيت الارض بغير امام لساخت؛ اگر زمين بدون امام باقي بماند،  از هم متلاشي مي شود.»بنابراين مطالب زمين هميشه داراي حجت بوده است،  و هيچ قومي بدون حجت نبوده اند اگرچه خبرشان به ما نرسيده باشد.

 

برگزاري نشست شوراي فرهنگي و اقامه نماز شرکت هاي تابع نفت در استان همدان

نشست مديران عامل،  روساي روابط عمومي و ائمه جماعات صنعت نفت استان همدان با حضور آيه الله محمدي،  نماينده ولي فقيه در استان،  درشرکت گاز استان همدان برگزارشد.

 در اين نشست که مجيدي دبير شوراي فرهنگي واقامه نماز وزارت نفت وحجه الاسلام عباس درويشي،  رابط فرهنگي وامور روحانيون منطقه هفت نيز حضور داشت،  در ابتدا،  فياض،  مدير عامل شرکت گاز استان همدان ضمن خوش آمد گويي به حاضران گزارشي از آخرين اقدام ها و فعاليت هاي اين شرکت،  در حوزه خدمات گازرساني در بخش شهري و روستايي و صنايع و همچنين برخي از فعاليتهاي و مسئوليتهاي اجتماعي و برنامه هاي فرهنگي را تشريح کرد.در ادامه دبير شوراي فرهنگي و اقامه نماز وزارت نفت نيز ضمن تقدير و تشکر از مديران عامل و عوامل فرهنگي صنعت نفت در استان همدان،  انسجام و تنوع برنامه هاي تاثير گذار فرهنگي و ديني در سطح خانواده بزرگ صنعت نفت را از اهداف شوراي فرهنگي و اقامه نماز وزارت نفت دانست و راه رسيدن به اين اهداف عاليه را همکاري و همدلي و مجاهدت هر چه بيشتر تمام مسؤولان فرهنگي صنعت معرفي کردند. وي در بخش ديگري دفتر رابط منطقه هفت صنعت نفت را يکي از موفق ترين دفاتر ده گانه معرفي واز تلاش هاي حجت الاسلام درويشي تشکر کرد.درادامه اين نشست،  آيت الله محمدي،  نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شهر همدان ضمن تشکر از عوامل بر پايي جلسه از اقدام هاي انجام شده در حوزه فرهنگ، دين و روحانيون صنعت نفت تقدير و تشکر کرد.آيت الله محمدي در بخشي از سخنان خود گفت: نماز،  سد بزرگي در برابر گناهان است،  زيرا روح ايمان را در انسان تقويت مي کند و نهال تقوا را در دل پرورش مي دهد.وي افزود: چنانچه انسان در نماز بتواند با مراقبه،  قلب و فکر خود را متوجه خالق سازد،  زمينه اي خواهد يافت تا در غير نماز نيز از حصار تنگ و بسته خود خواهي،  خودپرستي و خودشيفتگي آسوده و رها شود و آنگاه شاهد رشد و بالندگي خويش باشد. در ادامه اين جلسه،  حجه الاسلام درويشي رابط فرهنگي و مسئول امور روحانيون منطقه هفت صنعت نفت ضمن تشکر از ميزباني شرکت گاز استان همدان. گزارش مختصري از آخرين اقدام ها در حوزه فرهنگ، نماز و روحانيون منطقه غرب را تشريح کرد. وي گفت: در منطقه هفت 17شرکت بزرگ تابعه صنعت نفت وجود دارد که همگي داراي شوراي فرهنگي و اقامه نماز هستند و مطابق با دستورالعمل جلسات شوراي فرهنگي و اقامه نماز در شرکت ها انجام مي شود.رابط فرهنگي منطقه 7،  اعطاي لوح تقديردستگاه برتربه امضاء استانداران و نمايندگان ولي فقيه در استان ها توسط به شرکت گاز در استان هاي کردستان، کرمانشاه،  همدان و ايلام در بين همه ادارات را نشان توجه جدي مديران منطقه در خصوص توسعه و ترويج فرهنگ نماز برشمردند و از همکاري خوب مديران عامل و روساي روابط عمومي با رابط منطقه تشکر کردند. رابط منطقه 7 در بخش ديگري گفت: در چهار استان غربي کشور 65 روحاني در مراکز شرکت ها و نواحي تابعه به امر اقامه نماز و بيان احکام و معارف دين مشغول و همگي داراي کد همکاري با صنعت نفت هستيم که توانستند ارتباطات خوبي با مديران،  کارکنان و بعضا خانوادهاي کارکنان برقرار کنند.در ادامه اين نشست،  شيراني مدير روابط عمومي شرکت پخش منطقه همدان، مجرد مدير روابط عمومي شرکت انتقال گاز منطقه 7 و ربيعيان،  مدير روابط عمومي شرکت گاز استان همدان،  گزارشي از فعاليت هاي فرهنگي، قرآني و توسعه و ترويج فرهنگ نماز را تشريح کردند.ائمه جماعات شرکت کننده در اين نشست ضمن اشاره به فعاليتهاي فرهنگي در حوزه ماموريت خود به بيان ديدگاه ها،  مشکلات و پيشنهادها براي اجراي برنامه هاي ديني و فرهنگي پرداختند.

