نگهداشت تاسیسات از دیرباز

نگهداشت تاسیسات و تجهیزات فنی با توجه به اقلیم استان هرمزگان از دیگر موضوعاتی است که در جای خود اهمیت دارد و محور گفت وگو قرار می گیرد.  کیهان پور در این باره می گوید: فرآیند نگهداری و تعمیرات در شرکت خطوط لوله و مخابرات از دیرباز با استفاده از برگه درخواست(work order)به سبک و سیاق سنتی آن وجود داشته و در چند سال اخیر تغییرات قابل توجهی داشته و روزآمد شده است.

 این فرآیند هم اکنون با بهره گیری از سامانه به نام «تعمیرات پیشگیرانه» (آی پی سی ام ام )در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و به تبع آن در مناطق دوازده گانه آن از جمله منطقه خلیج فارس در بخش های مختلف(خطوط لوله، مخابرات، ترابری و...) انجام و با توجه به پراکندگی جغرافیای مناطق زیرمجموعه در سطوح مختلف آن اعمال می شود. برای مثال در این سامانه خطوط لوله پایش می شوند و براساس آن، پیگ رانی معمولی (تمیز کردن داخل لوله) و پیگ رانی هوشمند در دستور کار قرار می گیرد.

پیگ رانی معمولی با هدف تمیز کردن داخل لوله و به طور مستمر و در فواصل زمانی مختلف سال انجام می شود. پیگ رانی هوشمند نیز که با هدف تشخیص میزان خوردگی لوله، زنگ زدگی آن و... هر پنج سال یک بار انجام می شود.(در پیگ رانی هوشمند در صورت نیاز، به تعویض بخش آسیب دیده خط یا پوشش آن اقدام می شود.)

سامانه تعمیرات پیشگیرانه در بخش های دیگر نیز کارکرد خود را دارند و براساس آن زمان تعویض انواع فیلتر، روغن یا تعمیر توربین ها براساس زمان کارکرد در دستور کار قرار می گیرد.

 مسؤولیت اجتماعی

با فاصله گرفتن از مباحث فنی، موضوعی دیگر محور گفت و گو قرار می گیرد، موضوعی که به نظر می آید کل صنعت نفت از دیرباز به آن پرداخته اند و به گونه ای ذاتی این صنعت و بخش های مختلف آن از جمله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است؛ مسؤولیت ذاتی که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس نیز از آن مستثنی نیست.

کیهان پور نیز با تایید این نکته که سی اس آر یا همان مسؤولیت اجتماعی با فعالیت های این شرکت در حوزه انتقال فرآورده های نفتی درهم تنیده شده است، اظهار می کند: موضوع مسؤولیت اجتماعی در وهله نخست، همجواران و همسایگان ساکن در مسیر خطوط لوله را شامل می شود؛ همسایگان اغلب روستاییانی هستند که زندگیشان در جوار خطوط لوله بنا شده و این همجواری به نوعی ما را در قبال آنها مسؤول کرده است تا به آنها خدماتی ارائه شود. برای مثال زمانی که خط لوله ای احداث می شود، این امکان به وجود می آید تا آنها نیز از جاده دسترسی  و مسیرهای ایجاد شده برای آمد و شد آسان تر بهره مند شوند. این خدمات در شرایط خاص مانند وقوع زلزله یاسیل نیز به نوعی ویژه تر مورد توجه قرار می گیرد. مثل کمک رسانی در زلزله اخیر 6.3 ریشتری بندرعباس که بخشی گسترده ای از استان هرمزگان را لرزاند و خسارت هایی هم در مناطق «فینو» در شمال کوه «گنو» به بار آورد.

امدادرسانی برای باز کردن دهانه تونل تنگه زاغ در جاده ترانزیت بندرعباس–کرمان با استفاده از ماشین آلات سنگین مرکز انتقال نفت قطب آباد، مورد دیگری است که مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس از آن به عنوان مسؤولیت اجتماعی یاد می کند و ادامه می دهد: همان طور که پیش تر اشاره شد، مسؤولیت اجتماعی امری ذاتی و تنیده شده در وظایف این شرکت است.

 توجه به پدافند غیرعامل

پنجره ها باز هستند تا هوای داخل اتاق در گردش باشد؛ تا طرح سوال بعدی سکوتی کوتاه حاکم می شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس در بحث زلزله و امدادرسانی برای باز کردن دهانه تونل تنگه زاغ به پدافند غیرعامل و اهمیت این موضوع اشاره و تصریح می کند: بنا بر دستورعمل ستاد، این مهم مورد توجه قرارگرفته و براساس آن افزون بر ستاد مقابله با بحران در منطقه، ستادهایی نیز در مراکز انتقال نفت(قطب آباد، مهرآران و بندرعباس) مستقر شده اند تا در صورت بروز حادثه بتوانند وارد عمل شوند؛ مصداق آن نیز چیدمان خودروهای آتش نشانی و ماشین آلات سنگین(لودر و بیل مکانیکی) در این مراکز است تا در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله بتوان از آنها برای کمک رسانی استفاده کرد.

کیهانی پور می گوید: به طور حتم مقابله با بحران در کنار آموزش های فراگیر نیازمند تجهیزات روزآمد است؛ از این رو انتظار می رود با تخصیص منابع مالی بیشتر، این حوزه نیز تقویت شود تا بتوان به نحو مطلوب تری خدمت رسانی کرد.

  ماندگاری منابع انسانی، ضرورتی ارزشمند

در گفت وگو با کیهان پور تقریبا به همه موارد جز منابع انسانی که مهم ترین عنصر وجودی هر سازمان به شمارمی رود، اشاره شد. وی در این باره با اعتقاد به اینکه منابع انسانی، سرمایه های فکری و ارزشمند هر سازمان و دستگاه اجرایی محسوب می شوند، می گوید: نگاه به منابع انسانی در دوره های زمانی مختلف، رویکردهای متفاوتی داشته است.گاه انگیزشی و گاه منفعل بوده است. به طور حتم توجه به این سرمایه های فکری و نگهداشت آنها می تواند پیشران اهداف سازمان در همه جهات آن باشد و این نگهداشت در گرو ایجاد انگیزه های شغلی است.

کیهانی پور با تاکید دوباره بر نگهداشت نیروهای سازمانی(منابع انسانی) ادامه می دهد: در دنیای کنونی که با تغییرات مداوم روبه روست باید به نیروی انسانی و شرایط آنها توجه شود تا به تبع آن، انگیزه های شغلی و ماندگاری آنها در سازمان ها افزایش یابد؛ ماندگاری نیروی انسانی در سازمان ها مهم ترین موضوع است، به ویژه در مناطقی که از شرایط اقلیمی متفاوتی برخوردارند.

 کلام پایانی

بی تردید اداره هر سازمان با همکاری و همدلی یک یک همکارانم در بخش های مختلف آن عینیت می یابد؛ به همین دلیل جا دارد مراتب تشکر و قدردانی خود را از آنها اعلام دارم. آرزو می کنم هرچه زودتر این کانکس نشینی و مستاجری به پایان برسد و در ساختمانی که در شأن آنها باشد در جهت پیشبرد اهداف شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خلیج فارس فعالیت خود را ادامه دهند. کیهان پور فردای آن روز پس از 14 ماه حضور مداوم در منطقه برای مدتی کوتاه به مرخصی رفت تا در شیراز دیداری با خانواده تازه کند و با انگیزه ای بیشتر از قبل به محل خدمت خود بازگردد.