طرح ساماندهي حقوق کارکنان قرارداد مدت‎موقت نفت تشريح شد

بهبود معيشت، توانمندسازي و ارتقاي سلامت کارکنان قراردادي

سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وزارت نفت اعلام کرد: با اجراي ابلاغيه بهبود معيشت کارکنان قرارداد مدت‎موقت، علاوه بر بهبود وضع پرداخت، اقدام هايي به منظور توانمندسازي و ارتقاي کيفيت سلامت اين کارکنان در دستور کار وزارت نفت قرار مي‎گيرد.  کامران دهقاني در گردهمايي مسئولان منابع انساني صنعت نفت که با محوريت تشريح ابلاغيه بهبود معيشت کارکنان قرارداد مدت موقت اين صنعت برگزار شد، توضيحاتي درباره مفاد اين ابلاغيه و اقدام هاي تعريف شده براي بهبود وضع معيشتي اين کارکنان ارائه داد.

 

برخورداري کارکنان از بيمه تکميلي و عمر

سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وزارت نفت گفت: اين ابلاغيه در چهار محور اصلي «ارتقاي کيفيت زندگي و سلامت»، «توانمندسازي»، «رعايت حداقل معيشت» و «بهبود وضع پرداخت» اجرا مي‎شود که در محور نخست، يعني ارتقاي کيفيت زندگي و سلامت، پوشش بيمه تکميلي هريک از کارکنان قرارداد مدت موقت و افراد تحت تکفل آنان تا 80 درصد هزينه‎ها، بيمه عمر تا 50 درصد هزينه‎ها و امکان استفاده ايشان از امکانات رفاهي و ورزشي مجموعه نفت ديده شده است.  دهقاني گفت: بررسي ميزان پوشش بيمه تکميلي در سازمان‎هاي مشابه و مقايسه اين شاخص، سرانجام ما را به عدد 50 درصد رساند، اما با ادامه بررسي‎ها مقرر شد تا 80 درصد هزينه‎هاي بيمه تکميلي کارکنان از سوي کارفرما پوشش داده شود. بيمه عمر هم که با توجه به مخاطره‎آميز بودن ماهيت فعاليت در صنعت نفت ضروري به نظر مي‎رسد، البته کارکنان مختار هستند  از اين بيمه استفاده يا هزينه معادل آن را دريافت کنند.  وي درباره محور دوم، يعني بحث توانمندسازي کارکنان گفت: اين مقوله، يکي از آيتم‎هاي پرهزينه صنايع نفت و گاز را در دنيا به خود اختصاص مي‎دهد و ما نيز قصد داريم با امکانپذير کردن استفاده از امکانات آموزشي بر اساس مشاغل براي کارکنان قرارداد مدت موقت، آنها را بيش از پيش توانمند سازيم و بهره‎وري را افزايش دهيم.

 

بهبود وضع پرداخت به کارکنان و تعيين

کف حقوق و دستمزد

سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وزارت نفت، سومين محور ابلاغيه را معطوف به رعايت حداقل معيشت کارکنان قرارداد مدت موقت اعلام کرد و گفت: به اين منظور، رقمي به عنوان کف حداقل حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است. به اين ترتيب حقوق هيچ يک از کارکنان قرارداد مدت موقت از اين رقم کمتر نخواهد شد. بهبود وضع پرداخت، چهارمين محور ابلاغيه وزير نفت است که به گفته دهقاني، پرداخت علي‎الحساب کمک‎هزينه رفاهي به صورت ماهانه، پرداخت متمم کمک‎رفاهي، هزينه اياب و ذهاب، امکان پرداخت وام و ترميم اضافي حقوق کارکناني را که به صورت مستقيم در عمليات توليد و بهره‎برداري مشغول به کار هستند، شامل مي‎شود.  دهقاني در توضيح بيشتر گفت: در سال‎هاي 95 و 96 مبلغي به عنوان کمک رفاهي به کارکنان قرارداد مدت موقت پرداخت شد که مقرر شده است اين مبلغ به جاي پرداخت تجمعي و يکجا در پايان سال، به صورت ماهانه به کارکنان پرداخت شود. ضمن اين که پرداخت وام به مبلغ 2 برابر حقوق نيز همانند کارکنان رسمي براي کارکنان قرارداد مدت موقت مجاز شده است.  وي درباره متمم کمک رفاهي و حق اياب و ذهاب به کارکنان نيز گفت: اين آيتم، حدود 10 تا 12 درصد حقوق و مزاياي کارکنان را در برمي‎گيرد. دهقاني، پرداخت ترميم اضافي حقوق کارکناني را که به صورت مستقيم در عمليات توليد و بهره‎برداري مشغول به کار هستند، با توجه به مسئوليت خطير اين کارکنان، ضروري دانست و آن را مطابق با ادبيات و الزام هاي صنعت نفت عنوان کرد.

