استفاده از نعمت ها

 پيامبر (ص) فرمودند:

وجاءَهُ رجل بِلَبَن وعسل لِيَشربُهُ، فقال صلي الله عليه وآله وسلّم: شرابان يُكتَفي بأحدهما عن صاحبه لا أَشربُهُ ولا اُحرّمُه ولكنّي أتواضَعُ للّه، فانّه مَن تواضع للّه رفعهُ اللّه ومن تَكبّر وضعَهُ اللّه ومَنِ اقْتصد في معيشته رزقَهُ اللّه ومن بَذّر حرمهُ اللّه ومن أكثر ذِكْر اللّهِ آجرهُ اللّه.

(تحف العقول صفحه 46)

ممكن است برخي اين طور فكر كنند كه عدم استفاده معصوم(ع) از بعضي نعمت ها به معناي تحريم است، لذا پيامبر(ص) فرمودند: من خود نمي خورم، ولي تحريم هم نمي كنم، چون نمي خواهم از همه نعم حلال استفاده کنم و مراد از «رفعت» هم، رفعت معنوي است، گرچه ممكن است رفعت ظاهري هم باشد؛ ولي قدر مسلم رفعت روحي و معنوي است، يعني اگر كسي براي خدا تواضع كند، خداوند روحا و خُلقا او را بالا برده و مشمول كرامات خود قرار مي دهد.  همچنين قدر مسلم از «وضع»، تنزل معنوي است، گرچه ممكن است تنزل اجتماعي و موقعيتي هم منظور باشد.

 

راه راست، راه خداست

«الَيمينُ وَالشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَالطَّريقُ الْوُسْطى‏ هِىَ الْجادَّةُ، عَلَيْها باقِى الْكِتابِ وَ آثارُ النُّبُوَّةِ وَ مِنْها مَنْفَذُ السُّنَّةِ وَ الَيْها مَصيرُ الْعاقِبَةِ. »

نهج البلاغه - خطبه16

بيراهه‏هاى چپ و راست، جز به گمراهى نمى‏انجامد و از ميان اين دو، راه اصلى مى‏گذرد، راهى كه كتاب ماندگار و يادمان‏هاى پيامبرى بر آن گواه است و سنت را گذرگاه است و بازگشت، بدان جايگاه است.

نكته‏ها و پيام‏ها

1- نفى افراط و تفريط در دين و ديندارى: افراط و تفريط در هر مسئله‏اى مذموم است، به خصوص در مسائل دينى كه نمود خطا و انحراف در آن عينى و ملموس نيست، بلكه از روى جهل مركب چنان شيطان بر او تلقين مى‏كند كه راهى جز راه خود را صحيح نمى‏داند. از اين رو چنين افرادى اغلب در راه خود لجوج و در برابر راه حق، عنود هستند.

2- راه حق، راه اعتدال و ميانه است: به‏طور كلى اعتدال در تمام شئون زندگى اعم از مادى و معنوى، سياسى، اجتماعى و اقتصادى، سيره عقلا و خردمندان است و ايمن از هرگونه خطا و لغزش.

 به همين دليل، راه اصلى و منتهى به حق را «طريق وسطى» يا «صراط مستقيم» ناميده‏اند (وَالطَّريقُ الْوُسْطى‏ هِىَ الْجادَّةُ).

3- احكام دين و شريعت (در كتاب و سنت) همه از اصل اعتدال پيروى مى‏كنند. بنابراين تندروى و كندروى در هر يك از شئون زندگى، خارج شدن از حدود كتاب و سنت خواهد بود.

4- صراط مستقيمى كه قرآن و سنت آن را تأييد مى‏كند، يكى است نه متعدد، آن‏گونه كه برخى نظريه‏پردازان معاصر مطرح كرده و راه همه اديان موجود را- به رغم تحريفات فراوانى كه در آنها پديد آمده است- مصداق صراط مستقيم مى‏دانند!

