معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد:

شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ایران تاکنون موفق شده است به میزانی که نیاز داشته نفت بفروشد و علاوه بر آن، آمریکا ناچار شد به هشت کشور خریدار نفت ایران این فرصت را بدهد که بتوانند همچنان از ایران نفت خریداری کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه (۲۱ آبان ماه) که به منظور افتتاح و بهره برداری از چند طرح و پروژه مهم عمرانی و صنعتی وارد استان خوزستان شد در فرودگاه آبادان در خصوص رویکرد آمریکا در خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اعمال دوباره تحریم ها علیه ملت ایران گفت: آمریکا پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید تلاش کرد فضای ناامنی روانی در ایران ایجاد کند و به سرمایه گذاران داخلی و خارجی این پیام را بدهد که تحریم های ایران بازگردانده خواهد شد و ایران مکان امنی برای سرمایه گذاری نیست. وی افزود: آمریکا از اردیبهشت ماه، چند موضع گیری و رویکرد را در پیش گرفت و در ۱۳ مردادماه بخشی از تحریم ها و در ۱۳ آبان ماه نیز بخش دیگری از تحریم ها بازگردانده شد و تلاش کرد با استفاده از جنگ رسانه ای، فضای روانی در داخل کشور و خارج از کشور را متشنج کند. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: با اقدام های خوب انجام شده در ۶ ماه اخیر، بخش زیادی از توطئه های دشمنان خنثی شد. به عنوان مثال یکی از ادعاهای آمریکا که اعلام کرده بود فروش نفت ایران را به صفر می رساند با شکست روبه رو شد. جهانگیری با تاکید بر این که آمریکا درباره ایران وارد بازی دو سرباخت و منزوی شده است، عنوان کرد: هیچ دولتی به جز رژیم صهیونیستی و برخی دولت های منطقه از آمریکا در قبال تحریم ایران حمایت نکرده و حمایت خود را از رویکرد ایران در این مبارزه اعلام داشته اند. وی گفت: دولت برنامه ریزی و راهکارهایی را پیش بینی کرده است تا تحریم ها و فشارها حداقل آسیب را بر اقتصاد کشور داشته باشد؛ البته مهم ترین شرط در این زمینه این است که همه با هم باشیم و دست در دست هم از این شرایط عبور کنیم.

 

هیچ کشوری نمی تواند صادرات نفت ایران را متوقف کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که درآمدهای نفتی ایران افزایش یافته است، گفت: هیچ کشوری نمی تواند سدی در برابر توسعه صنعت نفت یا صادرات فرآورده های نفتی ایران ایجاد کند.

شهباز حسن پور بیگلری با بیان این که تحریم ها بیش از آن که به ما خسارت وارد کند به آمریکا ضربه می زند، گفت: با وجود بدعهدی برخی کشورها، ایران مشتریان نفتی جدیدی پیدا کرده است. آمریکا می داند که بازار جهانی نفت نمی تواند جای خالی نفت ایران را پر کند؛ از این رو تصمیم گرفت که هشت کشور را از تحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. وی با تاکید بر این که افزایش درآمد نفتی ایران واقعیت دارد، افزود: آمریکا در تحریم های جدید علیه ایران تنهاست و دیکر کشورهای جهان از واشنگتن تبعیت نکرده اند، در دور پیشین تحریم ها، هیچ کشوری به لحاظ حقوقی و شرایط بین المللی اجازه همکاری با ایران را نداشت، اما در همان شرایط هم ما توانستیم نفت صادر کنیم، به این معنا که هیچ وقت صادرات نفت ایران به صفر نرسیده است. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خریدار نفت داریم و سازوکارهایی نیز پیدا می کنیم تا بتوانیم باوجود تحریم ها، نفتمان را صادر کنیم. حسن پور بیگلری افزود: نکته ای که نباید فراموش شود این است که در شرایط تحریم های نفتی، هیچگاه صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید و ایران برای فروش نفت خود مشتریان خاصی خواهد داشت.

 

