ايمن سازي خط لوله نفت شهر- کرمانشاه

بخشي ازخط لوله 8 اينچ انتقال نفت خام نفت شهر- کرمانشاه با تلاش شبانه روزي کارکنان ترميم و ايمن سازي شد.

 مهرداد حقيقيان، مديرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب با بيان اين که اجراي اين پروژه با هدف افزايش ضريب ايمني اين خط لوله وپايداري عمليات انتقال مواد نفتي انجام شده است، افزود: ترميم وايمن سازي خط لوله انتقال نفت خام نفت شهر– کرمانشاه براساس نتايج اوليه پيگ راني هوشمند درمسير اين خط لوله انجام شده است.

وي با اشاره به شرايط سخت محيطي وجوي هنگام عمليات ترميم خط لوله مزبور تصريح کرد: اين عمليات درکيلومتر 235خط لوله 8 اينچ نفت شهر-کرمانشاه ورودي منازل سازماني پالايشگاه کرمانشاه باوجود کانال آب و فاضلاب شهري، خط لوله 10 اينچ گاز و دو رشته کابل فشار قوي برق در ورودي تاسيسات انتهاي کرمانشاه، با رعايت مسائل زيست محيطي ودقت بسيار بالا انجام شده است.

 مديرشرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب با بيان اين که عمليات ايمن سازي وترميم خط لوله انتقال نفت خام نفت شهر- کرمانشاه با همکاري واحدهاي مهندسي خوردگي، نگهداري وتعميرات خط، بازرسي فني، ترابري، همچنين مهندسي ساختمان، روابط عمومي، حراست و امور اداري منطقه انجام شده است، تصريح کرد: اين عمليات حساس با کسب مجوزهاي لازم از شهرداري و هماهنگي با راهنمايي و رانندگي انجام شده است.

 

پايش آلاينده هاي زيست محيطي در مراکز انتقال نفت

مسئول بهداشت صنعتي ومحيط زيست(اچ اس اي) شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان از پايش آلاينده هاي زيست محيطي در مراکز انتقال نفت اين منطقه خبر داد. کيوان صميمي گفت: اين عمليات براساس الزام ها و قوانين زيست محيطي سازمان محيط زيست و استاندارد ايزو 14001 با هدف صيانت محيط زيست در جهت پيشگيري و کاهش پيامدهاي زيست محيطي انجام شده است.

وي افزود: دراين دوره هفت روزه، گازهاي خروجي از اگزوز توربين ها وديزل ژنراتورها، همچنين ميزان صداي محيطي، پساب هاي بهداشتي و خاک 8 مرکز انتقال نفت اين منطقه عملياتي از مارون تا اصفهان پايش شد.

صميمي بابيان اين که براساس نتايج حاصل ازپارامترهاي مورد سنجش، ارزيابي انطباق بااستانداردها و الزام هاي زيست محيطي انجام شده است، افزود: با توجه به اقدام هاي اصلاحي و پيشگيرانه انجام شده در دوره هاي گذشته، خوشبختانه هيچ نبود انطباقي مشاهده نشد.

مسئول اچ اس اي شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت منطقه اصفهان گفت: اين پايش باتوجه به حساسيت هاي موجود درحوزه آلايندگي هاي مراکز صنعتي، هرسال باهمکاري آزمايشگاه معتمد سازمان محيط زيست انجام مي شود.

 

