مشعل بدون دود اهواز3 راه اندازي شد

  مشعل   هفته گذشته، اهواز شاهد مراسمي بود که طي آن در اقدام مهم زيست محيطي شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب، مشعل بدون دود واحد بهره برداري شماره 3 اهواز راه اندازي شد.

بيژن عالي پور، مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب در اين مراسم طي سخناني گفت: با توجه به اين که حفظ محيط زيست و تلاش به منظور کاهش و پيشگيري مداوم از هرگونه آلودگي زيست محيطي جزو مسئوليت هاي اجتماعي و خط مشي اين شرکت است، پروژه هاي جمع آوري و بهسوزي گازهاي ارسالي به مشعل هاي موجود در تأسيسات به عنوان راهکار و اقدام هاي فوري در دستور کار قرار گرفت.

وي افزود: در اين زمينه، اجراي پروژه بهسوزي مشعل بنگستان واحد بهره برداري اهواز 3 از سال 1395 به اجرا درآمد که در اين پروژه، تجهيزاتي نظير مخزن مايع گاز فلر (K.O.D ) براي حذف قطرات هيدروکربني همراه گاز ارسالي به مشعل، تيپ مشعل (Flare Tip) با نازل هاي خاص براي حذف کربن نسوخته (دوده) گاز مشعل و عامل کمکي گاز سوخت با فشار بالا (HP Assist Gas) به منظور ايجاد شرايط احتراق کامل و دستيابي به درجه شفافيت يک (تيرگي 20 درصد) گاز ارسالي براساس مقررات زيست محيطي طراحي، ساخته، نصب و راه اندازي شد.

به گفته وي، مقدار و نوع گازهاي آلاينده انتشاريافته از اين مشعل ها به محيط زيست، تابع راندمان احتراق پايين در مشعل، به معناي وجود مقدار قابل توجهي از آلاينده هايي نظير کربن نسوخته و ترکيبات آلي فرار در گازهاي ارسالي به مشعل بوده و راندمان بهينه، نيازمند اختلاط کامل گاز سوخت با هوا، نبود قطرات هيدروکربني همراه گاز به مشعل، سرعت و شدت مناسب جريان گاز ارسالي به مشعل خواهد بود.

 قدرداني از شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب

در آيين بهره برداري مشعل بدون دود واحد بهره برداري شماره 3 اهواز که معاون دادستان عمومي و انقلاب اهواز، مديرکل حفاظت محيط زيست استان خوزستان و جمعي از مديران ارشد شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب حضور داشتند، استاندار خوزستان از تلاش ها و پيگيري هاي مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب در اجراي پروژه هاي زيست محيطي قدرداني کرد.

غلامرضا شريعتي تاکيد کرد: راه اندازي اين پروژه، گام مهمي در مسير کاهش آلاينده هاست که اميدواريم چنين پروژه هايي به طور مستمر اجرا و راه اندازي شود.

وي با بيان اين که دولت، توجه ويژه اي به حل مسائل زيست محيطي استان خوزستان بويژه ريزگردها و آلودگي هاي نفتي دارد، گفت: مسئولان بايد در اجراي پروژه هاي ملي به عوارض محلي آنها نيز توجه داشته باشند و استنشاق هواي پاک را حق مردم بدانند.

شريعتي با اشاره به انعقاد قرارداد جمع آوري گازهاي مشعل ميان شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب و شركت هاي پتروشيمي گفت: اين قرارداد هم براي كشور و استان داراي ارزش اقتصادي است و از نظر زيست محيطي نيز آثار مطلوبي براي استان دارد.

 اجراي 8200 ميليارد ريال پروژه زيست محيطي

محسن دهان زاده، مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون نيز با ارائه گزارشي از فعاليت هاي زيست محيطي اين شرکت گفت: هدف اصلي ما جمع آوري گازهاي همراه در بلند مدت است؛ اما در کوتاه مدت، پروژه هاي بهسوزي گازهاي مشعل در واحدهاي بهره برداري را اجرا کرده ايم.

