صدور محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه افزایش می یابد
رئیس دفتر توسعه صنایع پایین­ دستی پتروشیمی با اشاره به این که تعرفه صدور محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه کاهش می یابد، گفت: مذاکرات میان دو کشور ادامه دارد و امید است که با توافق های آینده، صادرات محصولات پتروشیمی به کشور ترکیه افزایش یابد. رضا محتشمی پور درباره تازه ترین توافق های صورت گرفته برای کاهش و بهبود تعرفه محصولات صادراتی صنایع پتروشیمی ایران به ترکیه اظهار کرد: خوشبختانه در حاشیه برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مقام های این کشور برای کاهش تعرفه  ها اعلام آمادگی کردند. وی با اشاره به این که پیشتر ۱۰ قلم از محصولات پتروشیمی برای کاهش تعرفه ارائه شده بود، افزود: ۵ محصول دیگر نیز در جریان مذاکره با مقام  های ترکیه به این فهرست اضافه شد و در مجموع ۱۵ محصول پتروشیمی شامل کاهش تعرفه خواهند شد. رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: محصولات PET(پلی اتیلن ترفتالات) بطری، PET الیاف، TDI، پلی پروپیلن کوپلیمر و نیز پلی استایرن به این فهرست افزوده شده که این محصولات با توجه به افزایش تولید در کشور در این فهرست قرار گرفتند. محتشمی پور با بیان این که محصولاتی مانند پلی اتیلن، متانول و اوره پیشتر در این فهرست قرار داشت، گفت: مذاکرات میان دو کشور ادامه دارد و امید است با توافق­ های آینده بتوانیم رشد صادرات به کشور ترکیه را شاهد باشیم.


سمینار آموزشی پدافند غیرعامل برگزار شد
همزمان با هفته پدافند غیرعامل، سمینار آموزشی پدافند غیر عامل در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران برگزار شد. این سمینار با حضور معاونان سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیر اچ اس ای و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی پالایش و پخش، مدیر عامل و جمعی از مدیران، مجریان و رؤسای واحدهای ستادی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران روز شنبه( 13 آبان 96)، در سالن هیئت مدیره این شرکت برگزار شد. در ابتدای این سمینار بهرام برزگر، رئیس اچ اس ای، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران این شرکت، به بیان ضرورت برگزاری این سمینار پرداخت و گفت: رسالت پدافند غيرعامل، پيشگيري و كاهش آسيب پذيري در طرح ها و پروژه هاست. مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ضمن تأکید بر اهمیت پدافند غیرعامل در مصون سازی کشور در مقابل حملات بیگانگان گفت: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه حساس خاورمیانه قرار گرفته است باید بسیار تلاش کنیم تا هر چه بیشتر مقابل نفوذ بیگانگان را در کشور بگیریم. حمید شریف رازی، به نقش پدافند غیرعامل در صنعت نفت تاکید کرد و افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران مطابق با دستورالعمل های سازمان پدافند غیرعامل، برای تمام پروژه ها اقدام به گرفتن مشاور می کند و گزارش بسیاری از پروژه ها مورد تصویب واقع و مجوز سازمان پدافند غیرعامل را کسب می کند. در این سمینار، سردار مطیعی، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور و دکتر آخوندی، استاد دانشگاه و محقق حوزه پدافند غیرعامل، به ارائه مطالب مفید و کاربردی در حیطه پدافند غیرعامل پرداختند.

 

