تفاهمنامه سه جانبه با رويکرد حمايت از ساخت داخل

کاتاليست هاي موردنياز صنعت نفت بومي سازي مي شود

تفاهم نامه همکاري توليد صنعتي کاتاليست هاي هيدروکراکينگ و تصفيه هيدروژني برش هاي سنگين نفتي (RCD) با هدف حمايت از ساخت داخل ميان سه شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت اکسير نوين فرآيند آسيا در حاشيه بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي امضا شد. معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران در آيين امضاي اين تفاهم نامه گفت: شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با سوابق و تجربيات پژوهشي و فناورانه لازم در زمينه توسعه و ساخت انواع کاتاليست هاي مورد نياز صنعت نفت با همکاري پژوهشگاه و سازنده کاتاليست مصرفي، در جهت ساخت کاتاليست (RCD) هيدروکراکينگ اقدام کرد.

عليرضا صادق آبادي افزود: در اين تفاهمنامه همکاري سه جانبه، توسعه دانش فني در مقياس صنعتي و تجاري سازي کاتاليست هيدروکراکينگ و تصفيه هيدروژني برش هاي سنگين نفتي(RCD) با استفاده از امکانات، دانش و تجربه طرفين مدنظر قرار گرفته است.

حبيب الله بيطرف، معاون مهندسي، پژوهش و فناوري وزير نفت نيز در حاشيه امضاي اين تفاهم نامه گفت: امروز شاهد يکي از نمادها و مصاديق حمايت از کالاي داخلي و توليد ملي بوديم. جعفر توفيقي، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت نيز، در اين آيين با تاکيد بر توانمندي پژوهشگاه صنعت نفت در تامين کاتاليست هاي مورد نياز صنعت نفت گفت: اميدواريم کشور در اين زمينه به خودکفايي کامل برسد.

جليل سبحاني، رئيس هيئت مديره شرکت اکسير نوين آسيا نيز در اين آيين گفت: طبق اين تفاهمنامه، مراحل ساخت انبوه کاتاليست هاي (RCD) و هيدروکراکينگ آغاز شده و تجاري سازي کاتاليست هايRFCC  و FCC تا پايان سال 97 تکميل خواهد شد و به زودي 100 درصد نياز کاتاليست صنعت نفت بومي سازي مي شود. وي همچنين با قدرداني از حمايت هاي وزارت نفت از توليد کالاي ايراني تاکيد کرد: با کسب مجوزهاي لازم، صادرات اين محصول به کشورهاي اروپا، آفريقا و آمريکاي شمالي ميسر خواهد شد.

حبيب الله بيطرف، معاون وزير نفت در امور مهندسي، پژوهش و فناوري، جعفر توفيقي، رئيس پژوهشگاه صنعت نفت و عليرضا صادق آبادي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي و جليل سبحاني، رئيس هيئت مديره شرکت اکسيرنوين در مراسم امضاي اين تفاهم نامه حضور داشتند.

 

بومي سازي 80 درصد قطعات مورد نياز پالايشگاه اصفهان

رئيس واحد ساخت داخل شركت پالايش نفت اصفهان در حاشيه بيست و سومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي گفت: اين شركت با تكيه بر استعدادهاي درخشان شركت هاي دانش بنيان و شركت هاي سازنده قطعات صنعتي و استفاده از توانمندي و ظرفيت هاي داخلي، توانسته است بسياري از نيازهاي خود را تامين کند.

سعيد احتراميان افزود: سال گذشته با بومي سازي بيش از 336 قطعه با تعداد متناسب از تجهيزات اين شركت، در كنار اشتغال زايي براي فارغ التحصيلان دانشگاهي و بي نيازي از خريد خارجي، شاهد بيش از 200 ميليارد ريال صرفه جويي ارزي براي كشور بوده ايم.

وي با اشاره به طراحي، ساخت و نصب اقلام مهم و حساس تعميرات اساسي (اورهال) از طريق دانش شركت هاي داخلي تاکيد کرد: در حال حاضر حدود 80 درصد نيازهاي اين شركت از سوي سازنده هاي داخلي تامين مي شود و دستگاه هاي ساخت داخل در بسياري موارد از نمونه مشابه خارجي بهتر و كارآمدتر است.

احتراميان تصريح کرد: به همت واحد پشتيباني ساخت داخل شركت پالايش نفت اصفهان، اين شركت نياز ديگر شركت هاي نفتي را نيز تأمين کرده، به گونه اي که در سال گذشته برخي قطعات حياتي آن شركت ها از پالايشگاه اصفهان و با نشان ساخت ايران، تهيه و تامين شده است.

 

گفت وگوي «مشعل» با مدير بازرگاني شرکت ملي پخش در نمايشگاه 23 نفت

حمايت ملي با نگاه ملي

مشعل    بيش از دو دهه است نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار مي شود؛ رخدادي مهم درصنعت نفت که به واسطه آن شرکت هاي ايراني فعال دراين صنعت، شانه به شانه رقباي خارجي حضور مي يابند وتوانمندي هاي خود را درحوزه نفت وصنايع وابسته پايين دستي و بالادستي اش به نمايش مي گذارند.