اختصاص 5/7 میلیارد دلار اعتبار به پروژه های ریلی

کارگروهی مشترک بین راه‎آهن و شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت برای شناسایی ظرفیت‎های ریلی به منظور بهره‎مندی از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ایجاد می شود. ساسان کاظمی‎نژاد، مدیربخش حمل ونقل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت در نشست مشترک با عضو هیئت مدیره راه‎آهن کشور و بازدید از بخش‎های مختلف ایستگاه راه‎آهن تهران و مسیر حومه‎ای تهران - کرج، با تاکید بر اقدام‎های موثر راه‎آهن برای استفاده عموم، به‎ویژه قشر محروم از خدمات ریلی گفت: راه‎آهن با احداث خطوط زیرسطحی، افزون بر صرفه‎جویی در مصرف سوخت و کوتاه‎ کردن مسیر، به حرکت روان ترافیک جاده‎ای و شهری کمک کرده است. وی با اشاره به اهمیت ویژه حمل ونقل ریلی کشور گفت: این اهمیت سبب شده است از ۲۰ میلیارد دلار پروژه‎های صنعت نفت ۷,۵میلیارد دلار آن به پروژه‎های بخش ریلی اختصاص داده شود. در ادامه سعید رسولی، عضو هیئت مدیره راه‎آهن کشور، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را شکل توسعه یافته بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ عنوان و افزود: در قانون ماده ۱۲ به همه دستگاه‎های اجرایی اجازه داده تا از سرمایه گذاری در اقدام‎هایی که سبب صرفه‎جویی انرژی و افزایش بهره‎وری شود، حمایت کنند و از محل قرارداد، اصل سود سرمایه گذاری به سرمایه گذار بازگردانده شود. وی گفت: راه‎آهن از نخستین دستگاه‎های کشور است که ظرفیت ماده ١٢ را به‎خوبی شناخته و در روزهای نخست تصویب آن در سال ٩٣ با کار کارشناسی و تشکیل جلسات بسیار مفصل در سطوح مختلف، موفق به دریافت مصوبه ۷,۵ میلیارد دلاری از محل این قانون از شورای اقتصاد شد.

 

پایش جایگاه های عرضه گازوییل در ۸ کلانشهر

مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با هدف کاهش آلودگی هوا، ماهانه ۱۶۰ جایگاه عرضه گازوئیل در محورهای مواصلاتی منتهی به کلانشهرها پایش می شوند. شینا انصاری با بیان این که مقوله پایش سوخت اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، یکی از برنامه هایی که تصویب شد این است که افزون بر پایش های محیطی، منابع آلاینده را نیز به ویژه در هشت کلانشهر مهار کنیم. وی افزود: منظور از منابع آلاینده، خودروها و سوخت آنهاست، در این میان سوخت گازوییل برای خودروهای دیزلی را با جدیت پیگیری می کنیم که تاکنون در نشست های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مطرح و تاکید شده است که به طور حتم سوخت یورو ۴ به ویژه در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی آنها توزیع شود. مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مقرر شد ماهانه جایگاه های عرضه گازوئیل در محورهای مواصلاتی کلانشهرها را نیز پایش کنیم که بر این اساس کار پایش از پارسال در کشور آغاز شد و با این کار میزان گوگرد در سوخت های دیزل پایش می شود.

انصاری تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، برنامه مشترکی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در قالب یک تفاهم نامه داریم تا کارها هماهنگ پیش رود. بر این اساس، جایگاه ها را به صورت هفتگی پایش و اطلاعات را جمع بندی و ماهانه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا اعلام می کنیم. وی عنوان کرد: تا پیش از این جایگاه های عرضه سوخت در داخل شهرها در سراسر کشور را پایش می کردیم؛ کار پایش جایگاه های عرضه گازوییل در محورهای مواصلاتی که بیشتر برای سوخت گیری خودروهای سنگینی است از پارسال به ویژه در فصل زمستان آغاز شد، بر این اساس باید به طور حتم سوخت آنها یورو ۴ باشد. مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هزینه بالای پایش افزود: ازآنجا که تعداد جایگاه های عرضه زیاد است، نمی توانیم هفتگی همه را پایش کنیم، از این رو قرار شد هر هفته حدود ۳۰ جایگاه پایش شود و از آنجا که روند پایش جایگاه های عرضه کننده سوخت گازوئیل پیچیده است، استان ها توان انجام آن را ندارند، بنابراین آزمایش و اندازه گیری ها باید در تهران انجام شود.

 

 بررسی روش های مدیریت مصرف بنزین  در اتاق بازرگانی تهران

روش های بهینه در مهار مصرف و تعدیل قیمت انرژی از جمله بنزین در نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران بررسی شد. نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته در نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، راهکارهای مدیریت مصرف بنزین را بررسی کردند. در ابتدای این نشست رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با بیان این که ایران در صدر فهرست کشورهای دارای بالاترین یارانه های انرژی در جهان قرار دارد، گفت: بر اساس آمار رسمی، هر ایرانی در شبانه روز ۱,۱ لیتر بنزین مصرف می کند، در حالی که این میزان در ترکیه ۰.۱ لیتر، چین ۰.۳ و در اروپا ۰.۵ لیتر است و مصرف بنزین در ایران معادل ۵.۷ تا ۶ برابر میانگین جهانی است.

فریدون اسعدی، عضو کمیته انرژی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی به وضع تولید و مصرف بنزین در کشور طی دوره های برنامه‎های توسعه اشاره کرد و افزود: اگر هدف سیاست گذاران در کشور صرفا مقابله با قاچاق بنزین است، رویکرد احیای کارت سوخت می تواند بهترین گزینه قلمداد شود و اگر کاهش و مدیریت مصرف سوخت را هدف گذاری کرده اند، سهمیه بندی به همراه روش های غیرنفتی کاهش تقاضا می تواند گزینه مناسب برای رویارویی با آن باشد. آرش نجفی، رئیس انجمن بهینه سازی مصرف انرژی نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر این که در ایران باید برای مدیریت مصرف بنزین، سیاست های جبرانی و جایگزین های مناسب را پیش روی جامعه مصرف قرار داد، تصریح کرد: در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، باید روی چندگانگی سوخت خودروها تمرکز کرد.

