خوشرويي

از پندهاي حضرت علي (ع)

إنّ أحسن ما يألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم والتفقد في غيبتهم والبشاشة بهم عند حضورهم. 

(تحف العقول صفحه 218)

خوشرويي و خوش برخوردي، سبب جلب محبت افراد و تأليف قلوب است.  در روايت وارد شده كه: «التودّد نصف العقل».  اين حديث براي همه مسئولين در نظام اسلامي و بالاخص روحانيوني كه مسئوليتي را در اداره يا نهادي عهده دار هستند، بسيار قابل توجه است، زيرا افرادي كه براي انجام كاري مراجعه مي كنند، از نظر ايمان در يك سطح نيستند چه بسا يك برخورد سرد و يا يك بي اعتنايي به ارباب رجوع موجب شود كه او از دين زده شود و اعتقادش سست شود و بالعكس اخلاق خوش موجب مي شود كه او به دين و اسلام خوشبين شده و جذب شود.  المؤمن بشره في وجهه و حزنه في قلبه.

 

سخن نيک

هركه دل به دنيا بندد، به سه خصلت دل بسته است:

 اندوهي كه پايان ندارد،آرزويي كه به دست نيايد، اميدي كه به آن نرسد.

 امام صادق (ع)

 

معرفي کتاب و  نرم افزار

محافظ صفحه حديثي نور با 10714 حديث و حکمت، به همراه قابليت انتقال احاديث به حافظه جهت درج در Photoshop, Word, NotePad با محتواي 2474حديث از کتاب نهج الفصاحه  258 حکمت از کتاب نهج البلاغه 597حديث از کتاب غرر الحکم و درر الکلم، 338 حديث از کتاب تحف العقول و7047حديث از کتاب ميزان الحکمه از سوي مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي در اختيار کاربران قرار گرفته است.

 

علل اجتماعى غفلت نوجوانان از نماز

هر عمل و رفتار درست يا نادرست افراد جامعه به‏نحوى يا مربوط به فرد است يا مربوط به خانواده و يا مربوط به اجتماع.

اجتماع و تأثيراتى كه افراد از آن مى‏پذيرند، مى‏تواند منشأ صلاح يا فساد گردد وافق‏هاى سعادت يا تيرگى و شقاوت را به‏دنبال داشته باشد.

اگر شرايط، زمينه‏ها، عملكرد افراد جامعه و به‏طور كلى فضاى عمومى و فضاى خاص هر محيط، سالم و به دور از گناه، فساد، خرافه و مانند آن باشد، قطعاً رشد كودك و نوجوان در چنين جامعه‏اى به‏سوى معنويت، ايمان و عبادت پروردگار سبحان سوق پيدا مى‏كند.  جامعه سالم كه از آلودگى، ظلم و فساد به دور است، شخصيت فرزندانمان به بهترين وجهى رنگ الهى به خود گرفته و به‏سوى كمال الىالله و رسيدن به قله‏هاى معرفت انسانى آسان خواهد بود.  در اين مختصر برخى از مهم‏ترين علل اجتماعى غفلت كودكان و نوجوانان به نماز را يادآور مى‏شويم:

1- دوستان و معاشران؛ بسيارى‏از رفتارها و افكار كودك و نوجوان متأثر از فكر و رفتار دوستان آنهاست.  وقتى كودك و نوجوان هم‏سن و سالان خود را در كوچه، مدرسه، محلّه، مسجد، پارك و. . .  مى‏بيند و يا با آنها آشنا مى‏شود، خواسته يا ناخواسته از آنان تأثير مى‏پذيرد و خودرا همچون آنان قرار داده و عمل ديگران را براى خود الگو قرار مى‏دهد.  دوستان، به ويژه آنهايى كه صميمى‏ترند، نقش بسزايى در ترغيب كودك و نوجوان به نماز يا غفلت و ترك نماز دارند. تحقيقات نشان مى‏دهد، هر قدر نزديك‏ترين دوستان افراد در سنين نوجوانى به انجام رفتار نماز پايبندى بيشترى داشته باشند، بر آنها تأثير مستقيم گذاشته و نقش مؤثرى در تشويق و ترغيب آنها خواهد داشت و به عكس هر چه نزديك‏ترين دوستان افراد در دوران نوجوانى نگرش منفى نسبت به نماز داشته باشند، بر آنها نيز تأثير منفى گذاشته و از گرايش آنان به نماز خواهد كاست؛ بنابراين والدين با مراقبت منطقى و صحيح، لازم است كودك و نوجوان را از دوستى با كسانى كه به نماز بى‏اهميت‏ هستند، برحذر دارند و دليل اين عمل را نيز برايشان بيان كنند تا با رغبت و ميل باطنى از دوستى با چنين افرادى پرهيز کنند.

