پیشتازی نفت در ارتقای مهارت آموزی معلمان

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز سال گذشته همسو با سیاست مسؤولیت های اجتماعی خود در اقدامی جدید، طرح توانمندسازی دبیران و معلمان را در دستور کار قرار داد. این طرح در منطقه پارس جنوبی در شهرهای عسلویه، کنگان، دیر و جم و در استان خوزستان نیز با محوریت منطقه غرب کارون اجرایی شده است. برای اجرایی کردن طرح توانمندسازی معلمان و دبیران، اجرای همایش های جمع بندی و بسته آموزشی استان بوشهر حدود ۳۰ میلیارد ریال و برای استان خوزستان نیز افزون بر ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است. این نهاد مدیریتی در حالی اقدام به اجرایی کردن طرح توانمندسازی دبیران و معلمان کرده که پیش از این، بیش از سه دوره کلاس های کنکور با عنوان طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان منطقه پارس جنوبی و غرب کارون برگزار کرده و در مجموع هزار و ۲۶۱ دانش آموز در آستانه کنکور را با هزینه ای افزون بر۱۰۰ میلیارد ریال تحت پوشش دوره های تقویت بنیه علمی قرار داده است.

شرکت ملی نفت ایران و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر خردادماه سال گذشته به منظور پیاده سازی و اجرای این طرح توافق نامه همکاری منعقد کردند که بر اساس آن طرح ارتقای مهارت حرفه ای آموزگاران و دبیران منطقه پارس جنوبی، طرح برگزاری دوره توانمندسازی دبیران مستعد و علاقه مند به تدریس کنکور، طرح تهیه بسته های آموزشی و اجرای آزمون های جامع برای دانش آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی و طرح برگزاری همایش جمع بندی کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم، از مهم ترین موضوعات مربوط به این توافق نامه بوده است. همچنین توانمندسازی معلمان ابتدایی و متوسطه، توانمندسازی مدرسان کنکور و دبیران علاقه مند به تدریس کنکور به منظور ظرفیت سازی برای سال های آتی، حمایت و پشتیبانی از دانش آموزان بی بضاعت برای تامین بخشی از نیازهای آموزشی و ایجاد آمادگی بیشتر در دانش آموزان پایه دوازدهم داوطلب کنکور از طریق برگزاری همایش های جمع بندی کنکور در دروس مختلف را می توان از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

این دوره های آموزشی ویژه معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همچنین برای دبیران علاقه مند به تدریس کلاس های کنکور برگزار شده است. مدرس این دوره ها نیز استادان برجسته آموزشی کنکور هستند. تعداد آموزگاران مقطع ابتدایی شرکت کننده در دوره ها 894 نفر است، حال اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفر، دوره و پایه در نظر بگیریم، این رقم به 1366 نفر افزایش می یابد. اما در خصوص سطح مهارت آموزی دبیران متوسطه اول تعداد شرکت کنندگان در دوره ها ۳۶۱ نفر بوده است و اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفرات شرکت کننده در همه دوره ها در نظر بگیریم، این رقم بالغ بر 447 نفر بوده است. ارتقای مهارت حرفه ای دبیران مقاطع متوسطه دوم نیز از دیگر گروه های متقاضی دوره های مهارت آموزی هستند که تعداد دبیران شرکت کننده در این دوره ها بالغ بر 421 نفر است که باز اگر بخواهیم بر اساس کل تعداد نفرات شرکت کننده در این دوره ها را لحاظ کنیم، رقم 458 نفر خواهد بود که بر این اساس تعدادی از دبیران متوسطه دوم به علت اینکه چندین درس را تدريس می کنند، در بیش از یک دوره شرکت داشته اند.

