نگرانی بازار نفت از ناتوانی روسیه و عربستان در تولید نفت بیشتر

زنگنه: افزایش قیمت نفت اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می دهد

وزیر نفت، ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزین کردن سهم ایران را سبب نگرانی بازار خواند و گفت: افزایش قیمت نفت، اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می دهد. بیژن زنگنه در آستانه آغاز تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران (چهارم نوامبر، ۱۳ آبان ماه) در گفت وگو با خبرنگار شانا درباره این که آیا کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در کنار تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان، توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، تاکید کرد: همان طور که بارها گفتم، برای نفت ایران جایگزینی در بازار وجود ندارد، تولید نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی خود است و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند. وی با اشاره به این که عربستان با استفاده از ذخیره سازی های خود توانسته است در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، یادآور شد: مجموع تولید نفت دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و این بدان معناست که اعضای اوپک، توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند. زنگنه درباره مقدار تولید نفت روسیه اظهار کرد: تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، ۳۸۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است که در بالاترین سطح خود قرار دارد، بنابراین روسیه هم در کوتاه مدت بدون سرمایه گذاری در صنایع بالادستی خود نمی تواند بیش از این، تولید خود را افزایش دهد. وی با بیان این که ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده است، تصریح کرد: اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت نفت شده است؛ به‎گونه ای که میانگین قیمت نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت دریای شمال به ترتیب از حدود ۶۷ و ۷۷ دلار در ماه مه به ۷۴ و ۸۴ دلار برای هر بشکه در ماه اکتبر رسیده است. وزیر نفت ادامه داد: افزایش قیمت نفت سبب شده است رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای مصرف کننده کند شود و این موضوع، اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می دهد.

زنگنه درباره این که چرا عربستان که پای توافق کاهش تولید را امضا کرده، خلاف تعهد خود، در نقض این توافق نامه، تولید نفت را افزایش داده است، تصریح کرد: به نظر من این تخلف با فشار آمریکا به هیئت حاکمه عربستان صورت گرفته است. وی درباره توانایی کشورهای غیرعضو اوپک برای افزایش عرضه بیشتر نفت به بازار هم اظهار کرد: آنها چنین توانایی ندارند. تولید نفت این کشورها به جز روسیه بر اساس اعداد تخمینی دبیرخانه اوپک در بازه زمانی ماه مه تا سپتامبر امسال تنها ۶۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. وزیر نفت برای چندمین بار با تاکید بر این که بازار توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد، به آقای ترامپ پیشنهاد کرد دست از تحریم نفت ایران بردارد.

 

 پایان بارگیری سازه واسط سکوی   میدان فروزان

عملیات بارگیری (Load Out) سازه واسط سکوی FY-B میدان فروزان با موفقیت به پایان رسید.   با تلاش بی‎وقفه عوامل اجرایی پروژه، سازه واسط ۵۰۰ تنی سکوی FY-B، دیروز (۳۰ مهرماه) از یارد شرکت NSQ در جزیره قشم بر روی بارج منتقل شد.  بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، عملیات آماده سازی سازه (Sea Fastentig) به منظور حمل به میدان فروزان در ماه آینده اجرا شده و سازه بر روی جاکت مربوطه (که در سال ۹۶ از قشم به میدان فروزان حمل و نصب شده است)، نصب می‎شود.  همچنین پس از تکمیل عملیات نصب سازه واسط، سکوی FY-B میدان فروزان، آماده نصب عرشه مسکونی خواهد بود.

 

 عرضه نشدن ارز پتروشیمی ها یک تهمت است

مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس که در نشستی مطبوعاتی پاسخگوی پرسش های خبرنگاران بود، اعلام کرد که این شرکت از ابتدای امسال تا 25 مهر ماه 2 میلیارد و 400 میلیون دلار ارز حاصل از صادرات را که معادل روزانه 15 میلیون دلار است، به بازار عرضه کرده است. جعفر ربیعی در این زمینه با این توضیح که پتروشیمی ها در ثبات بازار ارز ثانویه نقش مهمی داشته اند، یادآور شد: در عرضه ارز در سامانه نیما کاملا شفاف عمل کرده ایم و همه محموله هایی که صادر کرده ایم، در بازار ارز عرضه شده و ارز خود را نیز در اختیار صرافی های مختلف قرار داده ایم. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس ادامه داد: به گفته بانک مرکزی بیش از ۷۰ درصد ارز عرضه شده در سامانه نیما از سوی پتروشیمی ها انجام شده است که این گفته، شفافیت ما را بیان می کند. ربیعی با انتقاد از این موضوع که گفته می شود پتروشیمی ها ارز خود را وارد بازار نمی کنند، گفت: این یک تهمت است، سهم پتروشیمی ها امسال در صادرات غیرنفتی افزایش یافته است.

وی حجم مالی پروژه های در حال اجرای هلدینگ خلیج فارس را هشت و نیم میلیارد دلار اعلام کرد و خبر داد که پروژه هایی همچون لردگان، الفین ایلام و پالایشگاه بیدبلند 2 ظرف یک سال مالی آینده به بهره برداری خواهند رسید که این طرح ها با سرمایه گذاری بیش از چهارمیلیارد دلاری انجام شده است.

