در گفت و گو  با معاون پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران اعلام  شد

خبرهای خوش رفاهی  برای کارکنان

مشعل    صنعت نفت همواره به نیروی انسانی خود متکی بوده و به این سرمایه افتخار کرده است. همراهی و همپا بودن نیروی انسانی و خانواده هایشان با صنعت نفت، یکی از برگ های برنده صنعت نفت و با همین دلگرمی است که به مصاف روزهای سخت و دشوار می رود. این ارتباط دوسویه بین کارکنان و خانواده ها با صنعت نفت از دیرباز در قالب خدمات و امکانات مختلف فعال است؛ از عادی ترین خدمات مثل چای و غذای روزانه کارکنان تا امور رفاهی و آموزشی و خدماتی مهم تر که  تامین و برقراری هر یک سختی های خودش را دارد.   معاونت پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران یکی از مجموعه های پرکار و با گستره فعالیت وسیع است که اطلاع رسانی اندکی در مورد خدمات آن وجود دارد. به واسطه خدماتی که این مجموعه پس از اوج دوران شیوع کرونا و شروع فصل تابستان در مجموعه های رفاهی و خدماتی خود دارد، با بهروز قمری نژاد، معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران گفت وگو کردیم و در آن به برخی موضوع های مورد نظر کارکنان پرداختیم و او خبرهای خوشی را برای همه کارکنان صنعت نفت ارائه داد. از جمله خبرهای خوب او صدور حکمت کارت نفت برای همه کارکنان صنعت نفت تا قبل از نیمه دوم سال و بازگشایی مجدد تورهای داخلی و خارجی است.

قمری نژاد ضمن تشریح عملکرد زیرمجموعه های این معاونت گفت: معاونت پشتیبانی و بخش های تابع آن ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی مجموعه های ستادی وزارت و شرکت ملی نفت را به عهده دارند؛ البته برخی مجموعه های تابع همچون شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری و یا شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) هم با اینکه مجموعه های خدماتی مستقل دارند، به دستور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در حوزه محمودآباد به نیروهای عملیاتی آنها خدمات ارائه می دهیم. این خدمات برای ایجاد انگیزه بیشتر و تقویت روحیه کارکنان به دلیل سختی کار و شرایط آب و هوایی است.   وی با بیان اینکه همه شرکت های زیرمجموعه چهار شرکت اصلی بر اساس سهمیه بندی در محمودآباد و سایر مراکز خدماتی، پذیرش می شوند و تلاش می کنیم این سهمیه در موعد مقرر برای کارکنان اختصاص یابد، افزود: مجموعه های ما شامل چند مجموعه رفاهی - اجتماعی در شیراز، مشهد، آبعلی و سه مرکز در تهران می شود. این مراکز به صورت هفتگی و از ابتدای هفته یعنی از روز یکشنبه تا جمعه فعال هستند و کارکنان می توانند از محیط این باشگاه ها استفاده کنند.   قمری نژاد با اشاره به سهمیه اختصاص یافته برای کارکنان در هر ماه گفت: کارکنان دو بار در هر ماه امکان استفاده از این باشگاه ها را دارند و با توجه به رزروی که در سامانه انجام می دهند، از امکانات آن برخوردار می شوند. البته در مورد بازنشستگان، تمهیدات جداگانه ای اتخاذ شده و تفاهم نامه ای با صندوق بازنشستگان صنعت نفت منعقد کردیم که بازنشستگان هم مثل شاغلان دو بار در ماه بتوانند از این خدمات بهره مند شوند. این تعاملی است که تلاش شده بین شاغلین و بازنشستگان برای استفاده از امکانات مراکز رفاهی و اجتماعی برقرار شود.

