پیگیر حذف حواشی نوبت دهی در محمودآباد هستیم

 معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هنوز بسیاری از نیروهای صنعت نفت از خدمات محمودآباد برخوردار نشده اند و به قولی نوبتشان نشده است، گفت: برای اینکه این موضوع به حداقل ممکن برسد، اعلام کردیم افرادی که تاکنون به محمودآباد نرفته اند، در اولویت نوبت دهی هستند.  تمام اطلاعات کارکنان میهمان در سامانه قرار دارد و مشخص است که هر فرد چند بار میهمان ما بوده است. در عین حال برخی مشوق ها را هم در نظر گرفتیم از جمله اینکه افراد تازه ازدواج کرده یا افراد جانبازی که تاکنون از این خدمات استفاده نکرده اند، در اولویت نوبت دهی هستند.    قمری نژاد با بیان اینکه این نوبت دهی قبلا 5 سال یکبار بوده است، افزود: سعی کردیم حواشی نوبت دهی در مجموعه محمودآباد را به حداقل برسانیم و سهمیه ها را عادلانه تقسیم کنیم و خارج از نوبت به کسی اجازه استفاده ندهیم، ضمن اینکه همزمان تلاش می کنیم شرایط افزایش ظرفیت هم برقرار شود. در تلاش هستیم تا تعدادی از واحدهای ویلایی قدیمی را با اخذ مجوزهای لازم نوسازی کنیم.   معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه هر نوع تغییر و نوسازی و یا افزایش ظرفیت نیاز به اخذ بودجه و مجوزهای لازم دارد، افزود: در صورت اخذ مجوزها و نوسازی تعدادی از واحدهای ویلایی حدود ۵۰ ظرفیت ویلایی جدید به مجموعه اضافه می شود. این واحدها در حال حاضر هم فعال هستند، اما با توجه به قدیمی شدن فضای آن مقبولیت مناسبی از سوی میهمانان ندارد و عموما انتظار دارند در فضای بهتری پذیرش شوند.   وی با اشاره به شرایط باشگاه الهیه نفت گفت: امکان هیچ تغییری در این مجموعه نداریم چون یک مجموعه تاریخی است که ثبت ملی شده و حتی برای کارهای بهسازی هم مجوز نمی دهند و امکان هیچ تغییری نداریم. همچنین باشگاه سیدخندان و سینمای آن نیاز به  مرمت و اصلاح دارد و چون در حال حاضر هزینه ها بالا رفته برای نوسازی با مشکل مواجه شده ایم و امیدواریم اعتبار لازم را به ما اختصاص بدهند. این مجموعه ظرفیت خوبی دارد و با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر و دسترسی بیشتر کارکنان افزایش ظرفیت آن برای کارکنان اتفاق خوبی خواهد بود.   قمری نژاد می گوید اعتبارات معاونت پشتیبانی نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش حدود 10، 15 درصدی داشته است، اما این اعتبارات جوابگوی نیاز کارکنان و امکانات رفاهی آنها را نیست. وی افزود: پس از بازدیدی که مدیرعامل شرکت ملی نفت از مجموعه داشته، بسیاری از موضوع ها مطرح و قول پیگیری داده شده است.

 یک سانت از مجموعه محمودآباد را هم واگذار نکردیم

 معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در بحث آزادسازی ساحل دریا خزر شرکت ملی نفت مجبور شد  60 متر از ساحل به طور کامل عقب نشینی کند، اما محدوده مجموعه از شرق تا غرب با فنس مسدود شده است، افزود: قبلا ساحل محمودآباد کاملا اختصاصی و از سمت غرب و شرق مسدود بود و هیچ ترددی صورت نمی گرفت، اما بعد از دستور ریاست جمهوری، ساحل از شرق و غرب باز شد و همه افراد می توانستند تردد کنند؛ با وجود این پس از مدتی مجتمع از نظر امنیت با مخاطراتی مواجه بود که پس از پیگیری های فشرده و با موافقت مدیرعامل، کل سطح طولی ساحل مجتمع را حدود 2800 متر فنس کشیدیم و بر اساس مصوبه همان حریم ۶۰ متری از ساحل را باز گذاشتیم که امکان تردد برای عموم شهروندان فراهم است.   وی افزود: تنها جایی که داخل حریم باقی مانده، بخشی از استخر سابق و روباز مجموعه است که قدمتی حدود ۵۵ سال دارد. این استخر با سنگ های بزرگ تا ساحل کشیده شده و در واقع بخشی از موج گیر دیواره استخر بوده است. تلاش کردیم با حدود ۲۰۰۰ ساعت کار فشرده و تجهیزات راهسازی مثل بیل مکانیکی و پیکور و لودر سنگ ها را جابه جا کردیم تا ساحل شرقی - غربی کاملا آزاد و قابل تردد شد. در حال حاضر هم حدود ۲۵ تا ۳۰ متر از این استخر در حریم  عمومی قرار دارد. در مورد این استخر موارد اختلافی میان مسئولان استانی وجود داشت و انتظاراتی از شرکت ملی نفت داشتند که امکان اجرا نداشت، زیرا این استخر و مجموعه متعلق به همه کارکنان صنعت نفت است و ما بدون مجوز قانونی امکان انتقال این اموال را نداریم و من تاکید می کنم که نه یک سانت از مجموعه محمودآباد را واگذار کردیم، نه اموال شرکت ملی نفت را هبه کردیم و با شدت از آن امنیت و حفاظت کردیم.

