رئیس مجلس شورای اسلامی:

ایران و غنا می توانند در حوزه نفت و گاز همکاری کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که بسیاری از کشورها از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کنند، گفت: ایران و غنا می توانند در حوزه نفت و گاز همکاری کنند. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی، روز دوشنبه (پنجم آذرماه) در دیدار با عبدالعزیز منیرو، رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران گفت: بعد از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیئت های متعددی از غنا به ایران سفر کردند و مذاکرات خوبی همسو با توسعه روابط شکل گرفت، همچنین کمیسیون مشترکی میان دو کشور ایجاد شد که باید تلاش شود مصوبه های آن به اجرا درآید. وی با بیان این که در حوزه صنعت می توانیم همکاری های دوجانبه داشته باشیم، افزود: ایران مایل است در حوزه نفت و گاز با غنا همکاری هایی داشته باشد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که آمریکایی ها به دنبال تحریم و افزایش فشار اقتصادی بر ایران هستند، تصریح کرد: این گونه اقدام ها غیرقانونی است، البته بسیاری از کشورها در مسیر آمریکایی ها گام بر نمی دارند.

عبدالعزیز منیرو، رئیس گروه دوستی پارلمانی غنا و ایران نیز در این دیدار گفت: دولت غنا بسته های تشویقی از جمله معافیت های مالیاتی برای شرکت های سرمایه گذار در مناطق اسلامی غنا در نظر گرفته که تصور می کنیم سرمایه گذارانی از ایران بتوانند در این پروژه ها حضور یابند.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

مدیریت مصرف و کاهش قاچاق بنزین  با احیای کارت سوخت

 سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این که کارت هوشمند سوخت سامانه خوبی برای برآورد مقدار مصرف بنزین است، گفت: احیای کارت سوخت، مدیریت مصرف و کاهش قاچاق بنزین را در پی دارد.

اسدالله قره خانی با اشاره به احیای کارت هوشمند سوخت گفت: هدف از کارت هوشمند سوخت، ساماندهی مصرف است، مشکلی که هم اکنون وجود دارد، افزایش مصرف به دلیل اختلاف قیمت سوخت با کشورهای همسایه است که به افزایش قاچاق بنزین منجر شده است. وی افزود: با احیای کارت سوخت، قاچاق کاهش می یابد و میزان مصرف نیز مدیریت می شود.  سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که مجلس خواهان احیای کارت سوخت است، تصریح کرد: از آنجا که زیرساخت های کارت سوخت فراهم است، استفاده از آنها دوباره به جریان خواهد افتاد و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.  وی به کاربردهای کارت هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: کارت هوشمند، سیستم خوبی برای برآورد میزان مصرف سوخت خودرو است، به نحوی که اگر مصرف خودرویی بیشتر باشد، به خودروساز تذکر داده می شود یا می توان تشخیص داد در جایگاه های مرزی بیش از حد مجاز سوخت فروخته شده است. قره خانی افزود: باید قبول کنیم که مصرف سوخت ما بیش از استاندارد جهانی است و تا زمانی که در این زمینه فرهنگ سازی نشود، نمی توان انتظار معجزه داشت.

 

:عضو کمیسیون انرژی مجلس

شفاف  سازی عرضه و تقاضای بنزین  با کارت هوشمند سوخت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش شفافیت اطلاعات در حوزه های سوخت و حمل و نقل از مزایای استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه ای که بازار عرضه و تقاضای بنزین را نیز شفاف می کند. عبدالحمید خدری با بیان این که استفاده از کارت سوخت، مانع مهمی در مسیر قاچاق بنزین ایجاد می کند و سبب کاهش آن می شود، گفت: کارت هوشمند سوخت، بانکی از اطلاعات خودروها و میزان مصرف آنها برای دولت فراهم می کند و سبب می شود آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی درباره میزان و نحوه مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.  وی افزود: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، استفاده از کارت سوخت از رواج قاچاق، به ویژه قاچاق سازمان یافته آن جلوگیری می کند.  عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرآورده های نفتی و به ویژه بنزین در ایران بدون ابزارهای کنترلی مصرف می شود و متاسفانه برخی افراد نیز، صرفه جویی را سرلوحه کار قرار نمی دهند، از این رو استفاده از کارت هوشمند سوخت، روشی موثر برای کاهش مصرف بنزین است.