وی با اشاره به عرضه سهام پتروشیمی پارس، بزرگ ترین و سودآورترین شرکت هلدینگ، گفت: کسانی که سهم این شرکت را در تیرماه دریافت کردند، تا کنون 100 درصد بازدهی سهم داشتند. پتروشیمی های نوری، بوعلی و بندر امام نیز در صف ورود به بورس هستند و احتمالا پتروشیمی نوری ظرف یک ماه آینده به بورس وارد شود. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در بخشی از این نشست با بیان اینکه موضوع اقتصاد، یکی از اصلی ترین مسائل کشور است، گفت: صنعت پتروشیمی، صنعتی پیشتاز و شاخص است که نقشی مهم در تامین ارز کشور و همچنین افزایش اشتغال دارد. وی با اشاره به این که هم اکنون در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و معتقدم این جنگ به لشکر، سرباز و افسر نیاز دارد، افزود: کارگران، مدیران و مهندسان و همچنین مجتمع هایی که ارز برای کشور تامین می کنند، همان سربازان و افسرانی هستند که متناسب با این نقش باید از آنان حمایت شود. وی به همکاری هلدینگ خلیج فارس با وزارت نفت و دولت اشاره و عنوان کرد: رابطه دو سویه و خوبی با وزارت نفت و دولت داریم. یکی از همکاری ها پروژه جمع آوری گازهای همراه مشعل در عسلویه بود که منافع بسیاری حتی برای ساکنان منطقه به همراه داشت.

 

با مشارکت وزارت نفت محقق شد

توسعه قطار شهری در 9 کلانشهر

مشعل-قرارداد توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر دیگر با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت؛ محسن دلاویز، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت؛ محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و سید محمد علی افشانی، شهردار تهران امضا شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این آیین که شامگاه سه شنبه (یکم آبان ماه) برگزار شد، گفت: باید تلاش کنیم امید را در دل مردم زنده نگه داریم تا نشان دهیم که تسلیم شرایط سخت نمی شویم و این موضوعی مهم و تعیین کننده است. وی با بیان این که تا سال ۹۳ به ۱۴ هزار روستا در کل کشور گازرسانی شده بود، گفت: در دولت تدبیر و امید و طی مدت یاد شده با گازرسانی به ۱۳ هزار روستا و صدها شهر کوچک و بزرگ، نه تنها یک ریال از دولت پول نگرفته ایم، بلکه منابع خود را از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین کردیم. با اجرای این پروژه ها میلیون ها نفر از ساکنان روستا ها و شهر ها از نعمت گاز بهره مند شدند و در عین حال در مصرف سوخت صرفه جویی شده است.

زنگه ادامه داد: این طرح ها صرفه جویی و درآمدهای ارزی زیادی نصیب کشور کرده و بیش از ۹۰ درصد از اجرای این طرح ها نیز به پیمانکاران داخلی واگذار شده است، طرح های گازرسانی به روستاها یک اقدام برد-برد (مردم، سازندگان داخلی و دولت) بوده است.

 وزیر نفت درباره امضای قرارداد طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری 9 کلانشهر گفت: در این قراردادها، هم مردم به لحاظ برخورداری از رفاه و هم دولت به لحاظ درآمدزایی برنده هستند، همچنین مردم به لحاظ کاهش آلاینده های زیست محیطی از این قرارداد منتفع می شوند. زنگنه با بیان این که وزارت نفت برای کمک به بهبود کیفیت هوا در زمینه بهبود کیفیت تولید بنزین و گازوییل گام های عملی برداشته است، گفت: کیفیت تولید گازوییل در ایران افزایش یافته و فعالیت های بسیاری برای بهبود کیفیت تولید بنزین توزیعی در جایگاه های عرضه سوخت انجام شده است. وزیر نفت با اشاره به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر گفت: بنیان کار ما در قراردادهای امروز، بر اساس این ماده ۱۲ قانونی است. بنابراین تا زمانی که صرفه جویی محقق نشود، نمی توانیم اعتباری اختصاص دهیم؛ البته امکان فاینانس وجود دارد.