 امیدوارم انگیزه کار در معاونت پشتیبانی بیشتر شود

 معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران یکی از مهم ترین چالش های این مجموعه را ساختار سازمانی معیوب در این معاونت برشمرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود 15 نفر از افراد مسئول با سابقه و تجربه بالا در مجموعه های ما بازنشسته شدند و متاسفانه نیروی انسانی هنوز برایمان تامین نشده است. یکی از مشکلات ما از روز اول ساختار معیوب معاونت امور پشتیبانی بوده است که به هیچ عنوان شبیه سایر معاونت ها نیست. بیشترین ارتباط یک کارمند از ابتدای ورود به سازمان با معاونت پشتیبانی است و بیشترین خدمت رسانی از سوی این معاونت صورت می گیرد، اما باید گفت چارت سازمانی ما هیچ تطابقی با ماموریت هایمان ندارد.  او افزود: سالیان سال است که در این معاونت ارتقای نیروها صورت نگرفته و گریدهای سازمانی بسیار ضعیف دیده شده و هیچ تطبیقی با معاونت های دیگر ندارد؛ انگیزه فعالیت حضور در این معاونت بسیار کاهش یافته و انگیزه جذب نیروی انسانی در آن صفر شده است.   قمری نژاد با تاکید بر اینکه در گذشته کم لطفی هایی صورت گرفته است و معاونت را به صورت کارگری دیده و مثل سایر معاونت های نفت دیده نشده است، گفت: معاونت پشتیبانی حدود ۵ هزار نیرو دارد و تنها حدود ۳۰۰ نفر آنها رسمی هستند. چنین مجموعه ای امور اچ اس ای ندارد.    وی با بیان اینکه در یک زمانی وزیر وقت یا مدیرعامل تصمیم می گیرد یک معاونت را به توپ ببندد و چنین تبعاتی برای کل نیروها به همراه دارد، گفت: در این دوره مدیرعامل شرکت ملی نفت به انتقادهایی که داشتیم، توجه و ساختار جدید را ابلاغ کردند تا چارت را دوباره برگردانند. در صورت اجرای این چارت دوباره معاونت با پتانسیل بهتری عمل می کند.

