فعالیت شرکت های زیرمجموعه پالایش و پخش در یک سال گذشته تشریح شد  

گام های بلند در مسیر توسعه و کارآمدی

مشعل      شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، 3 شرکت زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران هستند که هر کدام به تنهایی وظایف و نقش کلیدی در پیشبرد اهداف این شرکت دارند. رسالت اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، صیانت از فرآورده و توزیع مناسب آن در کشور است، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، ماموریت انتقال کلان مواد نفتی، ایفای نقشی موثر در تامین انرژی بخش های مختلف صنعتی و بهینه سازی اقتصاد ملی را به عهده دارد و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با سابقه 50 سال فعالیت در احداث پالایشگاه ها، مخازن ذخیره سازی، احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی، بازوی اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به شمار می آید.

 

    شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی  

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی انواع فرآورده عادی و ویژه را به مجاری عرضه و انبارهای ذخیره سازی منتقل می کند؛ همچنین بخش عظیمی از کار زنجیره تأمین و توزیع در کشور به برنامه ریزی برای انتقال و توزیع فرآورده در کشور بازمی گردد که وسعت آن همه کشور در بخش های خشکی، هوایی و دریایی را دربر می گیرد. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، اقدام های ارزشمندی را همسو با مأموریت های اصلی خود یعنی تأمین و توزیع سوخت و فرآورده های نفتی کشور به سرانجام رسانده است، اما در کنار این رویکرد و فارغ از محقق ساختن برنامه های در حال اجرا، دو رسالت و مأموریت خطیر به عهده این شرکت نهاده شده تا در همان ابتدای کار با بررسی مواضع اقتصادی کشور شیوه راهبردی مناسبی را با توجه به شرایط موجود در تأمین نیاز بازار سوخت، اتخاذ کند. شرکت ملی پخش در دولت سیزدهم در حالی سررشته امور را در دست گرفت که از یک سو باید برای چالش های از پیش مانده راهکار ارائه دهد و از سوی دیگر با برقراری توازن در بازارهای مصرف، طرح های جدیدی را تعریف کند. به همین منظور هفته دولت بهانه ای شد تا از آخرین اقدام ها و دستاوردهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مطلع شویم که شرح آن از نظرتان می گذرد.

 

افزایش ذخیره سازی های راهبردی سوخت

با توجه به شیوع ویروس کرونا که از دو سال گذشته تاکنون دنیا را درگیر خود کرده است، شیوع آن منجر به تغییر رفتار در بازار مصرف شد و با نوسان های ایجادشده، بازار سوخت را نیز متحول کرد. بر این اساس در ایران، فرصت صادرات فرآورده هایی مانند بنزین با توجه به سرریز شدن مخازن و انبارهای اقسام فرآورده ها و نفت خام از نگهداری این فرآورده، به سمت بازارهای صادراتی ایجاد و شرایط برای ارزآوری در این بخش مهیا شد. اما رفته رفته و با ایمنی ایجاد شده در کشور، مجدد عقربه مصرف نه تنها به زمان پیش از کرونا بازگشت، بلکه با تحقق یک پیش بینی زودهنگام، دامنه سوزاندن بنزین افرایش پیدا کرد و به رقم روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید. موضوعی که می تواند گمانه زنی برای واردات بنزین را شدیدتر کند. با این اوصاف نخستین گام مدیران و عوامل دست اندرکار در دولت سیزدهم برنامه ریزی بر مبنای افزایش ذخیره سازی های راهبردی سوخت قرار گرفت که تا پیش از این در حاشیه قرار گرفته بود.

 

توسعه سی ان جی در سبد سوخت خودروها

با تغییر کنش بازار مصرف، همچنین نوسازی و بازسازی نشدن تأسیسات پالایشگاهی در سال های گذشته، این موضوع محرز شد که ظرفیت کنونی پالایش نفت خام و میعانات گازی معادل ۲.۲ میلیون بشکه از عهده شیب تند مصرف بر نخواهد آمد. شاهد این مدعا برآوردی از الگوی مصرف بنزین است که جهشی قابل توجه را در مصرف بنزین نشان می دهد و در سال ۱۴۰۵ به ۱۱۷ میلیون لیتر در روز، در سال ۱۴۱۰ به ۱۳۴ میلیون لیتر در روز و در افق سال ۱۴۲۰ به بیش از ۱۵۳ میلیون لیتر در روز خواهد رسید؛ از این رو مدیریت بهینه مصرف سوخت برای جلوگیری از بحران احتمالی به جد در صدر برنامه های اجرایی قرار گرفت؛ توسعه فرصت مغفول مانده در سبد سوخت خودروها از کانال سی ان جی، از جمله راهبردهایی است که تمرکز بالایی به آن معطوف شده است تا از یک سو با دسترس قرار دادن یک سوخت پاک و ارزان، توان اقتصادی خانوارها را در نظر بگیرد و از سوی دیگر با کاهش مصرف بنزین بتواند شرایط تثبیت شده صادرات را نیز نگه دارد. در این زمینه از ابتدای سال گذشته ۸۴ هزار خودرو بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شد، همچنین فارغ از فعالیت های انجام شده در بخش تبدیل کارگاهی، یک قرارداد با گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز اعم از تاکسی و وانت نیز در آذرماه پارسال امضا شد تا ضمن مدیریت مصرف بنزین صرفه جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزند.