امسال نيز، همانند دوره هاي گذشته، برگزاري اين رويداد مهم نفتي با حضور فعالان اين عرصه کليد خورد وصاحبان فکر وانديشه در ساخت و توليد تجهيزات نفتي در
بيست وسومين دوره آن، از16 تا 19ارديبهشت ماه گرد هم آمدند تا بازهم درتعاملي ديگر، هم افزايي انديشه ها رادر کنار يکديگر از سر بگذرانند.

اين دوره از نمايشگاه با حضور 600 شرکت خارجي و نمايندگان داخلي آنها از 38 کشور جهان ازجمله اتريش، اسپانيا، آلمان، انگلستان، ايتاليا، بلژيک، ترکيه، جمهوري چک، چين، روسيه، همچنين ژاپن، سوئد، سوييس، فرانسه، کرواسي، کره جنوبي، لهستان، هلند، هند فنلاند، هنگ کنگ، بحرين، قزاقستان، موناکو، کانادا، استراليا و ... به همراه شمار زيادي ازشرکت هاي ايراني توانمند متشکل از 1053غرفه داخلي درفضايي نزديک به 80 هزار مترمربع (فضاي باز وسر پوشيده) برگزار شد.

چهارشرکت اصلي(نفت، گاز، پالايش وپخش و پتروشيمي) وزارت نفت نيز، همراه با بخش هاي زيرمجموعه خود دراين رقابتگاه صنعتي حاضر شدند تاتوانمندي هاي به دست آمده دراين عرصه را بااتکا به ظرفيت هاي داخلي توليد کنندگان ايراني به نمايش بگذارند.

امسال باتوجه به تاکيدهاي مقام معظم رهبري بر حمايت ازتوليد و کالاي ايراني، بيست وسومين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز، پالايش وپتروشيمي نيزدرحالي آغازبه کرد که «حمايت ازساخت داخل»درآن بيش از دوره هاي قبل،  نمود پيدا کرده بود؛ موضوعي که «مشعل» براي تشريح بيشترآن باعليرضا رجب پور، مديربازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت وگوکرده و درآن به ظرفيت هاي ساخت داخل باتکيه برتوانمندي سازندگان وتوليدکنندگان ايراني درحوزه پخش فرآورده هاي نفتي پرداخته است.

   آقاي رجب پور لطفا ازحوزه فعاليت هاي خود در شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي  بگوييد.

مديريت بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از دو معاونت «امور کالا» و «فروش فرآورده هاي نفتي» تشکيل شده است که کليه امور بازرگاني در خريد کالاي مورد نيازشرکت و فروش فرآورده هاي نفتي را در بخش هاي گوناگون مصرف، اعم از حمل و نقل، صنايع، کشاورزي، نيروگاهي و ... در کشور به عهده دارد.

   براساس نامگذاري سال 97 به سال «حمايت از کالاي ايراني» شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي چه ضرورت هايي  احساس کرده است؟

موضوع ساخت داخل تجهيزات و حمايت از سازنده و توليد کننده ايراني ازسال ها قبل مورد توجه شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران قرارداشته، اما نام گذاري امسال به «حمايت از کالاي ايراني»، از سوي مقام معظم رهبري مسئوليت و وظيفه شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران را براي تحقق عيني تر و عملي تر اين شعار سنگين تر کرده و اين شرکت مي کوشد پرشتاب تر از گذشته به اين هدف مهم دست يابد.

   نگاه ملي به ساخت داخل درشرکت ملي پخش از چه هنگام شکل گرفت؟

اين موضوع به بيش از دو دهه قبل، هنگامي که «جهاد خودکفايي» مطرح شد، بر مي گردد؛ ازهمان سال ها که هدف گذاري براي تکيه بر توانمندي هاي داخلي انجام شد و هم اکنون بيش از 90 درصد اقلام مورد نياز شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اتکا به توان داخل تامين مي شود.

   هدف گذاري جديدي هم براي افزايش اين توانمندي انجام شده است؟

بدون ترديد، راهبرد کلي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، استفاده حداکثري از توانمندي هاي سازندگان و توليدکنندگان داخلي است و اين شرکت، برنامه هاي حال و آينده خود را با توجه به همين هدف پيگيري مي کند. فراگيرشدن استفاده ازکالاهاي داخلي، بخش مهمي از سياست ها وبرنامه هاي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي است و اين شرکت مي کوشد براي دستيابي به اهداف کلان و راهبردي خود، گام هايي بلندتر و موثرتر بردارد.

   چه اقلام و کالاهايي درشرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، بيشترين کاربرد را دارند؟

از آنجا که نگهداري مخازن و انبارهاي نفت، يکي از مهم ترين حوزه هاي مسئوليتي شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به شمار مي رود، براي انجام هرچه بهتر آن تمهيداتي نياز دارد. در بخش حمل ونقل فرآورده هاي نفتي، پلمب ها نقش مهمي دارند که خوشبختانه توليد و تامين آنها با اتکا به نيروي ايراني انجام مي شود. ابزاردقيق نيز، يکي ازمواردي است که بيشترين کاربرد را دارد و باتکيه برتوانمندي سازندگان ايراني دراين بخش نيز، داخلي سازي قابل توجهي روي داده است.