2- تبليغات مسموم عليه دين؛ كودك و نوجوان از يک سو به‏دليل آمادگى پذيرش هر نوع انديشه و رفتار ارائه شده و از سوي ديگر، به دليل ضعف و ناتوانى علمى و عقلى، قادر به تجزيه و تحليل و تشخيص درست از نادرست نيست.  در چنين وضعيتى اگر در معرض وساوس و تبليغات مسموم مخالفان و منحرفان از اسلام ناب محمدى (ص) و ارزش الهى، خاصه نماز قرار گيرد، دچار شك و ترديد و در نهايت به دين و عبادت خدا بى‏اعتنا مي شود.  والدين انديشمند و دلسوز با هوشيارى، علاوه بر اينكه‏فرزندانشان را از مسير هلاكت‏بار تبليغات مسموم كه در قالب مجلات، كتب، فيلم و مانند آن آشكار مى‏شود، حفظ مى‏كنند، سعى مي کنند، آنان را در مسير روحبخش آيات نورانى قرآن كريم و روايات رسيده از امامان (عليهم السلام) قرار دهند، تا از انوار دلنواز و شفابخش معارف الهى بهره‏مند شوند.  در اين صورت كودكان و نوجوانان به نماز و رابطه با خداوند سبحان عشق مى‏ورزند و خود را به اعمال صالح مزين مي کنند.

3- ارائه نكردن الگوى عملى در اجتماع؛ نوجوان وقتى به محيط اجتماع پا مى‏گذارد، براى تحقق آرزوهاى مختلف خود از فرد يا افرادى الگو مى‏پذيرد.  والدينى كه سال‏ها كودك و نوجوان را با ايمان به خدا، پيامبران و ائمه (عليهم السلام) آشنا ساخته‏اند، لازم است در عصر حاضر يا زمانى كه كودك و نوجوان در آن زندگى مى‏كند، فرد يا افراد وارسته‏اى را به‏عنوان الگوهاى معنوى به آنها معرفى كنند تا روحيه الگوپذيرى او اشباع شود و او بتواند مصداق عينى بنده صالح و نمازگزار حقيقى را خود دريابد.  به يقين چنين كودكان و نوجوانانى با نماز الفت بيشترى يافته و به آن پايبند خواهند ماند.

4- نقش محيط مدرسه در هدايت به‏سوى نماز؛ فضاى آموزشى سالم و پويا، در شكل‏گيرى و تثبيت شخصيت كودك و نوجوان نقش بسيار مهم و كليدى دارد.  اگر مجموعه عناصر تعليم و تربيت يعنى مديران، معلمان، كاركنان مدرسه به انديشه الهى و عمل صالح آراسته‏و پايبند باشند، به يقين كودك و نوجوان در چنين فضايى رشد معنوى مي يابد و به وظايف الهى و عبادت با پروردگار مشتاق مى‏شود.

معلم بيشترين نقش و تأثير را بر روحيات، عقايد، اخلاق و رفتار كودك و نوجوان دارد تاحدى كه نظر و عمل معلم براى آنان حجت بى‏بديل است. 

 

  مسئوليت پذيرى‏

«قالَ رَبِ‏اغْفِرْلى‏ وَهَبْ‏لى‏ مُلْكاً لايَنْبَغى‏ لِاحَدٍ مِنْ‏بَعْدى‏ انَّكَ انْتَ‏الْوَهَّابُ» سوره ص - 35

گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حكومتى به من عطا كن كه بعد از من سزاوار هيچ كس نباشد كه تو بسيار بخشنده‏اى.  اين آيه خاطرنشان مى‏سازد كه حضرت سليمان (ع) پس از درخواست بخشايش الهى، تقاضاى مُلك و سلطنتى مى‏كند كه پس از وى نيز سزاوار كسى نباشد.  خداوند نيز حكومتى بى‏نظير به وى عطا كرد و باد را مسخر او ساخت و شياطين را در اختيار او گذاشت تا در بنايى و غواصى از آنها استفاده كند و اخلالگران از آنان را دربند كند.  آن‏حضرت داراى چنان مُلكى شد كه‏هنوز هم زبانزد همه و ضرب‏المثل‏است.  نكته حائز اهميت، مسئوليت‏پذيرى آن پيامبر خداست، زيرا او مى‏دانست كه نعمت، مسئوليت‏آور است و هر چه بزرگتر باشد، مسئوليتش نيز بيشتر است و به همين جهت، تقاضاى حكومت و مسئوليتى كرد كه همه انبياى‏الهى در صورت آماده‏بودن شرايط مناسب آن را قبول مى‏كردند.

هدف از مسئوليت‏پذيرى

تقاضاى قدرت و سلطنت از جانب پيامبران و اولياى الهى به خاطر حكومت‏كردن و رياست دنيايى نيست، بلكه تنها به خاطر اداى دين و انجام وظيفه الهى و خدمت‏كردن به بندگان خداست.  از نمونه‏هاى ديگر اين مسئوليت پذيرى پيشنهاد حضرت يوسف (ع) براى قبول خزانه‏دارى سرزمين مصر بود؛ مسئوليتى كه خود پيشنهاد آن را داد و فرمود:«قالَ اجْعَلْنى‏ عَلى خَزائِنِ الْارْضِ انى حَفيظٌ عَليمٌ» (يوسف) گفت: مرا سرپرست خزائن سرزمين (مصر) قرار ده كه من نگهدارنده و آگاهم. آن حضرت(ع) در زمانى كه مشكلات مى‏خواهد به سرزمين مصر هجوم آورد و كار در آنجا، تلاش فراوانى را مى‏طلبد، آمادگى خود را براى قبول آن پست اعلام مى‏دارد.  حضرت على (ع) نيز هنگام پذيرش منصب حكومت، به همين هدف عالى اشاره كرده و مى‏فرمايد: قسم به خدا اين كفش (كفش پاره‏اى كه وصله مى‏زد) نزد من از حكومت بر شما محبوبتر است، مگر اينكه حقى را بر پا دارم و يا باطلى را دفع كنم.  

  پرسش: مگر هدف همه اديان، هدايت مردم به سوي خدا نيست؟ پس چرا چند دين وجود دارد؟ 

ما هم معتقديم كه دين خدا از آدم تا خاتم يكي است.  اختلاف در دين وجود ندارد.  همه پيامبران به يك مكتب دعوت مي‏كرده‏اند.  اصول مكتب انبيا كه دين ناميده مي‏شود، يكي بوده است.  اما به آن معنا نيست كه در هر زمان بتوان از هر دين و شريعتي پيروي کرد، زيرا در بين شرايع، تفاوت هاي روشني وجود داشت.

 در واقع تفاوت شرايع آسماني در شكل و ماهيت هم از جهت مقتضيات زمان و خصوصيات محيط و ويژگي‏هاي مردمي كه بدان ها دعوت شده‏اند و هم در سطح تعليماتي كه ارائه مي دادند، متفاوت بودند.  پيامبران بعدي شرايع كامل تري را به موازات تكامل بشر به آن ها عرضه مي کردند.  همواره پيامبران بعدي در سطح بالاتري از تعليمات خويش را كه همه در يك محور كلي بوده، به توده جوامع بشري القا كرده‏اند؛ مثلاً تعليمات اسلام در مورد مبدا و معاد و وجود خداوند و. . .  با همه اديان در محورهاي كلي مشترك است، اما در عمق و گستره و جزييات با معارف پيامبران پيشين بسيار تفاوت دارد. 

 بشر در تعليمات انبيا مانند يك دانش‏آموز است كه او را از كلاس اول تا آخرين كلاس بالا برند.  هر پيامبري در هر دوره، يكي از مقاطع علمي و كمال انساني را به عهده داشته است.   مكتب پيامبران تدريجاً بر حسب استعداد جامعه انساني عرضه شد تا آنجا كه بشر به حدي رسيده است كه آن مكتب به صورت كامل و جامع ازسوي حضرت محمد (ص) عرضه شد. 