 دهان زاده افزود: پروژه بهسوزي گازهاي مشعل واحد بهره برداري شماره 3 اهواز، پس از دو سال هم اکنون راه اندازي شده و پروژه بهسوزي گازهاي مشعل واحد بهره برداري شماره 2 اهواز با پيشرفت قابل توجهي در حال اجراست.وي، كاهش آلودگي هاي زيست محيطي، كاهش مقدار گاز سوزي و استفاده از توانمندي هاي داخلي را از ويژگي هاي اين پروژه برشمرد و گفت: با احتساب قيمت هر متر مكعب گاز، منفعت راه اندازي اين پروژه، ماهانه معادل يك ميليون دلار است. مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون به ضرورت وجود مشعل در تاسيسات نفت وگاز اشاره كرد و افزود: مشعل ها در تاسيسات به عنوان سوپاپ اطمينان عمل مي كنند و از الزام هاي واحدهاي بهره برداري براي كنترل تغييرات فشار محسوب مي شوند.

بازگشت هزينه ها در کوتاه مدت

حسين رجبعلي پور، معاون مدير توليد (بهينه سازي مصرف انرژي) شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب نيز در اين مراسم، درباره اهداف و دستاوردهاي مشعل بدون دود واحد بهره برداري شماره 3 اهواز گفت: اين پروژه هم به لحاظ زيست محيطي  و مسئوليت هاي اجتماعي براي اين شرکت در اولويت جدي قرار داشت، به گونه اي که دست درکاران پروژه براي به ثمر نشستن آن، دو سال در شرايط بسيار سخت آب و هوايي کار و تلاش کردند.وي گفت: چنين پروژه اي براي نخستين بار در سطح مناطق نفت خيز جنوب اجرا شد و طي آن، سامانه خودکار روشن کردن مشعل نيز طراحي و ساخته شد که از ويژگي هاي مهم آن، برگشت هزينه هاي انجام شده در کمتر از يک ماه است.

به گفته رجبعلي پور، در واحد بهره برداري شماره (1) اهواز نيز اجراي پروژه بهسوزي گازهاي مشعل در دستور كار قرار دارد.

وي خاطرنشان كرد: از مهم ترين مزيت هاي پروژه هاي بهينه سازي مصرف اين است كه تمام هزينه هاي صرف شده، در مدت كوتاهي باز مي گردد و بر اين اساس، با حمايت مديرعامل، در اين حوزه اقدام هاي قابل توجهي در دست انجام است.

معاون مديرتوليد شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب ادامه داد: اجراي مزايده و فروش گازهاي همراه و انعقاد قرارداد جمع آوري گازهاي مشعل با شركت هاي پتروشيمي، نشان از عزم و اراده بسيار قوي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در زمينه بهينه سازي مصرف و مسائل زيست محيطي است.

آيين تحويل 2 هزار و دويست و بيست و دومين خودروي سنگين برگزار شد

کاهش مصرف سوخت با طرح جايگزيني

مشعل   طرح جايگزيني 65 هزار دستگاه کاميون و کشنده بالاي 10 تن با سن بالاتر از 35 سال در سال 1395 کليد خورد که تا سال 1404 ادامه خواهد داشت و در طول اجراي اين طرح، شاهد ميزان صرفه جويي 9.2 ميليارد ليتر نفت گاز در کشور خواهيم بود. همچنين اجراي کامل اين طرح باعث ارتقاي کارايي و پيمايش کاميون‎هاي فرسوده گازوييلي، ارتقاي حمل ونقل بار جاده‎اي، کاهش مصرف سوخت و آلودگي‎هاي محيطي و ... خواهد شد. به منظور اجراي اين طرح، شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت، جايگزيني پنج هزار کاميون و کشنده فرسوده را با شرکت ماموت در دستور کار خود دارد. پيش از اين، از محل اين قرارداد، يک هزار و 800 دستگاه کشنده نو جايگزين شده بود که با تحويل 422 دستگاه ديگر، تعداد دستگاه‎هاي تحويل شده به دو هزار و 222 کشنده افزايش يافته است. مطلب پيش رو گزارشي از آيين تحويل دو هزار و دويست و بيست و دومين خودروي سنگين با حمايت شرکت بهينه سازي مصرف سوخت و همت مجتمع صنعتي ماموت در تاريخ 25 شهريور 1397 است که در آن روساي کميسيون انرژي و صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران و رئيس شرکت بهينه سازي مصرف سوخت حضور داشتند.

