گزارشی از همایش بین المللی و نمایشگاه آنگوا  
صادق آبادی : دسترسی به سوخت
 سی ان جی برای همگان آسان خواهد شد

مشعل      ایران میزبانی همایش دو سالانه بین المللی و نمایشگاه آنگوا در سال 2017 را عهده دار بود که در روزهای گذشته برگزار شد و خروجی آن با آمار و ارقامی از جایگاه ایران در زمینه خودروهای گازسوز همراه بود.    میزبانی ایران از این رویداد مهم   بر اساس تصمیم نشست هیئت مدیره آنگوا (انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه) در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفت. این گزارش به بازتاب سخنان مدیران و کارشناسان  حوزه سی ان جی در همایش آنگوا  اختصاص یافته است که ادامه آن  را می خوانید:
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به دلیل اهمیت توسعه صنعت سی ان جی کشور، قصد داریم ظرف ۶ ماه، یک نقشه راه تهیه کنیم و آن را به اجرا درآوریم. علیرضا صادق آبادی روز پنجشنبه (۱۱ آبان ) در آیین پایانی هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا) گفت: براساس آمارهای موجود، از سال ۸۱ تاکنون ۶۰ میلیارد لیتر بنزین از محل عدم واردات، صرفه جویی شده و این مقدار حدود ۳۰ میلیارد دلار سود و صرفه اقتصادی به همراه داشته است. وی افزود: با فرض این که با هر یک دلار می توان چهار دلار از منابع خارجی تامین مالی کرد؛ صنعت سی ان جی دارای ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در اقتصاد کشور است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، هم اکنون سهم سی ان جی در سبد سوختی کشور روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب است و این رقم می تواند به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

ضرورت تولید خودروی مناسب گازسوز
صادق آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خودروهای سی ان جی سوز، گفت: اکنون برخی از این خودروها تولید نمی شوند یا در آینده نزدیک از رده خارج می شوند؛ بنابراین اگر بی تفاوت باشیم نگهداشت مصرف رقم۲۱ میلیون متر مکعب در روز نیز مشکل است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که درباره قیمت سی ان جی، جانمایی جایگاه ها و غیره می توان با تبادل نظر به راه حل های خوبی دست یافت، اظهار کرد: البته نمی توان از خریدار انتظار داشته باشیم که خودروی پایه گاز سوز را از خودرو با سوخت بنزین گرانتر بخرد.
وی با بیان این که افزون برافزایش کیفیت، قیمت خودروی پایه گازسوز نیز باید کاهش یابد، افزود: دیگر نمی توان از دولت انتظار داشته باشیم که همه هزینه ها را به عهده بگیرد.
به گفته صادق آبادی، ایران جزء معدود کشورهایی است که در بیشتر مناطق خود شبکه گازرسانی دارد؛ بنابراین دسترسی به سوخت سی ان جی برای همگان راحت خواهد بود.
وی تاکید کرد: من و همکارانم آماده ایم تا همه دغدغه ها و پیشنهادهای فعالان صنعت سی ان جی را بشنویم و بتوانیم برای آن راه های مناسب بیابیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: برای کاهش قیمت خودروهای سی ان جی سوز و افزایش تقاضا باید دنبال راه‎های قانونی باشیم.

