گپ و گفت با همکار منطقه 9 عملیات انتقال گاز ایران:

با پرواز همه دغدغه هایم را روی زمین می گذارم

مشعل: یکی از ورزش های پروازی در دنیا، ورزشی به نام پاراگلایدینگ است و به کسانی که در این رشته فعالیت و پرواز می کنند، خلبان های پاراگلایدر گفته می شود.پاراگلایدر به معنای چتر سرنده است که از حدود 30 سال پیش از اروپا به ایران آمد. در دهه 70 ورزش پاراگلایدینگ وارد کشور شد که در عرصه نظامی هم از آن استفاده می شد، سپس با گسترش و عمومی تر شدن آن در دسترس مردم عادی به عنوان ورزشی نوین قرار گرفت. شاخه ورزشی آن در ایران در سال های اولیه زیر نظر فدراسیون کوهنوردی بود و بعد از آن از زیرمجموعه کوهنوردی خارج شد و با عنوان انجمن ورزش های هوایی، زیر نظر فدراسیون های انجمن های ورزشی در حال فعالیت است.پاراگلایدینگ از حدود 20 سال پیش یعنی 10 سال بعد از ورود به ایران از سوی مرحوم سرهنگ جدیدی (یکی از نظامیانی که پاراگلایدینگ را آموزش دیده بود) وارد مازندران شد و اولین سایتی که در آن پروازها انجام شد، محلی در شهرستان گلوگاه در روستای مهدی رجه بود که از سوی وی کشف شد و توسعه پیدا کرد.علی رضوان فیضی 31 ساله، متولد قائم شهر، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علوم و تحقیقات و از همکاران منطقه 9 عملیات انتقال گاز ایران است که همزمان در رشته ورزشی پاراگلایدینگ نیز فعالیت دارد. در ادامه گفت وگو با وی را که خلبان پاراگلایدر است، می خوانید.

  از کجا و چگونه با این ورزش آشنا شدید؟

وقتی که سرباز بودم به رشته خلبانی علاقه داشتم و می خواستم خلبان جنگنده شوم. هنگام خدمت سربازی با شوق و انگیزه ورود به عرصه خلبانی جنگنده، وارد ورزش های هوایی و پاراگلایدینگ شدم، اما بنا به شرایطی نتوانستم وارد آن عرصه شوم و از آن زمان به بعد با پاراگلایدر پرواز می کنم.

  چه تعداد پرواز داشته اید و بیشترین زمانی که در آسمان بوده اید، چقدر بوده است؟

از پاییز سال 91 پرواز را آغاز کردم، بعد از سال های اولیه (مبتدی) یعنی از سال 93 به بعد، به طور متوسط سالانه حداقل 200 ساعت در حال پرواز هستم. در شرایط و سایت های مختلف بیش از 2 هزار بار پرواز انجام داده ام و بیشترین ارتفاعی که تاکنون پرواز کرده ام، 6 هزار متر بود و رکورد آن در ایران 7 هزار و 400 متر است. بیشترین زمانی که بدون وقفه در آسمان بودم، به مدت 10 ساعت بود و این بیشترین رکورد پروازی من است.

  در چه مسابقاتی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده اید؟ آیا رتبه و مقامی هم در این زمینه کسب کرده اید؟

من از سال سوم پروازم، یعنی از سال 2014 وارد عرصه مسابقات شدم که مسابقات لیگ ایران بود، در اولین مسابقه بود که رتبه 8 و رتبه سوم کلاس اسپرت را کسب کردم. ازآنجا بود که به مسابقات علاقه زیادی پیدا کردم و متوجه شدم مسابقه جایی است که من به آن تعلق دارم. این مسابقات در سطح جهانی به نحوی طراحی شده که باید همزمان با حدود ۱۲۰ نفر در ۶ راند مسابقه داد، این موضوع برای مسابقه دوسالانه قهرمانی جهان به ۱۵۰ نفر در ۱۰ راند افزایش پیدا می کند.

تاکنون در مسابقات زیادی شرکت کرده ام. دو مرحله جام جهانی، 4 مرحله مقدماتی جام جهانی و تعدادی مسابقه آزاد و چندین بار هم قهرمانی کشوری که در ایران

برگزار شد و همچنین مسابقات لیگ در ایران، در نزدیک به 30 مسابقه شرکت کردم و در این مسابقات توانستم 2 مقام اول و چند مقام را که بین 6 و 7 نفر اول مسابقه بود، کسب کنم، از سال 2014 تا ۲۰۲۰ جز 7 نفر اول ایران در مسابقات لیگ سالانه با عنوان لیگ مسافت ایران بودم. من در شاخه تخصصی مسافت فعالیت می کنم و رکوردهای شخصی ام طی مسافت 210 کیلومتر از مهدی رجه تا اول جنگل گلستان و 433 کیلومتر از کرند غرب (اسلام آباد غرب) تا نزدیکی های تهران بوده است، همچنین نفر دوم ایرانیان در مسابقات مقدماتی روسیه 2017 و نفر اول مسابقه کشوری تهران در سال 1399 را کسب کردم. در مسابقات جهانی پاراگلایدینگ ترکیه 10 ایرانی جواز حضور در این مسابقات را دارند و من از سال 2014 همواره جزو افرادی بودم که سهمیه حضور در این مسابقات را کسب کرده ام.