   تلاش برای فعال شدن «حکمت کارت نفت»

معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران همچنین از به نتیجه رسیدن مذاکرات با مجموعه سازمان اتکا برای فعال شدن حکمت کارت نفت برای همه کارکنان صنعت نفت خبر داد و گفت: مکاتبات مربوط به این تصمیم انجام شده و در صورت موافقت نهایی مدیرعامل، امکان خرید از فروشگاه های اتکا با حکمت کارت  برای کارکنان رسمی ، قراردادمدت معین  و قرارداد مدت موقت  فراهم می شود. کارکنان با این کارت امکان خریدهای اعتباری و برخورداری از تخفیف کالا را دارند. بر این اساس قرار شد «حکمت کارت نفت» برای کارکنان تهیه شود تا  بتوانند از فروشگاه  اتکا جنس باکیفیت و با تخفیف را دریافت کنند.  این معاونت  همچنین در تلاش است تا این امکان برای کارکنان ارکان ثالث نیز فراهم شود. 

آغاز فعالیت تورهای مسافرتی داخلی و خارجی

 قمری نژاد خبر خوب دیگری هم داد و آن اینکه در آینده نزدیک هم سفرهای داخلی و خارجی برای کارکنان فعال می شود.   وی با اشاره توقف سفرهای داخلی و خارجی در جریان شیوع کرونا طی دو سال گذشته تصریح کرد: در دوران کرونا هیچ کدام از مراکز پذیرش نداشتند و در عین حال شهروندان و کارکنان هم سفری نداشتند؛ به همین دلیل امکان برگزاری تورها فراهم نبود. در این دوره و با فعال شدن مجدد تورهای داخلی و خارجی با چند شرکت و تورها و مراکز مختلف، ارتباط مستقیم ارتباط برقرار کردیم، زیرا تورها هزینه های سربار زیادی دارند و قیمت تمام شده تور بالاتر می رود. با دوستانی که متولی امور گردشگری هستند، جلساتی داشتیم و قرار شد با مراکز گردشگری و متقاضی در شهرهای مورد تقاضا مذاکراتی را شروع کنیم و نیروهای خودمان 100 درصد کار را خودشان انجام دهند. طبق برآورد ما در این شرایط حدود ۶۰ درصد صرفه جویی در برگزاری تورها خواهیم داشت و کارکنان مجدد می توانند از این فرصت برای سفر و تلطیف روحیه خود و خانواده استفاده کنند.   معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران افزود: در مورد سفرهای خارجی هم قرار است با چند آژانس رسمی و معتبر که الزام ها و سرویس دهی مورد نظر ما را رعایت می کنند، ارتباط برقرار کنیم. بیشترین تقاضا برای سفرهای خارجی از سوی بازنشستگان است که امکان حضور در چنین سفرهایی را دارند.  وی افزود: کارکنان با این کارت می توانند خرید اعتباری انجام دهند؛ یعنی تا ۳۶ ماه می توانند بعضی از کالاهای اساسی را که مورد نیازشان است و سازمان اتکا عرضه می کند، خریداری و به صورت تقسیط پرداخت کنند. همچنین در مورد «کارت اعتباری» هم پیش بینی شده کارکنان در طول ماه که با کمبود نقدینگی مواجه هستند، امکان خرید با آن کارت اعتباری را تا سقف مشخصی داشته باشند و بعد از حقوق ماهانه شان کسر می شود.  قمری نژاد با تاکید بر اینکه این کارت به همه کارکنان اختصاص می یابد و با سرعت به دنبال اجرایی شدن آن تا قبل از 6 ماه دوم سال هستیم تا انگیزه و آرامش کارکنان را بیشتر کنیم، افزود: فروشگاه های اتکا در ۱۱۰۰ شهر کشور شعبه دارد، هر کجا که فروشگاه اتکا باشد، می توانند از این کارت بهره مند شوند. مجموعه اتکا امکانات خوبی در تامین اقلام و کالاهای اساسی دارد و کیفیت آن هم تضمین شده است.  وی در ادامه از فعال شدن خانه های فرهنگ نفت هم خبر داد و گفت: خانه های فرهنگ هم در دو سال کرونایی تعطیل بود و در حال حاضر هماهنگی های لازم انجام شده است تا خانه های فرهنگ در باشگاه های نفت همه کلاس های آموزشی را به موقع برگزار کنند. در حال حاضر هم کلاس های مختلف آموزشی، موسیقی، زبان، بازی های فکری و ... فعال و با استقبال روبه رو شده است.