مجید مصدقی، مدیر عملیات شرکت انتقال گاز
تزریق گاز به سراجه و شوریجه ادامه دارد

میزان تزریق گاز به دو مخزن سراجه و شوریجه از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه یک میلیارد و ۹۹۸ میلیون مترمکعب بوده است و این عملیات تا پایان آبان ماه تداوم خواهد داشت.
مجید مصدقی، مدیر عملیات شرکت انتقال گاز، درباره تزریق گاز توضیح داد: تزریق گاز در ایران دو هدف ازدیاد برداشت از میدان های نفتی و سپس ذخیره سازی در مخازن گازی و مدیریت گازرسانی در فصل سرما را دنبال می کند.
وی افزود: چاه های نفت پس از مدتی دچار افت می شوند و برای آنکه افزایش فشار و بازتولید برقرار شود، روش های مختلفی از جمله تزریق گاز اجرایی می شود که این موضوع برای ایران به دلیل وجود مخزن مشترک پارس جنوبی بسیار راهبردی است، زیرا هر چه از این مخزن گازی عظیم برداشت بیشتری انجام داده و به مخازن نفتی تزریق کنیم برای ما صرفه اقتصادی بیشتری دارد، همچنین پس از برداشت نفت، گاز تزریقی به عنوان گاز ذخیره شده در آن میدان ها باقی می ماند که در فرصت کافی دوباره برداشت می شود. مدیر عملیات شرکت انتقال گاز با تاکید بر این که در یک فرآیند تولیدی و مصرفی، هنگامی که مصرف در یک مقطع زمانی محدود افزایش می یابد عاقلانه نیست که میزان تولید نیز به همان اندازه زیاد شود، ادامه داد: بهره مند ی از مخازن ذخیره سازی سیستمی است که در همه کشورهای نفتخیز دنیا رایج است و در ایران نیز این مخازن برای ذخیره گاز و مدیریت مصرف استفاده می شوند.
مصدقی اظهار کرد: با آنکه در نیمه نخست سال، همه صنایع و نیروگاه ها از گاز استفاده می کنند باز هم این حجم به اندازه میزان مصرفی فصل زمستان نمی رسد به همین دلیل در هشت ماه نخست سال عملیات تزریق و ذخیره سازی در مخازن گازی انجام می شود که این گاز را در مخازنی مانند سراجه و شوریجه تزریق می کنیم و در نیمه دوم سال برای پایداری انتقال گاز به مناطق مختلف کشور از آنها بهره مند می شویم.
وی با تاکید بر این که یکی از مهم ترین کاربردهای مخازن سراجه و شوریجه، رفع نگرانی نسبت به گازرسانی است، ادامه داد: در فصل سرما تهران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می کند که مخزن سراجه منبع بسیار خوبی برای پایداری گازرسانی در تهران است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز با بیان اینکه در فصل زمستان روزانه بالغ بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب گاز در شبکه انتقال گاز کشور جابه جا می شود، گفت: سرانجام میزان گازی که در فصل زمستان روزانه از مخزن سراجه برداشت می شود کمتر از هشت میلیون مترمکعب است.
مصدقی گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه باید ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه تزریق شود، زیرا این گاز ذخیره سازی شده در چهار ماه پایانی سال و در فصل سرما مورد استفاده قرار می گیرد که خوشبختانه این عملیات تزریق تاکنون مطابق برنامه پیش رفته است.
وی کل ظرفیت مخزن سراجه را یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: ظرفیت مخزن شوریجه ۲ و نیم برابر مخزن سراجه است که بر همین اساس تعهد مخزن شوریجه نیز ۲ و نیم میلیارد مترمکعب است که این حجم گاز نیز به این مخزن تزریق می شود البته از آنجا که این مخزن در نزدیکی پالایشگاه سرخس است مسئولیت راهبری آن نیز با همین پالایشگاه است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز، مخازن ذخیره سازی سراجه و شوریجه را متصل به شبکه انتقال گاز اعلام کرد و گفت: بیشترین استفاده از سراجه برای تامین گاز تهران و بیشترین استفاده از مخزن شوریجه برای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان مرکزی است که موجب پایداری انتقال گاز در فصل زمستان می شود و دیگر لازم نیست از سمت تهران گاز مورد نیاز را به خراسان انتقال دهیم.
وی میانگین تزریق به سراجه در هشت ماه نخست سال را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز اعلام کرد که در چهار ماه پایانی سال روزانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز از مخزن سراجه برداشت می شود همچنین در هشت ماه نخست سال ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز به صورت روزانه به شوریجه تزریق می شود که طی چهار ماه پایانی سال روزانه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز نیز از مخزن شوریجه برداشت می شود.
مصدقی با بیان اینکه تزریق به مخزن سراجه از ابتدای امسال آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد گفت: تاکنون پایان شهریورماه، ۷۴۰ میلیون مترمکعب گاز به این مخزن تزریق شده که تا آخر آبان ماه نیز ادامه دارد، این میزان تزریق در سال گذشته تا پایان آبان، ۷۲۶ میلیون مترمکعب بوده است.
مدیر عملیات شرکت انتقال گاز، درباره مخزن شوریجه گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون مترمکعب گاز به شوریجه تزریق شده و عملیات آن ادامه دارد که این میزان در سال قبل تا پایان آبان یک میلیارد و ۴۱۳ میلیون مترمکعب بوده است.
وی درباره تزریق به میدان های نفتی توضیح داد: اکنون تزریق گاز به سه میدان نفتی کرنج، کوپال و آغاجاری انجام می شود که این میزان در سال قبل، چهار میلیارد و ۳۱۱ میلیون مترمکعب بوده و امسال تا پایان شهریور به سه میلیارد و ۸۹۵ میلیون مترمکعب رسیده و مجموع تزریق گاز به میدان های نفتی و مخازن گازی در سال ۹۵، ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب بوده است.
به گفته مصدقی، تزریق گاز به میدان های نفتی امسال با کاهش رو به رو بوده که دلیل آن الزام به تامین گاز نیروگاه هاست و کاهش تزریق نیز بیشتر در حوزه آغاجاری انجام شده است، در سال جاری تلاش شده تا حجم گاز شیرین بیشتری به نیروگاه ها منتقل شده و در مصرف سوخت مایع صرفه جویی شود.
 تزریق گاز به دو مخزن ذخیره سازی گاز سراجه و شوریجه در هشت ماه نخست سال انجام می شود که این حجم ذخیره سازی در چهار ماه پایانی سال با هدف پایداری گازرسانی استفاده می شود.


