وزير نفت در واکنش به سخنان مقام هاي عربستاني: بازار نفت هرگز  ادعاي سعودي ها را باور نمي کند

وزير نفت در واکنش به گفته هاي اخير مقام هاي عربستان درباره جايگزين کردن نفت ايران گفت: چنين گزافه گويي هايي ممکن است آقاي ترامپ را راضي کند، اما بازار هرگز چنين ادعاهايي را باور نمي کند.

بيژن زنگنه در گفت وگو با شانا درباره ادعايي که از سوي يکي از مقام هاي سعودي درباره اين که به ازاي کاهش هر بشکه صادرات نفت ايران، عربستان سعودي 2 بشکه نفت جايگزين کرده است، اظهار کرد: به نظر مي رسد اين گفته ها، تحت فشار آقاي ترامپ به اين مقام ها بوده است، وگرنه در واقعيت، نه عربستان سعودي و نه هيچ توليدکننده ديگري، توان چنين توليدي نداشته و ندارد.

وي افزود: بازار و افزايش قيمت ها بهترين گواه است که بازار با کمبود روبه روست و به درستي نگران کمبود شديد نفت است.

وزير نفت تصريح کرد: آنچه عربستان سعودي در اين مدت به بازار عرضه کرده، نه از ظرفيت مازاد توليد که از ذخاير پيشين آن تامين شده است.

زنگنه تاکيد کرد: گفته هايي که درباره عرضه بيشتر نفت براي جايگزين کردن صادرات نفت ايران صورت مي گيرد از سوي هر کشوري که باشد، گرچه در واقعيت، تاثير چندان تعيين کننده اي در تغيير وضع بازار ندارد، اما داراي آثار کوتاه مدت رواني و در نهايت براي راضي کردن آمريکا و اظهار همراهي با آن در اعمال تحريم ها عليه ايران است.

 

اطلاعيه شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي  پايان عمليات بارگيري عرشه سکوي F18 ميدان فروزان

عمليات بارگيري (load Out) عرشه سکوي F18 ميدان فروزان با موفقيت پايان يافت. با تلاش بي‎وقفه عوامل اجرايي پروژه ساخت و نصب سکوي F18 ميدان فروزان، عرشه 940 تني اين سکو روز پنجشنبه (12مهرماه) از يارد شرکت بين المللي پيمانکاري عمومي ايران (IGC) در جزيره قشم روي بارج منتقل شد.

بر اساس برنامه ريزي ها عمليات آماده سازي عرشه (Sea Fastening) براي حمل به ميدان فروزان در 2 ماه آينده انجام و عرشه سکو روي جاکت مربوطه نصب شد. به اين منظور پس از تکميل عمليات نصب عرشه، سکوي F18 آماده حفاري 7 چاه توليدي در قالب پروژه هاي EPC/EPD خواهد بود. بر اساس اين گزارش، مراحل طراحي، خريد، ساخت، حمل و نصب جکت، عرشه، خطوط لوله و کابل زيردريايي سکوي F18 از سوي متخصصان و پيمانکاران داخلي اجرا شده است.

 

معاون وزير نفت تاکيد کرد: رونق طرح هاي توسعه پالايشي با تحول شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: با تبديل شدن شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران به يک شرکت سودده، طرح هاي مهم پالايشي کشور رونق و شتاب مي گيرد.

عليرضا صادق‎آبادي در آيين معارفه حميدرضا کريمي جعفري، مديرعامل جديد شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران که بعدازظهر شنبه (14 مهرماه) برگزار شد، با تاکيد بر اين که مهم ترين اصل در شرکت هاي پروژه محور سوددهي و رضايت مشتري است، ابراز اميدواري کرد: به دنبال تحرک و رشدي که از حدود 6 ماه گذشته در پروژه هاي اين شرکت آغاز شده است، به زودي به يک شرکت سودده تبديل شده و شاهد تحولي جدي در طرح هاي توسعه اي پالايشگاه هاي کشور خواهيم بود.

