عطر ماندگار

شرح احاديث اخلاقي   درس خارج فقه   مقام معظم رهبري

از حكمت هاى امام صادق (ع)

العامل على غير بصيرةٍ كالسائر على غير طريق، فلا تزيده سُرعة السير اِلا بُعداً.

(تحف العقول، صفحه 362)

انسانى كه مي خواهد به سوى مقصدى برود، اگر در اثر اشتباه يا ندانستن راه، خلاف جهت مقصد حركت كند، هرچه بيشتر و تندتربرود، از مسير اصلى خود دورتر مي شود و انسانى هم كه بدون بصيرت و آگاهى در مسائل و معارف دينى وارد عمل شود، هرگز به هدف حقيقى خود كه همان تكامل و قرب الى الله است، نمي ‏رسد.

خير الکلام قَلّ ودَلَ

هركه دل به دنيا بندد، به سه خصلت دل بسته است:

1- اندوهي كه پايان ندارد.

2-آرزويي كه به دست نيايد.

3-اميدي كه به آن نرسد.

امام صادق (ع)

معرفي کتاب و  نرم افزار

فضایل پنج تن (ع) در صحاح شش گانه

 کتاب فضائل پنج تن (ع) در صحاح شش گانه اهل سنت، ترجمه فارسي كتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة» از آيت الله سيد مرتضي حسيني يزدي فيروزآبادي که به کوشش حجت الاسلام والمسلمين شيخ محمدباقر ساعدي به فارسي برگردان شده است. به صورت اندرويدي به همت مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي در اختيار کاربران قرار گرفته است.   

نماز و شکوفه هاي زندگي(بخش سوم)

شرايط والدين  براي دعوت فرزندان به نماز وعبادت

2- ايمان و باور قلبى

 هر كس كه در مقام تأثيرگذارى و تربيت ديگران باشد، لازم است‏خود به آنچه مى‏گويد، باور و يقين قلبى داشته باشد وگرنه در ديگران اثر سازنده‏اى نخواهد گذاشت.  ضرورى است والدين به نماز اهميت دهند و باور و يقين به نماز در زندگيشان آشكار باشد؛ در غير اين صورت چگونه انس با نماز براى فرزندانشان حاصل مى‏ شود؟

والدينى كه ايمان و باور قلبى به نماز دارند، به‏موقع و با توجه و حضور قلب و با رعايت ساير آداب، به نماز مى‏ايستند و بدينوسيله شور و شوق خود را به عبادت و نماز نشان مى‏دهند. اين نحوه عمل، كودك و نوجوان را مشتاق به نماز و مأنوس به رابطه با خداوند بارمى‏آورد.

ايمان و باور حقيقى به خداوند و تعاليم الهى، در تمام ابعاد و زواياى زندگى انسان تأثير مى‏گذارد و ايمان سطحى و ظاهرى نمى‏تواند نقش بسزايى در تربيت فرزند خصوصاً عشق به عبادت و راز و نياز بگذارد. در واقع ايمان و باور قلبى اثر غير مستقيم و عميقى بر تربيت فرزندان دارد.

با نگاهى به زندگى انسان‏هاى وارسته مى‏توان اين مطالب را به‏وضوح مشاهده كرد. مثلا رزمندگان اسلام در دوران طلايى دفاع مقدس با ايمان و باور حقيقى و اتصال، اخلاص و راز و نياز به درگاه خالق بى‏نياز توانستند حماسه‏هايى را خلق كنند كه در نوع خود بى نظير يا كم‏نظير بود.

 

3- عامل بودن

 مؤثرترين نوع آموزش به‏ويژه در امور دينى، اين است كه گوينده آنچه را بيان مى‏كند، خود در عمل، به آن پايبند باشد تا صداقت گفتارش در عمل آشكار شود و گرنه گفتار تنها كارساز نبوده بلكه اثر منفى و تخريبى هم دارد. «دو صد گفته چون نيم‏كردار نيست».

امام على (ع) در اين باره فرمودند: پندى كه هيچ گوشى آن را بيرون نمى‏افكند و هيچ نفعى با آن برابرى نمى‏كند، پندى است كه زبان گفتار از آن خاموش و زبان كردار بدان گوياباشد.  بنابراين در فرهنگ اسلامى، توافق و هماهنگى بين گفتار و رفتار الگوهاى تربيتى، خاصه والدين در تربيت، به‏ويژه تربيت الهى ضرورى و حياتى است.  طبق تحقيقات انجام شده، 17 درصد از نوجوانان بى‏نماز داراى‏پدران و مادران بى‏نماز هستند. يعنى والدينى كه خود عامل به نماز نبوده، اثر منفى بر فرزندانشان مى‏گذارند.