خودروهای پایه گاز سوز و کاهش آلودگی هوا
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: استفاده از خودروهای پایه گازسوز کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا می کند و این طرح مورد حمایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.
علی وکیلی روز چهارشنبه (۱۰ آبان ماه) در سومین نشست تخصصی روز دوم از هفتمین همایش و نمایشگاه دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) اظهار کرد: ما به هیچ وجه به دنبال کیت های تبدیل ماشین های بنزینی یا گازوئیلی به گازسوز نیستیم.
وی با بیان این که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ۲ وظیفه و مسئولیت مهم به عهده دارد، افزود: مسئولیت نخست، تدوین تعدادی استاندارد با کمک سازمان ملی استاندارد است تا از این طریق بتوانیم مصرف سوخت و انرژی را مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از مدیریت انرژی با روش های قانونی قیمتی و غیر قیمتی به عنوان مسئولیت دوم شرکت نام برد و گفت: ما در زمینه قیمت، تمهیداتی در قالب قانون رفع موانع تولید داریم که از آن استفاده می کنیم.
وکیلی با بیان این که سوخت ۱۷ هزار اتوبوس درون شهری که هم اکنون گازوئیل است، باید به سی ان جی تبدیل شود، تاکید کرد: این طرح به سرمایه گذاری کلان نیاز دارد.
وی افزود: مهمترین اقدامی که در حال انجام است، نوسازی کامیون های با سوخت گازوئیل است که تاکنون هزار دستگاه آن تحویل مصرف کننده ها شده و قرار است امسال تا به پنج هزار دستگاه افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که نوسازی کامیون ها یکی از مهمترین اقدام های مهم برای جلوگیری از آلودگی هواست، تصریح کرد: این پروژه به 7/2 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.
وکیلی با اشاره به این که قرار است ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی با پیمایش بیش از ۳۰۰ کیلومتر، نوسازی شوند، ادامه داد: موضوع نوسازی ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس را در برنامه داریم که قرار است تا سقف 7/1 میلیارد دلار به آنها یارانه پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از کمک 5/7 میلیارد دلاری تصویب شده برای کمک به نوسازی راه آهن کشور خبر داد و گفت: آنچه اهمیت دارد، کمک به کاهش آلودگی هوا از طریق گازسوز کردن خودروها با روش پایه گازسوز است که ما از آن حمایت می کنیم. وکیلی با بیان این که ایران بزرگ ترین ذخایر گازی دنیا را در اختیار دارد، تصریح کرد: این ذخایر مزیتی است که ما را به سمت استفاده از گاز طبیعی هدایت می کند و یکی از راه های آن استفاده از سی ان جی است.
وی ادامه داد: هم اکنون پس از بخش خانگی، صنعت پتروشیمی بیشترین مصرف گاز طبیعی را دارد؛ بنابراین قرار است با افزایش آن در سند چشم انداز ایران مصرف گاز طبیعی را در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسانیم. وکیلی با بیان این که به دلایلی از جمله ورود شیل گس به سبد انرژی دنیا و همچنین به دلیل ورود واحدهای ال ان جی دیگر کشورها به بازار، قیمت گاز طبیعی در دنیا روند کاهشی پیدا کرده است، تصریح کرد: بهتر است از گاز طبیعی بیشتری در کشور استفاده کنیم، زیرا این اقدام سبب جلوگیری از هدررفت منابع هیدروکربوری هم می شود.

حمل و نقل؛ دومین مصرف کننده بزرگ انرژی
مدیر انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: پس از بخش ساختمان، بیشترین انرژی در حوزه حمل و نقل مصرف می شود.
حامد حوری جعفری در سومین نشست تخصصی با موضوع «فرصت های سرمایه گذاری در صنعت سوخت های جایگزین در ایران» در روز دوم از هفتمین همایش و نمایشگاه دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا)، اظهار کرد: البته حمل و نقل در ایران رتبه دوم و در دنیا رتبه نخست مصرف انرژی را داراست.
وی با بیان اینکه در بخش حمل و نقل سبک و سنگین کشور با چالش هایی روبه رو هستیم، گفت: برای نمونه میانگین عمر خودروهای سنگین در دنیا حدود هشت سال، اما میانگین آن در ایران به 5/22 سال است.
حوری جعفری با بیان این که افزون بر ناوگان حمل ونقل در تعداد جایگاه های گاز نیز مشکل داریم، ادامه داد: از ۱۸ میلیون خودروهای موجود در کشور 5/4 میلیون آن خودروی سی ان جی سوز است، اما تعداد جایگاه های عرضه سوخت سی ان جی متناسب با آن نیست و تمایل شهروندان را برای استفاده از سوخت در مسافت های طولانی و بین شهری کم می کند.