وي با اشاره به طرح افزايش ظرفيت پالايشگاه بندرعباس گفت: با همکاري شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران، روز جمعه (13 مهرماه) واحد تصفيه هيدروژني نفتاي بندرعباس عملياتي شد و گوگرد بنزين توليدي روزانه اين پالايشگاه از 350 پي پي ام به کمتر از 50 پي پي ام رسيد.

وي با بيان اين که لودينگ کاتاليست واحد ايزومريزاسيون اين پالايشگاه نيز در يک ماه آينده انجام خواهد شد، افزود: به اين ترتيب بنزين توليدي اين پالايشگاه به بنزين يورو 4 تبديل و نفت گاز توليدي اين پالايشگاه به نفت گاز يورو 4 با ميزان گوگرد 50 پي پي ام تبديل مي شود.

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، پروژه آب بهمنشير و واحد تقطير پالايشگاه اصفهان را از ديگر پروژه هاي موفق شرکت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران برشمرد و گفت: همه توان خود را براي تبديل شدن اين شرکت به يک شرکت سودده به کار خواهيم گرفت تا از همه ظرفيت هاي اين شرکت در پروژه ها استفاده و رضايت مشتريان جلب شود. وي طرح توسعه پالايشگاه آبادان را يکي از مهم ترين طرح هاي مورد تمرکز برشمرد و افزود: با تکميل بخش دوم فاز 2 طرح توسعه پالايشگاه آبادان و فاز 4 اين طرح، در آينده اي نزديک نفت کوره اين پالايشگاه کاهش مي يابد و به يک پالايشگاه سودده تر تبديل خواهد شد.

صادق آبادي اولويت بعدي طرح هاي توسعه اي را طرح توسعه پالايشگاه تهران عنوان کرد و گفت: اين پروژه يکي از پروژه هاي مهم پالايشي کشور است که با راه اندازي واحد NHT و CCR آن بنزين توليدي پالايشگاه تهران به بنزين يورو 4 تبديل خواهد شد و با احتساب بنزين توليدي پالايشگاه اراک، بنزين يورو 4 بيشتري در کشور توليد مي شود.

وي تاکيد کرد: تبديل شدن بنزين توليدي در اين پالايشگاه افزون بر آثار زيست محيطي، پالايشگاه را سودده تر مي کند و هزينه هاي انتقال فرآورده در کشور نيز کاهش مي يابد.

 

آغاز عمليات اجراي 5 طرح پتروشيمي در جزيره قشم 

عمليات اجراي 5 طرح پتروشيمي درجزيره قشم بزودي آغاز خواهد شد.

رضا نوروز زاده معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي هفته گذشته به همراه مديران ارشد اين شرکت درجريان سفر به جزيره قشم پس از بازديد از زيرساخت هاي اين جزيره در جلسه اي با مديرعامل منطقه آزاد قشم و نيز مديران طرح هاي پنج گانه پتروشيمي اين منطقه که موافقت اصولي ساخت را دريافت کرده اند، آخرين وضعيت اجراي اين طرح ها را بررسي کردند. اين طرح ها به شرح زير است:

طرح GTPP توسعه پترومفيد که توليدکننده متانول با ظرفيت 1650 هزارتن، پروپيلن465 هزار تن، پلي پروپيلن450 هزارتن، اتيلن 20 هزارتن بنزين پيروليز178 هزار تن و گاز مايع 36 هزار تن در سال خواهد بود وبا برآورد اوليه سرمايه گذاري به مبلغ حدود727 ميليون دلار و 20 هزار ميليارد ريال ساخته خواهد شد.

طرح GTX کاوه متان قشم نيز پس از بهره برداري محصولاتي مانند پلي پروپيلن با ظرفيت 300 هزار تن، بنزين پيروليز107 هزار تن، گاز مايع22 هزار تن، متانول يک ميليون تن، پروپيلن 300 هزار و فرمالين 100 هزار تن در سال را توليد خواهد کرد. اين طرح با برآورد اوليه 875 ميليون دلار و12 هزارميليارد ريال در منطقه قشم اجرا خواهد شد.