محسن دلاويز، مديرعامل شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت در اين آيين گفت: اصلاح الگوي مصرف سوخت ضرورت اجتناب‎ناپذيري است که مقام معظم رهبري نيز  بتازگي بر آن تاکيد کرده‎اند و ما نيز اين دغدغه ايشان را با جديت پيگيري مي‎کنيم. به گفته وي، دولت اقدام‎هاي متعددي را در اين زمينه شروع کرده که گاه به نتايج خوبي نيز منتهي شده است و تحويل کشنده‎هاي جديد از سوي شرکت ماموت از جمله اين اقدام‎هاست. اين کشنده‎ها در قالب طرح نوسازي 65 هزار کاميون و کشنده فرسوده به ناوگان حمل ونقل کشور مي پيوندند و با اجراي کامل اين طرح، 9.2 ميليارد ليتر در مصرف گازوييل صرفه‎جويي و از انتشار 25 ميليون تن دي‎اکسيدکربن جلوگيري مي‎شود. دلاويز افزود: مصرف بي رويه انرژي و تلفات انرژي در کشور قابل توجه است و فرسودگي تاسيسات، عدم نوسازي و نبود فناوري‎هاي روز از جمله مهم ترين عوامل اتلاف انرژي به شمار مي رود. مصداق اين امر مصرف بيش از 304 ميليون بشکه معادل نفت خام انرژي در سال 1394 در بخش حمل و نقل است که اين با 24 درصد مجموع انرژي مصرفي در کشور برابري مي کند. مدير عامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اينکه مصرف بالاي سوخت در کشورمان در شرايطي است که سرانه مالکيت خودرو در ايران پايين تر از استاندارد جهاني است، ادامه داد: در آمريکا به ازاي هر هزار نفر، 797 دستگاه خودرو و در ايتاليا به ازاي هر هزار نفر 679 دستگاه خودرو ثبت شده و اين رقم در ايران به ازاي هزار نفر، 200 خودروست. ميانگين سوخت مصرفي خودروها در ايران 7.8 ليتر در 100 کيلومتر است که اين رقم در دنيا 5.5 ليتر است و حتي مقرر شده تا سال 2020 به 4.1 ليتر در 100 کيلومتر کاهش يابد.وي با اشاره به ناوگان فرسوده خودروي سبک و سنگين افزود: 16.1 ميليون خودروي سبک داريم که از اين تعداد، نزديک به 900 هزار دستگاه و از يک ميليون خودروي سنگين، بيش از 300 هزار دستگاه فرسوده هستند.  دلاويز گفت: شرکت بهينه سازي مصرف سوخت در سال 1395 تقريبا 23 هزار ميليارد تومان يارانه پنهان به گازوييل اختصاص داده که بر اساس سياست هاي دولت، بحث جايگزيني گاز طبيعي به جاي گاز مايع در نيروگاه ها اتفاق خوبي بوده که توانستيم 17 درصد در بخش حمل و نقل و 40 درصد در بخش نيروگاهي کاهش سوخت داشته باشيم.  وي ادامه داد: اميدواريم با حمايت مجلس شوراي اسلامي، سازمان ملي استاندارد و ديگر نهادهاي متولي، براي بهبود مصرف سوخت در بخش حمل ونقل تمهيداتي جدي انديشيده شود، زيرا وزارت نفت به تنهايي نمي‎تواند در حد ممکن راهگشا باشد.مدير عامل شرکت بهينه سازي مصرف سوخت در حاشيه اين مراسم در زمينه استاندارد سازي خودروها به «مشعل» گفت: برنامه برچسب انرژي از سال 1394 شروع شده و در فاز بعدي خودروساز 2 سال فرصت دارد تا استانداردهاي جديد سازمان ملي استاندارد را پاس کند. بر آورد ما اين است که اگر تغييري جدي در صنعت خودرو نداشته باشيم، بيش از نيمي از خودروهاي ما نمي توانند استانداردهاي لازم را داشته باشند. اين اتفاق خوبي نيست و حتما به صورت سختگيرانه، موضوع استاندارد خودروها را دنبال خواهيم کرد.