 

4- اخلاق و رفتار مناسب‏

اگر والدين خود پايبند و آراسته به اخلاق اسلامى و ساير آداب الهى باشند، كودك و نوجوان رفتار عملى آنان را به‏نوعى با باورها و عملكرد آنان ارتباط مى‏دهد؛ از اين رو اگر والدين بد اخلاق، خشن، بدزبان غير منطقى باشند، كودك مى‏پندارد هركسى كه مذهبى و نماز خوان است، حتماً اين چنين است و اين‏گونه برداشت مى‏تواند عاملى براى دلسردى و تنفر نسبت به دين، خاصه نماز در او ايجاد كند.  همچنين اگر والدين حقيقتاً مؤمن و بنده خداوند سبحان باشند و اثر معنوى نماز در گفتار و رفتار فردى و اجتماعى آنها تجلى پيدا كند، به يقين مى‏تواند منشأ عملى آموزش دين، نماز و ساير آداب الهى به كودك و نوجوان شود.  امام سجاد (ع) فرمودند: «حق فرزندت به تو اين است كه بدانى وجود او از تو است و نيك و بدهاى او در اين دنيا به تو وابسته است. مسئول هستى كه فرزندت را با آداب و اخلاق پسنديده پرورش دهى و او را به‏سوى خداوند بزرگ راهنمايى‏ و در اطاعت و بندگى پروردگار ياريش کنى. به رفتار خود در تربيت فرزندت توجه كنى و بدانى كه اگر نسبت به فرزند خود نيكى کني، نزد خداوند اجر و پاداش دارى و اگر درباره او بدى كنى، مستحق كيفر خواهى‏بود. »

نتيجه

آگاهى چراغى است كه راه زندگى را روشن کند تا انسان در كشاكش آن به گمراهى گرفتار نشود.  بهترين نوع آگاهى كه در هدايت و كمال انسان نقش بلامنازع دارد و مانع گمراهى است، آگاهى از معارف دينى است كه به سرچشمه وحى متصل است، زيرا شناخت از اسلام ناب محمدى (ص) هدايتگر آدمى به راه سعادت دو جهان است.  والدينى كه مى‏خواهند خود و فرزندانشان به سعادت دست يابند، لازم است شرايط لازم را احراز كنند. از بين شرايط متعدد، مهم‏ترين آنها آگاهى و معرفت حقيقى نسبت به معارف الهى از جمله نماز، آگاهى نسبت به مسائل تعليم و تربيت، شناخت وضعيت و روحيات كودك و نوجوان است. شرايط بعدى ايمان و باور قلبى، عمل كردن به تكاليف الهى و اخلاق حسنه است كه مى‏تواند كليد فتح قله سعادت خود و فرزندانشان باشد.

مفاهيم ديني

فرمان استقامت به پيامبر و امت

«فَاسْتَقِمْ كَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا انَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ» هود - 112

پس همان‏گونه كه فرمان يافتى، استقامت كن، همچنين كسانى كه با تو به‏سوى خدا آمده‏اند (بايد استقامت كنند) و طغيان نكنيد كه خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد، بيناست.

 

دستورات مهم

اين آيه شامل دستورات مهمى است از جمله:

الف- استقامت و پايمردى در ديندارى و اجراى احكام خدا كه از امر «فَاسْتَقِمْ» استفاده مى‏شود.

ب- داشتن انگيزه الهى در استقامت، يعنى از سر اخلاص و براى جلب رضاى خدا بايد ثابت قدم بود و حق را آن چنان كه بايد ادا كرد. اين مطلب از عبارت «كَما امِرْتَ» استفاده مى‏شود. مى‏فرمايد آن چنان كه قبل از اين مأمور شده‏اى، استقامت و پايدارى ورز.

ج- پيروان را به استقامت واداشتن، زيرا علاوه بر اين كه پيامبر را به استقامت امر كرده، فرموده است: «وَ مَنْ تابَ مَعَكَ» و مؤمنان را نيز به استقامت وادار.

امروز نيز، وظيفه ما مسلمانان به‏خصوص رهبران جامعه اسلامى، عمل به دستورات فوق است و بدون عمل به آنها، پيروزى بر خيل دشمنانى كه از هر سو ما را احاطه كرده‏اند، ممكن نيست.

 

تكليف سنگين

لحن شديد آيه بر كسى پوشيده نيست و پيداست كه هيچ اثرى از لطف و مهر در آن وجود ندارد. در آيات قبل از اين نيز، داستان تكان‏دهنده امت هايى آمده بود كه به كيفر اعمالشان مؤاخذه شدند.

نقل كرده‏اند وقتى اين آيه نازل شد پيامبر (ص) فرمود: «شَمِّرُوا شَمِّرُوا، يعنى آستين ها را بالا زنيد و مهياى استقامت شويد. »

صفحه اي براي گسترش و ترويج  فرهنگ، آد اب و اند يشه د يني

تهيه و تنظيم:  ستاد اقامه نماز وزارت نفت

يک شبهه ويک پاسخ

پرسش:مرگ انسان به دست كيست؟!