زنگنه با بیان این که ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۹۷ به حال احتضار افتاده است، بر لزوم احیای آن در سال ۹۸ تاکید کرد و گفت: این ماده هم اکنون مغلوب پرداخت یارانه نقدی شده است؛ البته ماده ۱۲ و یارانه نقدی، دشمن یکدیگر نیستند و می توانند به هم کمک کنند؛ اما باید در مجلس شورای اسلامی و دولت این موضوع را ساماندهی کنیم. وی تاکید کرد: وظیفه ما این است هر طرحی را که سبب رضایت مردم می شود، فعال کنیم و این بر ما واجب است و من نیز به عنوان عضوی از کابینه و همچنین به عنوان وزیر نفت، حمایت خود را از این طرح اعلام می کنم. وزیر نفت با بیان این که در سال ۹۲ نیروگاه های ما ۲۷ میلیارد لیتر با ارزش دلار آن زمان یعنی حدود ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع مصرف می کردند، افزود: اگر همان رویه را ادامه می دادیم، کشور قابل اداره نبود؛ اکنون مصرف سوخت مایع نیروگاه ها بسیار کم شده است؛ البته در زمستان به مقدار کم مصرف سوخت مایع داریم. وی درباره گازرسانی به بخش های نیروگاهی و خانگی در ایام مختلف سال توضیح داد: مقدار مصرف گاز نیروگاه ها در زمستان به سبب تامین گازرسانی به بخش های خانگی و تجاری، اندکی کاهش می یابد که این موضوع روال هر ساله شرکت ملی گاز است، به این ترتیب که با هدف تامین گاز مورد نیاز شهرها و روستاها از مقدار گازرسانی به نیروگاه ها در مواقع لزوم کاسته می شود تا مردم با مشکل قطعی گاز روبه رو نشوند و در نقطه مقابل به جای گاز مورد نیاز نیروگاه ها، سوخت مایع در اختیار آنها قرار می گیرد. وزیر نفت با بیان این که در بخش گاز اسراف بسیار زیاد است، یادآور شد: فکر می کنم امسال تابستان، مصرف گاز در نیروگاه ها به ۲۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید، یعنی نیروگاه های ما معادل روزانه ۲ میلیون بشکه نفت خام مصرف کردند. از ابتدای امسال تاکنون هم میانگین مصرف بیش از ۲۳۵ میلیون مترمکعب، یعنی معادل یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام در روز بوده است که اسراف در مصرف گاز سبب ثروت سوزی می شود.

زنگنه ادامه داد: به عبارتی اکنون روزانه معادل یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام سوخت در نیروگاه هایی مصرف می شود که با 30 درصد راندمان فعالیت می کنند و  این موضوع به معنای آسیب به محیط زیست و هدر رفتن ثروت کشور است؛ اما امضای این قرارداد، آغازی برای همکاری نزدیک سازمان ها به منظور کمک به بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت مصرف انرژی است. وی با یادآوری دوباره ضرورت احیای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر گفت: امسال باید این موضوع را در مجلس شورای اسلامی دنبال کنیم و اجازه ندهیم این ماده که هم اکنون محتضر است، مرحوم شود.

اصلاح الگوی مصرف سوخت و توسعه

محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در این آیین، اصلاح الگوی مصرف انرژی و توسعه را دو الزام امروز صنعت نفت کشور عنوان کرد و گفت: تلاش برای رفع چالش شدت مصرف انرژی در ایران اجتناب ناپذیر است. اهمیت انرژی در امنیت سیاسی و توسعه کشورها بر کسی پوشیده نیست و انرژی همواره در طول تاریخ بشر تمدن ساز بوده است. وی مقدار مصرف کنونی انرژی در کشور را نامتناسب با فرهنگ غنی ایران خواند و افزود: سالانه بیش از معادل 300 میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش حمل ونقل کشور مصرف و از سوی دیگر میلیون ها لیتر بنزین قاچاق می شود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با یادآوری این که نیمی از یارانه بنزین به سه دهک پردرآمد کشور اختصاص می یابد، ادامه داد: روزانه حدود 35 میلیون دلار یارانه بنزین پرداخت می شود.

دلاویز به آمادگی همه جانبه وزارت نفت برای همکاری با سازمان های مرتبط در زمینه اصلاح الگوی مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: پنج استان پرمصرف انرژی را شناسایی کرده ایم و برای مهار مصرف در این استان ها آمادگی داریم، هرچند تاکنون استانداران به مکاتبات ما پاسخی نداده اند.

۸۰ درصد فرایند ساخت مترو بومی شده است

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به بومی شدن ۸۰ درصد فرایند ساخت مترو در ایران گفت: امضای قراردادهای طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری 9 کلانشهر سبب افزایش اشتغال و صرفه جویی در مصرف سوخت و زمان مردم می شود.

وی با بیان این که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۰۰ متر از تونل های مترو احداث شده بود، افزود: پس از انقلاب به دلایلی شبیه نگرانی امروز دلواپسان، توسعه پروژه مترو متوقف شد که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که آن زمان رئیس مجلس شورای اسلامی بود، با حضور در هیئت دولت، از دولت تقاضا کرد فعالیت شرکت مترو دوباره آغاز شود.

قیمت سوخت در ایران تقریبا رایگان است

سید محمدعلی افشانی، شهردار تهران نیز در این آیین، عرضه بنزین با قیمت لیتری هزار تومان در کشور را به سوخت رایگان تعبیر کرد و خواستار همکاری بیشتر مردم در فرایند دریافت معاینه فنی خودروها شد. وی با تاکید بر اهمیت هوای پاک و توسعه حمل ونقل عمومی در مسئله بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در ۱۲ سال اخیر در کشورهای توسعه یافته ۲ شاخص هوای پاک و قدرت دسترسی مردم به حمل ونقل عمومی اهمیت بالایی پیدا کرد و این مسئله برای کلانشهرهای ایران، از جمله تهران نیز حائز اهمیت است.