با حضور مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت و روسای روابط عمومی چهارشرکت اصلی
چهارمین نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های وزارت  نفت برگزار شد

مشعل چهارمین نشست شورای هماهنگی روابط عمومی های صنعت نفت باحضور مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت، روسای روابط عمومی چهار شرکت  اصلی وزارت نفت و روسای مناطق برگزار شد. به گزارش «مشعل»، در این نشست که آخرین نشست این شورا در دور دوم بود، درباره آخرین اقدام های حوزه روابط عمومی وزارت نفت بحث و تصمیم گیری شد. مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در این نشست، درباره شورای هماهنگی روابط عمومی صنعت نفت گفت: در این مقطع عملکرد این شورا باید به درستی ارزیابی، سپس برای ادامه کار تصمیم گیری شود و بدون ارزیابی فلسفه وجودی شورا در ابتدای شکل گیری، نمی توان اظهارنظر قطعی و صحیح کرد.
کسری نوری گفت: در این باره باید یک بررسی آسیب شناسانه از سوی اعضای شورا در ستادها و مناطق انجام و مشخص شود ادامه کار به صلاح است یا نیازمند بازبینی و اگر مشکلاتی در مسیر دستیابی به اهداف وجود دارد، برطرف شود.
وی با تاکید بر این که وظیفه اداره کل روابط عمومی این نیست که فارغ از واقعیت های موجود، رهنمود صادر کند، افزود: باید اشتیاق لازم همه اعضا برای شرکت در جلسات وجود داشته باشد.
نوری تاکید کرد: مشکلات  فرا روی  روابط عمومی ها، باید به طور کامل شناسایی و مشخص شود کدام دسته از این مشکلات، به ساختار و سیستم و کدام به سطح توقعات روابط عمومی ها مربوط است.

هدف شوراها هم افزایی است
رئیس امور هماهنگی روابط عمومی های صنعت نفت نیز ضمن ارائه گزارشی درباره عملکرد شورا در ابتدای این نشست گفت: دور اول شورای هماهنگی روابط عمومی های صنعت نفت به صورت یک ساله و آزمایشی آغاز به کار کرد، اما در دور دوم با برگزاری انتخابات و صدور احکام دو ساله، کار به صورت جدی آغاز شد. سیدمجتبی موسوی شاد با اشاره به برگزاری چهارنشست در دوره چهارم شوراها گفت: طبق دستورعمل مصوب شورا، جلسات هر سه ماه یک بار برگزار شده که این تعداد در مناطق هر دو ماه یک بار بوده است.
وی با تاکید بر این که ترکیب اصلی این شورا 11 نفر است و در این نشست درباره تمدید شدن یا نشدن شورا و ادامه کار آن بحث و بررسی و رای گیری انجام خواهد شد، گفت: از جمله اهداف شوراهای روابط عمومی صنعت نفت، وحدت رویه، استفاده از ظرفیت های موجود در هر منطقه، هم افزایی، همکاری و مشارکت بین روابط عمومی ها از طریق شوراهای مناطق بود.
موسوی شاد همچنین تاکید کرد: طبق برنامه ریزی ها قرار بود، مناطق شورا، به عنوان بازوی قدرتمند اداره کل و با استفاده از تخصص و تجارب اعضا موارد کلان و اولویت دار را کارشناسی و در قالب پکیج های کارشناسی شده برای تصویب و اقدام های ستادی به شورای مرکزی ارسال کنند. وی با اشاره به این که دوره چهارم شوراها آذرماه پایان می یابد، گفت: طی احکام صادره، دو پیشنهاد ادامه شورا تا اوایل سال آینده و انجام انتخابات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
موسوی شاد تاکید کرد: لازم است نمایندگان 8 منطقه شوراها گزارشی از عملکرد دو ساله خود مکتوب و به همراه پیشنهادها در اسرع وقت و حداکثر تا پایان آذرماه به شورای مرکزی ارسال کنند.