   چه کالاهايي همچنان بايد از خارج خريداري و تامين شوند؟

برخي تجهيزات با وجود کم مصرف بودن، اهميت کاربردي بسيار بالايي دارند، مانند قطعات سوخت رساني به هواپيما که توليد داخل نيست و بايد خريداري شود و دليل آن، نبود صرفه اقتصادي باتوجه به محدوديت و استانداردهاي بين المللي است.

   چه مقدار کالا سال گذشته خريداري شد؟

سال گذشته نزديک به 20ميليارد تومان خريد داخلي مربوط به ستاد شامل 355 نوع قطعه ثبت شد، اما در بخش تامين کالاهاي مورد نياز، استفاده ازکالاي ساخت داخل همواره در اولويت قرار دارد.

سال گذشته درکل شرکت ومناطق سي و هفت گانه، 22 هزارقلم کالا شامل انواع تجهيزات با مصارف مختلف به ارزش 20 ميليارد تومان خريداري شد.

   به خريد کالا اشاره کرديد، باتوجه به فعاليت هاي انجام شده درحوزه داخلي سازي، خريد اقلام خارجي چقدر کاهش يافته است؟

حمايت از سازندگان ايراني در سال هاي اخير به منظور تامين نيازهاي داخلي، در شرکت ملي پخش نيز، آثاري مشهود بر جاي گذاشته است تاآنجا که خريدهاي خارجي اين شرکت درسال گذشته نسبت به سال هاي پيش به يک سوم يعني ازچهارميليون يورو به 1/1  ميليون يورو رسيده است، البته همان طورکه پيشترهم اشاره شد، برخي اقلام خاص، توليد داخل ندارد و بايد خريداري شود.

   ارتباط شما براي تامين نيازهاي خود با شرکت ها و توليد کنندگان ايراني چگونه است؟

سامانه اي يکپارچه با عنوانEP درصنعت نفت وجود دارد که همه شرکت هاي داخلي به منظورساخت کالاهاي مورد نياز اين صنعت، در آن شناسايي و ثبت شده اند.

تاکنون 3500 شرکت  به منظور ثبت نام در سامانه EP  در سطح شرکت ملي پخش شناسايي و معرفي شده  اند که تامين کالاهاي اين شرکت ازطريق آنها انجام مي شود وبراي آشنايي ديگر شرکت هاي داخلي، همچنين شرکت هاي دانش بنيان با اين سامانه، اطلاعيه هايي نيز در روزنامه هاي پر شمارگان و سامانه شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران منتشر کرده ايم. شرکت ها مي توانند اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت کنند تا شناسايي و صحه گذاري شوند.

   در حوزه به روز رساني فناوري ها هم فعاليتي داريد؟

روزآمد کردن فناوري ها و بهره گيري از دانش جديد، نيازي اساسي است؛ در اين بخش نيز تلاش شده است گام هايي برداشته شود  و به نتيجه بينجامد. به روز رساني پمپ هاي مکانيکي که از اقلام پرمصرف هستند و از طريق دانش و فناوري نوين به پمپ هاي الکترونيکي با قابليت رهگيري تبديل مي شوند، نمونه اي از اين به روزرساني ها به شمار مي رود.

   برگزاري نمايشگاه نفت، گاز، پالايش وپتروشيمي تا چه حد مي تواند پاسخ گوي نيازهاي صنعت پخش باشد و درتامين تجهيزات و قطعات مورد نياز به اين مجموعه کمک کند؟

برگزاري چنين نمايشگاه هايي يک رخداد خوب و يک فرصت است؛ فرصتي مغتنم هم براي توليد کننده و هم براي مصرف کننده. دراين فضا و درچند روزي که توليد کنندگان و صنعتگران عرصه نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي، گرد هم مي آيند، آخرين دستاوردها و آخرين فناوري ها به نمايش گذاشته مي شود وهربخش دراين بازار بين المللي مي تواند نيازهاي خود را اعلام و دريافت کند.

شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران نيز به سهم خود دراين نمايشگاه حاضرشده است تا افزون برارائه دستاوردهاي دوره هاي گذشته، به تجربيات ودستاوردهاي جديد دست يابد و راه را براي خدمت رساني بهتر هموار سازد.نمايشگاه بيست وسوم نيز، همانند دوره هاي گذشته برگزارشد و درمدت چهار روز(16 تا 19 ارديبهشت) ميزبان ده ها شرکت خارجي و ايراني بود.آنچه اين دوره از نمايشگاه را از ديگر دوره هاي آن متمايز ساخت، رويکرد جدي تر و ملي تر به ساخت داخل و حمايت از کالاي ايراني بود؛ نگاهي که مصمم است قاب انحصار را بيش از پيش درهم بشکند و با «حمايت ملي» گام در مسيرحمايت از «کالاي ايراني» بگذارد.