  بین زمین و آسمان بودن چه حسی دارد؟

خیلی ها سعی می کنند از حسی که بین زمین و آسمان هستند، صحبت کنند اما من خیلی اوقات نمی توانم در مورد آن حس، کلمه یا جمله ای به زبان بیاورم که بیانگر همه حس و حال آن لحظات من باشد، اما یکی از حس های خیلی مهم و جالبی که آن بالا با آن روبه روهستیم، حس آرامش است. همه دغدغه های روی زمین را کنار می گذارید و سعی می کنید بهترین و جذاب ترین لحظات را در آسمان برای خود خلق کنید خیلی از اوقات کنار عقاب ها پرواز می کنید، کنار پرستوها و پرنده های مهاجر و حتی ابرها و این از جذابیت های پرواز است.

    آیا هنگام پرواز ترس ندارید یا وانمود می کنید که نمی ترسید؟ هنگام پرواز به مرگ هم فکر می کنید؟

فکر نمی کنم انسانی وجود داشته باشد که وقتی پرواز می کند، نترسد اما مهم این است که فرد چگونه سعی می کند بر آن ترس غلبه کند.

سعی می کنیم در زمان پرواز تا جایی که ممکن است به مسائل منفی از دید زندگی مادی و دنیوی فکر نکنیم، البته مرگ منفی نیست، اما چون ازلحاظ مادی و دنیوی خروج از زندگی است، برای ما به نوعی منفی محسوب می شود و این مسائل فکر خلبان را دچار چالش می کند و استرس های زیادی را به دنبال دارد و درنهایت باعث می شود تا خلبان نتواند عملکرد درستی داشته باشد، حتی الامکان سعی می کنیم در زمان پرواز به این مسائل فکر نکنیم.

   آیا پاراگلایدینگ ورزش پرهزینه ای است؟

بله پاراگلایدینگ ورزش پرهزینه ای است به واسطه اینکه هم تجهیزاتش گران است و هم اینکه رفتن از محل زندگی تا سایت پروازی عملا یک مسافرت محسوب می شود و هزینه های رفت و آمد و دیگر موارد باعث می شود ورزش کم هزینه ای نباشد.

   یک خلبان پاراگلایدر چگونه می تواند پروازی ایمن برای خود رقم بزند؟

خلبان پاراگلایدر زمانی می تواند یک پرواز ایمن را برای خود به ارمغان بیاورد که همیشه سعی کند در سطح دانش علمی و عملی خود پرواز کند هیچ وقت خودش را بیش از آنچه هست، نبیند و دچار بزرگ پنداری بیش از اندازه نشود در این صورت است که می تواند یک پرواز ایمن را برای خود رقم بزند.

   بهترین خاطره ای که از پرواز دارید، بیان کنید؟

به نظر می آید در این ورزش بهترین خاطره وجود ندارد چون هر لحظه یک تجربه جدید و جذاب است و همه لحظات پاراگلایدینگ خاطره است، ولی شاید در برخی موارد می توان از آن به عنوان نقاط عطفی در زندگی پروازی نام کرد، یکی از این نقاط عطف، اولین پرواز رکوردم در شمال کشور بوده است، یک پرواز حدود 150 کیلومتری که اولین رکورد بالای 100 کیلومتر در مازندران در محدوده شمال کشور، آرزو داشتم تا این رکورد را داشته باشم و آن را محقق کردم.

   چه زمانی وارد شرکت انتقال گاز شدید؟

سال 94 رزومه ام را فرستادم و بعد از اینکه رزومه ام بررسی شد، به عنوان نیروی ارکان ثالث در شرکت انتقال گاز استخدام شدم و از همان ابتدا در منطقه 9 عملیات انتقال گاز ایران مشغول به کار شدم و الان هم در این منطقه مشغول به کار هستم.

   ورزش با کار تداخل پیدا نمی کند؟

تداخل که ایجاد می کند، اما خدا را شکر مدیران و مسئولان همیشه به من لطف و همکاری داشتند که جا دارد از آنها تشکر کنم؛ البته تداخل وجود دارد، باید با آن کنار بیایم. برای تمرین باید از شهر و محدوده کاری ام خارج شوم و درواقع تمرین یک روز کاری من را می گیرد چون از صبح زود باید به بیرون شهر بروم و چند ساعت باید تمرین و پرواز کنم که تا عصر طول می کشد و یک روز کامل را از دست می دهم. برای همین برنامه ریزی انجام داده ام و با محل کار هماهنگ هستم تا مشکل پیش نیاید.

