چرایی تداوم صادرات سوخت آمریکا

 از آنجا که میانگین قیمت سوخت در جایگاه های عرضه سراسر ایالات متحده آمریکا از 5 دلار به ازای هر گالن فراتر رفته است، در کنار افزایش صادرات سوخت به بازارهای خارج از آمریکا، ذخیره سازی های راهبردی سوخت این کشور که اکنون به پایین ترین حد چند ساله خود رسید ه ، روندی کاهشی به خود گرفته است.

کاهش ظرفیت پالایش نفت آمریکا از زمان آغاز بحران شیوع ویروس عالم گیر کووید-19 (کرونا) و در عین حال سطح پایین ذخیره سازی ها و شتاب گرفتن تقاضا برای سوخت پس از مهار شیوع این ویروس در کنار قیمت 120 دلاری برای هر بشکه نفت خام، سبب شده قیمت بنزین در ایالات متحده آمریکا طی ماه های گذشته روند افزایشی به خود بگیرد، به طوری که میانگین این حامل انرژی ​​به رکورد بالای 5 دلار به ازای هر گالن رسیده است.

با توجه به اینکه ایالات متحده در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای قرار دارد، کاخ سفید به دنبال کاهش قیمت بنزین به عنوان مهم ترین موضوع انتخاباتی برای بسیاری از آمریکایی هاست.

ایده هایی که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در سر دارد، از روی آوردن به قانون تولید دفاعی در قالب افزایش ظرفیت و تولید پالایشگاه ها تا محدودیت هایی برای صادرات نفت را شامل می شود.

بایدن نیز لحن صحبت با شرکت های نفتی را تغییر داده و با ارسال نامه ای به آنها دستور افزایش تولید را صادر و تأکید کرده که حاشیه سود پالایشگاه ها بسیار بالاتر از حد معمول است، به طوری که فشار آن مستقیم به خانواده های آمریکایی تحمیل می شود و این شرایط، قابل قبول نیست.

پالایشگاه های آمریکا در سال جاری میلادی، افزایش صادرات فراورده های نفتی، بویژه به منطقه آمریکای لاتین را که این روزها سوخت چندانی از اروپا دریافت نمی کند، افزایش داده اند، این در حالی است که اروپایی ها با توجه به اوضاع مربوط به تنش میان اوکراین و روسیه، با بحران سوخت دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال و به نقل از داده های مؤسسه کپلر، صادرات بنزین، گازوییل و سوخت جت از سواحل خلیج مکزیک در ایالات متحده آمریکا طی ماه های مارس، آوریل و مه نسبت به دوره مشابه سال 2021 میلادی 32 درصد و نسبت به ماه های پیش از شیوع ویروس کرونا 11 درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از آمار شرکت تحلیلی ورتکسا (Vortexa) اعلام کرده است که تاکنون در ماه ژوئن سال 2022 میلادی، محموله های دریایی بنزین و گازوییل از سواحل خلیج مکزیک به بالاترین سطح از حداقل سال 2016 میلادی رسیده است.

صادرات بالای سوخت، به کاهش سطح ذخیره سازی های راهبردی سوخت آمریکا کمک کرده است؛ اگرچه این دلیل اصلی برای سطح پایین ذخیره سازی ها به شمار نمی آید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش هفتگی خود درباره سطح ذخیره های راهبردی سوخت آمریکا اعلام کرد که ذخیره سازی بنزین ایالات متحده حدود 11 درصد کمتر از میانگین 5 ساله در این بازه زمانی از سال است، در عین حال سطح ذخیره سازی های گازوییل به حدود 23 درصد کمتر از میانگین 5 ساله رسیده است.

دنی ادکینز، تحلیلگر مؤسسه بلومبرگ ان ای اف (BloombergNEF) در این باره به خبرگزاری بلومبرگ گفت: با توجه به اینکه پالایشگاه ها اکنون با ظرفیت فعالیت می کنند، بنابراین یا نیازمند تغییر مسیر صادراتی هستیم یا قیمت ها باید به اندازه کافی افزایش یابد تا تقاضای بیشتر از میان برود.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، شرکت های نفتی را به دلیل تحمیل هزینه بالا به مصرف کنندگان در پی حاشیه سود بی سابقه، به باد انتقاد گرفت و طی نامه ای به شرکت های نفتی و پالایشگران بزرگ نفتی، خواستار ارائه راه حل برای رفع محدودیت های پالایشی شد.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید بتازگی اعلام کرده که بایدن، همچنین برای استفاده معقول از ابزارهای دولت فدرال به منظور افزایش تولید سوخت و کاهش هزینه ها در جایگاه های عرضه سوخت از اقدام های اضطراری مانند قانون تولید دفاعی، حمایت می کند.

برخی منابع به بلومبرگ گفته اند که کاخ سفید حتی در حال بررسی محدودیت هایی برای صادرات بنزین و گازوییل بوده و بحث درباره چنین اقدامی بالا گرفته است.

با این حال، ممنوعیت جزئی صادرات نفت، نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا کمبود عرضه بیشتری را در سطح جهان ایجاد می کند و سبب بالا رفتن قیمت های جهانی نفت خام می شود.

محدودیت های صادرات همچنین پیامی متناقض برای متحدان ایالات متحده آمریکا در جهان، بویژه متحدان اروپایی ارسال می کند، آن هم درحالی که به دنبال حذف تدریجی واردات نفت خام و فراورده های نفتی روسیه از مسیرهای دریایی طی 8 ماه پس از آغاز رسمی تحریم های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه هستند.

به هر حال، قیمت نفت خام، بزرگ ترین عامل تعیین کننده قیمت بنزین در ایالات متحده آمریکاست و در بیش از 53 درصد از تعیین میانگین قیمت خرده فروشی سوخت برای هر گالن تأثیر دارد.

افزون بر این، از آغاز شیوع ویروس کرونا، حدود یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاه های آمریکا برای همیشه کم شده است، زیرا پالایشگاه ها تصمیم گرفته اند تأسیسات زیان ده را تعطیل یا بعضی از آنها را به تأسیسات تولید سوخت زیستی بدل کنند.

بر اساس داده های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت تولید پالایشگاه قابل بهره برداری ایالات متحده در سال 2021 میلادی بیش از 18 میلیون بشکه در روز بود که این میزان، کمترین رقم از سال 2015 میلادی تاکنون است.

منبع: اویل پرایس

نویسنده: تسوتانا پاراسکوا

مترجم: امیر دشتی