توسعه دانش فني توليد كاتاليست

رئيس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با تاكيد بر اين كه اين پژوهشگاه وظيفه توسعه فناوري هاي مورد نياز صنعت را به عهده دارد، گفت: در حوزه صنايع پايين دستي فناوري هاي مورد نياز صنعت نفت، گاز، پالايش را توسعه و در اختيار آنها قرار مي دهيم و عمدتا اين فعاليت ها شامل فناوري هاي فرآيندي و مواد شيميايي بوده كه يكي از مهم ترين مواد شيميايي كه در اين صنايع مورد استفاده قرار مي گيرد، كاتاليست ها و جاذب هاست. اكبر زمانيان افزود: هدف اصلي پژوهشكده كاتاليست پژوهشگاه، تحقيقات روي كاتاليست ها با هدف بومي سازي، سنتز و تجاري سازي كاتاليست ها و جاذب هاست كه خوشبختانه در چند سال اخير توانسته ايم دانش فني چندين جاذب و كاتاليست را توسعه دهيم و آنها را به سازندگان و توسعه دهندگان داخلي واگذار كنيم. وي دانش فني كاتاليست هاي ريفورمينگ نفتا و آروماتيك سازي را متعلق به پژوهشگاه صنعت نفت دانست و گفت: دانش فني اين كاتاليست ها از چندين سال قبل توسعه داده شده و با هدف ساخت، توليد انبوه و تجاري سازي به شركت اكسير نوين فرآيند واگذار کرده و خوشبختانه اين شركت با همكاري متخصصان پژوهشگاه اين كاتاليست ها را به توليد انبوه رسانده است. به گفته رئيس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت، اين دو نوع كاتاليست تا قبل از توليد داخل، از شركت هاي سازنده خارجي وارد مي شدند و كشور در اين حوزه وابستگي به اين شركت ها داشت كه خوشبختانه با ساخت اين كاتاليست ها وابستگي ها نيز قطع شد و نخستين نمونه صنعتي كاتاليست ريفورمينگ نفتا در سال 96 در شرکت نفت ستاره خليج فارس بارگذاري شده و تاكنون نيز بدون هيچ گونه مشكلي در حال فعاليت است. زمانيان به صرفه اقتصادي ساخت اين كاتاليست ها نيز اشاره كرد و گفت: توليد داخلي توسعه و ساخت كاتاليست ها داراي اثرات مستقيم و غير مستقيم در كشور است و در چند سال گذشته توانسته ايم با ساخت اين كاتاليست ها 250 ميليون دلار صرفه اقتصادي را براي كشور فراهم كنيم. وي ادامه داد: بومي سازي، اشتغال زايي و رفع وابستگي در شرايط تحريم ها، از ديگر مزاياي ساخت اين گونه كاتاليست ها محسوب مي شود و در نبود اين محصولات، بسياري از واحد هاي صنعتي نمي توانند به فعاليت خود ادامه دهند و يا مي بايست از كاتاليست هاي با راندمان كمتر و دست دوم يا سوم استفاده کنند.

 

افتتاح پيش از موعد خط انتقال گاز تربت حيدريه - کاشمر

معاون مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گازايران ازافتتاح پيش از موعد خط انتقال گاز تربت حيدريه – کاشمر خبر داد.

بهرام صلواتي افزود: مديريت تأمين کالا، ايجاد تغييرات نوآورانه و استفاده از توان سازندگان داخلي، عواملي هستند که سبب شده اند اين خط انتقال زودتر از موعد مقرر و قبل از فصل سرما به بهره برداري برسد. وي با بيان اين که رکن اساسي اجرا در چنين پروژه هايي، تأمين کالا است، تصريح کرد: درپروژه مزبور، حدود 180 قلم کالا (شيرآلات، اتصالات، لانچر و ريسيور و ...)، تامين وبه موقع به سايت عملياتي ارسال شد. صلواتي درباره ويژگي هاي خط لوله تقويتي تربت حيدريه - کاشمر گفت: اين خط انتقال گاز به طول بيش از 75 کيلومتر، در قالب PC اجرا شده است.

وي اظهار کرد: دراين پروژه برخي شيرهاي قديمي که خصوصيات مشابه اقلام مورد نياز را داشتند، پس ازتعميرات اساسي، استفاده شده است. معاون مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه گاز با بيان اين که تربت حيدريه و کاشمر هرسال درفصل سرما با کاهش فشار گار رو به رو مي شدند، تصريح کرد: با بهره برداري ازخط انتقال گازتربت حيدريه – کاشمر، اين مشکل برطرف مي شود وبخش خانگي و صنايع مناطق ياد شده زمستاني آرام را سپري مي کنند.