 

زلال احکام

پرسش: اداي نماز در مساجد به صورت فرادا در هنگامي که نماز جماعت يوميه در آن توسط روحاني مسجد در حال برگزاري است، چه حکمي دارد؟

پاسخ: اگر اين عمل تضعيف نماز جماعت و اهانت و بي احترامي به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست.

 

هزار و يک نكته

شتابزدگى به عنوان يك خوى ناپسند به اين معناست كه انسان پيش از فراهم شدن مقدمات انجام كار، اقدام به انجام آن كند، اين به آن مى‏ماند كه انسان ميوه را پيش از رسيدن و قابل استفاده شدن از درخت بچيند. اميرمؤمنان على(ع) مى‏فرمايند: كسى كه ميوه را پيش از رسيدن بچيند، همچون كسى است كه بذر خود را در زميني نامناسب (شوره‏زار) بپاشد، چنين شخصى نيرو و سرمايه خود را تلف كرده و نتيجه‏اى عايدش نمى‏شود.

 

هر خبري قابل اعتماد نيست‏

«ياايُّهَا الَّذينَ امَنُوا انْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَاءٍ فَتَبَيَّنُوا انْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى مافَعَلْتُمْ نادِمينَ» سوره حجرات-6

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اگر فاسقى برايتان خبرى آورد، تحقيق كنيد، مبادا از روى نادانى به گروهى آسيب برسانيد، آنگاه از كارى كه كرده‏ايد، پشيمان شويد.

ما به ضرورت زندگى و به اقتضاى حس كنجكاوى، به اطلاعات و اخبار ديگران نيازمنديم. اگر افراد زيادى كه بسيارى از آنان را به راستگويى، ايمان و تعهد مى‏شناسيم، خبرى به ما بدهند، به طور طبيعى ما به آن خبر اعتماد كرده و بر مبنايش عمل مى‏كنيم.گاهى گوينده خبر يك نفر بيشتر نيست، ولى علاوه بر اينكه از خبردهنده سابقه بدى سراغ نداريم، شواهد و قراينى بر صحت آن خبر در خارج وجود دارد، در چنين مواردى نيز آدمى به طور طبيعى به آن خبر ترتيب اثر مى‏دهد، ولى گاهى آدم بدسابقه، خبرى مى‏دهد و شاهد و قرينه خارجى نيز بر صحيح ‏بودن خبر وى در دست نيست.

در چنين مواردى عقل حكم مى‏كند كه اين خبر را بدون تحقيق نپذيريم. آيه شريفه نيز به همين مطلب تصريح مى‏كند و مى‏فرمايد كه اگر فردى فاسق خبرى داد، شما فورى قبول نكنيد، مبادا ترتيب اثر دادن شما سبب شود كه به كسانى كه خطايى نكرده‏اند، ضرر و زيانى وارد شود. پس تا اينجا چند حالت در خصوص خبر مشخص شد:

اول زمانى كه خبردهندگان بسيار زياد باشند؛ به طورى كه براى ما اطمينان حاصل شود كه چنين اتفاقى افتاده، وگرنه اين همه افراد از آن خبر نمى‏دادند.

دوم در صورتى كه خبردهندگان كم باشند، اما قراين و شواهد خبر آنان را تأييد كند، در اين صورت بايد خبر آنان را قبول كرد. سوم در صورتى كه خبردهنده يك نفر فاسق باشد، بايد در خبر وى تحقيق كرد، اگر بر راست ‏بودن خبر اطمينان حاصل شد، پذيرفت وگرنه بايد آن را رد كرد.