طرح GTTP صنايع پتروشيمي بين الملل قشم نيز يکي ديگرازطرح هايي است که مجوز ساخت دريافت کرده است، اين طرح، توليد کننده محصولاتي مختلف از جمله پلي پروپيلن با ظرفيت 450 هزار تن، بنزين پيروليز178 هزارتن، گاز مايع36 هزارتن، متانول 1650 هزارتن، پروپيلن465 هزار تن و اتيلن20 هزار تن خواهد بود و ساخت آن با سرمايه حدود يک ميليارد و 426 ميليون دلار و نيز 2 هزار ميليارد ريال در دستور اجرا قرار گرفته است.

طرح GTX نفت و گاز و پتروشيمي قشم در زمان بهره برداري ظرفيت توليد يک ميليون تن متانول، 175 هزارتن پروپيلن، بنزين پيروليز67 هزار تن، گاز مايع14 هزارتن، اسيد استيک300 هزارتن، فرمالين 450 هزارتن و پارافرمالدئيد 450 هزار تن را دارا خواهد بود و قراراست با سرمايه اوليه 700 ميليون دلار و 5.6 هزارميليارد ريال اجرا شود. طرح يکپارچه توليد متانول و زنجيره از گاز طبيعي که در صورت اجرايي شدن متانول، پلي اتيلن، پلي پروپيلن، ام اي جي، و اسيد استيک توليد خواهد کرد.

 

ساخت واحد توليدي 5 کاتاليست مصرفي پتروشيمي امسال آغاز مي‎شود

مديرعامل شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي اعلام کرد: احداث پلنت توليدي پنج کاتاليست مصرفي در صنعت پتروشيمي تا پايان سال 97 آغاز مي شود.

علي پژوهان گفت: در حوزه کاتاليست‎ها به طور خاص سند کاتاليستي داريم که در حال پيگيري آن هستيم.

وي با بيان اين‎که کاتاليست‎هاي مهم و راهبردي را مشخص کرده‎ايم، افزود: تمرکز ما در زمينه کاتاليست فرآيندهاي پتروشيمي شامل هفت فرايند ام تي پي، ام تي او، پلي اتيلن، پلي پروپيلن، آمونياک، متانول و الفين است که در برنامه  امسال و سال آينده  قرار دارد.

مديرعامل شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي گفت: در برخي از اين فرآيندها به فناوري رسيديم و براساس برنامه، بهبود آنها در دستور کار قرار دارد و در برخي هم براساس برنامه بنا داريم به دانش فني توليد محصولات آنها دست يابيم.

وي با اعلام اين‎که تمرکز ما روي تجاري سازي است، يادآور شد: اميدوارم با تداوم حمايت‎هايي که از بخش پژوهش مي شود بتوانيم امسال و سال آينده نتيجه قريب به 10 سال پژوهش را تجاري‎سازي کنيم.

 

اجراي 950 عمليات فني در شرکت ملي حفاري ايران

  مدير خدمات فني حفاري شرکت ملي حفاري ايران از انجام 952 عمليات فني تخصصي ناوگان خدمات فني حفاري اين شرکت در 6 ماه نخست امسال در ميدان هاي نفت و گاز خبر داد.

جهانگير شجاعي گفت: خدمات فني و تخصصي حفاري به مجموع عمليات‎هاي تخصصي و مکمل حفاري با هدف تثبيت، شتاب‎بخشي، بهينه‎سازي و نهايي‎سازي فرآيندهاي حفاري و تعمير چاه‎هاي نفت و گاز اطلاق مي‎شود.

وي افزود: از مجموع خدمات ارائه شده، 182 عمليات در بخش خدمات لوله مغزي سيار، 329 عمليات در بخش خدمات لايه‎آزمايي، 47 عمليات در بخش آزمايش سطحي چاه، 313 عمليات در بخش خدمات لوله گذاري چاه، 47 عمليات در بخش رانش و نصب آويزه آستري، 19 عمليات در بخش حفاري زير فشار تعادل مخزن و 15 عمليات در بخش حفاري با هواست که هر يک از اين خدمات فني، جايگاهي ويژه اي در زنجيره فرآيندهاي حفاري و تعميرچاه‎هاي نفت و گاز دارند.