 از نظر قرآن آنچه وجود داشته و همه پيامبران عرضه كرده‏اند، دين بوده است، نه اديان، قرآن دين خدا را از آدم تا خاتم يك جريان پيوسته معرفي مي‏كند، نه چند تا و يك نام روي آن مي‏گذارد و آن «اسلام» است.  البته مقصود اين نيست كه در همه دوره‏ها دين خدا با اين نام خوانده مي‏شد، بلكه مقصود اين است كه حقيقت دين داراي ماهيتي است كه بهترين معرف آن لفظ اسلام است؛ از اين رو مي‏گويد: «ان الدين عند الله الاسلام؛ دين نزد خدا اسلام است».  يا مي‏گويد: «ابراهيم نه يهودي بود و نه نصراني، بلكه حقجو و مسلمان بود».  پس دين خدا كه از طرف پيامبران الهي عرضه شد، يكي بوده است، با آن خصوصيتي كه گفته شد. 

مردم در دوران‏هاي پيامبران موظف بوده‏اند از شريعت پيامبر زمان خود پيروي کنند، به لحاظ اين كه در آن زمان آن دين به شكل كامل تر از زمان گذشته عرضه ‏شد، اما با رسيدن به دوران خاتميت و ارائه كامل ترين شريعت، همه مردم پس از بعثت رسول اكرم(ص) بايد از دين او كه دين اسلام است، تبعيت کنند كه آخرين پيام الهي و كامل ترين آنهاست.

 اصرار در باقي ماندن بر شيوه تعاليم و شريعت انبياي پيشين در چنين موقعيتي همانند اصرار يك دانش آموز بر دوباره و چند باره خواندن دروس يك سطح و يك مقطع تحصيلي است،در حالي كه از او توقع مي رود به سطح بالاتري گام نهد.  در نتيجه اين امر هم عملي غير منطقي و نامعقول بوده و هم با روح همه اديان يعني تسليم بودن در برابر خداوند منافات دارد.

  به هيچ وجه توجيه پذير نيست كه خداوند از ما تبعيت از شريعت جديد را بطلبد و ما اصرار بر عمل به شريعت سابق داشته باشيم؛ بنابراين اولا دين اسلام شكل كامل تمام اديان گذشته است، در حالي كه اديان گذشته در زمان خود كامل و با رسالت پيامبر اسلام (ص) ناقص محسوب مي شوند.

 ثانيا روح همه اديان تبعيت و تسليم در برابر خداوند است.  تسليم نه به شكل صوري و در تبعيت از دستورات پيشين، بلكه در عمل و در انقياد مطلق در برابر دستورات خداوند محقق مي شود.   وضعيت اديان آسماني و تعاليم و شريعت آنان به درستي و حقانيت و سلامت اصلي خود نماند. با گذشت زمان اختلاف اساسي و جوهري در اديان از ناحيه پيروان و دانشمندان اديان به وجود آمد.  به خاطر ظلم و انحراف از حق و اعمال نظرهاي شخصي، اختلاف هاي عجيب و گسترده اي در دين را ايجاد كرده‏اند.

 اگر مردم به ويژه طبقه دانشمندان، تعصب و كينه توزي و تنگ نظري و منافع شخصي و تجاوز از حد حدود و حقوق خود را كنار بگذارند و با واقع بيني و روح عدالت خواهي اديان را بررسي كنند، بسياري ازحقايق روشن و اختلاف حل مي‏شود، اما در حقيقت نبايد از ياد برد كه ماهيت واحد داشتن همه اديان هم دليلي بر امكان تبعيت از هر دين ديگر نيست، هر چند اعتقاد به تعاليم مشترك همه اديان از نظر اسلام معقول، بلكه لازم است.  بحث اصلي در شريعت ها و روش هاي عملي در اديان است؛ در نتيجه هر چند هدف يكي است، اما از راهكارهاي موجود نمي توان به آن هدف رسيد.  تنها راهكار رسيدن به آن هدف ارزشمند در زمان كنوني تبعيت كامل از دستورات دين اسلام است.