 

يک شبهه ويک پاسخ

پرسش: آنچه من درباره خود و اطرافيانم مي دانم، اين است كه ايماني كه در ماست، با شناخت كامل نيست و فقط متاثر از محيط و اجتماع است، آيا چنين ايماني مورد قبول خداوند است؟

پاسخ: ايمان و اعتقاد افراد به اديان و مذاهب بيش از هر علت ديگر متاثر از سنت هاي محيطي است و مي توان گفت عامل اصلي در رقم خوردن ايمان و اعتقاد هاي ديني همان نوع نگرش و سنت و تفكر خانوادگي افراد است .  اما در هر حال بايد دانست كه اين موضوع بر نادرستي ايمان سنتي هر فرد دلالت نمي کند؛ در واقع ايمان به يك دين داراي مراتب و درجات متفاوتي است كه بسياري از افراد درجات پايين و حداقلي آن را دارا هستند و در معناي عام كلمه ضرورت ندارد كه هر يك از ما ايمان فطري و دروني خود به يك دين را كنار گذاشته و آن را نادرست قلمداد کنيم و به دنبال بازسازي اين ايمان باشيم .

 البته در مراحل عالي و بالا، اعتقاد به يك دين در معناي حقيقي آن، باور و ايمان و عقيده دروني به درستي مباني فكري و معرفتي و دستورعمل هاي مرتبط با آن دين است ؛ اصولا عقيده از ماده عقد (گره) است، يعني چيزي كه به جان انسان گره مي خورد؛ در نتيجه اعتقاد كامل به يك دين، علاوه بر ايمان دروني و فطري و باور قلبي كه انسان به شكل عادي دارد، نيازمند تلاشي مضاعف و رسيدن به برهان و دليل قطعي در خصوص آن است كه ايمان قلبي انسان را به درجات بالاتر و عالي تري مي رساند.  در واقع شيوه درست ورود در اين عرصه آن است كه انسان با در اختيار داشتن ابزار و شرايط مناسب تحقيق، به شكلي منطقي و صحيح و در بستري مناسب به جست وجوي بي تعصب حقيقت بپردازد تا به نتيجه مطلوب برسد.  البته بايد دانست از آنجا كه هر دين و تفكر عقيدتي و به خصوص تفكر ناب اسلامي مجموعه اي از باورها و تفكرات در هم تنيده است و يك مجموعه منظومه مانند را كه اجزاي آن به شكلي كامل با هم در ارتباط و تعامل هستند، تشكيل مي دهد، اگر در مسيري صحيح و اصولي اين تفكرات بررسي و تحليل شود، پايه ها و مباني فكري آن به شكلي منطقي و عقلاني استوار مي شود، جزييات و فروع آن، حتي جزيي ترين عقايد مرتبط هم به شكلي برهاني و منطقي به اثبات مي رسد و شك و ترديد در هيچ زمينه اي باقي نمي ماند؛ از اين رو انسان مي تواند به شكلي منطقي و دقيق به مطالعه مباني فكري اسلام و به خصوص تشيع بپردازد و از منظر عقل تك تك آموزه هاي آن را بررسي کند و اگر آنها را منطبق با عقل و برهان يافت، يقين داشته باشد كه دين بر حق در زمان كنوني اسلام است.

 

درخشش حراست شركت نفت گچساران در مسابقات قرآني

محمدرضا جهاني، رئيس اداره حراست شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران با بيان اينکه نفرات اعزامي اداره حراست اين شرکت در اين دوره از مسابقات موفق به کسب رتبه هاي برتر شدند، گفت: هشتمين دوره رقابت‎هاي سراسري قرآن کريم جامعه حراستي کشور به همراه خانواده‎هاي آنان در يک فرايند يک ساله برگزار و پس از آن در قم از برندگان اين مسابقات تجليل شد.

وي با بيان اينکه اين مسابقات در 13 رشته از جمله حفظ يک جزء يا کامل، قرائت، ترتيل، تحقيق و تقليدي، تواشيح و همخواني و دعاخواني برگزار شد، گفت: در اين رقابت ها بيش از 300 نفر شرکت کننده خواهر و برادر سازمان ها و وزارتخانه از سراسر کشور با يکديگر به رقابت پرداختند.

جهاني با اشاره به تيم اعزامي کارکنان حراست اين شرکت تصريح کرد: تيم اعزامي از اداره حراست  اين شرکت  شامل 7 نفر بود که شاهد درخشش آنها در اين مسابقات بوديم.