 

عبور بی دغدغه از سرمای زمستان

سال ۱۴۰۰ یکی از سخت ترین سال ها به لحاظ تأمین سوخت زمستانی در چند سال گذشته برای زنجیره تأمین و توزیع فرآورده در کشور بود. برنامه ریزی و هماهنگی منسجم تر زیرمجموعه های وزارت نفت سبب شد تا این وزارتخانه از این آزمون با موفقیت و سربلندی بیرون آید و خوشبختانه تامین سوخت مصرف کنندگان و نیروگاه ها به بهترین نحو ممکن تأمین شده و هیچ کمبودی در این زمینه ایجاد نشد. همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هر ساله و در فصل زمستان، افزون بر سوخت رسانی به بخش های صنعتی و نیروگاهی، سوخت رسانی غیر نیروگاهی را نیز به عهده دارد که تأمین سوخت گرمایشی و نیز پخت و پز روستاییانی که در مناطق سخت گذر و بی بهره از شبکه گاز طبیعی ساکن هستند، از آن جمله است که البته در شرایط برف و باران های شدید و سیل آسا شرایط ویژه ای پیدا می کند و حجم آن افزایش می یابد.  با بارش برف شدید در زمستان سال گذشته در شمال و شمال غرب کشور و نیز باران های سیل آسا در جنوب کشور، دمای هوا در بسیاری از نقاط کشور به کمتر از ۲۰ درجه زیر صفر و حتی در برخی نقاط به ۲۲ درجه سانتی گراد زیر صفر رسید که با ذخیره سازی مناسب سوخت در ایام گرم، با وجود شرایط بحرانی و همه مشکلاتی که در حوزه تردد و رفت وآمد و بسته شدن راه های ارتباطی وجود داشت، کوچک ترین مشکل و کمبودی در حوزه تأمین سوخت گرمایشی و پخت وپز روستاییان و مصرف کنندگانی که در این مناطق حضور دارند، وجود نداشت و به همت کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، مشترکان مناطق روستایی که نیاز به نفت سفید و گاز مایع داشتند، سوخت موردنیازشان را دریافت کردند و هیچ گزارشی مبنی بر کمبود سوخت در هیچ نقطه ای از کشور دریافت نشد.

 

پیاده سازی طرح ارتقای سامانه هوشمند سوخت

طرح ارتقای سامانه هوشمند سوخت در حقیقت روزآمدسازی امنیتی، سخت افزاری و نرم افزاری تجهیزات در مرکز سامانه، سطح جایگاه ها و دیگر بخش های مرتبط با سامانه هوشمند سوخت است که بر اساس آن، نسل جدید سامانه هوشمند سوخت جایگزین می شود. با توجه به اظهارات متولیان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، تجهیزات کنونی سامانه هوشمند سوخت کشور مربوط به ۱۶ سال گذشته است و در عمل دیگر تولید نمی شود و با اجرایی شدن این طرح، خدمت رسانی به مردم تسهیل خواهد شد. سامانه هوشمند سوخت کشور هم اکنون با بیش از ۲۷ میلیون مشترک، اطلاعات سوخت گیری وسائل نقلیه را در بیش از ۴ هزار باب جایگاه عرضه فرآورده های نفتی از تمام نقاط کشور به صورت مکانیزه جمع آوری و به منظور پردازش و تهیه گزارش های تحلیلی و آماری به مرکز داده منتقل می کند.  اجرای سامانه هوشمند سوخت افزون بر کنترل رشد مصرف فرآورده های نفتی، کاهش مصرف بنزین و نفت گاز را در کشور در پی داشته است، به نحوی که طبق برآوردهای آماری تاکنون میلیاردها دلار از بابت کاهش واردات بنزین و نفت گاز در کشور صرفه جویی ارزی شده است.

 

رونمایی از طرح بهنگام سازی فروش

طرح بهنگام سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی ان جی در جایگاه های عرضه گاز طبیعی در خردادماه امسال رونمایی شد. از جمله اهداف و مزایای اجرای این طرح را می توان عدالت در توزیع یارانه های بخش حمل ونقل، زیرساخت کارآمد، انعطاف پذیری، سیاست پذیری، کاهش چشمگیر هزینه ها، افزایش شفافیت و فسادستیزی، افزایش درآمد دولت از محل تحدید قاچاق و انحراف فرآورده ها، چابک سازی و کوچک سازی دولت همسو با سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، مدیریت توزیع و اعمال سیاست های تشویقی و امکان توسعه طرح های ملی پالایشی در کشور  برشمرد.