عذرخواهی دلنشین اما چگونه

مشعل         برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که با حرف و عملمان، خواسته و ناخواسته دیگران را می آزاریم، سپس درصدد عذرخواهی برمی آییم. عذرخواهی اگرچه ممکن است آب رفته به جوی را باز نگرداند، اما در بسیاری از موارد؛   عذرخواهی درست و از صمیم قلب می توانیم انرژی مثبت جبران رابطه را به فرد مقابل منتقل کنیم. اشتباه های ما در رابطه با دوستان، اعضای خانواده، رئیس و همکاران می تواند رخ دهد و متناسب با نوع  آن متفاوت خواهد بود. گاهی با یک عذرخواهی کلامی و قبول اشتباه، مسئله پیش آمده برطرف می شود و گاهی به دنبال یک اشتباه ناخواسته و بی غرض دوست یا عضوی از خانواده را دلخور  می کنیم که به این راحتی ها قابل جبران نیست. گاه روابط ما به دلیل اشتباه و عذرخواهی نکردن یا  عذرخواهی که به دل ننشسته، مدت ها قطع می ماند و گاه به سردی می گراید، اما برای یک عذرخواهی درست و از صمیم قلب، لازم است قبل از هر چیز اشکالات درون خودمان را برطرف کنیم و شاید هم لازم باشد چند سوال از خودمان بپرسیم. تهمت، غیبت و به خصوص قضاوت کردن درباره دیگران را هیچ کس نمی پسندد؛ حتی خود شما هم اگر بشنوید دیگران پشت سر شما چه می گویند و چه قضاوت هایی می کنند  حتما ناراحت می شوید. پس ابتدا به اشتباه های درونی که کسی جز خودمان نمی تواند به خوبی آنها را ببیند و به آنها آگاه باشد، فکر و تلاش کنیم تا آنها را اصلاح کنیم. در ادامه به برخی الزام ها درباره یک عذرخواهی درست می پردازیم تاهمه با هم یک بار دیگر رفتارهایمان را بازنگری کنیم.

 دنبال مقصر نگردیم

نخست باید بپذیریم که اشتباه کرده ایم و برای جبران آن تمایل به عذرخواهی داشته باشیم. در این لحظه که  تصمیم به عذرخواهی گرفته ایم یا می دانیم که اشتباهی مرتکب شده ایم، یا تقصیرمان زیاد نیست، اما به دلیل علاقه و ارادت به طرف مقابلمان می خواهیم ناراحتی را برطرف کنیم، دیگر موضوع حرف زدن را به اینکه چه کسی مقصر بود و چه کسی اول بحث را شروع کرد پیش نکشیم.

زمان و مکان درستش را پیدا کنیم

حافظ گفته است «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». برای حفظ احترام خودیا طرف مقابل لازم است در زمان و مکانی مناسب عذرخواهی کنیم. گاهی لازم است بگذاریم زمانی بگذرد و گاهی به عکس، تعلل جایز نیست و باید خیلی زود دلخوری را جبران کنیم. گاهی لازم است عذرخواهی را درحضور دیگران انجام دهیم و گاه لازم است رو در رو مشکل را برطرف کنیم. این مورد هم کاملا به شناخت از خودمان و طرف مقابل بستگی دارد، اما معمولا زمان ، بسیاری از مشکلات را حل می کند و مدتی صبر کردن می تواند جو روابط را آرام کند.

از خودمان شروع کنیم

حالا که برای عذرخواهی پا پیش گذاشته ایم، دیگر مسائل قبلی و هر آنچه طرف مقابلمان قرار بوده انجام بدهد، پیش نکشیم. بهتر است از زاویه نگاه خودمان سر حرف را بگیریم و پیش برویم و بگذاریم بحث به قسمت های آرامتری پیش برود و طرف مقابلمان از حالت دفاعی و تخاصمی بیرون بیاید. فردی که ناراحت شده بدون وجود عامل بیرونی یکباره ناراحت نشده و ما عامل این ناراحتی بوده ایم، پس به جای اینکه بگوییم «متأسفم ناراحت شدی» بگوییم «متأسفم که باعث ناراحتیت شدم».