 

اجراي طرح هميار گاز در زاهدان

طرح هميار گاز براي دانش آموزان مدارس مناطق زيرپوشش گاز شهرستان زاهدان، با همکاري شرکت گازاستان سيستان و بلوچستان و اداره آموزش پرورش استان برگزار شد. رضا پنجابي، سرپرست شرکت گاز استان سيستان و بلوچستان با اشاره به فرا رسيدن فصل سرما درباره آموزش نکات ايمني به دانش آموزان و خانواده هاي زاهداني گفت: اين طرح با حضور 150 نفر دانش آموز مقاطع پنجم و ششم شهرستان زاهدان و با هدف آموزش نکات ايمني اجرا شده است.  وي هدف از اجراي طرح هميار گاز را آموزش مهارت هاي ايمني دانش آموزان و خانواده هاي آنها در پيشگيري از بروزحوادث احتمالي ناشي از مصرف نا ايمن گاز طبيعي برشمرد.

پنجابي تاکيد کرد: گسترش اين گونه مهارت ها از جمله اهداف تربيتي شرکت ملي گاز در سيستم آموزشي مدارس است.

سرپرست شرکت گاز استان سيستان و بلوچستان با تاکيد براين که ضعف درمهارت هاي ايمني افراد، موجب آسيب پذيري و افزايش احتمال وقوع حوادث جبران ناپذير مي شود، تصريح کرد: ارائه آموزش هاي لازم مي تواند از وقوع حوادث ناگوار و جبران ناپذير پيشگيري کند و خسارت هاي احتمالي نيز به حداقل ممکن برسد.

پنجابي، آموزش به دانش آموزان را يکي از راهکارهاي مناسب براي ترويج فرهنگ ايمني و مصرف بهينه گاز برشمرد و افزود: شرکت گازاستان سيستان و بلوچستان برگزاري اين گونه طرح هاي آموزشي را ادامه خواهد داد و تلاش مي کند نقش خود را در اطلاع رساني، فرهنگ سازي و اجراي مسئوليت اجتماعي با هدف کاهش حوادث احتمالي، به نحو مطلوب ايفا کند.

 

13 قرارداد تجاري سازي در پژوهش و فناوري پتروشيمي

مديرعامل شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي گفت: 13قرارداد تجاري سازي ميان اين شرکت و صنعت، شامل قراردادهاي توليد کاتاليست، شيميايي و فرآيندي امضا شده است.

علي پژوهان با اشاره به حمايت خيره کننده و رويکرد مثبت شرکت ملي صنايع پتروشيمي از توانمندي هاي داخلي اظهارکرد: دستاوردهاي فني شرکت پژوهش وفناوري پتروشيمي بسيار کاربردي تر و فناوري ها بالغ تر شده اند.

وي بابيان اين که فاصله واگذاري دانش و توليد ازآن در صنعت پتروشيمي، تقريبا طولاني است، افزود: نمي توانيم انتظار درآمدزايي سريع از عرضه دانش به صنعت داشته باشيم.

مديرعامل شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي به ظرفيت بالاي نيروي انساني دراين شرکت اشاره وتصريح کرد: راه اندازي پلنت و توليد محصول در صنعت سبب افزايش خلاقيت و انگيزه بالا در پژوهشگران اين شرکت مي شود.

پژوهان در مورد ارتباط صنعت پتروشيمي با دانشگاه ها گفت: شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي از گذشته به عنوان حلقه واسط صنعت و دانشگاه عمل کرده و بخشي از دانشي که امروز به صنعت عرضه مي شود با همکاري دانشگاه بوده است.

وي با اشاره به اين که هم اکنون پنج پلنت توليد کاتاليست درحال احداث است، ادامه داد: پيش بيني مي شود در دوسال آينده هر پنج پلنت به بهره برداري و توليد برسند.

مدير شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي افزود: سرمايه گذاري لازم براي احداث واحدهاي مورد نظر از سوي بخش خصوصي انجام مي شود.

پژوهان با اشاره به فعاليت شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي در زمينه فرآيند محصولات پتروشيمي، اظهار کرد: اين شرکت در حال کار روي دمو پلنت فرآيند پلي پروپيلن است که اميدواريم سال آينده تجاري سازي شود.

