شرح احاديث اخلاقي   درس خارج فقه   مقام معظم رهبري

عَن أَبِي عَبدِاللهِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ (عَلَيهِمَا السَّلَامُ( قَالَ: طُوبى لِمَن لَم يُبَدِّل نِعمَه اللهِ کُفراً طُوبى لِلمُتَحابّين فِي الله

 طُوبى لِمَن لَم يُبَدِّل نِعمَةَ اللهِ کُفراً

 اين مطلب بسيار مهمي است: مسئله تبديل نعمت خدا به کفران؛... گاهي خداي متعال نعمتي به انسان داده است؛ نعمت «بيان»، نعمتي است که مي توان آن را در راه ترويج معارف الهي به کار برد.   آن را در جهت عکس به کار برد؛ اين نعمت را اگر کسي در جهت عکس مي توان مقاصد الهي به کار ببرد، کفران اين نعمت را کرده، نعمت را تبديل کرده است به کفر.داشتن مال دنيا يک نعمت است؛ مال دنيا، نعمتي است که خداوند به بعضي عنايت مي کند؛ با اين نعمت مي توان، درجات عاليه را کسب کرد، صدقه داد، انفاق کرد، کساني را از بدبختي و از هلاکت و گرسنگي نجات داد، به عکس مي توان، اين پول را در راه هاي فساد، در راه هاي حرام، در راه اشاعه محرمات، در راه افساد خود و ديگران به کار برد؛ اين کفران نعمت الهي است. قدرت و توانايي مديريت و احراز مناصب مديريتي يک نعمت است؛ يک روزي بود که ما و شما بايد همين طور در جريان تصميم مديران جامعه که به دشمنان دين و دشمنان کشور وابسته بودند، حرکت مي کرديم، بدون اينکه اختياري داشته باشيم؛ امروز، بسياري از خود ما جزء مديران کشور هستيم. در هر بخشي که هستيم، در هر حدي که هستيم و قدرت ايجاد مسير، تغيير مسير، تصحيح مسير را خداي متعال به ما داده است؛ اين يک نعمت است. اين نعمت را چه جور مصرف مي کنيم؟ اگر در جهت خدمت به مردم و هدايت جامعه به آن سمتي که مطلوب دين خدا است، اين مديريت به کار رفت، اين شکر نعمت است؛ چنانچه در اين جهت به کار نرفت، معطل ماند يا عکسش به کار رفت، اين کفر نعمت است. گاهي اين کفران نعمت ها، به حدي است که قابل جبران هم نيست…

خير الکلام قَلّ ودَلَ

تمام محبتت را به پاي دوست بريز نه تمام اعتمادت را

معرفي کتاب و  نرم افزار

کتاب «اسرار الصلاه»

   کتاب «اسرار الصلاه» تأليف عالم عابد، ميرزا جواد ملكى تبريزى، ترجمه و تصحيح رضا رجب زاده اين کتاب در قالب نرم افزار اندرويدي به کوشش مرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي (نور) در اختيار کاربران قرار گرفته است.

انتظارنا بجا

«قالُوا اوذينا مِنْ قَبْلِ انْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسى‏ رَبُّكُمْ انْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْارْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ» اعراف - 129

 بنى اسرائيل به حضرت موسى (ع) گفتند: پيش از آنكه سوى ما بيايى، آزار ديديم و پس از آمدنت- هم اكنون- نيز آزار مى‏بينيم، حضرت موسى (ع) گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را در زمين جانشين (آنها) سازد و بنگرد چگونه عمل مى‏كنيد؟

انتظار نابجا

آيه مورد بحث، گلايه بنى‏اسرائيل را از مشكلاتى كه بعد از قيام موسى (ع) با آن دست‏به گريبان بودند، منعكس مى‏سازد. گويا آنها متوقع بودند كه با قيام حضرت‏موسى (ع) تمام مشكلاتشان به سرعت حل شود و فرعون و طرفدارانش از ميان بروند و سرزمين پهناور و حاصلخيز مصر با نعمت هاى خداوندى آن در اختيار آنها قرار گيرد. چنانكه عده‏اى از مردم كشور ما در جريان انقلاب اسلامى و پس از پيروزى انقلاب، انتظار داشتند تمام مشكلات و كمبودها بسرعت برطرف شود و مردم در كمال رفاه و آسايش، روزگار بگذارنند و حال آنكه:     نابرده رنج گنج ميسر نمى‏شود    مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد

پيروزى در سايه استقامت

حضرت موسى (ع) به بنى‏اسرائيل مى‏فهماند كه هر چند، سرانجام بر فرعون پيروز خواهند شد، اما تا رسيدن به پيروزى نهايى، راه درازى در پيش دارند كه جز در سايه ايمان، صبر، پايدارى و تلاش در جهت اعتلاى كلمه حق، بدان دست نخواهند يافت.  مسلمانان نيز بايد بدانند كه رسيدن به حكومت حق و از ميان برداشتن طاغوتها در سايه تلاش، مجاهدت، ايثار و استقامت در راه خدا ميسر است و اگر ما دين خدا را يارى كنيم، او نيز ما را يارى خواهد كرد و اين سنت تغييرناپذير الهى است.

سوال:  اسم گذاري وترتيب سوره ها ي قرآن را چه كسي انجام داده است؟

پاسخ:قرآن داراي آيه و سوره است. سوره مجموعه اي از آيات است كه هدف و غرضي دارد و به هم پيوستگي دارند. تحدي قرآن هم به سوره، يعني همين مجموعه آيات هم سو و هدفمند تعلق گرفته است.

طبيعي است كه اين مجموعه آيات بايد داراي نام باشند. قطعا در زمان خود پيامبر(ص) همه سوره ها نام و شناسه داشته اند. حالا يا اين نام ها را شخص پيامبر(ص) به وحي تعيين كرده يا با توجه به محتوا و فراز هاي مهم سوره از سوي مسلمانان به آن نام معروف شده است.

سيد محمد باقر حجتي از قرآن پژوهان محقق مي نويسد:

هر سوره اي از قرآن همزمان با حيات رسول خدا (ص) داراي نام و عنوان يا نام ها و عناويني بوده است. از طريق وحي مشخص شده و پس از وفات پيامبر(ص) هم به مرور زمان از جانب عالمان و مسلمانان به سوره ها و حتي آيات قرآن با توجه به خصوصيات و محتوا و مضامين آنها، عنوان ها و نام هايي ديگر هم اطلاق شده است. نام بسياري از سوره ها در روايات پيامبر(ص) موجود است كه نشان مي دهد نام ها از سوي خود ايشان بر سوره ها نهاده شده، ولي نمي توان گفت كه همه از سوي پيامبر(ص) نام گذاري شده است.

اما ترتيب فعلي سوره ها در قرآن قطعا با ترتيب نزول تفاوت دارد، زيرا بسياري از سوره هاي مدني در ابتدا و بسياري از سوره هاي مكي در انتها آمده اند، حال آن كه سوره هاي مكي، قبل از سوره هاي مدني نازل شده اند.

در مورد ترتيب فعلي سوره ها بحث است. غالب قرآن پژوهان آن را طبق دستور رسول خدا(ص) مي دانند. در مقابل گروه ديگري بر اين نظر هستند كه حداقل ترتيب بعضي سوره ها حاصل اجتهاد صحابه است.

اما ترتيب آيه در سوره ها كاملا توقيفي و طبق دستور پيامبر(ص) است. غالب سوره ها به ترتيب و از ابتدا تا انتها نازل شده اند. بعد از تمام شدن نزول سوره اي، نوبت به نزول سوره بعد رسيده است. آيات محدود معدودي هستند كه در مقاطعي نازل شده و مطابق دستور پيامبر(ص) در جاي معيني از سوره اي كه قبلا نازل شده بود، قرار داده شدند.

برگزاري سومين نشست کميته نماز صنعت نفت فارس

سومين نشست کميته نماز شوراي فرهنگي صنعت نفت فارس به ميزباني شرکت بهره برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي برگزارشد.

در اين نشست، غلامحسين منتظري، مدير عامل شرکت بهره برداري نفت وگاز زاگرس جنوبي، توجه جدي به اقامه نماز و توسعه وترويج آن را از الزام هاي هر سازمان در حاکميت اسلامي خواند وابراز اميدواري کرد روحانيون و ائمه جماعات با استفاده از روش هاي مناسب در ايجاد انگيزه براي حضور کارکنان در نمازهاي جماعات، در توسعه وترويج اين فريضه الهي کوشا باشند.