 به دنبال گنجاندن موارد رفاهی در پیمان پیمانکاران هستیم

 معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه در شیراز و مشهد و باشگاه های تهران اقامت نداریم و تنها امکان پذیرایی و ارائه خدمات وجود دارد، تصریح کرد: متولی زائرسرای مشهد صندوق بیمه بازنشستگی صنعت نفت است که سهمیه ای را به همه شرکت ها ارائه می دهد و ما هم بر همین اساس با آنها تعامل داریم. مجموعه ما در باشگاه مشهد و شیراز تنها به ارائه غذا و سایر خدمات رفاهی به کارکنان اقدام می کند. در این مراکز هم هر کدام از کارکنان دو بار در ماه بر اساس تکفل امکان بهره مندی دارند.   قمری نژاد همچنین به بازگشایی رستوران ها از فروردین ۱۴۰۱ همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی برای حضور مهمانان در رستوران اشاره و تصریح کرد: در هر کدام از باشگاه ها برای ارائه خدمات محدودیت هایی داریم و در حال حاضر هر باشگاهی که روزانه فعالیت دارد، به طور میانگین یک هزار پرس غذا توزیع می کند. البته این رقم میانگین است و در برخی باشگاه ها مثل شیراز یا ستارخان در تهران، این رقم بالاتر است و تا 1200 پس در هر روز می رسد. میزان ارائه غذا در هر باشگاه با توجه به تعداد شرکت های عملیاتی و محل قرارگیری باشگاه در سطح شهر تعیین شده است؛ مثلا الهیه شاید ۷۰۰،۸۰۰ نفر روزانه مراجعه داشته باشد، اما ستارخان مراجعه کننده بیشتری دارد. هر کدام از کارکنان دو بار در ماه امکان برخورداری دارند و بیشتر از این میزان تعرفه را کامل پرداخت می کنند. در باشگاه های نفت چیزی به عنوان قیمت آزاد وجود ندارد و طبق رقم تعرفه، هزینه را کامل پرداخت می کنند.  وی با این نوید که در تلاشند تا سقف برخورداری از امکانات باشگاه های نفت برای کارکنان و تعداد رزرو ماهانه را افزایش دهند، گفت: این مراکز با تغییرات و اصلاحاتی امکان افزایش ظرفیت را دارند. مساله مهم قیمت کالا و مواد غذایی و مشکلاتی است که برای پیمانکار به وجود می آید. در حال حاضر هم تلاش می کنیم با پیمانکار همکاری و مدارا کنیم، چراکه کمبود مواد غذایی و تغییرات قیمتی شرایط کار را سخت کرده و ما به خوبی به این شرایط واقف هستیم.   قمری نژاد با اعلام اینکه تمام نیروهای رسمی و قرارداد مدت معین، مدت موقت و پیمانی می توانند از امکانات مجموعه های رفاهی و اقامتی نفت استفاده کنند، گفت: از مدیرعامل شرکت ملی نفت خواسته ایم در مورد برخورداری نیروهای ارکان ثالث از این امکانات رفاهی، بازنگری صورت بگیرد. قرارداد این نیروها و هر آنچه در آن لحاظ شده، برون سپاری شده است و این خدمات رفاهی همچون سایر موارد باید در پیمان ها در نظر گرفته شوند. در مورد سایر نیروها هزینه ها از سیستم حقوقی جامع خودمان پرداخت می شود، اما در مورد نیروهای ارکان ثالث مشکلات حقوقی و مالیاتی داریم.   معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران با اذعان به اینکه به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند این موارد رفاهی را هم مثل سایر خدمات در امور پیمان هایمان قرار دهیم، افزود: همه تلاش ما این است که این خلا را برای نیروهای ارکان ثالث جبران کنیم و من شرمنده دوستان هستم، زیرا می دانیم شرایط کاری یکسان است، اما خدمات متفاوت دریافت می شود. من واقعا از همه دوستان پیمانکار عذرخواهی می کنم و از همین جا می گویم شرایط حقوقی و مالیاتی دستمان را بسته است و به دنبال اصلاح این موارد هستیم.  قمری نژاد با بیان اینکه از همان ابتدای حضورم به دنبال راهکاری برای تغییر پیمان پیمانکاران هستم، افزود: تلاشمان را می کنیم به نتیجه برسیم؛ در این مدت چند بار با امور پیمان ها مکاتبه داشته ایم و از آنجا که نظر همه مسئولان در هیات مدیره شرکت ملی مثبت است، باید امیدوار باشیم تا به نتیجه خوبی برسیم. شیوه کار هم سخت نیست و همان طور که در هر پیمان برای آموزش، بهداشت و درمان، بیمه و لباس، ایاب و ذهاب و غذا و مسکن و... ردیف هایی مشخص شده است، برای امور رفاهی هم ردیفی پیش بینی می شود.   وی افزود: در عین حال می توان با برنامه ریزی هایی این بار مالی و خدماتی را هم مدیریت کرد، مثلا این نیروها به جای دو بار در ماه، یک بار در ماه امکان برخورداری از امکانات باشگاه را داشته باشند.

 قیمت های افسارگسیخته کالاها زیاد است

 معاون امور پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران در بخشی دیگر از این گفت وگو با اشاره به مشکلاتی که مجموعه های رفاهی و خدماتی نفت در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی با آن مواجه هستند، گفت: هزینه های متغیر و افزایشی بودن آنها مشکلات زیادی را برای پیمانکاران به وجود می آورد؛ به همین دلیل مشکلات ما هم افزایش داشته است و به عنوان نمونه غذایی که روزانه در ساختمان مرکزی برای کارکنان به صورت فروش روزانه عرضه می شود، با شرایط سختی تامین می شود، اما سعی می کنیم تغییری در قیمت ها ایجاد نشود. قیمت های افسارگسیخته، شرایط کار را برای پیمانکار سخت می کند، ولی سعی کردیم غذای باکیفیت مطلوب و بدون هیچ عارضه ای را با توجه به نظارت های بهداشتی و آنالیز غذا و مواد، به بهترین وجه ممکن ارائه دهیم. قاعدتا با توجه به تغییرات قیمت مواد غذایی قیمت نهایی غذا هم باید تغییر کند، اما یک وعده غذا در رستوران مرکزی حداکثر ۵۰ هزار تومان است و قیمت را تغییر نداده ایم و سعی بر این است که این مهم استمرار داشته باشد.