عید فطر پاداش یک ماه عبادت در نهر پاک  رمضـــــان

  مشعل ماه پر فضيلت رمضان، برترين ماه سال، ماه نزول قرآن، تقويت تقوا، پرهيزگاري و اخلاص و ماه بهار قرآن به پايان رسيد و به شكرانه يك ماه روزه داري بندگان مخلص خداوند در این ماه که ماه غفران و رحمت و عشق و عبادت است، سفره ضيافت عيد سعيد فطر گسترده شد؛ سفره ضیافتی که مسلمين را به عنايات باري تعالي بشارت می دهد. صداي پاي عيد فطر که مي آيد که دل مومنان از آمدنش شاد مي شود و از رفتن ماه رمضان اندوهگين،

«فطر»پاداش يك ماه عبادت و شست وشوي جان درنهر پاك رمضان و عيد بر آمدن انساني نو، از خاكسترهاي خويشتن خويش است.

 عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت   صدشکرکه این آمد و صد حیف که آن رفت

  عيد سعيد فطر روز شكوفا شدن فطرت آدمي با يك ماه روزه داري و عبادت و طاعت خالصانه به درگاه پروردگار متعال و پايان نامه يك ماه ايثار و گذشت و راز و نياز در ماه مبارك رمضان و زمان معطر شدن فطرت انسان به واسطه عطر دل انگيز عبادت و طاعت است.

این عيد بزرگ، عيد توفيق بر طاعت و اطاعت، عيد توبه و تهذيب نفس و عيد ذكر و ياد محرومان و گرسنگان است.عیدی که انسان ها در آن پس از يك ماه روزه داري و طاعت مخلصانه پروردگار متعال به فطرت خود باز مي گردند و متوجه عظمت حي داور مي شوند. خداوند درپايان پرخير و بركت رمضان، عيد سعيد فطر، روز اجتماع و بزرگي مسلمين را قرار داده است تا بندگان خالص پروردگار آنچه در اين ماه شريف ذخيره كرده اند، قدر بدانند و از آن به عنوان توشه اي براي ادامه راه زندگی و ذخيره اي براي تقويت عبادت و طاعت خود بهره گيرند.

 بازگشت به فطرت

 عيد فطر يعني بازگشت به فطرت و سرشت. بازگشت از اين حيث كه آيا رابطه ما با فطرت پاك انساني، به طور صحيح برقرار است يا نه؟ آيا آن اعماق روح و فطرت پاكي كه خداوند به ما داده و بر اثر حجاب هاي جهل، انحراف و گناه، زنگار بر رويش نشسته، در كلاس ماه رمضان، زنگارها زدوده شده اند يا نه؟ اگر چنين است، بايد ابتداي نجات و آغاز پيروزي بر طاغوت نفس را در نماز عيد فطر اعلام بدارند و جشن بگيرند؛ به عنوان اين كه آنچه در ماه رمضان آموخته اند و در راه خودسازي و بهسازي به كار برده اند، ابراز كنند؛ نه فقط با كلمات و حركات، بلكه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس و با شعار آميخته با شعور و فرياد برون و درون كه: اَللهُ اَكْبَر، اَللهُ اَكْبَر، لا اِلهَ اِلّا اللهُ و اللهُ اَكْبَر و لِلّهِ الْحَمْدُ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلي ما هَدانا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلي ما أَوْلانا؛ خدا بزرگ تر از آن است كه توصيف شود. آري چنين است، معبودي جز خداي يكتا و بي همتا نيست و خداوند بزرگ تر از آن است كه وصف شود.حمد و سپاس اختصاص به ذات پاك خدا دارد به خاطر آنكه ما را در راه پاكسازي و بهسازي هدايت كرده و او را سپاس كه ما و امت ما را برترين جمعيت و امت قرار داده است.

 عید بزرگ مسلمانان با شروع شوال

 ماه شوال ماهی بسیار مبارک است که نخستین روز آن مصادف با عید سعید فطر است و این عید نیز در حقیقت بزرگ ترین عید مسلمانان به شمار می رود که با عبادت و توسل و تذكر و تقرب به خدات يعني با نماز عيد آغاز مي شود و با دعا و توسل و و ذكر پايان مي پذيرد. مسلمانان در سراسر جهان در این روز نماز عید فطر را به صورت جماعت به جای می آورند که این موضوع خود نمادی محکم از اتحاد و انسجام آن ها در نقاط مختلف دنیاست. ماه شوال اعمال مربوط به خود را دارد که یکی از آنها خواندن سوره های مبارکی همچون انعام، یس و کهف است. باید توجه داشته باشیم که خواندن سوره های مبارک قرآن به تنهایی کافی نیست و افراد ضمن تلاوت این آیه های مبارک باید به معانی و مفاهیم نهفته در این آیات نیز توجه داشته باشند. دعا و استغفار کردن در ماه شوال نیز از جایگاه قابل تاملی در میان دینداران برخوردار است؛ به گونه ای که اگر آن ها تلاش کنند حالت معنویت ماه رمضان را پس از پایان این ماه با خود حفظ کنند، به درجه ای از اخلاص در ایمان دست پیدا خواهند کرد و کمتر گناهانی را مرتکب خواهند شد. رسول خدا (ص) فرمودند: سُمِّی شَوَّالاً لأِنَّ فِیهِ شَالَت ذُنُوبُ المُؤمِنِینَ أی اِرتَفَعَت؛ شوّال را از این جهت شوّال نامیدند که در آن ماه، گناهان مؤمنان مرتفع و برداشته می شود (المراقبات. ص. ۳۶۲۲). بدان که وقت ظهور آثار اعمال ماه رمضان و اعطای پاداش آن، روز عید فطر است (المراقبات. ص. ۳۳۴).