 

 

تقدير از شوراي اقامه نماز شرکت گاز استان ايلام

شوراي اقامه نماز شرکت گاز استان ايلام حائز رتبه برتر در نظارت وارزيابي ستاد اقامه نماز کشور از دستگاه هاي اجرايي استان شد.

در مراسمي از آقاي شمس اللهي رئيس شوراي اقامه نماز شرکت ملي گاز استان ايلام به عنوان دستگاه برتر در ميان دستگاه هاي اجرايي استان در ترويج وتوسعه فرهنگ نوراني اقامه نماز با اهداي لوح، تقدير شد.

ديدار ائمه جمعه گنگان وعسلويه از منطقه ويژه اقتصادي پارس

ائمه جمعه شهرستان هاي کنگان وعسلويه، ضمن ديدار از منطقه ويژه اقتصادي پارس با مدير عامل اين منطقه به گفت وگو وتبادل نظر پرداختند.  حجه الاسلام محمود محمودي، امام جمعه کنگان با حضور در سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس ضمن عرض تبريک و آرزوي توفيق براي پيروز موسوي گفت: اميدواريم با حضور سيدپيروز موسوي که با کوله باري از تجربه دوباره در راس مديريت منطقه ويژه پارس قرار گرفته است، شاهد توسعه صنايع مرتبط با نفت و گاز و رفع دغدغه هاي مردم اين منطقه باشيم.  امام جمعه شهرستان عسلويه نيزدر ديدار با مديرعامل منطقه ويژه پارس، ضمن عرض تبريک انتصاب سيدپيروز موسوي به عنوان مديرعامل جديد منطقه ويژه پارس براي وي آرزوي موفقيت کرد.

 

  شهيد محمد عبايي دردشتي

شهيدمحمد عبايي دردشتي از آذرماه 64 با شوق خدمت وارد شرکت ملي نفت شد.  در بحبوحه سخت ترين شرايط کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس، بارها به خيل رزمندگان اسلام پيوست و در مناطق مختلف عملياتي شرکت کرد و سرانجام اول فروردين سال 66 براثر حمله موشکي رژيم بعث عراق در درياي نيلگون خليج فارس به درجه رفيع شهادت نائل شد.   مادر شهيد درباره فرزند شهيدش مي گويد: «پسرم بسيار مؤمن و امانتدار بود و همواره در مراسم دعاي كميل و دعاي ندبه شركت مي كرد.  روزي خانه يكي از همسايگان آتش گرفته بود و فرزندان آن خانواده در ميان شعله هاي آتش گرفتار شده بودند، پسر من با شجاعت تمام آنها را نجات داد، درحالي كه دستانش در اثر شكستن شيشه خون آلود شده بود و لباس ها و موهاي سرش سوخته بودند». 

 

نماز جماعت در ادارات

پرسش: برپايي نماز جماعت در ادارات چه حکمي دارد؟

پاسخ: با توجه به اهميت خاص نمازهاي يوميه و تأکيد زيادي که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضيلت بسيار زياد نماز جماعت، مناسب است کارمندان، روشي را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار اداري، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترين زمان بخوانند، اما بايد به گونه اي مقدمات اين کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسيله براي تأخير انداختن کارهاي مراجعه کنندگان نشود.

 

دغدغه مردم حتي تا آخرين لحظات

 درباره شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی نوشته اند: ایشان بسیار مردم دوست بودند؛ می گویند: در منزل ایشان تا ساعت ۱۲ شب به روی مردم باز بود و مشکلات آنها را رفع می کردند.  بعد از ساعت ۱۲ ایشان شروع به نوشتن کتاب می کردند.  بیش از ۶۰ کتاب از این شهید باقی مانده است. آیت الله الهی، برادر علامه محمدحسین طباطبایی می فرمایند: تمام کتاب هایی که آیت الله قاضی طباطبایی نوشته اند بعد از ساعت ۱۲ بوده است.  آخرین جمله ای که ایشان گفتند این بود که برای مردم چه اتفاقی افتاد؟ موقعی که آیت الله قاضی طباطبایی سوار ماشین شدند، منافقان سه تیر به ایشان زدند، در همان لحظات که ایشان سرشان پایین بود، به شخصی که کنارشان نشسته بود، گفت: علی آقا، شما که طوری نشدی؟ در آخرین لحظات هم ایشان دغدغه مردم را داشتند.