روابط عمومی ها هم صدا با مجموعه باشند
رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست با تاکید بر لزوم آسیب شناسی در عملکرد روابط عمومی های صنعت نفت در مناطق گفت: روابط عمومی، ماهیتی سیاسی دارد و این از وظایف روابط عمومی هاست که بیشتر از همه با سیاست های مجموعه خود و دولت هم صدا باشند. محمد ناصری افزود: شغل روابط عمومی، نیازمند پویا بودن است و این اصلا به صلاح نیست که برای مثال یک رئیس روابط عمومی 27 سال در این جایگاه قرار بگیرد. وی همچنین با تاکید بر این که لازم است همکاران ما در روابط عمومی بعد از چند سال در صورت کسب توانمندی های لازم ارتقا پیدا کنند، گفت: این در حالی است که بیشتر وقت و عمر کاری بسیاری از همکاران ما صرف رفع مشکلات کاری می شود.

روابط عمومی ها راهبر باشند
رئیس روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست درباره عملکرد شورا گفت: به منظور بهبود در فرایند شورا، گزارش هایی از مناطق جمع آوری و مشخص شود که در کدام مناطق مشکلات بهتر و کاربردی تر بررسی شده است.
رضا خلج با تاکید بر این که مشکلاتی که در ساختار روابط عمومی ها وجود دارد، قابل تغییر و در حیطه اختیارات ما نیست، افزود: برای مثال در منطقه ویژه، این سازمان نقش راهبر را دارد، اما در بیشتر مناطق در مواقع بحران، راهبری وجود ندارد و این وظیفه روابط عمومی هاست که برای این نیازها، فعالیت تعریف و نیازسنجی دقیقی انجام دهند و سپس شوراها را بر اساس نیازسنجی ها هدایت کنند.

شوراها سبب درک مشترک شدند
رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست با تاکید بر این که در ابتدای نشست های شورا برای آن اساسنامه تنظیم شد و باید براساس همان اساسنامه حرکت شود، گفت: نخست قرار بود شوراها بین چهارشرکت و مناطق ارتباط ایجاد کنند.
مجید بوجارزاده با اشاره به رفت و برگشت زیاد و وقت گیر امور در ستادها و نقش شوراها در تسهیل آن گفت: روابط عمومی ها می توانند نقاط اشتراک خود را در شوراها هم افزایی کنند. وی با اعلام تشکیل شوراهای مختلف در زیرمجموعه های شرکت ملی گاز ایران گفت: در مناطق جنوبی، ناهماهنگی زیادی وجود داشت و شوراها توانستند از این طریق به درکی مشترک برسند و بسیاری از امور را از این طریق حل و فصل کنند. بوجارزاده اصلاح ساختار روابط عمومی ها و چرخش شغلی در روابط عمومی ها را از دیگر موارد مهم نیازمند پیگیری در شوراهای روابط عمومی خواند و تاکید کرد: اما تا قبل از اصلاح این ساختارها، وظیفه داریم طبق آن پیش برویم و با کارهای عملی و فنی دقیق، به مدیران و مجموعه خود در دستیابی به اهداف یاری برسانیم. وی افزود: پراکندگی و شکاف های زیادی در روابط عمومی های مجموعه وزارت نفت وجود داشت که خوشبختانه این شورا موفق شد تفکر کلان خود را تزریق و تا حد قابل ملاحظه ای، هماهنگی و یکپارچگی در بین روابط عمومی ها ایجاد کند.

عملکرد شوراها در چارچوب تکالیف حرفه ای باشد
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در این نشست با اشاره به این که منکر هدف گذاری و پراهمیت بودن فعالیت ها و تعاملات در شورای روابط عمومی های صنعت نفت نیستیم، گفت: عملکرد شوراها باید در چارچوب تکالیف حرفه ای باشد که البته نقش شوراها باید در این زمینه در قالب جلسات اندک برای مسائل کلان دیده شود.
محسن مومنی با اشاره به این که لازم است دستور عمل روشنی برای انتصاب روسای روابط عمومی های صنعت نفت وجود داشته باشد، گفت: عملکرد شوراها هم نیازمند بازبینی است و اگر انتخابات شوراها، به انتخاب افراد متخصص و باسابقه منجر شود، خوب است.  
در پایان این نشست پس از جمع بندی نظرهای دیگر حاضران و رؤسای روابط عمومی زیرمجموعه ها و مناطق مقرر شد صورت جلسه ای برای همه اعضای شوراهای روابط عمومی در صنعت نفت ارسال و درباره عملکرد و ادامه کار این شورا نظرسنجی انجام شود.