دوره سوم - 1383

دوره سوم با حفظ ساختار برگزاري دوره هاي قبل و البته بهبود برخي شاخص هاي نمايشگاهي نظير افزايش تعداد شرکت هاي داخلي به عدد 342، در کنار حضور 220 شرکت خارجي از 21 کشور، در روزهاي 23 تا 29 آذر سال 1383 برگزار شد. در اين دوره تعداد سالن هاي نمايشگاهي به عدد 10 رسيد.

دوره چهارم - 1384

دوره چهارم ايران پلاست به فاصله يک سال از دوره سوم 12 تا 15 آذر 1384 برگزار شد.

دوره چهارم ايران پلاست با حضور 290 شرکت خارجي از 22 کشور و نيز 392 شرکت ايران همراه بود.

 دوره پنجم - 1385

ايران پلاست پنجم در 16 تا 20 آبان 1385 برگزار شد. آمارهاي منتشر شده نشان مي دهد که در ايران پلاست پنجم 650 شرکت شامل 390 شرکت داخلي و 260 شرکت خارجي از 20 کشور آلمان، اتريش، تايوان، کره جنوبي، چين، ايتاليا، ترکيه، فرانسه، اسپانيا، هلند، مالزي، مصر، امارات، عربستان، سوييس، ژاپن، استراليا، سوئد، کانادا و هند شرکت کردند. بيشترين تعداد حضور از يک کشور، مربوط به کشور آلمان با 47 شرکت کننده است. در رتبه هاي بعدي کشور چين با 39 ، تايوان با 29 و ايتاليا با 28 شرکت قرار گرفتند.

دوره ششم - 1387

  تعداد شرکت کنندگان در اين نمايشگاه به عدد 503 کاهش يافت. از اين ميان 366 شرکت داخلي و 137 شرکت خارجي از 13 کشور (بنا بر آمار 6 کشور به صورت ملي و 7 کشور از طريق نمايندگان خود) در ايران پلاست ششم حضور داشتند. 

دوره هفتم - 1389

هفتمين دوره نمايشگاه بين المللي ايران پلاست 2 تا 5 تيرماه 1389، بـا حضور شرکت هاي داخلي و خارجي برگزار شد. اين نمايشگاه درمقايسه با نمايشگاه ششم، شاهد رشد چشمگير در مشارکت شرکت هاي خارجي، داخلي و افزايش فضاي نمايشگاهي و همچنين تعداد شرکت هاي مشارکت کننده بود.

دوره هشتم - 1391

ايران پلاست هشتم با شعار نمايش نوآوري ها و توسعه همکاري 14 تا 17 آبان سال 1391 برگزار شد.از جمله سياست هاي اين دوره نمايشگاه ايران پلاست، مي توان به جذب بازديدکننده خارجي، عقد قراردادها و تفاهم نامه ها، تبليغات تخصصي گسترده، جذب شرکت ها با نوآوري بالا و ايجاد نمايشگاه دائمي در فضاي مجازي اشاره کرد. هشتمين نمايشگاه ايران پلاست، ميزبان نمايندگاني از حدود 20 کشور جهان بود.

کشورهاي چين ، ترکيه ، تايوان و هند به صورت پاويون و نمايندگاني از ساير کشورها از جمله آلمان، اتريش و ايتاليا و... در نمايشگاه حضور داشتند. اين دوره از نمايشگاه با حضور حدود 600 شرکت ايراني و خارجي در فضايي به وسعت 20 هزار متر مربع برگزار شد.

دوره نهم - 1393

نهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست از 3 تا 7 مهرماه برگزار شد. در اين دوره رکورد ميزان حضور تعداد شرکت ها در نمايشگاه شکسته شد و750 شرکت داخلي و خارجي از 13 کشور ايتاليا، اتريش، ترکيه، تايوان، کره جنوبي، چين و هند به صورت پاويون و انگلستان، آلمان، اسپانيا، يونان، هلند و امارات به صورت مستقل، در نهمين دوره نمايشگاه بين المللي ايران پلاست حضور داشتند، ضمن آن که دراين دوره فضاي اختصاص داده شده به شرکت هاي خارجي، نسبت به دوره گذشته چهار برابر شده بود.

دوره دهم - 1395

دهمين دوره نمايشگاه بين المللي ايران پلاست 25 تا 29 فروردين با شعار «کسب و کار جهاني» برگزار شد و بيش از 900 شرکت شامل 500 شرکت خارجي و 400 شرکت داخلي در آن حضور يافتند. در دوره دهم نمايشگاه، براي نخستين بار در تاريخ برگزاري ايران پلاست، تعداد شرکت هاي خارجي از شرکت هاي ايراني پيشي گرفت.