پاسخ: هنگام مرگ به گفته قرآن، نفس ماست که از ما گرفته مي شود. يادمان باشد هيچ کاري در هستي انجام نمي شود، مگر با اجازه خداوند و منطبق بر سنت الله (قوانين آفرينش) باشد، حتي پيامبران برگزيده خداوند که براي هدايت بشر فرستاده مي شوند، فقط بايد آنچه خدا دستور مي دهد، به مردم بگويند و مطابق فرامين خدا عمل کنند؛ مثلا روح الامين که قرآن را بر سينه پيامبر(ص) نازل مي کند، با اجازه خداوند است و پيامبر(ص) اجازه هيچ دخل و تصرفي را از جانب خود در کلام وحي ندارد.

 

مي ميريد با اجازه خدا!

و تنها خداست که مي ميراند و زنده مي کند و خلق مي کند و روزي مي دهد و شفا مي دهد و هدايت مي کند و هر يک از اينها را که بخواهد، توسط رسولان و فرشتگانش به انجام مي رساند و هيچ کس نمي ميرد مگر با اجازه خدا ! وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّـهِ کِتَابًا مُّؤَجَّلًا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاکِرِينَ: و نبوده است کسي بميرد (کسي نمي تواند بميرد) مگر با اجازه خدا و کتابي است زمان دار و هر کس مي خواهد، پاداش دنيا را از آن به او مي دهيم و آن کس که مي خواهد، پاداش آخرت را از آن به او مي دهيم و به زودي شاکران را پاداش مي دهيم؛ بنابراين آنچه رسولان خدا انجام مي دهند، همه از جانب خداست و در اين کار ماموريت دارند قُلْ يَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِي وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ: بگو فرشته مرگ شما را متوفي مي کند (جانتان را به تمامي مي گيرد) همان کسي که بر شما وکيل شده، سپس به سوي پروردگارتان باز گردانده مي شويد و قرآن به روشني بيان مي کند گرفتن جان انسان ها به عهده يک نفر نيست و فرشتگان، رسولاني هستند که براي گرفتن جان هاي کساني که هنگام مرگشان فرا رسيده است، به سوي آنها فرستاده مي شوند تا جانشان را بستانند و تنها خداست که مي ميراند و زنده مي کند و خلق مي کند و روزي مي دهد و شفا مي دهد و هدايت مي کند و هر يک از اينها را که بخواهد، توسط رسولان و فرشتگانش به انجام مي رساند.

کلام پاياني

در قرآن، گاهى خداوند كارهايى را به خودش نسبت مي ‏دهد و گاهى همان كار را به ديگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، يك جا مي ‏فرمايد: «اللّه يتوفّى الانفس» خدا، جان مردم را مي ‏گيرد و در جاى ديگر مي ‏فرمايد: «يتوفّاكم ملك الموت» ملك الموت «عزرائيل»، جان مردم را مي ‏گيرد و جايى ديگر مى‏فرمايد: «تَوفّته رُسُلنا» فرشتگان، جان مردم را مي گيرند.  هر سه تعبير قابل قبول است. در بعضي آيات بيان مي کند که فرشتگان جان ‏ها را مي ‏گيرند و به عزرائيل تحويل مي ‏دهند و عزرائيل جان ‏ها را به خداوند تحويل مي ‏دهد.  شايد هم اين گونه باشد: جان افراد عادى را فرشتگان مي ‏گيرند، جان افراد برجسته را عزرائيل مي ‏گيرد و جان اولياى الهى را خداوند مي ‏گيرد. همان ‏گونه كه قرآن درباره اهل بهشت تعبيرهاى مختلفى دارد؛ يك جا مي ‏فرمايد: «يسقيهم ربّهم» خداوند آنان را سيراب مي ‏كند. در جاى ديگر مي فرمايد: «يُسقَون فيها كأساً» اينها از طريقى سيراب مي شوند و نامى از خداوند برده نشده است.

 

اخبار ستاد اقامه نماز

برگزاری بیست و سومین نشست دبیران و رابطان ستاد اقامه نماز

وزارت نفت نشست بيست وسومين مسئولان، دبيران، رابطين مسئولان قرارگاه هاي فرهنگي ستاد اقامه نماز وزارت نفت به ميزباني شرکت ملي گاز کرمانشاه برگزار شد.  در ابتداي اين نشست، حجه الاسلام والمسلمين عباس درويشي، رابط فرهنگي وامور روحانيون منطقه 7 ضمن خوشامدگويي به اعضاي جلسه اظهار اميدواري کرد اين نشست با ارائه راهکارهايي باعث رونق بيشتر در اجراي امور معنوي وديني به ويژه توسعه وترويج اقامه نماز وآموزش فراگير قرآن در اين منطقه شود.