خدری افزود: با استفاده از کارت های سوخت، مقدار مصرف با در نظر گرفتن جزییاتی همانند مصرف سوخت در انواع خودروها بررسی می شود که این نوع اطلاعات برای مدیریت مصرف سوخت کشور مهم است، البته تا زمانی که مقدار مصرف مدیریت نشود، همچنان در تامین کامل بنزین مورد نیاز کشور چالش هایی خواهیم داشت.

 

بررسی عملکرد وزارت نفت  برای تامین قیر رایگان  در مجلس

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عملکرد وزارت نفت در تامین قیر رایگان برای دستگاه های اجرایی را بررسی کرد. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست عصر روز سه شنبه (ششم آذرماه) این کمیسیون گفت: در این نشست، اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس درباره اجرای احکام قوانین بودجه سال ۹۴ تا ۹۷ درباره تامین قیر رایگان ازسوی وزارت نفت با حضور وزیر راه و شهرسازی، دادستان دیوان محاسبات، رئیس خزانه داری کل کشور و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بررسی شد.

 صدیف بدری افزود: همچنین عملکرد وزارت نفت در تامین قیر رایگان برای دستگاه های اجرایی بررسی شد و دادستان کل کشور نیز گزارشی درباره این مسئله ارائه کرد. وی تصریح کرد: این کمیسیون درباره اجرای قانون بودجه سال ۹۷ و تامین قیر رایگان معتقد است که در شرایط کنونی برای توزیع قیر رایگان، این محصول باید به قیمت پارسال قیمت گذاری و روند تامین ۴ میلیون تن انجام شود، البته وزارت نفت نیز حدود ۵۰ درصد از تعهد خود را تامین و توزیع کرده است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این نشست مقرر شد برای تعیین نحوه تامین قیر رایگان و زمان بندی برای توزیع آن، نشستی با حضور رئیس کمیته حمل ونقل کمیسیون عمران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دادستان دیوان محاسبات و رئیس خزانه داری کشور برگزار شود.

 

کاهش مصرف مازوت در نیروگاه ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال های گذشته مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها بسیار بالا بود، اما هم اکنون استفاده از این سوخت به طور محسوس کاهش یافته است. مسعود زندی درباره کاهش استفاده از مازوت در نیروگاه ها اظهار کرد: استفاده از سوخت استاندارد در نیروگاه ها در دستور کار اصلی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی با بیان این که در زمینه استانداردسازی سوخت نیروگاه ها موفقیت های خوبی به دست آمده است، افزود: در کلانشهر ها تاکید بر استفاده از گاز طبیعی به جای مازوت بوده است؛ مشکل اصلی ما در استفاده از گاز در نیروگاه ها سه ماه پایانی سال است که مصرف گاز به علت برودت هوا د بخش خانگی افزایش می یابد و ممکن است بعضی نیروگاه ها به استفاده از مازوت روی آورند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نیروگاه های نزدیک کلانشهر ها نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و اگر قرار شود برخی مازوت استفاده کنند، باید دور از مراکز حساس و شهری و سکونت گاه ها باشد تا زیان های آن کاهش یابد. زندی ادامه داد: سال های گذشته تاکید کردیم که مصرف مازوت به حداقل برسد، به گونه ای که در سال های گذشته مصرف مازوت در نیروگاه ها از ۱۶۰ میلیون لیتر به حدود ۱۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی با بیان این که تهران در فصل سرد سال بیشترین مشکل را دارد، افزود: هم اکنون نیروگاه های اطراف شهر تهران همگی از گاز طبیعی استفاده می کنند.