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: یک پیشنهاد عملیاتی، استفاده از کارت سبز انرژی است، به طوری که رقم مشخصی همزمان با پرداخت یارانه ها در این کارت واریز شود و نکته مهم این که کارت سبز انرژی قابلیت نقدشوندگی نداشته باشد. در همین باره، فرهاد فزونی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، به کارگیری کارت انرژی را راهکاری مناسب برای مدیریت مصرف بنزین در کشور دانست. اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که در کشور به همان میزان که بنزین تولید می شود، مصرف می کنیم و گاه مقدار مصرف از تولید پیشی می گیرد، افزود: با توجه به تفاوت قیمت سوخت داخل و خارج از کشور، این نگرانی را دارم که حتی در آینده نزدیک افزون بر مرزنشینان، مرکزنشینان نیز به سمت قاچاق سوخت و بنزین به خارج از کشور گرایش پیدا کنند.

 

بیانیه پایانی کمیته وزارتی نظارت  بر توافق اوپک و غیر اوپک

یازدهمین نشست کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در ابوظبی که عمده تمرکزش بر بررسی چشم انداز عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۹ بود، پایبندی تولیدکنندگان حاضر در توافقنامه کاهش عرضه نفت را ۱۰۴ درصد اعلام کرد.

در یازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای اوپک و غیر اوپک روز یکشنبه (۲۰ آبان ماه) در ابوظبی گزارش ماهانه کمیته مشترک فنی(JTC) و تحولات کوتاه مدت در بازارهای جهانی نفت خام شامل چشم انداز و سناریوهای تحلیلی بررسی شد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک بر اقدام ها و تلاش های مستمر تولیدکنندگان حاضر در بیانیه همکاری با هدف ایجاد بازار نفت متوازن و پایدار به نفع هر دو قشر تولیدکننده و مصرف کننده، صنایع و اقتصاد جهان تاکید کرد.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک اشاره کرد که شرکت کنندگان در بیانیه همکاری در اکتبر ۲۰۱۸ به توافقنامه کاهش تولید روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای (مصوبه نشست ۱۷۱ اوپک و نخستین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در وین) ۱۰۴ درصد پایبند بوده اند.

کمیته همچنین شرایط کنونی عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت خام را بررسی و اشاره کرد که در سال ۲۰۱۹ رشد عرضه بیش از تقاضای جهانی سبب ایجاد تردیدهایی در بازار می شود.

این کمیته تاکید کرد که تعدیل چشم انداز رشد اقتصادی جهان در کنار این تردیدها، می تواند سبب کاهش تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۹ میلادی شود و سرانجام به افزایش شکاف بین عرضه و تقاضا بینجامد.

کمیته وزارتی همچنین از کمیته فنی خواست شرایط بازار را به طور مداوم رصد و سناریو های تحلیلی مبنی بر داده های جدید را با توجه به گزینه های مربوط به ارقام تولید در سال ۲۰۱۹ بررسی کند، زیرا امکان به کارگیری راهبردهای جدید برای ثبات بازار وجود دارد.

دوازدهمین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک پنجم دسامبر (چهارشنبه ۱۴ آذر) یک روز پیش از صدو هفتادوپنجمین نشست عادی که آخرین نشست سال ۲۰۱۸ وزیران نفت و انرژی اوپک است، در وین برگزار می شود.

اعضای اوپک و غیر اوپک در نشست ۱۷۴ اوپک تصمیم گرفته بودند پایبندی خود به سقف تولید تعیین شده را به ۱۰۰ درصد برسانند.

اعضای اوپک در نشست ۱۷۱ خود در دسامبر ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند برای کمک به ثبات بازار و بهبود قیمت نفت، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و در کنار آنها کشورهای غیرعضو به رهبری روسیه متعهد شدند در مجموع روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش تولید دهند.

کشورهای حاضر در توافق تصمیم گرفتند به منظور نظارت بر حسن اجرای مصوبه های نشست های اوپک و نشست های مشترک اوپک و غیراوپک و بررسی میزان پایبندی تولیدکنندگان به سهمیه ها و تعهدها، کمیته ای متشکل از چند کشور عضو و غیرعضو اوپک تشکیل دهند که هرچند وقت یک بار نشست های فنی با حضور کارشناسان و نشست های وزارتی با حضور وزیران کشورهای عضو کمیته برگزار می شود.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافقنامه کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه ای تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک (JMMC) متشکل از وزیران کشورهای کویت، عربستان، ونزوئلا، الجزایر، روسیه و عمان است؛ امارات هم به عنوان رئیس دوره ای اوپک در این نشست ها حضور دارد.