 حجه الاسلام والمسلمين زارع مويدي، رابط فرهنگي وامور روحانيون منطقه سه کشوري در ادامه اين نشست ضمن تبريک اعياد ماه مبارک رجب و تقدير مديران صنعت نفت در حمايت از برنامه هاي فرهنگي و قرآني، به تشريح برنامه هاي سال جديد پرداخت ودر ادامه روحانيون وائمه جماعات حاضر در جلسه به بيان ديدگاه هاي خود درپيشبرد برنامه هاي ديني وقرآني پرداختند

 

نشست شوراي فرهنگي پتروشيمي

 نشست نمايندگان فرهنگي و شوراي اقامه نماز پتروشيمي با حجت الاسلام مجيدي، مشاور فرهنگي و دبير شوراي فرهنگي واقامه نماز وزارت نفت برگزار شد. به منظور ارائه گزارش به دبير شوراي اقامه نماز وزارت نفت، حجت الاسلام والمسلمين حائري زاده، مشاور مدير عامل و رئيس شوراي اقامه نماز شرکت ملي صنايع پتروشيمي، در نشستي به همراه نمايندگان ماهشهر، عسلويه، غرب کشور و جزيره خارک، روند فعاليت هاي سال 96 و تداوم امور فرهنگي براي سال جديد را تشريح کرده سپس گزارش فعاليت هاي انجام شده در مناطق چهارگانه کشوري از سوي نمايندگان فرهنگي اعلام شد. در اين نشست که در ساختمان وزارت نفت برگزار شد، مشاور فرهنگي و دبير ستاد اقامه نماز وزارت نفت، نيز، ضمن تشکر از حجت الاسلام حائري زاده که توانسته است در مدت يک سال، فضاي فرهنگي نسبتاً خوبي را حاکم کند، تداوم بيشتر ارتقاي ابعاد مختلف فرهنگي و معنوي را در سال جديد خواستار شد.

  شهيد سخراوي، تيرماه 1365 وارد شرکت ملي نفت ايران شد. پيش از ورود به شرکت، با آغاز جنگ تحميلي بارها به جبهه هاي حق عليه باطل اعزام شده بود. درزمان خدمت نيز، دلش آرام نداشت و حضور درجمع رزمندگان دردفاع از کيان اسلامي را برخود فرض مي دانست. سرانجام روح پاکش در حمله موشکي رژيم بعث به کشتي «شيروان» در خليج فارس به ملکوت پيوست ورداي زيباي شهادت را برتن پوشيد. خواهر شهيد مي گويد: «شهيد سخراوي كه يك بسيجي مخلص بود، با آغاز جنگ تحميلي ايران و عراق، بارها به صورت داوطلب راهي جبهه شد و در چند عمليات از جمله بدر و خيير شركت جست. او در عمليات خيبر، شيميايي شد ولي هيچ گاه درد و رنج خود را بروز نمي داد و همواره در محل كار خود حاضر مي شد. گشاده رويي، احترام به کوچک و بزرگ، ساده زيستي، ديانت و شركت در نماز جمعه، از ويژ گي هاي بارز اين شهيد بود. 

پرسش: آيا اعتنا کردن به وسواس در اعمال عبادي علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نيز مي شود؟

پاسخ: در نماز، تکرار افعال از روي وسواس جايز نيست و نماز را باطل مي کند، همچنين تکرار اذکار و قرائت از روي وسواس جايز نيست و بنابر احتياط واجب، نماز را باطل مي کند. ولي در وضو و غسل، تکرار عمل از روي وسواس هر چند حرام است، ولي موجب بطلان عمل نمي شود، مگر در صورتي که يکي از شرايط صحت را مراعات نکرده باشد مثل اين که در وضو دست چپ را بيش از دو بار بشويد يا مسح با آب خارج از وضو انجام شود.

 

كنجكاوي نمي كردند

همسر امام خميني (ره) مي گفتند:  امام كم نصيحت مي كردند. از هفت سالگي در تربيت ديني دقت داشتند؛ يعني مي گفتند از هفت سالگي نماز بخوان. مي گفتند اينها (بچه ها) را وادار به نماز خواندن كن تا وقتي 9 ساله شدند، عادت كرده باشند. من به ايشان مي گفتم، تربيت هاي ديگر با من، نمازشان با شما، شما بگو، من كه مي گويم گوش نمي كنند. خودشان مقيد بودند و مي پرسيدند، اما همين كه بچه ها مي گفتند، نماز خوانده ام، قبول مي كردند و كنجكاوي نمي كردند.