 

شهيد اسماعيل کنار کوهي

شهيد کنارکوهي آذر ماه 64 وارد شرکت ملي نفت ايران شد. از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي با اينکه يازده سال بيش نداشت،  شور حضور در پايگاه هاي بسيج ومساجد در وجودش موج مي زد. با شروع جنگ تحميلي به دفعات به جبهه ها اعزام شد وسرانجام روح پاکش در بهمن ماه سال 64براثر اصابت تير مستقيم دشمن بعثي به لقاء الهي پيوست،  مادر شهيد در باره فرزندش مي گويد: «پسرم هيچگاه هنگام حرف زدن با بزرگترها سرش را بالا نمي گرفت و از تواضع خاصي برخوردار بود. همواره صبر و بردباري پيشه مي كرد و در جمع دوستان از برتري ويژه اي برخوردار بود».

 

احترام به سادات

از قول شاگردان حاج ملا آقاجان زنجاني نقل شده است: ايشان مي گفت: روايت است که بر سادات نبايد در راه رفتن مقدم شد.وقتي سادات ( ولو از نظر سن،  خردسال بودند) وارد مجلسي مي شدند،  ايشان به تمام قد مقابلشان مي ايستاد و مي گفت: در حديث است که اگر کسي يکي از سادات را ببيند و مقابل او نايستد و قيام تام نکند،  خدا به دردي او را مبتلا مي کند که دوا نداشته باشد.او هميشه دو زانو مي نشست و هميشه حتي در مسافرت و بين دوستان، آداب معاشرت را ترک نمي کرد. گاهي که ما به او مي گفتيم: شنيده ايم که گفته اند: بين دوستان آداب ساقط مي شود. مي فرمود: من از اين افراد که اين مطالب را مي گويند،  سؤالي دارم و آن اين است که آيا ادب،  خوب است يا نه؟حتما مي گويند: ادب، چيز خوبي است. من در جواب مي گويم: انسان چرا چيز خوبي را که دارد،  به دوستانش تقديم نکند؟

 

 پرسش: كارمندان دولت در مواردى از مزايايى برخوردار هستند مانند داشتن دفترچه تعاونى و دفترچه خدمات درمانى و استفاده از بليت هواپيما،  آيا مى‏توانند حق خود را به دوستان يا نزديك‏ترين ارحام خود واگذار کنند؟

 پاسخ: تابع مقررات اداري است واگر برخلاف مقررات دولت اسلامى باشد،  جايز نيست‏.

مهربانى،  موجب جلب اعتماد

مهربانى در گفتار،  موجب جلب اعتماد مى‏شود. مهربانى در فكر،  محبت را عميق مى‏كند و مهربانى به صورت بخشش،  عشق مى‏آفريند.