در اين دوره، براي نخستين بار در طول برگزاري اين نمايشگاه بين المللي، تعداد کشورهاي حاضر در نمايشگاه ايران پلاست، به عدد بي سابقه 25 کشور رسيد و شرکت هايي از آسيا، اروپا، اقيانوسيه و آفريقا براي حضور در نمايشگاه ايران پلاست، غرفه در اختيار گرفتند.

حضور 13 کشور اروپايي، 10 کشور آسيايي، يک کشور آفريقايي و يک کشور از قاره اقيانوسيه، از نکات قابل توجه در اين نمايشگاه بود. در مجموع شرکت هايي از آلمان، اتريش، ايتاليا، فرانسه، انگليس، اسپانيا، جمهوري چک، سوييس، هلند، دانمارک، لهستان، روسيه، بلژيک، چين، کره جنوبي، تايوان، هند، سنگاپور، ترکيه، امارات متحده عربي، عراق، بحرين، پاکستان، آفريقاي جنوبي و استراليا در فهرست کشورهاي حاضر در نمايشگاه ايران پلاست قرار داشتند.

به اين ترتيب، فضاي اختصاص داده شده به شرکت هاي خارجي در اين دوره، به عدد بي سابقه 8 هزار مترمربع که حدود 2.5 برابر دوره قبل بود، رسيد. درمجموع نمايشگاه اين دوره، در فضاي مفيدي به وسعت 26 هزار مترمربع برگزار شد.

بازديد تجار 19 کشور از ايران پلاست دهم

نخستين بار 200 نفر از تجار حوزه پلاستيک از 19 کشور (هند، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجيکستان، عراق، بنگلادش، سوريه، قزاقستان، چين، ترکيه، سريلانکا، ميانمار (برمه)، جمهوري آذربايجان، تونس، کنيا، بلاروس،  امارات متحده عربي و ارمنستان) از اين نمايشگاه بازديد کردند.

دوره يازدهم - 1396

يازدهمين دوره نمايشگاه بين المللي ايران پلاست 2 تا 5 مهر 1396 و با شعار «کسب و کار جهاني» برگزار شد و بيش از 1100 شرکت شامل 530 شرکت خارجي و 570 شرکت داخلي در آن حضور يافتند.

در اين نمايشگاه تعداد کشورهاي حاضر در نمايشگاه ايران پلاست به عدد 24 کشور رسيد و شرکت هايي از آسيا و اروپا براي حضور در نمايشگاه ايران پلاست، غرفه در اختيار گرفتند.

فضاي اختصاص داده شده به شرکت هاي خارجي در اين دوره به عدد 9 هزار و 700 مترمربع رسيد. درمجموع اين دوره در فضاي مفيدي به وسعت 36 هزار مترمربع برگزار شد.

ايران، شريک خوب شرکت هاي خارجي

بي اغراق نيست اگر بگوييم ايران، يکي از کشورهاي مطرح در حوزه صنعت پلاستيک در منطقه است و رشد شرکت هاي فعال در اين حوزه و تلاش آنها براي کسب بيشتر بازارهاي جهاني باعث شده است که بسياري از شرکت هاي خارجي، همچنان براي همکاري با ايراني ها در اين زمينه علاقه مند باشند. آنچه در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي صنعت پلاستيک، بيش از هر چيزي نمايان بود، اعتماد شرکت هاي خارجي به شرکت هاي ايراني براي تجارت بود. آنها ايراني ها را شرکايي خوب و صادق براي همکاري مي دانستند و معتقد بودند که ايراني ها، باکيفيت ترين محصولات پلاستيکي را در منطقه توليد مي کنند. بيژن زنگنه، وزير نفت هم در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه گفته بود که صنعت پتروشيمي، وضعيت رو به رشدي دارد. اين يعني سينگال هاي مثبت به شرکت هاي خارجي براي همکاري با ايران.

صداقت شرکاي ايراني

  دوازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست نشان داد که اگرچه تعداد شرکت هاي خارجي در نمايشگاه نسبت به سال گذشته کاهش يافته بود؛ اما مزيت نسبي ايران در بخش انرژي چيزي نيست که شرکت هاي خارجي بتوانند از آن چشم پوشي کنند، بويژه در صنعت پلاستيک که ايران از کشورهاي مدعي رقابت در آن است.