رئيس اداره حراست شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران افزود: در پايان اين مسابقات 4 نفر از کارکنان و خانواده هاي آنان حائز رتبه هاي برتر اين مسابقات شدند که مهدي شعباني در رشته ترتيل، رتبه اول اين مسابقات را کسب کرد.

وي ادامه داد: خانم ها مريم جعفري (همسر کارمند) حائز رتبه اول در حفظ 10 جزء قرآن، مرضيه دل افکار (همسر کارمند) رتبه سوم حفظ 20 جزء قرآن و سيده اکرم خادمي نيز در رشته حفظ 5 جزء قرآن کريم به مقام سوم دست يافتند. جهاني با اشاره به اينکه روح الله وفايي نژاد، سعيد شيرزاد و فاطمه کشاورز نيز به عنوان نفرات پنجم تا هفتم اين مسابقات معرفي شده اند، افزود: برگزيدگان اين رقابت ها به مسابقات قرآن جامعه اطلاعاتي کشور راه مي يابند.

رئيس حراست شرکت نفت گچساران با تقدير و تشکر از نقش کانون قرآن امور فرهنگي صنعت نفت گچساران به جهت درخشش نفرات اعزامي در اين مسابقات گفت: کانون هاي قرآن مي توانند براي رسيدن به جايگاه مطلوب قرآني جامه عمل بپوشانند.

 

شهيد احمدرضا احمدي

شهيد احمدي اسفند ماه 66 و در عنفوان جواني وارد شرکت ملي نفت شد. با وجود سن کم، هنگام شروع جنگ تحميلي قبل از ورود به شرکت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري بارها به جبهه ها رفته بود و دل مملو از ايمان و عشق او جز با پوشيدن رداي شهادت آرام نمي گرفت و سرانجام در چهارم تيرماه 67 به خيل شهيدان صنعت نفت پيوست. خواهرشهيد درباره اش مي گويد: «برادرم با وجود سن كمي كه داشت، همواره مانند بزرگان صحبت مي كرد. حتي توصيه هاي او براي تنها نگذاشتن امام(ره) نيز حكايت از بزرگ انديشيدن او داشت». در بخشي از وصيتنامه شهيد آمده است: «بدانيد كه شهادت مرگ نيست، بلكه رسالت است؛ رفتن نيست، جاودانه ماندن است؛ جان دادن نيست، بلكه جان يافتن است؛ مردن نيست، تولد است؛ سكوت نيست، فرياد است؛ تنفر نيست، عشق است».

 

نماز را اول وقت بخوانيد

مرحوم آيت الله مجتهدي تهراني مي گفت: من علماي بسياري را درک کردم، از امام خميني(ره) گرفته تا آيت الله بروجردي، آيت الله شاه آبادي، آيت الله حائري و اگر بخواهم در يک کلام نصيحت تمام بزرگان را بگويم، مي گويم: اگر دنيا و آخرت مي خواهيد، اگر رزق و روزي مي خواهيد و در يک کلام اگر همه چيز مي خواهيد، ... نماز اول وقت بخوانيد.

 

دانشنامه فضايل اهل بيت در منابع اهل سنت

  نرم افزار دانشنامه فضايل اهل بيت  در منابع اهل سنت با محتواي ارائه درختواره «فضايل و مناقب اهل بيت(عليهم السلام)» با بيش از 2300 موضوع و اتصال آن به 33 عنوان «کتاب فضايل و مناقب» از مهم ترين منابع روايي و تفسيري اهل سنت در 141 جلد، با قابليت ارتباط بين متن و موضوع، کتابخانه اي با 85 عنوان کتاب در 236 جلد مرتبط با فضايل اهل بيت(عليهم السلام)، ارائه چند دوره لغت نامه با قابليت جست وجو و ارتباط با متن از سوي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي در اختيار کاربران قرار گرفته است.