شجاعي به گسترش فعاليت‎ها در بخش‎هاي بازرسي‎هاي دوره‎اي، تعميرات پيشگيرانه، اتفاقي و تعميرات اساسي برنامه‎ريزي شده تجهيزات خدمات فني حفاري و کاهش انتظارهاي عملياتي در کنار برنامه‎هاي نوسازي ناوگان اشاره و اظهار کرد: حفظ و توسعه جايگاه ممتاز ارائه خدمات فني حفاري در صنايع نفت و گاز کشور همچنان در دستور کار اين مديريت قرار دارد.

 

مديريت مصرف سوخت از الزام هاي امروز کشور است

نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که مديريت مصرف سوخت به ويژه بنزين از الزام هاي امروز کشور است، گفت: يکي از راه هاي مديريت مصرف بنزين استفاده از کارت سوخت است.

حسين اميري خامکاني با بيان اين که يکي از راهکارهاي مديريت مصرف سوخت و جلوگيري از قاچاق فرآورده ها استفاده از کارت هوشمند سوخت است، گفت: دولت پس از مصوبه مجلس شوراي اسلامي در حال طراحي سازوکاري جديد در بخش سخت افزاري است تا بتواند کارت ها را به صورت هوشمند طراحي کند. وي به پايين بودن قيمت بنزين در ايران در مقايسه با ديگر کشورها اشاره کرد و افزود: مصرف ايران در بخش انرژي و فرآورده هاي نفتي همانند بنزين، گاز و برق نسبت به استاندارد جهاني بسيار بيشتر است و اين براي کشوري که با برخي مشکلات اقتصادي دست وپنجه نرم مي کند، مناسب نيست؛ بنابراين بايد تدابيري انديشيد تا مصرف بنزين و ديگر فرآورده ها مديريت شود. نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: مجلس يکي از راه هاي مديريت مصرف بنزين را استفاده از کارت سوخت مي داند. در شرايط کنوني که اختلاف قيمت سوخت بين ايران و کشورهاي همسايه زياد شده، انگيزه براي قاچاق افزايش يافته است.

 

عضو هيئت رئيسه مجلس: شفافيت بازار بنزين با کارت هوشمند سوخت

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به مزاياي استفاده از کارت سوخت اشاره کرد و گفت: افزايش شفافيت اطلاعات در حوزه هاي سوخت و حمل ونقل از مزاياي استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه اي که بازار عرضه و تقاضاي بنزين را نيز شفاف مي کند. عبدالحميد خدري با بيان اين که استفاده از کارت سوخت، مانع مهمي در مسير قاچاق بنزين ايجاد مي کند و سبب کاهش آن مي شود، گفت: کارت هوشمند سوخت بانکي از اطلاعات خودروها و ميزان مصرف آنها براي دولت فراهم کرده و سبب مي شود آمار و اطلاعات مناسب و دقيقي درباره ميزان و نحوه مصرف بنزين خودروهاي شخصي و عمومي در اختيار وزارت نفت قرار گيرد. وي افزود: با توجه به تفاوت قابل توجه قيمت داخلي بنزين با قيمت اين فرآورده نفتي در کشورهاي همسايه، استفاده دوباره از کارت سوخت از رواج قاچاق به ويژه قاچاق سازمان يافته اين فرآورده نفتي جلوگيري مي کند. عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: فرآورده هاي نفتي و به ويژه بنزين در ايران بدون ابزارهاي کنترلي مصرف مي شود و برخي افراد نيز صرفه جويي را سرلوحه کار قرار نمي دهند، از اين رو استفاده از کارت هوشمند سوخت براي مديريت مصرف سوخت مي تواند روشي موثر براي مهار مصرف اين فرآورده باشد. خدري ادامه داد: با استفاده از کارت هاي سوخت شخصي مقدار مصرف با در نظر گرفتن جزيياتي همانند مصرف سوخت در انواع خودروها يا پراکندگي مناطق کم مصرف و پرمصرف بررسي مي شود که اين نوع اطلاعات براي مديريت مصرف سوخت کشور بسيار مهم است. وي گفت: هر اندازه هم پالايشگاه ساخته شود تا زماني که مقدار مصرف مديريت نشود، همچنان در تامين کامل بنزين مورد نياز کشور مشکل خواهيم داشت.