حضور 15 هيئت تجاري از 13کشور و همچنين بازديدهاي انفرادي سرمايه گذاران خارجي، حاکي از اين است که حضور بازار پلاستيک ايران همچنان براي شرکت هاي خارجي مقرون به صرفه است؛ اما اين همه آنچه که آنها را واداشته تا با وجود تهديدهاي گاه و بي گاه ترامپ عليه ايران، به ايران بيايند و با سرمايه گذاران ايراني مذاکره کنند، نيست. زماني که با شرکت هاي خارجي صحبت مي کردم، بيشتر آنها به کيفيت بالاي محصولات پلاستيک ايران اشاره مي کردند و معتقد بودند که ايراني ها يکي از باکيفيت ترين محصولات پلاستيکي را در منطقه توليد مي کنند. آنها از صداقت شرکاي ايراني در معامله ها مي گفتند و تاکيد مي کردند که اگرچه آمريکا سعي مي کند ايران را از بازار انرژي دنيا حذف کند، اما مي توانيم با استفاده از سازوکارهايي، همکاري هايمان را توسعه دهيم.

آينده روشن ايران در صنعت پلاستيک

جم ارگوونلي، نماينده فروش و بازاريابي يک شرکت ترکيه اي که از همکاري با شرکت هاي ايراني راضي است، آينده روشني را پيش روي بازار پلاستيک ايران مي بيند و علاقه مند به توسعه همکاري ها با شرکت هاي ايراني است.

عباسف رستمعلي آلسکاروويچ، نماينده شرکت ترکمنستاني هم زماني که از او درباره همکاري با ايراني ها مي پرسم، به همکاري بلند مدت خود با شرکت هاي ايراني اشاره مي کند.

توسعه روابط تجاري با ايران براي اين شرکت از آن رو داراي اهميت است که رستمعلي آلسکاروويچ، صنعتگران پلاستيک ايراني و بازار آن را قابل اعتماد مي داند و مي گويد: شرکت هاي ايراني، محصولات با کيفيت ارائه مي کنند، اين درحالي است که به دليل مزيت نسبي ايران در بخش انرژي، قيمت هاي آنها هم مقرون به صرفه است.

ايران، انتخاب اول ماست

اکو الرحمان، نماينده هيئت تجاري اقليم کردستان هم به کيفيت بالاي توليد محصولات پلاستيکي ايران اشاره مي کند و مي گويد: ايران در توليد محصولات صنعت پلاستيک، بويژه مواد اوليه آن در منطقه بي همتاست.

اين هيئت اقليم کردستاني، مواد اوليه توليد محصولات پلاستيکي شان را از ايران تامين مي کنند و همواره ايران، اولويت نخست آنها براي تامين مواد اوليه توليد ظروف يکبار مصرفشان است.  زماني که از او مي پرسم آيا امکان واردات مواد اوليه از ساير کشورها نيز براي شما فراهم است، مي گويد: بله قطعا اين امکان را داريم، اما تا امروز بازار ايران تنها بازار مورد اعتماد ما بوده و ترجيح مي دهيم همکاري خود را با ايران ادامه دهيم.

البته الرحمان به پاره اي ازمشکلات براي خريد و واردات مواد اوليه از ايران اشاره مي کند و مي گويد:از جمله موانع ما در حال حاضر، قيمت نامتعادل مواد اوليه و نوسان هاي پياپي و به دنبال آن افزايش غيرقابل پيش بيني قيمت مواد مورد نياز است.

شرکاي قابل اتکايي در ايران داريم

امسال 17 شرکت آلماني که در حوزه ماشين آلات و قطعات صنعت پلاستيک فعال هستند، در نمايشگاه حضور داشتند، زماني که از اينا فِتکِته (Ina Vettkötter) از اعضاي شاخه ماشين آلات پلاستيک و لاستيک انجمن وي دي ام اي (VDMA) آلمان و يکي از مسئولان هماهنگي پاويون اين کشور، درباره آينده همکاري آلماني ها با ايراني ها در صنعت پلاستيک مي پرسم، او به پاره اي از مشکلات که ناشي از محدوديت هاست، اشاره مي کند؛ اما مي گويد: شرکت هاي آلماني تمايل زيادي به مشارکت با طرف ايراني دارند.

آلماني ها شرکاي قابل اتکايي در ايران دارند، ضمن اين که تقاضاي رو به رشد بازار ايران براي توليدات پلاستيکي، برخورداري از نيروي جوان و تحصيلکرده باعث شده تا آلماني ها بازار ايران را رو به رشد بدانند.