 

اجراي طرح پيمايش، آسيب‏‎شناسي

 و تهيه بانک اطلاعاتي جامع

سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وزارت نفت در ادامه به روند اشتغال به کار کارکنان قرارداد مدت موقت در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: تعداد نيروي انساني شاغل در بخش پيمانکاري وزارت نفت در سال 1384 بالغ بر 53 هزار و 571 نفر بود که اين رقم (با وجود واگذاري پتروشيمي‎ها و واحدهاي پالايشي) با رشد حدود 5/2 برابري تا سال 1390 به بيش از 136 هزار نفر افزايش يافت و دولت وقت را بر آن داشت که نه تنها در صنعت نفت، بلکه در بخش‎هاي مختلف، افراد واجد شرايط را به صورت مستقيم با قراردادهاي مدت موقت به کار گيرد. بر اين اساس و مطابق با مجوزها يا ابلاغيه‎هايي که بعدا در اين زمينه صادر شد، حدود 37 هزار نفر به عنوان نيروي قرارداد مدت موقت در نفت واجد شرايط تشخيص داده شدند.  وي به ممنوعيت استخدام در دستگاه‎هاي دولتي بدون اخذ مجوز سازمان امور اداري و استخدامي که از اول آذرماه سال 93 لازم‎الاجرا شد، اشاره کرد و گفت: اگر چه همواره بحث ساماندهي وضع کارکنان قرارداد مدت موقت وزارت نفت در جلسات مختلف مطرح و بررسي مي شد، اما اين روند در سال 96 و با دستور اکيد وزير نفت با جديت بيشتري پيگيري شد و برنامه جامعي مشتمل بر تهيه بانک اطلاعاتي کارکنان، اجراي طرح پيمايش از سوي پيمانکار مستقل دانشگاهي به منظور آسيب‎‏شناسي و برگزاري جلسه هاي متعدد با محوريت ساماندهي اين کارکنان در دست اقدام قرار گرفت.  دهقاني با اشاره به طرح مکرر اين موضوع در جلسات شوراي اداري و شوراي معاونين وزارت نفت، عنوان کرد: در برخي جلسه ها با حضور شخص وزير نفت به اين موضوع پرداخته شد و با توجه به محدوديت‎هاي بودجه‎اي نفت، براي رفع گره‎هاي کار از راهنمايي‎هاي ايشان استفاده مي‎شد.  وي در جمع‎بندي نتايج بررسي‎هايي که به منظور ايجاد بانک اطلاعاتي صورت گرفته است، گفت: هم اکنون بيش از 34 هزار نفر از کارکنان وزارت نفت در قالب قرارداد مدت موقت در اين وزارتخانه مشغول به کار هستند که از اين ميان حدود 2500 نفر به طور مستقيم در عمليات توليد ايفاي نقش مي‎کنند. قرار بود پرداخت ترميم اضافي حقوق، تنها به کارکناني که به صورت مستقيم در عمليات توليد و بهره‎برداري مشغول به کار هستند، تعلق گيرد که با تاکيد وزير نفت، کارکناني که در حوزه‎هاي پشتيباني تخصصي (بازرس فني، آتش‎نشان و ...) مشغول به کار هستند نيز مشمول اين آيتم شدند و به اين ترتيب حدود 8 هزار نفر از کارکنان قرارداد مدت موقت از اين آيتم حقوقي برخوردار مي‎شوند.  اين مقام مسئول با اشاره به اين‎که وزارت نفت از بضاعت کارشناسي، مالي و مقرراتي موجود براي ساماندهي وضع معيشت کارکنان قرارداد مدت موقت صنعت نفت استفاده کرد، افزود: اميدواريم با اجرايي شدن اين ابلاغيه، کارکنان شاهد دريافت حقوق و دستمزد بالاتر و برخورداري از امکانات رفاهي بيشتري باشند و وزارت نفت نيز فعاليت کارکناني شادتر، سالم تر و توانمندتر را در صنعت نفت شاهد باشد.

 

 

ابلاغيه بهبود   معيشت  نيروهاي  قرارداد  مدت موقت  صنعت نفت

ضوابط ساماندهي وضع پرداخت حقوق و مزايا و بهبود معيشت نيروهاي قرارداد مدت موقت صنعت نفت از سوي وزير نفت ابلاغ شد. در متن ابلاغيه بيژن زنگنه آمده است: «در خصوص ساماندهي وضعيت پرداخت حقوق و مزايا به نيروهاي قرارداد مدت موقت و بهبود وضع معيشت ايشان موارد فوق را (علاوه بر اضافات حقوق ابلاغي اعمال شده براي سال 1397) که به تصويب شوراي اداري و استخدامي صنعت نفت رسيده، جهت پيگيري و اجرا توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني وزارتخانه و چهار شرکت اصلي ابلاغ مي‎کند:

به کليه نيروهاي مدت موقت که در انتهاي سال هاي 95 و 96 کمک رفاهي پرداخت شده ،از سال جاري   نيز اين کمک به صورت علي الحساب با همين عنوان بر اساس ضوابط سال 1396 و  با در نظرگرفتن افزايش متناسب سالانه، به صورت ماهانه و مستمر پرداخت و در پايان سال تسويه حساب مي‎شود.