افزایش سهم سی ان جی در کشور تا افق ۲۰۵۰
 در ادامه این نشست، پرویز افشاری آغاجری، مسئول بخش خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همانند نشست تخصصی نخست، درباره این که بهتر است چه نوع سوخت جایگزینی استفاده شود، گفت: موضوع امنیت انرژی و آلودگی ها ما را به سمت استفاده از سوخت های جایگزین هدایت می کند.
افشاری گفت: در افق ۲۰۵۰ میلادی، سی ان جی درصد زیادی از سبد سوخت دنیا را به خود اختصاص خواهد داد، از این رو باید به سوخت سی ان جی به عنوان یک مزیت در کشور نگاه کنیم. محمد صالحی، مسئول طراحی خودرو با سوخت های جایگزین با بیان این که پیش بینی می شود پس از سال ۲۰۱۷، تعداد خودروهای با موتور احتراق کاهش یابد، گفت: احتمال می رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی خودروهای با موتور پایه بنزین دیگر وجود نداشته باشد. وی با بیان اینکه در آینده شاهد گسترش خودروهای هیبریدی خواهیم بود، افزود: البته هرکشوری باید با توجه به شرایط داخلی خود به تولید خودروهای مناسب اقدام کند. در ادامه نشست، امیر حسن کاکایی، عضو دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت درباره مزایا و چالش های صنعت خودروهای گازسوز توضیح داد و گفت: تعداد تحقیقاتی که در زمینه خودروهای سی ان جی سوز در دنیا انجام شده از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ به شدت افزایش یافت.
وی با بیان اینکه ایران در این تحقیقات جایگاه مهمی دارد، ادامه داد: البته کشورهایی همانند ژاپن و ایتالیا که سهمی در سی ان جی ندارند، در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده اند.
کاکایی از وجود گاز طبیعی در ایران، سرمایه گذاری روی موتور پایه گازسوز، شبکه توزیع مناسب، سرمایه گذاری در زمینه ساخت تجهیزات در داخل، تحقیقات و دانش موجود در کشور، مزیت رقابتی از نظر قیمت تمام شده سوخت و مزایای رقابتی نسبت به سوخت های جایگزین و قوای محرکه نوین، به عنوان مزایای استفاده از خودروهای گازسوز در کشور نام برد.
وی گفت: استفاده از سی ان جی می تواند در کاهش تولید گازهای گلخانه ای بسیار موثر باشد و در تولید این سوخت، حجم اندکی آب مصرف می شود.

ضرورت قانون بالادستی برای هماهنگی در صنعت سی ان جی
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بر لزوم وجود یک قانون بالادستی به عنوان هماهنگی و برنامه ریزی در صنعت سی ان جی تاکید کرد.
شهرام رضایی در سومین نشست تخصصی با موضوع «فرصت های سرمایه گذاری در صنعت سوخت های جایگزین در ایران» در روز دوم از هفتمین همایش و نمایشگاه دوسالانه انجمن خودروهای گازسوز آسیا-اقیانوسیه (آنگوا) گفت: افزون بر تعیین اهداف، سیاست ها، برنامه ها، استانداردها، الزام ها و مشوق ها، یک قانون بالادستی با نقش هماهنگ کننده برای اجرای وظایف و مسئولیت های مشترک هر یک از اجزای دخیل در نفوذ سوخت های جایگزین باید وجود داشته باشد.
وی افزود: این قانون بالادستی هماهنگی میان دولت، جایگاه داران، سرمایه گذاران، خودروسازان و تولیدکنندگان سوخت را به تفکیک مشخص خواهد کرد.
رضایی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که در کشورهای مختلف، هر نوع سوخت جایگزین، بسته به ویژگی های سوخت و همچنین محاسن و معایب آن، از ناوگان حمل و نقل و کاربری های خاص وسایل نقلیه انجام شده است، افزود: این در حالی است که این گونه سهم بندی سوخت بر اساس کاربری های معین در کشور ما وجود ندارد و به طور عمومی در اختیار همه سواری های سبک همچون تاکسی ها، سواری های شخصی، آژانس ها و دیگر وسایل نقلیه قرار گرفته است. مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تعداد خودروهای دوگانه سوز را سه میلیون ۶۰۰ هزار خودرو عنوان کرد و گفت: تعداد جایگاه های راه اندازی شده ۲۲۰۰ و سرانه تعداد خودرو به هر جایگاه ۱۶۳۶ خودروست. وی درباره ظرفیت عرضه، میانگین ساعت کارکرد و میانگین مصرف سی ان جی در سال ۹۶ اظهار کرد: ظرفیت کل عرضه امسال دو میلیون ۷۵۰ هزار نرمال مترمکعب در ساعت و میانگین مصرف سی ان جی در روز 7/20 میلیون مترمکعب در روز است.