شهبازي، مدير عامل شرکت ملي گاز کرمانشاه، دومين سخنران اين نشست بود که با ابراز خوشحالي از ميزباني دست درکاران امور فرهنگي ونماز، گزارشي از وضعيت خدمات رساني شرکت گاز به مردم منطقه، از حمايت ها ومديريت شايسته مسئولان صنعت نفت در همراهي وهمدلي با مردم اين استان در حادثه دلخراش زلزله قدرداني کرد. وي با اشاره به ارسال افزون بر 60 کاميون اقلام مورد نياز زلزله زدگان از سوي کارکنان صنعت نفت که با مديريت متمرکز دربين مردم زلزله زده توزيع شد، از اقدام بجا و کم نظير ستاد اقامه نماز وزارت نفت با مديريت وحضور ميداني روحانيون صنعت نفت دربين مردم مصيبت ديده وانجام امورديني آنان به ويژه حجه الاسلام والمسلمين درويشي رابط فرهنگي وامور روحانيون قدرداني کرد.  دبير شوراي فرهنگي واقامه نماز وزارت نفت پيش از ورود به دستور جلسه نشست بيست و سوم به ذکر خاطراتي ازدوران دفاع مقدس و وضعيت استان کرمانشاه و استان هاي همجوار درآن دوران و افتخاراتي که اين منطقه دردفاع از کيان اين مرز و بوم در همه دوران هشت ساله جنگ وحتي بعد از پذيرش قطعنامه و عمليات مرصاد را يادآوري کرد. وي ضمن باز خواني تفاهمنامه ستاد اقامه نماز وزارت نفت با ستاد اقامه نماز کشور به نحوه اجرايي کردن و ارائه دستور عمل هاي اجرايي اين تفاهمنامه را تشريح کرد.  ارائه گزارش از سوي مسئولان قرارگاه ها ورابطين و دبيران ستاد هاي اقامه نماز از فعاليت هاي خود به ويژه در ماه مبارک رمضان، ديگر برنامه هاي اين نشست يک روزه بود.

 

همراه با شهيد ان

شهید محمدعلی غلامی

  شهيد غلامي درآبان 65 وارد شرکت ملي نفت ايران شد. بيشتر از يک ماه از حضورش در پايانه هاي نفتي خارک نگذشته بود که به او الهام شده بود آماده پوشيدن لباس شهادت شود. او آذر ماه همان سال به خيل شهيدان پيوست. همسر شهيد درباره اش مي گويد: «با اينكه گاهي از نظر مادي در تنگنا قرار مي گرفتيم، اما او حاضر بود با بخشيدن مقدار پولي كه داشت به كساني كه وضع مالي مساعدي نداشتند، نياز آنها را برآورده كند».  در بخشي از زندگي نامه شهيد از قول همسرش آمده است:

«وي از شهادت خويش مطلع بود و آن را يك روز قبل با مادرش در ميان گذاشت و مصرانه تمام موانعي را كه بر سر راهش قرار گرفت، از پيش پاي خود برداشت، تا اينكه سرانجام شمع وجودش در خليج فارس، روشنايي بخش راه حسينيان زمان شد».

با فرزانگان

سید آزادگان

يکي از آزادگان درباره مرحوم سيد علي اکبر ابوترابي مي گويد: اوايل جنگ بود که اسير شديم. ما را به بغداد بردند و در زندان وزارت دفاع حبس کردند. 12 نفر بوديم. بين ما فقط حاج آقا سالم بود. کسي او را نمي شناخت. ماشين که ايستاد، پياده شد ما را کول مي کرد و در يک گوشه مي خواباند. فاصله ماشين تا آنجا که پياده مان مي کرد، حدود 100 متر بود. نمي خواست عراقي ها ما را اذيت کنند.

زلال احکام

خمس زمین اضافی

 پرسش: در نماز، انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و آيا به نماز لطمه اي نمي زند؟

پاسخ: نمازگزار نبايد عمداً انحراف از قبله داشته باشد، اما اگر طبق دليل معتبري به يک طرف به عنوان قبله نماز بخواند، سپس روشن شود که آن طرف قبله نبوده است، چنانچه انحراف از قبله مابين طرف راست و چپ نمازگزار باشد، نمازش صحيح است و اگر در اثناي نماز متوجه اشتباه و انحراف از قبله شود، آنچه خوانده و گذشته صحيح است و در بقيه نمازها بايد رو به قبله بايستد و فرقي بين باقي بودن وقت و عدم آن نيست و چنانچه انحراف از قبله بيش از حد مابين راست و چپ او باشد، اگر وقت باقي است، بايد نماز را اعاده کند و اگر وقت گذشته، چيزي بر او نيست اگر چه معلوم شود پشت به قبله نماز خوانده است.