رعایت دقیق مصوبه و سهمیه بندی

معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران در ادامه درباره مجموعه رفاهی محمودآباد گفت: این مجموعه ۲۶۰ هزار هکتاری یکی از قدیمی ترین مجموعه های رفاهی صنعت نفت است که با توجه به شیوع کرونا و محدودیت هایی که به وجود آمد، نوروز 1401 پس از دو و نیم سال تعطیلی با حدود 50 درصد ظرفیت دوباره فعال شد. در این دو سال و نیم فقط نگهداشت فضاهای داخلی و خارجی اقامتی- تفریحی و فضای سبز و تاسیسات در دستور کار بود که البته همین کار هم بسیار هزینه بر بود. تلاش ما این بود که در دهه فجر سال گذشته بازگشایی مجدد داشته باشیم و مذاکراتی هم با بهداشت - درمان و اچ اس ای صنعت نفت داشتیم، اما متاسفانه در همان زمان پیک ششم کرونا دوباره شدت گرفت و برنامه ریزی ما با تاخیر روبه رو و در نهایت نوروز 1401 اجازه بازگشایی برای ما صادر شد.  قمری نژاد با اشاره به مصوبه سال ۹۹ هیات مدیره شرکت ملی نفت مبنی بر اینکه مجموعه های رفاهی - خدماتی باید خودگردان مدیریت شوند و فقط برای هزینه های نگهداشت اعتبار اختصاص می یابد، افزود: یک جدول نرخ نامه برای کارکنان تعیین شده و برای همه افرادی که در سیستم جامع ثبت هستند، شامل افراد تحت تکفل امکان برخورداری از این خدمات وجود دارد.  وی با اعلام اینکه این سهم پرداختی از سوی کارکنان ۴۰ درصد است و 60 درصد مابقی هزینه اقامت و خوراک را سازمان مربوطه پرداخت می کند، افزود: اگر پدر یا مادر و فرزندانی که از تکفل خارج شده اند، همراهشان باشند ما آنها را هم میهمان فرض می کنیم، اما یک نسبت ۶۰ درصد برایشان در نظر می گیریم و خارج از این هم هر میهمانی باید ۱۰۰ درصد رقم را کامل پرداخت کند.  وی با تاکید بر اینکه به شدت این مصوبه و سهمیه بندی را رعایت می کنیم، افزود: سهمیه ای که به شرکت های عملیاتی داده ایم، با حدود ۵۵ درصد ظرفیت مجتمع با ۱۰۰درصد سال ۹۸ برابری دارد. دلیل این فشار و تلاش ما هم این بود که اعلام کردیم کارمندهای مناطق عملیاتی در اولویت بهره مند شدن هستند. در تفاهم نامه های جداگانه ای که با شرکت های مختلف عملیاتی منعقد کردیم، سهمیه هایی را ارائه کردیم که با همین مورد بیش از 50 درصد ظرفیت مجتمع زیر بار رفته است و این میزان با ظرفیت ۱۰۰ درصدی سال ۹۸ برابری می کند.   وی با اعلام اینکه مجموعه محمودآباد در حال حاضر و با حدود 60 درصد ظرفیت خود فعالیت می کند، اما با توجه به شرایط عمومی کشور و شرایط کرونا و اینکه دیگر هیچ شهر قرمز و نارنجی نداریم، سهمیه ها را اضافه می کنیم، افزود: البته افزایش ظرفیت در شرایط کنونی باید با توجه به تامین ارزاق باشد، زیرا ما هم مثل بسیاری از بخش های دیگر در تامین نیازهای مجموعه با محدودیت هایی روبه رو هستیم. در حال حاضر در هر دوره ای که در محمودآباد برگزار می کنیم (۴ شب و ۵ روز) به طور میانگین بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر میهمان ما هستند.