ساخت داخل بیش از ۸۰ درصد تجهیزات جایگاه های سی ان جی
معاون مدیریت طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان این که همه تجهیزات خریداری شده جایگاه های عرضه سی ان جی از دیگر کشورها استاندارد کامل را دارند، گفت: بیش از ۸۰ درصد تجهیزات جایگاه های عرضه سی ان جی ساخت داخل است.
حسین باقری، معاون مدیریت طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در این نشست به موضوع بازرسی فنی جایگاه های سی ان جی اشاره کرد و گفت: بر اساس تکالیفی که دولت تعیین کرده، مقرر شده است وزارت نفت ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی احداث و راه اندازی کند و همزمان با آن نیز نیازمند خودرویی بودیم که موضوع استفاده از سوخت سی ان جی را در کشور اجرایی کند. وی افزود: از سال ۷۹ این موضوع به طور کلی آغاز و از سال های ۸۰ و ۸۱ فعالیت های مربوط به ساخت جایگاه های عرضه سی ان جی و رعایت استانداردهای مربوط به آن وارد مرحله اجرا شد. معاون مدیریت طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: هم اکنون بخش خصوصی با تقاضای خود در حوزه احداث جایگاه های عرضه سی ان جی اقدام می کند و بر اساس تقاضا و نیاز در نقاط مختلف کشور احداث جایگاه ها انجام می شود. وی ادامه داد: در زمینه بازرسی جایگاه های عرضه سی ان جی، وظایفی را به عهده داریم که وظایف تخصصی طرح مدیریت سی ان جی است و انجام می شود. باقری عنوان کرد: یک موضوع مربوط به هدایت، راهبری، کنترل و بررسی استاندارد ساخت تجهیزات جایگاه ها و روزآمد کردن آنهاست که هم اکنون به طور کامل اجرایی شده است. معاون مدیریت طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: همه تجهیزات خریداری شده جایگاه های عرضه سی ان جی از کشورهای صاحب نام در این زمینه استاندارد کامل را دریافت کرده اند، هرچند بازرسی های دوره ای نیز از این تجهیزات انجام می شود. وی به همکاری شرکت متبوع خود با سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و افزود: با این همکاری، استاندارهای ملی مربوط به تجهیزات جایگاه های عرضه سی ان جی تدوین شده اند که هم اکنون به عنوان استانداردهای بازرسی جایگاه ها نیز شناخته می شوند.  باقری ادامه داد: هم اکنون ۲۴۰۰ جایگاه فعال عرضه سی ان جی در کشور وجود دارد و روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب مصرف این سوخت در کشور است، همچنین ۸۰ درصد تجهیزات ما نیز ساخت داخل است که البته در ساخت کیت و مخزن سی ان جی نیز ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده ایم. معاون مدیریت طرح  سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به برخی حوادث در جایگاه های عرضه سی ان جی اشاره و عنوان کرد: در این باره حوادث زیادی مشاهده نشده، البته برخی حوادث ناشی از نشت گاز بوده که با آموزش  و کنترل های لازم مشکل برطرف شده است.وی با بیان این که مخازن سی ان جی به بازدیدهای دوره ای نیاز دارند، گفت: دستکاری خودرو و مخازن از مواردی است که مصرف کنندگان سوخت سی ان جی برای پیشگیری از حوادث احتمالی باید از آن خودداری کنند.

لزوم افزایش همکاری های انرژی ایران و مالزی
سفیر مالزی در ایران اعلام کرد: دو کشور می توانند تجربه های خود را در حوزه انرژی به اشتراک بگذارند و تنها لازم است همکاری بیشتری داشته باشند. داتو رستم یحیی، سفیر مالزی در ایران، در حاشیه هفتمین همایش و نمایشگاه بین المللی دوسالانه خودروهای گازسوز آسیا و اقیانوسیه (آنگوا) گفت: تهران و کوالالامپور می توانند در بخش های مختلف اقتصادی همکاری کنند. وی در پاسخ به پرسشی در باره زمینه های همکاری ایران و مالزی در حوزه انرژی، گفت: ظرفیت های زیادی وجود دارند؛ ما نقاط قوت و ضعف و تخصص خود را داریم و می توانیم آنها را به اشتراک بگذاریم و تنها لازم است بیشتر با هم کار کنیم. سفیر مالزی در تهران افزود: اکنون برای یک توافق تجارت آزاد و همکاری در بخش بانکی مذاکراتی داریم و همگامی که آنها تکمیل می شوند، تبادل مالی میان دو کشور بسیار آسان تر خواهد شد. داتو رستم یحیی یادآور شد: دستیابی به توافق در زمینه بانکی و توافق تجارت آزاد میان دو کشور به زمان بیشتری نیاز دارد. هفتمین نمایشگاه و همایش آنگوا با محوریت خودروهای گازسوز هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای آسیایی، از جمله نمایندگان شرکت پتروناس مالزی، برگزار شد.