 

حمل و نقل قلب یک سازمان

همزمان با روز ملي حمل و نقل، جلسه اي با حضور معاونت های پشتیبانی و تامین و بهبود منابع انسانی وزارت نفت، رئيس فعلي، رؤساي اسبق، مدیران و رؤسای حمل و نقل شرکت های تابعه صنعت نفت و همچنين كارشناسان هماهنگي امور حمل و نقل وزارت نفت برگزار شد.
مصطفي اسلامي، رئيس هماهنگي امور حمل و نقل وزارت نفت در حاشيه اين آیین در گفت وگو با «مشعل» گفت: حمل و نقل، يكي از موثرترين پشتيباني كننده هاي فرايندهاي اصلي وزارت نفت در زنجيره توليد صيانتي شامل اكتشاف، توسعه، توليد، بازرگاني، فروش و... با فعاليت هاي زيرساختي مهندسي، عملياتي، فني و اقتصادي در صنايع نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي است.
وی از همه همكاران حوزه حمل و نقل صنعت نفت كه زحمات زيادي در سرماي زمستان و گرماي تابستان در مناطق مختلف عملياتي اين صنعت متحمل مي شوند كه همواره خطرات متعددي آنها را تهديد می کند، تقدير و تشكر کرد.
اسلامی با بيان اينكه بخش حمل و نقل، قلب هر سازماني است، از آمادگي كامل و حداكثري همكاران اين حوزه در فصل سرما خبر داد.رئيس هماهنگي امور حمل و نقل وزارت نفت با يادآوري اينكه سن فرسودگي خودروهاي سبك و سنگين بر اساس مصوبات هیأت دولت دارای محدودیت و به دلیل مسائل زیست محیطی رو به کاهش است، گفت: وزارت نفت با هدف نوسازي ناوگان حمل و نقل صنعت نفت، كاهش هزينه هاي نگهداري و تعميرات و استفاده از خودروها و ماشين آلات استاندارد روز دنيا، نسبت به اخذ مصوبات از هيات دولت و وزارت امور اقتصادي و دارايي برای جايگزيني تعداد زیادی از خودروهاي وانت دو ديفرانسيل عملياتي اقدام کرده است.
وی افزود: با توجه به فرسودگي بيش از حد ناوگان در حال فعاليت حمل و نقل، اين صنعت نیازمند حمايت مديران ارشد در زمینه تأمين اعتبارات مالي و مجوزهاي لازم به منظور نوسازي ناوگان است. اسلامی ادامه داد: بخش اعظمي از خودروهاي سبك صنعت نفت از طريق بخش خصوصي (استيجاري) تأمين مي شود كه به منظور استفاده بهينه از خودروهاي مناسب و استاندارد و پيمانكاران توانمند در اين زمينه و افزايش سطح ايمني (اچ اس ای) و كاهش هزينه ها باید در پيمان ها وحدت رویه وجود داشته باشد که اين مهم مستلزم تدوين روش ها، دستورعمل ها و نظام نامه خاص است. با توجه به موارد ياد شده، مساعدت بيشتر مديران كلان به بخش حمل و نقل و همچنین تقويت جايگاه سازماني به منظور ايجاد رغبت و انگيزه لازم برای ورود و تداوم همكاري كارشناسان خبره اين حوزه در تمامي صنعت نفت احساس می شود.
اسلامی گفت: اهم مسئوليت هاي بخش هماهنگي امور حمل و نقل وزارت نفت شامل مواردي همچون بررسي نيازهاي وسایط نقليه شركت هاي اصلي و تابعه سازمان هاي وزارت نفت، تهيه طرح استاندارد وسایط نقليه مورد استفاده، تدوين روش ها براي بهينه سازي فعاليت هاي اين حوزه و...
به گفته وی، در حوزه آمار و اطلاعات نيز جمع آوري و بررسي آمار و اطلاعات خودروهاي ملكي، استيجاري و... شركت ها و سازمان هاي تابعه وزارت نفت از لحاظ تعداد، نوع و عمر كاركرد و نظارت بر تغذيه و به روزرساني اطلاعات در سامانه اطلاعات خودرويي وزارت نفت و تطبيق اطلاعات موجود در سامانه و آمارهاي مندرج در جداول كميسيون ماده 2 و رفع مغايرت از جمله وظايف اين بخش است.
رئيس هماهنگي امور حمل و نقل وزارت نفت خاطرنشان کرد: بررسي مشخصات فني در كميسيون تخصصي حمل و نقل وزارت نفت، محاسبه ظرفيت خودروهاي مورد نياز شركت ها و سازمان های تابعه، بررسي مشخصات فني تجهيزات مورد نظر شركت متقاضي و مشخص کردن نوع عمليات به منظور انتخاب خودرو و ماشين آلات مناسب از منابع داخل يا خارج از كشور و... از دیگر وظایف این امور است.اسلامی در پایان گفت: به منظور يكپارچه سازي، ساماندهي و انسجام در اهداف، مسئوليت ها و اختيارات و وظايف در حوزه حمل و نقل، تعيين سيستم هاي مديريتي، سيستم نظارت و كنترل و همچنين افزايش بهره وري اين حوزه با سندي قابل اتكا همانند نظام نامه هدفمند خواهد شد كه معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني در اين خصوص نظر مساعد داشته و اميد است كه اين مساعدت، به منظور نهايي و اجرايي شدن طرح ياد شده، استمرار پيدا كند.

