میدان سلمان دارای 44 حلقه چاه نفتی و 10 حلقه چاه تزریق آب است و نفت تولیدی به وسیله خط لوله 22 اینچ دریایی به تأسیسات خشکی جزیره لاوان برای فراورش و ذخیره سازی ارسال می شود. در طول جنگ تحمیلی سکوی سلمان بارها مورد تهاجم هواپیماهای عراقی قرار گرفت و در نهایت توسط نیروهای متجاوزآمریکایی، این مجتمع دریایی بکلی منهدم شد با پایان جنگ از اولین اولویت های بازسازی صنعت نفت، ساخت و راه اندازی سکوی سلمان بود که با پشتکار و اراده بی نظیر متخصصان ایرانی در سال 1371 این مهم انجام و پس از بازسازی کامل، به بهره برداری رسید.
ابراهيم پاکسيما، سرپرست سکوي سلمان که در 144 کیلومتری جنوب جزیره لاوان روی خط مرزی فلات قاره ایران و میدان مشترک با ابوظبی در خلیج فارس قرار دارد، در گفت وگو با «مشعل» با اشاره به شرایط سخت کار می گوید: در گرم ترين فصل سال در تلاش هستيم تا در اين رقابت عقب نمانيم و پا پس نکشيم. در رقابت توليدي قرار داریم، از این رو با تعصب، شرايط سخت کار در دريا را به خاطر مردم و به خاطر ایران تحمل مي کنيم و توليد بدون وقفه ادامه دارد و کارمندان هم با وجود شرايط سخت، توليد را حفظ کرده اند.  سرپرست سکوي سلمان می گوید: در حال حاضر خاک و گرد و غبار در کنار گرما و رطوبتی که به 98 درصد هم می رسد، وضعیتی متفاوت را در سکوهای نفتی ایجاد کرده است؛ اما ما کار را با این سختی پذیرفتیم و با تمام توان در حال فعالیت هستیم؛ اگر چه اثر این نوع گرد و غبارها فرسایشی است و در طول زمان مشخص می شود.
او اشاره می کند که این وضعیت، این روزها گاه باعث لغو پرواز هلی کوپترها شده و رفت و آمد به سکو را هم با مشکل همراه ساخته است. با این حال کار ما خدمت به مملکت و خدمت به مردم کشورمان در وسط خليج فارس است و برای ما گرد و غبار و رطوبت و. .. که شهرهای کشور را برای حفظ سلامت به تعطیلی می کشاند، فرقی نمی کند. ما پای کار هستیم و توقف و تعلل در کار نفت بی معناست. فقط می خواهیم مردم به انجام این اقدام ها از سوی ما اقماری ها آگاه باشند.

 

کار در سکو،   امانت دست ماست

یکی دیگر از میدان های منطقه عملیاتی لاوان، میدان نفتی رسالت است که در استان هرمزگان و در سال 1969 کشف شد و در سال 1970 به بهره برداری رسید. این میدان در جنوب جزیره لاوان قرار دارد و دارای 14 حلقه چاه است. در دوران جنگ تحمیلی بارها مورد بمباران هواپیماهای متجاوز عراقی واقع و خساراتی کلی به آن وارد شد. نفت تولید سکوی رسالت در بین راه، با خط لوله نفت تولید سکوی رشادت مخلوط شده و با هم به جزیره لاوان ارسال می شود. مطالعه جامع میدان رسالت از سوی شرکت خدمات مهندسی نفت کیش با مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران در پاییز سال 1382 آغاز شد و در خرداد 1384 به پایان رسید. میدان رسالت چهار مخزن دارد و تا کنون 14 حلقه چاه در این میدان حفر شده است.

امیر یاوری، معاون سکوی رسالت در گفت و گو با هفته نامه «مشعل» توضیح می دهد: موقعیتی که در آن مشغول فعالیت هستیم، 90 کیلومتری جنوب جزیره لاوان است که با توجه به اینکه در سال 1969 ساخته شده، علاوه بر مواردی همچون استهلاک و مشکلات ناشی از حملات در دوران جنگ به آن، عوامل محیطی هم در آن مزید بر علت شده که مهم ترین آن رطوبت و دریا خرابی است. با توجه به اینکه در سکوی رسالت عمق آب 70 متر و بیشتر و متفاوت از سایر سکوهای منطقه است، طول موج ها بلندتر بوده و دریا کمتر سکون دارد که این یکی از مشکلات ما در مقایسه با سایر سکوهاست. بتازگی مشکل گرد وغبار هم اضافه شده و کار را سخت تر کرده است. تنها در 2 ماه گذشته سه مرتبه پروازها لغو شده و هلی کوپترنتوانست از منطقه به سکو بیاید. علاوه بر این حتی در پروازها از تهران به لاوان هم با تاخیر و لغو مواجه بودیم که این مساله، بزرگترین چالش فعلی ما به شمار می رود.

باید اضافه کنم، افزون بر این موارد، با رطوبت بالا و شرجی زیاد هوا هم مواجه هستیم که بسیار آزار دهنده است و مجموعه این موارد در درازمدت، از نظر روحی همکاران را با مشکل مواجه می کند.

با این همه، کار در سکو به امانت در دست ماست و باید به بهترین شکل فعالیت خود را انجام دهیم؛ اما اینکه بعد از دو هفته کار، برای استراحت با لغو پرواز مواجه می شویم، کار را برای ما و خانواده هایمان سخت تر می کند. بنابراین رفت و آمد از منزل تا سکو و به عکس از مشکلات اصلی محسوب می شود.

او که کار روی دریا را از سال 84 آغاز کرده، این درخواست را دارد که اقماری ها بهتر و بیشتر دیده شوند.

یاوری در پایان می گوید: این کار بخشی از مملکت است که به امانت در اختیار ما قرار گرفته و از روی غیرت، مردانگی، تعهد و تعصب اینجا مشغول فعالیت هستیم. در غیر این صورت، کسی با این حقوق و نوع کار اینجا نمی ماند.

نام میدان نفتی رسالت در فهرست قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت قرار دارد که دولت سیزدهم با رویکردی متفاوت تسریع در روند فعالیت های آنها را در برنامه دارد و براساس این دسته از طرح ها قرار است افزون بر افزایش قابل توجه نفت در مسیر آنها، شاهد رشد و توجه به ساخت داخل، اشتغالزایی و توسعه بیش از پیش این صنعت باشیم. طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در گستره فعالیت سه شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی هفت استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده و شامل ۳۳ پروژه (۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل) است.

تداوم فعالیت در شرایط سخت، تنها به این روزهای پر گردو غبار محدود نمی شود و در برهه های مختلف که حفظ سلامت جان مردم در میان بوده، این صنعت بدون تعطیلی به فعالیت ادامه داده است. از جمله در سال های اخیر که پاندمی کووید19، کشور را در روزهای زیادی به قرنطینه برد، این فعالیت ادامه داشت و کارکنان مناطق عملیاتی مختلف صنعت نفت، به صورت شیفت بندی فعالیت داشتند. خدا قوت به کارکنان صنعت نفت.