به تمامي نيروهاي مدت موقت،متمم کمک رفاهي و اياب و ذهاب متناسب با کارکنان رسمي، علاوه بر کمک رفاهي بند (يک) تعلق مي‎گيرد.

براي تمامي نيروهاي مدت موقت به تناسب فعاليت و شرکت محل کار،حداقل ميزان پرداختي (کف حقوق) با توجه به شرايط بازار کار و معيشت توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني با همکاري چهار شرکت اصلي جمع بندي و پيشنهاد شود. پيشنهاد نهايي در اين خصوص پس از تاييد توسط شوراي اداري، جهت ابلاغ ارائه شود.

براي تمامي نيروهاي مدت موقت و افراد تحت تکفل آنها، بيمه تکميلي درمان در نظر گرفته شود، 80 درصد مبلغ بيمه تکميلي توسط کارفرما و مابقي در صورت تمايل اين همکاران به استفاده از بيمه توسط خودشان پرداخت شود. پوشش بيمه‎اي مورد نظر بايستي به تاييد شوراي اداري برسد. همچنين بايد به نحوي برنامه‎ريزي شود که افراد مشمول بيمه تکميلي موضوع اين بند، در صورت تمايل بتوانند در چارچوب اين بيمه از خدمات مشابه در واحدهاي درماني سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت استفاده نمايند.

 

براي تمامي نيروهاي مدت موقت ،امکان بيمه عمر با پرداخت 50 درصد سهم بيمه توسط کارفرما فراهم شود. پوشش بيمه‎اي مورد نظر بايستي به تاييد شوراي اداري برسد. در صورت استفاده نکردن از اين امکان، مبلغ سهم کارفرما (به ميزان 50 هزار تومان در ماه در سال 1397) به اين افراد پرداخت خواهد شد.

کليه نيروهاي مدت موقت بر اساس نياز  شغلي و در حد اعتبارات مصوب و امکانات هر شرکت، از امکانات و برنامه‎هاي آموزشي آن بهره‎مند مي‎گردند.

کارکنان مدت موقت نيز همانند کارکنان مدت معين مي‎توانند در حد اعتبارات مصوب و امکانات هر شرکت، از خدمات باشگاه ها و ديگر امکانات رفاهي، فرهنگي و ورزشي شرکت محل خدمت خود استفاده نمايند.

کليه نيروهاي مدت موقت مي توانند از دو ماه علي‎الحساب حقوق طبق ضوابط مربوطه بهره‎مند گردند.

فرم قرارداد نيروهاي مدت موقت بايد توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني، بر مبناي اين ابلاغيه، مصوبات دولت و آيين‎نامه‎هاي اداري و استخدامي صنعت نفت مورد بازنگري قرار بگيرد.

پيرو تصميمات پايه‎اي متخذه، وضعيت حقوق نيروهاي مدت موقت که در گروه‎هاي شغلي اصلي تخصصي که به صورت مستقيم در عمليات توليد و بهره‎برداري چهار شرکت اصلي مشغول به کار مي‎باشند (مانند نيروهاي اصلي تخصصي شاغل در زنجيره واحدهاي بهره‎برداري، کارخانه‎هاي گاز و گاز مايع، واحدهاي جمع آوري و تفکيک گاز، واحدهاي تزريق گاز، زنجيره حفاري، سکوهاي دريايي، پالايشگاه‎هاي نفت و گاز، ايستگاه‎هاي تقويت فشار گاز، تلمبه‎خانه‎هاي نفت، پايانه‎هاي صادراتي) بايد در تناسبي منطقي با نيروهاي رسمي توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني با همکاري مديران توسعه منابع انساني چهار شرکت اصلي تنظيم و براي تصويب به شوراي اداري صنعت نفت پيشنهاد شود. گروه‎ها و رسته‎هاي شغلي پيشنهادي توسط شرکت‎هاي اصلي مي‎بايست در چارچوب فوق، به تصويب شوراي اداري رسيده و همراه با پيشنهاد ترميم براي ابلاغ ارائه شود.

 

 معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني و مديران توسعه منابع انساني چهار شرکت اصلي بايد اقدامات فوق را به نحوي به انجام برسانند که بندهاي 1 تا 9 را تا پايان تير ماه سال 1397 و بند 10 را تا نيمه شهريور ماه 1397 عملياتي نمايند. در هر حال زمان اجراي همه پرداخت‎هاي اضافي موضوع اين ابلاغيه، ابتداي ارديبهشت ماه 1397 خواهد بود و پرداخت‎هاي انجام نشده بايد حداکثر پيش از اتمام شهريور ماه 1397 متناسباً به حساب کارکنان ذيحق واريز شود.»