مجلس نشینان حامی احیای  کارت سوخت 

مشعل   کارت سوخت قرار است بار دیگر به چرخه سوخت رسانی بازگردد و این روزها بسیاری از ایرانیان در تکاپو برای انجام تدارکات لازم در این مسیر هستند و وزیر نفت گفته است: ثبت نام کارت سوخت فقط برای جلوگیری از قاچاق بنزین انجام می شود. بررسی سابقه استفاده از کارت سوخت ما را به زمان دوری هدایت نمی کند و این خاطره هنوز در اذهان ایرانیان دارای خودرو وجود دارد که درست 11 سال پیش، برای نخستین بار و به منظور هدفمند شدن مصرف سوخت، متولد شد و عمری هشت ساله را تجربه کرد. این مساله برای همه به اثبات رسیده که برخی هیچ قید و بندی برای خود قائل نیستند و نه تنها در مصرف،  صرفه جویی را مورد توجه قرار نمی دهند که پا را فراتر گذاشته و در مسیر قاچاق سوخت با قدرت در حال فعالیت هستند. آنچه از اخبار می شنویم، آمار و ارقام نگران کننده ای است که از حوزه سوخت به گوش می رسد؛ یک سو مصرف سوخت است که لجام گسیخته مسیری صعودی و شتابنده را دنبال می کند و دیگر سو، آماری است که از قاچاق سوخت نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است. همین دو دلیل، بخش های مختلف را برای اجرایی کردن کارت سوخت متفق القول کرده است. آنگونه که نمایندگان مجلس از حامیان بازگشت این سامانه هستند و از حرف ها و دلایل شان می شود فهمید که صلاح، در احیای کارت سوخت است. نمایندگان مجلس معتقدند که کارت سوخت در این ایام می تواند ابزار کنترلی باشد که سوخت را به سمت و سوی بهتری هدایت کند. از نگاه آنان این روش می تواند مصرف سوخت را مهار و همچنین نگرانی ها در زمینه قاچاق سوخت را با نظارت بیشتر بر آن از طریق کارت سوخت کاهش دهد.

 

با ابتکار زنگنه ،تهدید امنیت انرژی خنثی شد

جلال میرزایی، که از اعضای کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی است؛ در این زمینه به «مشعل» می گوید: آنچه کارشناسان وزارت نفت و دیگر کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، این است که در ایام تحریم گذشته که آمریکا کشورمان را به منع فروش فراورده های نفتی تهدید کرد، راه اندازی کارت سوخت باعث صرفه جویی در زمینه مصرف فراورده های نفتی شد و در کنار سایر اقدام ها، توانستیم آن مقطع را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

او به فضای فعلی کشور اشاره می کند: در این دوره از تحریم های کشور اگر چه با منع فروش فراورده های نفتی مواجه نیستیم و با ابتکار مهندس زنگنه، وزیر نفت تهدید امنیت تامین انرژی خنثی شد؛ اما نیازمند ذخیره فراورده های نفتی برای شرایط اضطرار هستیم و در این زمینه باید صرفه جویی در دستور کار قرار گیرد. به اعتقاد کارشناسان، در تحریم های دوره قبل، با کارت سوخت صرفه جویی مناسبی حاصل شد و اکنون نیز با توجه به رشد مصرف سوخت و همچنین قاچاق آن، بازگشت کارت سوخت می تواند کارگشا باشد.

 

 سه کاربرد مهم کارت سوخت

 نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی افزون بر کاهش قاچاق و صرفه جویی در مصرف سوخت، به عنوان دو مزیت برای کارت سوخت که در شرایط موجود می تواند به کمک کشور بیاید، ضرورت ذخیره فراورده نفتی را هم مورد تاکید قرار می دهد.

میرزایی یادآور می شود: از طریق کارت سوخت می توان قاچاق سوخت را هم کنترل کرد.

او معتقد است: کارت سوخت می تواند کار ویژه های دیگری هم داشته باشد که در آینده می توان از آن بهره مند شد.

طبق اخبار، میزان مصرف بنزین کشور با رشد حدود 10 درصدی نسبت به پارسال، به حدود روزانه 90 میلیون لیتر رسیده که تخمین زده می شود،بخشی از آن به صورت قاچاق از کشور خارج شود.

 طبق نظر نمایندگان مجلس، با استفاده از کارت های سوخت شخصی می توان مقدار مصرف سوخت را با در نظر گرفتن جزییاتی مانند مصرف سوخت در انواع خودروها یا پراکندگی مناطق کم مصرف و پرمصرف بررسی کرد.

این نوع اطلاعات برای مدیریت مصرف سوخت کشور بسیار مهم است. در همین زمینه محمد رضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم نسبت به بازگشت دوباره کارت سوخت نگاه مثبتی دارد و در این زمینه به «مشعل» می گوید: کارت سوخت می تواند در جامعه در میزان مصرف، عدالت برقرار کند.

 او می گوید: مجلس از احیای کارت سوخت حمایت می کند و در این مسیر در کنار وزارت نفت و دولت خواهد بود. به گفته رضایی، هم اکنون در ایران 2 برابر سوخت مصرفی کشور ترکیه قاچاق می شود که باید در مسیر مهار این معضل حرکت کرد. او اشاره می کند کارت سوخت می تواند این کارویژه را داشته باشد.

 

مجلس در کنار دولت است

در همین زمینه عزت الله یوسفیان ملا، از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: استفاده از کارت هوشمند سوخت از راهکارهای مقابله با قاچاق و سدی در برابر مصرف بی رویه سوخت است.

او با اشاره به تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه گفته است: به دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت بنزین در کشور ما با کشورهای همسایه، بخش زیادی از سوخت ما قاچاق می شود، در حالی که این منابع متعلق به همه ملت است.

یوسفیان با تاکید بر اینکه باید برای جلوگیری از قاچاق سوخت برنامه عملی داشته باشیم، می گوید: استفاده از کارت هوشمند سوخت یکی از راهکارهای جلوگیری از قاچاق بنزین بویژه در مرزهاست، همچنین نظارت و کنترل کارت ها به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده منجر می شود و در شرایط کنونی تحریم ها نیز احیای آن به مهار تقاضا و مصرف کمک می کند.

 او احیای کارت سوخت را به فال نیک گرفته و تصریح می کند: از چنین رویکردی که از تاراج منابع ملی جلوگیری می کند، حمایت می کنیم. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده است: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود. راه حل هایی در این زمینه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددان ها و رسانه ها استفاده شده و مرکز پژوهش های مجلس نیز در رابطه با این موضوع کار کرده تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید.

به اعتقاد لاریجانی، این موضوع سه وجهی (جلوگیری از قاچاق، کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از تورم و فشار اقتصادی) باید بر اساس یک مدل باشد تا به تورم منجر نشود.

افزون بر رشد بی رویه مصرف سوخت و قاچاق آن به کشورهای همسایه، نمی توان از تاثیرات مخرب زیست محیطی رشد مصرف سوخت غافل بود که به واسطه آن در کنار دود شدن سرمایه های ملی، به خطری بزرگ برای محیط زیست هم تبدیل شده که نباید از آن غافل بود و در کنار کارویژه های دیگر این مهم هم مورد توجه قرار بگیرد.