کتبی بهتر است یا شفاهی؟

اگرچه در دنیای امروز، فضای شبکه های اجتماعی اولویت دارد و بسیاری از روابط و مکاتبات در همین فضای مجازی یا تلفنی رخ می دهد، اما هنوز هم بسیاری افراد مکتوب بودن مکالمات و روابط و اطلاعات را بیشتر می پسندند. در عین حال اثر بیان بسیاری از حرف ها از جمله عذرخواهی کردن به شکل مکتوب ماندگارتر است. گاهی بیان برخی مسائل به شکل رو در رو و شفاهی بیشتر جواب می دهد و گاهی وجود یک برگه یادداشت که با خط خودمان آن را نوشته ایم، اثرگذاری بیشتری دارد. این موضوع را می توانید با توجه به شخصیت و روحیات خودمان یا طرف مقابل بسنجیم.

توجیه و تبرئه را کنار بگذاریم

برای حل مسئله و باز شدن ابرهای رابطه همان عذرخواهی صادقانه با تاکید بر عدم تکرار آن رفتار کفایت می کند، پس دیگر لازم نیست با تکرار مسائل قبلی به توجیه و تبرئه خودمان بپردازیم. شاید در زمانی دیگر که دوباره روابط برقرار، بتوانید درباره آن اتفاق صحبت کنید، اما درآن زمان این توجیه و تبرئه رفتار می تواند طرف مقابل را دوباره ناراحت کند.

به حرف های طرف مقابل گوش کنیم

برای عذرخواهی لازم است خودمان سر حرف را باز و عذرخواهی کنیم، اما در ادامه در زمانی مفصل و بدون عجله بگذاریم طرف مقابل حرف هایش را بگوید و ما فقط گوش دهیم. اگر او همه حرف هایش را آرام و منطقی مطرح کند، یعنی او هم آرام شده و می خواهد رابطه به شرایط قبلی برگردد، اما اگر همچنان با عصبانیت و ناراحتی حرف می زند، یعنی هنوز زمان مناسبی را انتخاب نکرده اید.

خوش سابقه باشیم

دلخوری ها زمانی ماندگار می شوند که ما رفتاری اشتباه را تکرار کرده ایم و معمولا بیشتر عذرخواهی ها در نتیجه تکرار یک اشتباه هستند. پس لازم است نسبت به ترک اشتباه و عذرخواهی که قبلا داشته ایم، پایبند بمانیم تا مجبور نشویم در زمانی دیگر دوباره عذرخواهی کنیم. فردی که یک یا چند بار ما را بخشیده، در واقع علاقه، محبت، یا حسن نیت خود را چند بار به میان آورده است، اما ما استفاده درستی از این حسن نیت نداشته ایم و طرف مقابل سابقه خوبی در ذهنش از رفتارهای ما ندارد؛ به این ترتیب لازم است عذرخواهی صادقانه داشته باشیم و به دنبال ترک آن اشتباه برویم.

عذرخواهی   در ظاهرمان هویدا باشد

بدن ما در بسیاری از موارد احساسات ما را منتقل می کنند. اگر در موردی دلخور یا ناراحت باشیم یا احساس تاسف داشته باشیم، این احساس در دست و صورت و ارتعاش صدا و... خود را نشان می دهد. بهتر است در این موارد نگاهی مستقیم و محکم داشته باشیم تا فرد مقابل احساس نکند به زور یا از سر بی میلی عذرخواهی می کنیم. اگر آن فرد همسر، فرزند، والدین و سایر اعضای خانواده یا دوستی صمیمی است، حتما او را در آغوش بگیرید تا آن فرد بداند   برای شما اهمیت بالایی دارد.

حرکت نهایی

در بسیاری موارد دلخوری ها در نتیجه انجام دادن یا ندادن کاری است یا حرفی را باید می گفتیم، یا نباید می گفتیم. پس لازم است بعد از قبول عذرخواهی نسبت به جبران آن کار یا حرف اقدام کنید تا بخشی از این خسارت احساسی یا فیزیکی جبران شود، البته در برخی روابط همانند روابط زن و شوهری یا درون خانوادگی، می توانیم برای همسر، پدر و مادر یا سایر اعضای خانواده یا دوستانمان هدیه ای بگیریم، گاه یک شاخه گل یا یک ناهار مشترک می تواند مشکلات و دلخوری های زیادی را برطرف کند