امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی همچنین درباره وضع تولید سوخت هواپیما در کشور گفت: سوخت هواپیما به مقدار کافی تولید می شود و زمینه صادرات آن نیز فراهم است. صادرات آن به موازات تأمین سوخت داخلی در حال انجام است و با توجه به نیاز داخل کشور تولید می شود.

سالاری با تأکید بر اینکه چالشی در زمینه تولید سوخت هواپیما نداریم و قیمت ها نیز تغییری نخواهد کرد، افزود: هم اکنون امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور وجود دارد.

 

توسعه نیافتن مخازن ذخیره سازی در سال های گذشته

وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سال های گذشته گفت: حضور در بازار فراورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل می گیرد. یکی از چالش های ما با اقدام های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره سازی فراورده های رنگی بود که در زمان تولید، پالایشگاه ها دچار مشکل می شدند و این حجم وارد بازار می شد و به تناسب این شرایط، امکان عرضه فراورده با قیمت واقعی، وجود نداشت.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر به صورت های مالی سال ۹۹ مراجعه کنید، قیمت بنزین ما نسبت به آن بسیار پایین تر بوده است؛ اما باید ظرفیت ذخیره سازی را طوری ببینیم که بتوانیم شرایط عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم.

 

صادرات ۵ کشتی فراورده در ۲ ماه نخست امسال

سالاری درباره وضع صادرات فراورده های نفتی در کشور گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل می دهیم. در دو ماه نخست سال، حدود پنج کشتی صادرات فراورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور می توانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم. در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده که سبب استمرار ذخیره سازی در بخش شمالی کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: بازارهای هدف ما متفاوت و مختلف است که شامل شرق آسیا و هند می شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی:

سوخت نیروگاه ها پارسال به بهترین شکل ممکن تأمین شد

همچنین کرامت ویس کرمی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در حاشیه بیست وششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران، تأمین سوخت نیروگاه ها در سال ۱۴۰۰ را به موقع و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به طور معمول در نیمه نخست سال، ذخیره سازی انجام می شود تا مشکلی در تأمین سوخت نیروگاه ها در نیمه دوم سال به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه وظیفه شرکت پخش، تأمین سوخت مخازن نیروگاه هاست، بیان کرد: تأمین برق مورد نیاز کشور مقوله ای مهم، کلیدی و حساس است که با حضور پر رنگ مجموعه وزارت نفت و سازمان های مرتبط سال گذشته به نحوی مطلوب انجام شد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران ادامه داد: برای امسال طبق برنامه ریزی ها اتفاق خوبی رخ داده و آن هم تشکیل نشست ها در نیمه نخست سال بود که اردیبهشت امسال برگزار و مقرر شد در ۶ ماه نخست در هر ماه یک نشست با هماهنگی وزارت نفت و نیرو برگزار شود. پیش از این، نشست ها در فصل سرما برگزار می شد، در حالی که باید از هم اکنون به فکر ذخیره سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره باشیم.

کرمی با اشاره اینکه در زمستان مصرف گاز خانگی بالا می رود، اظهار کرد: با توجه به اوج مصرف، اولویت شرکت ملی گاز، تأمین گاز خانگی است و باید تأمین سوخت نیروگاه ها و صنایع عمده، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی تأمین سوخت مصرف کنندگان عمده، بویژه صنایع سیمان در نیمه دوم سال را از دیگر اولویت های کاری این شرکت برشمرد و افزود: با هماهنگی وزارت صمت (صنعت، معدن وتجارت) و شرکت ملی گاز ایران، شرایط خوبی ایجاد و تأمین سوخت مایع این صنایع نیز به موقع انجام شد.

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در بخشی از سخنان خود به تعداد جایگاه های کل کشور اشاره کرد و گفت: در کل کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع و ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه عرضه سی ان جی فعالیت دارند که کار تأمین سوخت خودروهای سبک و سنگین را انجام می دهند. برای اینکه بتوانیم خدمات خوبی در توزیع سوخت انجام دهیم، حق العمل سالانه جایگاهداران جایگزین کارمزد شد که در این زمینه، نشست های پرشمار و پیاپی با برنامه و بودجه و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت و انجمن صنفی جایگاه ها انجام شده است.

کرمی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، خوشبختانه شرایطی ایجاد شد و روز یکشنبه (۲۵ اردیبهشت ماه) توافقی با سازمان های برنامه و بودجه و حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان که خدمات توزیع سوخت را هم باید حمایت کنند، صورت گرفت.

وی افزود: پیش نویس تدوین و تنظیم مقدار افزایش حق العمل در هر دو حوزه سوخت مایع و سی ان جی در محل سازمان برنامه و بودجه به نتیجه رسید که باید درکمیسیون تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ مصوب و سرانجام در هیأت دولت صادر شود تا پرداخت حق العمل جایگاهداران در سال ۱۴۰۱ انجام شود.

 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری خطوط لوله انتقال نفت و فراورده در ۴ سال آینده

ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در حاشیه بیست وششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران گفت: با راه اندازی خطوط نایین - کاشان - ری، بندرعباس - سیرجان - رفسنجان و مهرآران - فسا در چهار سال آینده ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فراورده کشور افزوده می شود.

وی گفت: با اجرای این خطوط که از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در حال اجراست، طول خطوط لوله انتقال نفت و فراورده کشور به حدود ۱۷ هزار کیلومتر می رسد.

وی همچنین از انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فراورده های نفتی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام و ۶۰ میلیارد لیتر فراورده های نفتی از سوی مبادی مورد نظر منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: ۷۹ درصد انتقال در بخش فراورده های نفتی متعلق به بنزین و نفت گاز است که بر این اساس ۴۰ درصد مربوط به بنزین است و ۳۲ درصد نفت گاز را شامل می شود. این حجم انتقال به صورت روزانه رقمی معادل ۶۵.۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۳.۶ میلیون لیتر نفت گاز است.

رحیمی با بیان اینکه به طور معمول در بخش طراحی های انجام شده همزمان با احداث پالایشگاه، نحوه تأمین خوراک و انتقال فراورده های تولیدی در نظر گرفته می شود، اظهار کرد: نفت خام و فراورده های نفتی تولیدی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی که قرار است با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شود، با خط لوله بندرعباس به رفسنجان منتقل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه نوسازی، بهسازی و نگهداری تجهیزات و قطعات کاربردی از جمله اولویت هایی است که در دستور کار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار دارد، گفت: نحوه نگهداری خطوط لوله از مهم ترین الزام های این شرکت به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ادامه داد: عمر بعضی از خطوط به سال های بسیار گذشته باز می گردد؛ هرچند این خطوط مربوط به سال های گذشته می شود؛ اما آنچه حائز اهمیت است، نوع و نحوه نگهداری از خطوط انتقال است که باید مورد توجه جدی باشد. نحوه نگهداری گاه می تواند عمر خطوط را تا چند سال افزایش دهد. اگر خوردگی خطوط بدرستی تشخیص داده شود و اولویت آن مشخص و تعمیرات آن نیز به نحو احسن صورت گیرد، می توان این اطمینان خاطر را داشت که این خطوط سال های متمادی عملیاتی باشند.