 

ساخت 120 قطعه مورد نياز درپتروشيمي ايلام

رئيس واحد مهندسي، ساخت و خودکفايي مجتمع پتروشيمي ايلام از ساخت و تحويل 120 قطعه مورد نيازاين شرکت در داخل کشور خبر داد. علي ناصر سليماني افزود: از آنجا که امسال، سال «حمايت از کالاي ايراني» از سوي مقام معظم رهبري نام گذاري شده است، مختصصان داخلي بر آن شدند تا با اتکا به توان داخلي، قطعات و تجهيزات مورد نياز واحدهاي توليدي و صنعتي را در داخل توليد کنند. سليماني با بيان اين که واحد مهندسي، ساخت و خودکفايي مجتمع پتروشيمي ايلام، خردادماه امسال فعاليت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: بيش از 50 هزارقطعه و تجهيز در واحدهاي مختلف شرکت استفاده شده و بخشي نيز در انبارموجود است که ازخارج کشورخريداري شده اند. وي تصريح کرد: در صورتي که به شرکت ها و نيروي انساني داخلي اعتماد شود، بخش عظيمي از اين قطعات در کشور قابل طراحي و ساخت است.

سليماني افزود: از ابتداي فعاليت واحد مهندسي ساخت و خودکفايي با حمايت هاي مجموعه مديريت شرکت، ساخت قطعات ساده وپيچيده مکانيکي در دستور کار قرار گرفت و اکنون ساخت قطعات برق و ابزار دقيق و مواد شيميايي در برنامه بعدي اين واحد است.

رئيس واحد مهندسي ساخت و خودکفايي پتروشيمي ايلام با بيان اين که ساخت اين قطعات درداخل کشورنيازمجتمع پتروشيمي ايلام را برطرف و با انتقال فناوري به داخل و ايجاد اشتغال، از خروج ارز از کشور نيز جلوگيري مي کند، تصريح کرد: قطعات واحدهاي بسته بندي، قطعات پمپ کمپرسور و قطعات مربوط به توربين در واحدهاي يوتيليتي ازجمله اقلامي هستند که يا به طورعمده ساخته شده اند يا درمرحله ساخت قرار دارند.

سليماني ادامه داد: تاکنون درخواست ساخت بيش از 150 قطعه مختلف و تجهيز به واحد خودکفايي ارجاع شده که 120مورد از آن ساخته و تحويل شده و صرفه جويي 25ميليارد ريالي را به همراه داشته است.

وي با اشاره به توانمندي شرکت هاي صنعتي توليدي درايران گفت: احتمال ساخت بسياري از قطعات درکشور با قيمتي رقابتي نسبت به نوع خارجي وجود دارد.

رئيس واحد مهندسي ساخت و خودکفايي پتروشيمي ايلام با بيان اين که زمان طراحي وساخت قطعات و تجهيزات درشرکت هاي صنعتي توليدي در داخل ايران کمتر از مدت زمان ساخت قطعات درخارج ازکشور است، طراحي و ابعادبرداري دستگاه تست افت فشار را براي نخستين بار ازجمله موارد اين موارد برشمرد.

به گفته وي، قطعات ثابت کمپرسورهواي واحد نيروگاه، فيلتر، پمپ 831، ساخت رينگ کمپرسور، ساخت رينگ DSCHديگر اقلامي است که در داخل کشور ساخته و در واحدهاي مختلف مجتمع پتروشيمي ايلام استفاده شده است.