خدمات نفت برای ارتقای مهارت حرفه ای آموزگاران غرب کارون

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز  به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران نسبت به سایر سازمان ها در منطقه غرب کارون، اقدام های بنیادین و قابل تقدیری انجام داده است و با نگاهی آینده نگرانه و قابل تحسین، آموزش را به عنوان سرمایه گذاری ایمن و با ارزش در مسیر توان افزایی جوامع محلی برگزیده و پرچم نفت را به عنوان بنیان گذار و حامی قدرتمند مردم در منطقه به اهتزاز درآورده است. این مدیریت با همراهی آموزش و پرورش استان به منظور توانمندسازی دانش آموزان و معلمان در غرب کارون شامل شهرستان های دشت آزادگان، هویزه و بستان، طرح های آموزشی مشترکی را به  اجرا درآورده و منابع مالی آن را تأمین کرده است. برای اجرایی کردن طرح توانمندسازی معلمان و دبیران، اجرای همایش های جمع بندی و بسته آموزشی استان خوزستان ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است. این نهاد مدیریتی در حالی اقدام به اجرایی کردن طرح توانمندسازی دبیران و معلمان کرده که پیش از این، بیش از سه دوره کلاس های کنکور با عنوان طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان منطقه پارس جنوبی و غرب کارون برگزار کرده و در مجموع هزار و ۲۶۱ دانش آموز در آستانه کنکور را با هزینه ای افزون بر۱۰۰ میلیارد ریال تحت پوشش دوره های تقویت بنیه علمی قرار داده است.

شرکت ملی نفت ایران و اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان توافق نامه همکاری منعقد کردند که بر این اساس طرح ارتقای مهارت حرفه ای آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران دوره های متوسطه اول و دوم در منطقه غرب کارون، طرح برگزاری دوره توانمندسازی دبیران مستعد به تدریس کنکور، طرح تهیه بسته های آموزشی و اجرای آزمون های جامع برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی و طرح برگزاری همایش جمع بندی کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم، از مهم ترین موضوع های مربوط به این توافق نامه بوده است، همچنین توانمندسازی و ارتقای حرفه ای معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم، توانمندسازی مدرسان کنکور، آشنا سازی دانش آموزان با شیوه های برنامه ریزی درسی شیوه های مطالعه و تکنیک های موفقیت تحصیلی، حمایت از دانش آموزان بی بضاعت، ایجاد آمادگی بیشتر در دانش آموزان پایه دوازدهم داوطلب کنکور، کاهش هزینه های کلاس های آموزشی، تقویتی و کنکور برای دانش آموزان و اولیای آنان و تقویت اعتماد به نفس در افراد تحت پوشش طرح در زمینه پیشرفت و موفقیت تحصیلی را می توان از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

آموزگاران و دبیران مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم منطقه غرب کارون و نیز کلیه دانش آموزان پایه دوازدهم و دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی از جمله ذ ی نفعان این طرح به شمار می روند. تعداد آموزگاران مقطع ابتدایی شرکت کننده در دوره ها هزار و ۳۸ نفر است حال آنکه اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفر، دوره و پایه در نظر بگیریم، این تعداد به رقم هزار و ۴۰۰ نفر افزایش می یابد. اما در خصوص سطح مهارت آموزی دبیران متوسطه اول آمار ها حاکی از آن است که دبیران این مقطع تحصیلی در بیش از یک دوره شرکت داشته اند. بر این اساس تعداد دبیران شرکت کننده در دوره ها ۵۵ نفر بوده است و اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفرات شرکت کننده در همه دوره ها در نظر بگیریم، این رقم بالغ بر ۹۵ نفر بوده است. ارتقای مهارت حرفه ای دبیران مقاطع متوسطه دوم نیز، از دیگر گروه های متقاضی دوره های مهارت آموزی هستند که تعداد دبیران شرکت کننده در این دوره ها بالغ بر ۸۵ نفر است که باز اگر بخواهیم بر اساس کل تعداد نفرات شرکت کننده در این دوره ها را لحاظ کنیم، رقمی به میزان ۸۸ نفر خواهد بود که بر این اساس تعدادی از دبیران متوسطه دوم به علت اینکه چندین درس را تدریس می کنند، در بیش از یک دوره شرکت داشته اند.

در مسیر اجرای طرح ارتقای توان علمی آموزگاران و مدرسان منطقه غرب کارون (دشت آزادگان، هویزه و بستان) فعالیت ها و اقدام هایی انجام شده است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: بررسی نیازسنجی آموزشی، شناسایی و انتخاب مخاطبان و مشمولان طرح (دانش آموز و معلم)، برگزاری جلسات توجیهی و تخصصی با ادارات آموزش و پرورش، آماده سازی و فراهم کردن امکانات و خدمات جانبی و مورد نیاز برای اجرای طرح، هماهنگی و رایزنی با مؤسسات برتر آموزشی کشور، شناسایی اساتید برجسته به منظور برگزاری دوره های تربیت مدرس کنکور و همایش های جمع بندی کنکور، تعیین عوامل اجرایی و پشتیبانی دوره ها و فعالیت ها در شهرستان های مختلف، شناسایی محتوا های مورد نیاز دانش آموزان کنکوری با کمک اساتید کنکور و مشاوران آموزشی به منظور تهیه بسته های آموزشی، انعقاد قرارداد با نمایندگی مؤسسه قلم چی به منظور ثبت نام دانش آموزان تحت پوشش در آزمون های جامع و فراهم کردن امکانات مورد نیاز به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی با توجه به شیوع پاندومی کووید ۱۹ و حفظ و تأمین سلامتی فراگیران و اساتید در طول اجرای دوره ها.

 ارزیابی این دوره ها به صورت نظرسنجی فراگیران انجام شده است که بر اساس نظرسنجی معلمان مقاطع ابتدایی در مجموع ۹۰/۴ درصد از فراگیران دوره ها را “خیلی خوب” و ۹/۶درصد دوره ها را “خوب” ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند. اما در خصوص نظرسنجی دبیران متوسطه اول آمار ها حاکی از آن است که در مجموع ۹۲/۳ درصد از فراگیران دوره ها را “خیلی خوب” و۷/۷ درصد دوره ها را “خوب” ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز۹۵/۵۰ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند و این در حالی است که بر اساس نظرسنجی دبیران متوسطه دوم در مجموع ۲/ ۹۰ درصد از فراگیران دوره ها را “خیلی خوب” و ۸ درصد دوره ها را “خوب” و ۸/۱ درصد دوره ها را “متوسط” ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز ۱۰ /۹۲ از ۱۰۰ را به خوداختصاص دادند.