آمريکا همه تلاش خود را در ماه هاي گذشته به کار برده است تا سرمايه گذاران خارجي را از حضور در ايران منع کند؛ اما اتحاديه اروپا هم دستان خود را به نشانه تسليم در مقابل آمريکا بالا نگرفته و اعلام کرده که با خروج آمريکا از برجام، هنوز روح برجام زنده است و اين اتحاديه از سرمايه گذاري در ايران حمايت مي کند.

زماني که به اين موضوع درباره آينده همکاري شرکت هاي آلماني با ايراني ها و تاثير محدوديت ها بر فعاليت آينده اشاره مي کنم، فتکته ابراز اميدواري مي کند که اتحاديه اروپا و دولت آلمان بتوانند با ايستادن در کنار يکديگر، گام هاي موثري در مسير تسهيل روابط و تامين منافع همگان بر دارند.

برت شولت، نماينده يک شرکت آلماني، هدف اصلي از شرکت در اين نمايشگاه را شناخت هرچه بيشتر شرکت هاي ايراني فعال در حوزه توليد و صادرات مواد اوليه اعلام کرد. زماني که از پرسيدم، موفق شديد به هدفتان دست يابيد؟گفت: فکر مي کنم دست پيدا کرديم. اين را هم مي دانم که برخي از شرکت هاي معتبر، براي آشنايي، ايجاد ارتباط و همکاري در حوزه توسعه واردات غير نفتي و بهبود فضاي کسب و کار آمده اند.

آئوگوستو دي جاچينتو (Augusto Di Giacinto)، مدير بخش توسعه بازرگاني سفارت ايتاليا (Trade Commissioner) و رئيس پاويون اين کشور هم مي گويد: شرکت هاي ايتاليايي حاضر در اين دوره، عموما فناور محور هستند و مي توانند با ارائه پيشرفته ترين و به روز ترين تجهيزات و فناوري هاي خود به صنعت پتروشيمي ايران، اين کشور را در رسيدن به اهداف صادراتي خود ياري دهند.

دي جاچينتو افزود: با رفع دشواري هاي مرتبط با انجام معاملات بانکي و انتقال پول، اميدواريم برقراري روابط ميان دو کشور تسهيل شود.

اگرچه تعداد شرکت هاي خارجي حاضر در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست، نسبت به سال گذشته آن کاهش يافته؛  اما با همه تهديدها،  بازديدکننده هاي خارجي همچنان در حال بررسي بازار ايران براي سرمايه گذاري هستند.

 

  گفت وگوی معاون وزیر با تولیدکنندگان

رضا نوروززاده، معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در حاشيه دوازدهمين نمايشگاه بين المللي ايران پلاست و بازديد از غرفه ها، به گفت وگو با توليدکنندگان پرداخت و در جريان جزييات فعاليت آنان قرار گرفت و حرف هايشان را شنيد. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي، در گفت وگو با توليدکنندگان و فعالان اين صنعت در خصوص وضع بازار و تمهيدات انديشيده شده براي بهبود شرايط کنوني گفت: شرکت ملي صنايع پتروشيمي Npc نقش حاکميتي دارد وتنظيم بازار وظيفه ما نيست.  وي افزود: شرکت ملي صنايع پتروشيمي، تنها تامين خوراک را به عهده دارد که تاکنون به وظيفه خود عمل کرده و بازار در زمينه تامين مواد اوليه مشکلي ندارد.  مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ادامه داد: مشکل موجود بازار ، ناشي از مديريت تقاضا و توزيع است که ما براي تنظيم بازار در کنار وزارت صنايع قرار گرفتيم و اعلام کرديم که شرکت ملي صنايع پتروشيمي، کنترل عرضه کف بازار را با ارائه ليست اعداد و ارقام عرضه سال گذشته مي تواند به دست گيرد. نوروززاده اعلام کرد: وضع نابسامان بازار، ناشي از تقاضاي کساني است که جواز تاسيس داشتند؛ اما توليدکننده نبودند و اين افراد با اختلاف قيمت ارز، اکنون متقاضي خريد هستند.  وي افزود: با توجه به شرايط بازار به وزارت صمت پيشنهاد داديم که ليست توليدکنندگاني را که از ما مواد مي خرند، پايش کند و ليست سه ماهه اول سال 96 را به عنوان مبنا قرار دهد و طبق خريد سال گذشته به آنها سهميه تعلق گيرد.  همچنين براي برخي افراد که اعلام مي کنند ما تازه به توليد رسيده ايم و يا اينکه پارسال از بازار خريد مي کرديم، پيشنهاد داديم که با بازديد از کارخانه و تاييد واحد توليدي، آنها را به ليست متقاضيان اضافه کنند و يا براساس اظهارنامه مالياتي آنها محصول ارائه دهند. نوروززاده اظهار اميدواري کرد که طبق ليست جديد تهيه شده در وزارت صمت، مشکل بازار تا ماه مهر و آبان تا حدود زيادي رفع شود.