مجلس از طرح بهينه سازي حمايت کند

همچنين در اين آيين، نيره پيروز بخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به اينکه نوسازي ناوگان فرسوده که با حمايت دولت، بويژه شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت در حال اجراست و در کاهش آلايندگي‎هاي محيطي نقشي بسزا دارد، گفت: تردد خودروهاي فرسوده، افزون بر بار سنگيني که به دليل مصرف نابهينه انرژي به اقتصاد کشور تحميل مي کند، سهم بسزايي نيز در آلايندگي هاي محيطي دارد.

وي در ادامه از مجلس شوراي اسلامي درخواست کرد تا  از طرح هاي بهينه‎سازي مصرف انرژي بيش از پيش حمايت کنند و حامي اجراي اين طرح‎ها در حوزه‎هاي انتخابي خود باشند.

نگراني در نقدينگي

در حاشيه آيين تحويل دو هزار و دويست و بيست و دومين خودروي سنگين، فريدون حسنوند، رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي به «مشعل» گفت: بعد از ديدار هيئت دولت با مقام معظم رهبري که يکي از موضوعات آن، کاهش مصرف سوخت در کشور بود، جلسه اي با وزير نفت داشتيم که قرار شد کميته اي از دستگاه هاي مختلف در کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تشکيل شود و در آن راه هاي کاهش مصرف سوخت مورد بررسي قرار گيرد. وي افزود: از سال ها قبل به دنبال آن بوديم که کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگي هوا با نوسازي و بازسازي ناوگان حمل و نقل کشور محقق شود، اما قسمتي از اين قوانين که به نقدينگي اختصاص دارد، عملياتي نشده و نگراني هايي در اين زمينه وجود دارد که قرار شده جلسه اي با شرکت بهينه سازي مصرف سوخت و پالايش و پخش فراورده هاي نفتي داشته باشيم و راهکارهايي را اتخاذ کنيم.

سرعت بخشي به اقدام هاي بهينه سازي

عزيز اکبريان، رئيس کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است، ايران، کشوري است که بيشترين مصرف سوخت در کشور را دارد و بايد به اقدام هاي بهينه سازي مصرف سوخت، سرعت داده شود تا شاهد کاهش مصرف درلوازم خانگي، خودروها، ساختمان و ... در چند سال آينده باشيم.

 کاهش مصرف سوخت با نوسازي

در اين آيين، رانندگاني نيز حضور داشتند که توانسته اند با اجراي طرح جايگزيني کاميون و کشنده، خودروي خود را که بيش از 35 سال قدمت داشت، نوسازي کنند. يکي از آنها سعيد قدياني است که از سال 1370 راننده ماشين هاي سنگين است. وي مي گويد: خودروي من مدل 1975 بود که مصرف سوخت بالايي داشت و زماني که فراخوان جايگزيني خودروهاي فرسوده را ديدم، اقدام کردم. ماشيني که اکنون دريافت کرده ام، با حمل بار به ازاي هر 100 کيلومتر پيمايش 30 ليتر گازوييل مصرف مي کند، اين در حالي است که در گذشته با حمل بار به ازاي هر 100 کيلومتر 50 ليتر سوخت مصرف مي شد. گفتني است، بر اساس مصوبه‎اي که 20 خرداد امسال از سوي سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد، اجراي طرح جايگزيني 65 هزار دستگاه کاميون و کشنده فرسوده بالاي 10 تن با سن بالاتر از 35 سال که از سوي شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت دنبال مي‎شود، به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است؛ اما بر اساس بند 21 همين مصوبه، همه قراردادهاي منعقد شده از قبل به قوت خود باقي مي‎ماند و از اين رو، شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت، برنامه جايگزيني 8 هزار و 240 کاميون و کشنده را که قراردادهاي آن پيش از اين منعقد شده است، تا تحقق کامل دنبال مي‎کند که کشنده‎هاي جديد ساخت ماموت نيز در همين مسير عملياتي شده است.شرکت بهينه‎سازي مصرف سوخت، به منظور جايگزيني 65 هزار کاميون و کشنده فرسوده، قراردادهايي با آرياديزل و سايپاديزل براي جايگزيني به ترتيب 300 دستگاه و 2100 دستگاه دارد که اين قراردادها در مرحله ارائه ضمانت نامه پيش‎پرداخت هستند؛ سه قرارداد هم در مراحل نهايي ابلاغ قرار دارد که حجم آن 840 دستگاه است.