حرکت‏هاى سیاسى

  در طول تاریخ، اجتماع روز عید فطر آنچنان مهم و تحول آفرین بوده که رهبران سیاسى نیز از آن بهره گرفته‏اند. در این مورد مى‏توان از حرکت ‏سیاسى ابومسلم خراسانى و شورش وى بر علیه دستگاه خلافت ‏بنى امیه نام برد. وى به سلیمان بن کثیر دستور داد به اقامه نماز عید فطر و ایراد خطبه بر علیه امویان بپردازد. سلیمان نیز انقلاب و شورش علیه سلطنت اموى را در خطبه نماز عید فطر اعلام کرد؛ به این ترتیب آنان در سال 129 ق در روز عید فطر در شهرهاى ماوراء النهر به پا خاسته و قیام خود را اعلام کردند (16) و در مدت کوتاهى سلسله بنى امیه را منقرض ساختند. سال ها از پی هم می آیند و رمضان و فطر نیز در پس این آمدن ها، فرصتی می سازند تا انسان با پای گزاردن در نهر پاک رمضان، نفس خویش را تزکیه و به پاس گذر موفق از آن، پاداشی نکو ازخالق بی همتا دریافت کنند. 

 تعظیم شعائر اسلامى

 خداوند متعال مى‏فرماید: «و من یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب‏» (10)؛ هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دل‏هاست.تعظیم شعائر الهى یکى دیگر از ویژگى‏هاى عید سعید فطر است. شعار تکبیر و تهلیل و تحمید و تقدیس از جمله اعمالى است که به روز عید جلوه خاصى مى‏بخشد. یک مسلمان باید از راه‏هاى مختلف نداى حیات بخش توحید را به گوش جهانیان برساند، که یکى از آن راه‏ها بیان شعارهاى مذهبى است. رسول خدا (ص) مى‏فرماید: «زینوا اعیادکم بالتکبیر (11)؛ عیدهاى خود را با [شعار] تکبیر زینت دهید» و در حدیث دیگرى مى‏فرماید: «زینوا العیدین بالتهلیل والتکبیر والتحمید والتقدیس (12)؛ عیدهاى فطر و قربان را با شعارهاى لا اله الا الله و الله اکبر و الحمدلله و سبحان الله زینت دهید.» پیامبر اکرم (ص) خود نیز چنین مى‏کرد. آن حضرت در روز عید فطر از منزل بیرون مى‏آمد و تا رسیدن به مصلا با صداى بلند، شعار«لا اله الا الله‏» و «الله اکبر» سر مى‏داد و حتى در میان خطبه‏ها و قبل و بعد از آن با صداى رسا این کلمات را تکرار مى‏فرمود. حضرت رضا (ع) در مورد علت تکبیرهاى زیاد در روز عید فطر مى‏فرماید: «تکبیر، تعظیم و بزرگداشت‏ خداوند متعال است و نوعى تشکر از هدایت‏ها و نعمت‏هاى پروردگار جهانیان است. »

تقویت وحدت مسلمانان

 اجتماع روز عید فطر مى‏تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد. آنان در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در کنارهم، از نظرات، مشکلات و گرفتارى‏هاى همدیگر آگاه مى‏شوند. در این گردهمایى بغض‏ها و کینه‏ها تبدیل به دوستى و همدلى مى‏شود و مؤمنان در یک صف واحد احساس اتحاد و نزدیکى بیشترى به همدیگر مى‏کنند. عید فطر از سویى حکایت از پیوند معنوى انسان با خداى خویش دارد و از سوى دیگر حکایت‏گر ارتباط وى با هم‏کیشان خود است. حضرت سجاد (ع) روز عید فطر را روز جشن و شادى و اجتماع و همیارى مسلمانان نسبت ‏به یکدیگر مى‏داند و مى‏فرماید: «اللهم انا نتوب الیک فى یوم فطرنا الذى جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا ومحتشدا؛ پروردگارا! ما به سوى تو برمى‏گردیم در روز عید فطرمان که آن را براى اهل ایمان روز عید و شادى و براى اهل ملت ‏خودت روز اجتماع و همیارى قرار دادى.» امام رضا (ع) در مورد نقش عید فطر در تحولات معنوى، اقتصادى و اجتماعى جامعه مى‏فرماید: «انما جعل یوم الفطر العید، لیکون للمسلمین مجتمعا یجتمعون فیه و یبرزون لله عزوجل فیمجدونه على ما من علیهم، فیکون یوم عید و یوم اجتماع و یوم زکات و یوم رغبة و یوم تضرع و... فاحب الله عزوجل ان یکون لهم فى ذلک مجمع یحمدونه فیه و یقدسونه (15)؛ روز فطر، عید مقرر شده تا مسلمانان در این روز گرد هم آیند و براى خداوند ظهور کنند و او را به خاطر نعمت‏هایش تعظیم کنند. پس این روز، روز عید، روز اجتماع، روز فطر، روز زکات، روز رغبت و روز تضرع و... است. پس خداوند بزرگ دوست دارد که مسلمانان در چنین روزى اجتماعى داشته و در آن، او را ستایش کرده و مقدس بدارند.»