 

نمایشگاه ایران پلاست، فرصتی مناسب  برای تعامل میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي، اين نمايشگاه را فرصت مناسبي براي تعامل ميان توليدکنندگان و مصرف کنندگان خواند. وي گفت: از زمان آغاز به کار نمايشگاه ايران پلاست از ابتدا تا امروز، شاهد رشد حضور شرکت ها در اين نمايشگاه بوده ايم که اين نشانه رونق و حرکت رو به جلوي صنعت پتروشيمي است. مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي در ادامه درباره صادرات صنعت پتروشيمي اظهار کرد: خوشبختانه يکي از منابع خوب صادراتي، محصولات پتروشيمي است و روند رو به رشدي را در اين زمينه شاهد هستيم.  وي در ادامه شرکت هاي پتروشيمي را پيشتاز عرضه ارز در کشور خواند و گفت: با دستور وزير نفت به منظور حمايت از دولت، همه واحدهاي پتروشيمي در حال عرضه ارز به سامانه «نيما» هستند.

 

امضای تفاهمنامه ایران و فرانسه

دومين روز نمايشگاه بين المللي ايران، شاهد امضاي تفاهمنامه همکاري ميان ايران و فرانسه بود. اتحاديه لاستيک و پلاستيک فرانسه و گروه صنعتي بارز، به منظور انتقال دانش، آموزش و طراحي تايرهاي روز، تفاهمنامه همکاري امضا کردند.  دنيز ويان، مديرعامل اتحاديه لاستيک و پلاستيک فرانسه هم با ابراز اميدواري نسبت به توسعه همکاري ميان اين اتحاديه و گروه صنعتي بارز ادامه داد: با توجه به اهميت مولفه هاي زيست محيطي، اين آمادگي را داريم تا به اين گروه در بازيافت تاير کمک کنيم. پرويز اخوان، مديرعامل گروه صنعتي بارز نيز در اين مراسم با اشاره به چشم انداز فعاليت اين شرکت گفت: براساس برنامه ريزي انجام شده بنا داريم سالانه 12 محصول جديد توليد کرده و حجم صادرات خود را به 100 ميليون دلار تا افق 1404 افزايش دهيم. وي افزود: به همين منظور و پس از ماه ها مذاکره با فرانسوي ها، تصميم گرفتيم براي افزايش توان طراحي توليد تايرها مطابق با استانداردهاي روز اروپا و اخذ اين استانداردها و طراحي و توليد تايرهاي نسل جديد، تفاهمنامه همکاري امضا کنيم. مديرعامل گروه صنعتي بارز با بيان اين که با فناوري فعلي متعلق به بارز، تنها شرکتي هستيم که تاييديه استاندارد پژو فرانسه براي سايزهاي 185/65R 15 P674 OPTIDRIVE را دريافت کرده ايم، گفت: همچنين اين تاير استاندارد EMARK آلمان را نيز اخذ کرده است. لطفي، مديرعامل گروه شستا نيز در اين مراسم، با بيان اين که برگزاري نمايشگاه ها مرکز تبادل نظر و تبادل تجربيات ميان کشورها و شرکت هاست، گفت: انتظار داريم بعد از خروج آمريکا از برجام، کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در مبادلات تجاري، توسعه تکنولوژي و انتقال تجربيات بازرگاني، کماکان ماندگار باشند. وي افزود: با توجه به گستردگي فعاليت اتحاديه لاستيک و پلاستيک فرانسه، انتظار داريم امضاي اين تفاهمنامه زمينه هاي ديگري را براي گسترش همکاري ها درحوزه هاي ديگر فراهم کند.  روغني، مدير صادرات و بازرگاني گروه صنعتي بارز نيز در اين نشست، سهم گروه بارز از بازار تاير سواري در ايران را 25 درصد اعلام کرد و افزود: در سه سال اخير هر سال 10 هزار تن به ميزان توليد اين گروه اضافه شده است، ضمن اينکه فروش هم از رشد چمشگيري برخوردار بوده است.  روغني از جمله اهداف اين شرکت را گسترش بازارهاي صادراتي اعلام کرد و افزود: سال گذشته نزديک به هفت ميليون دلار تاير صادر کرديم و بنا داريم امسال اين ميزان را به 12 ميليون دلار برسانيم.