در مسیر اجرای طرح ارتقای توان علمی آموزگاران و مدرسان منطقه پارس جنوبی (عسلویه، جم، دیر و کنگان) فعالیت ها و اقدام هایی انجام شده است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد: بررسی نیازسنجی آموزشی با هماهنگی نماینده مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز، شناسایی و انتخاب مخاطبان و مشمولان طرح با هماهنگی طرفین، برگزاری جلسات توجیهی و تخصصی با ادارات آموزش و پرورش چهار شهرستان، آماده سازی و فراهم کردن امکانات و خدمات جانبی و مورد نیاز برای اجرای طرح، دعوت از مولفان کتب درسی ابتدایی و متوسطه برای تدریس در دوره ها و انجام هماهنگی با دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش، هماهنگی و رایزنی با موسسات برتر آموزشی کشور، شناسایی اساتید برجسته به منظور برگزاری دوره های تربیت مدرس کنکور و همایش های جمع بندی کنکور، تعیین عوامل اجرایی و پشتیبانی دوره ها و فعالیت ها در شهرستان های مختلف، شناسایی محتواهای مورد نیاز دانش آموزان کنکوری با کمک اساتید کنکور و مشاوران آموزشی به منظور تهیه بسته های آموزشی، فراهم کردن امکانات مورد نیاز به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی با توجه به شیوع پاندومی کووید ۱۹ و حفظ و تامین سلامتی فراگیران و اساتید در طول اجرای دوره ها.

ارزیابی این دوره ها بر اساس نظرسنجی فراگیران و نیز بر اساس آزمون پیش و پس از اجرا انجام شده است که در نظرسنجی فراگیران عواملی از جمله تسلط علمی مدرس، رفع ابهام ها، تفهیم مطالب، تعامل با مخاطب، زمان برگزاری، مدت دوره، ایجاد شوق علمی، مدیریت دوره، امکانات و خدمات و درنهایت کیفیت و اثربخشی دوره برای هریک از دروس انتخابی مدنظر بوده است. بر اساس محاسبه مجموع امتیازات دوره توانمندسازی برای معلمان مقاطع ابتدایی، این دوره ها امتیاز 98 از 100 را به خود اختصاص داده اند و این در حالی است که امتیاز 60/98 از 100 به آموزگاران مقاطع متوسطه اول اختصاص یافته است. اما ارزشیابی های به عمل آمده درباره پیش و پس از اجرای طرح نشان می دهد در نتیجه اجرای این دوره ها میزان توانمندی دبیران شرکت کننده مقاطع متوسطه اول از 14/76 به 85/95 افزایش یافته است. به عبارت دیگر 71/19 درصد به توانایی این دبیران افزوده شده است. همچنین بر اساس محاسبه مجموع امتیازات دوره، دبیران مقاطع متوسطه دوم امتیاز 40/98 از 100 را به خود اختصاص دادند و ارزشیابی های به عمل آمده در زمان پیش و پس از اجرای طرح نشان می دهد در نتیجه اجرای این دوره ها میزان توانمندی دبیران شرکت کننده از 18/76 به 98/94 افزایش یافته است. به عبارت دیگر۱۸/۸۰ درصد به توانایی دبیران متوسطه دوم افزوده شده است.

پس از برگزاری کلاس های آمادگی کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم طی دو سال متوالی، از سال 89 فعالیت های آینده نگرانه و اثربخش تر در دستور کار مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز قرار گرفت و محور اصلی همکاری آموزشی، توانمندسازی معلمان شهرستان های یاد شده به عنوان اصلی ترین هدف مورد توجه واقع شد. اقدام ها و همکاری های ستودنی آن مدیریت در بازه زمانی یاد شده، تاثیرات بسیار زیادی بر میزان و کیفیت عملکرد آموزش و پرورش داشته است که از جمله می توان به افزایش میزان قبولی دانش آموزان در کنکور سراسری و ارتقای جایگاه و رتبه استان، حمایت از خانواده های بی بضاعت و مستمند برای تامین نیازهای آموزشی فرزندان، افزایش توانمندی معلمان در تدریس بهتر و کیفی تر، افزایش دانش و مهارت معلمان و بازآموزی آنان، افزایش عملکرد دانش آموزان در امتحانات، افزایش رضایت شغلی، مهارت حرفه ای و کارایی معلمان و در نتیجه کارایی و اثربخشی بیشتر آموزش و پرورش اشاره کرد.