 

بررسی نحوه اجرای قراردادهای  توسعه مترو در کلانشهرها

نحوه اجرای قراردادها و توافق نامه‎های طرح توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در ۹ کلانشهر کشور در قالب طرح‎های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از سوی شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شرکت‎های مترو کلانشهرها بررسی شد.

این نشست روز دوشنبه (پنجم آذرماه) با حضور ساسان کاظمی‎نژاد، مدیر بهینه‎سازی در بخش حمل ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، رجب صلاحی، معاونت حمل ونقل شهری وزارت کشور، اردشیر احمدزاده، مدیرعامل اتحادیه شرکت‎های قطار شهری کشور و مدیران عامل مترو هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم در شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت برگزار شد.

قراردادها و توافق نامه‎های طرح توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر میان شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شهرداری تهران و کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم در تاریخ یکم آبان ماه با حضور وزیر نفت به امضای محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت و شهردار تهران و هشت کلانشهر رسید.

به این‎ منظور فضای محیطی ایستگاه و واگن متروهای سراسر کشور به موضوع فرهنگ‎سازی در خصوص بهینه‎کردن مصرف انرژی اختصاص خواهد یافت.

طرح بزرگ توسعه حمل ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با هدف بهبود و ارتقای حمل ونقل مسافر درون شهری، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و آلودگی های محیطی متناظر، اجرا خواهد شد.

با اجرای این طرح، دو هزار دستگاه واگن جدید (یکهزار دستگاه در تهران و یکهزار دستگاه در کلانشهرها) در سال‎های ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ به ناوگان مترو تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.

 

احتمال کاهش یک میلیون بشکه ای  تولید اوپک

یک کارشناس نفتی اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشسته هفته آینده احتمالا تولید روزانه خود را یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می دهد.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، یوهانس بنینی، رئیس و بنیانگذار مؤسسه مشاوره جی بی سی انرژی، اعلام کرد انتظار می رود در نشست هفته آینده اوپک، اعضای این سازمان برای کاهش تولید روزانه خود به یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به توافق برسند.

وی گفت: احتمال می رود اوپک موفق شود با استفاده از ادبیات مناسب، بازار نفت را متوازن کند. آنها به کاهش تولید به میزان یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز اشاره خواهند کرد و همین کافی خواهد بود و احتمالا بازار را تثبیت می کند.

این کارشناس همچنین اعلام کرد عرضه مازاد حقیقی، مربوط به نفت خام سبک است که در آمریکا تولید می شود، بنابراین انتظار یا امید اوپک اکنون این است که قیمت ها پایین تر بروند و شاید تقاضا بازگردد.

بنینی همچنین درباره نشست تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک در هفته آینده، گفت: مسئله این خواهد بود که آیا روسیه آماده است در قیمت نفت ۶۰ دلار تولید خود را کاهش دهد؟

 

بازگشت قیمت برنت به بالای ۶۰ دلار

قیمت شاخص نفت خام برنت در پایان معاملات روز دوشنبه (پنجم آذرماه) به ۶۰ دلار و ۴۸ سنت و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا به ۵۱ دلار و ۶۳ سنت افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قیمت نفت روز دوشنبه حدود سه درصد افزایش یافت و بخشی از افت شدید در هفته گذشته را جبران کرد، اما ابهام درباره رشد اقتصاد جهانی و بروز نشانه های بیشتر از افزایش عرضه نفت سبب شد این رشد محدود باشد. جیم ریتربوش، رئیس مؤسسه ریتربوش و شرکا گفت: با توجه به شرایط فنی بازار، ما تمایل نداریم رشد امروز قیمت نفت را چندان مورد توجه قرار دهیم.

رشد ناچیز سطح ذخیره سازی نفت در پایانه کوشینگ در ایالت اوکلاهومای آمریکا، از دیگر عواملی بود که به رشد قیمت نفت کمک کرد.