   آیا به غیر از این رشته، ورزش دیگری هم انجام می دهید؟

بیشتر درگیر کار هستم و وقت زیادی برای ورزش دیگر ندارم. فقط این رشته را دنبال می کنم. البته برای اینکه بتوانم در این رشته ورزشی همیشه آماده باشم، تمرینات آمادگی جسمانی را انجام می دهم و شاید این تنها ورزش اضافه ای باشد که انجام می دهم.

   خیلی از رشته های ورزشی در زمان کرونا با مشکل و محدودیت مواجه بودند. کرونا برای شما مشکل ایجاد نکرد؟

ورزش پاراگلایدینگ یک ورزش انفرادی است و مهمتر اینکه این رشته ورزشی برعکس خیلی از رشته ها در فضای باز انجام می شود برای همین در دوران کرونا با مشکل خاصی مواجه نشدم و در این مدت به ورزشم و درواقع پرواز ادامه دادم.

   در پایان اگر صحبتی دارید، بیان بفرمایید؟

امیدوارم همه مردم بتوانند به این ورزش دسترسی پیدا کنند و موضوع های مربوط به این ورزش آنقدر تسهیل شود که حتی اقشار کم درآمد که استعدادهای فراوانی برای مدال آوری در این رشته دارند، بتوانند وارد این ورزش شوند و مدال آوری کنند.

 

سومی نفت امیدیه در لیگ واترپلو ایران

تیم واترپلو نفت امیدیه در پایان دور اول لیگ برتر واترپلو کشور در رده سوم ایستاد. دور نخست لیگ برتر واترپلو کشور به پایان رسید و در نهایت تیم واترپلو نفت امیدیه در این رقابت ها با 4 امتیاز در رده سوم قرار گرفت. نفت امیدیه در این مرحله از لیگ برتر به دو برد و دو شکست دست پیدا کرد.

تیم واترپلو نفت امیدیه مقابل تیم های رعد پدافند هوایی و نفت و گاز گچساران به برتری دست پیدا کرد و در دیگر بازی ها نتیجه را به تیم شهید نو فلاح تهران و دانشگاه آزاد واگذار کرده بود.

همچنین در پایان دور نخست، تیم های دانشگاه آزاد و شهید نوح فلاح به ترتیب در رده های اول و دوم جدول رده بندی قرار گرفتند.

دور برگشت لیگ برتر واترپلو کشور، بهمن ماه برگزار می شود. 

 دور برگشت نتایج بهتری می گیریم

 سرمربی تیم واترپلو نفت امیدیه بابیان اینکه عملکرد ما در دور نخست لیگ برتر رضایت بخش بود، گفت: عملکرد ما در دور نخست رضایت بخش بود، اما نتیجه ای که گرفتیم چیزی نیست که ما دنبال آن بودیم و برای آن هدف گذاری کردیم. البته با توجه به این که مسابقات در چهار یا پنج روز متوالی انجام می شود و هرروز صبح یا بعدازظهر تیم بازی دارد، لازم است بازیکنان از آمادگی جسمانی کامل برخوردار باشند.

رضا جعفری افزود: شرایط کشور از نظر همه گیری کووید ۱۹ در حال بهتر شدن است و استخرها کم کم در حال فعال شدن هستند اما همه گیری کرونا و محدودیت ها در استفاده از استخرها باعث شد بازیکنان در این دوره از شرایط آرمانی خود نسبت به سال های گذشته  دور باشند. امیدواریم در دور دوم این مسابقات که حدود ۴۰ روز دیگر آغاز می شود، بتوانیم بازیکنان را به شرایط آرمانی برسانیم تا بتوانند در روزهای متوالی آمادگی بدنی خود را حفظ کنند و بدنشان بتواند خیلی سریع برای بازی بعدی ریکاوری شود.

 وی در ادامه با اشاره به پیش بینی خود از مسابقات دور بعد لیگ برتر واترپلو گفت: مسابقات در دور بعد فشرده تر، نزدیک تر و سنگین تر خواهد بود. امیدوارم با همکاری و حمایت های باشگاه نفت امیدیه و شرکت نفت و همچنین مدیریت آن شرکت که البته تا همین الان هم ما را بسیار حمایت کرده اند.

سرمربی تیم واترپلو نفت ادامه داد: با بهبود شرایط مالی باشگاه بتوانیم اردوهای مدنظرمان را در این فاصله تا آغاز دور دوم لیگ برتر برگزار کنیم که در این رابطه هم پیش بینی چهار اردوی مقطعی، ۸ تا ۹ روزه را داریم تا بازیکنانمان به هماهنگی و آمادگی لازم برسند.

وی گفت: کار سخت است اما تیم نفت امیدیه هم کوچک نیست، پیش از این نیز از عهده کارهای سخت به خوبی برآمده ایم؛ کارهایی سخت از کسب مقام های باشگاه های آسیا گرفته تا قهرمانی لیگ برتر و قهرمانی جام حذفی که در کارنامه این تیم است؛ به هرحال نفت امیدیه قدیمی ترین باشگاه لیگ برتر واترپلو کشور محسوب می شود.